Kraus vonBentinck Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 PS, er is een rechtstreeks verband tussen afsluitweerstand en spanningsafgifte door het element. Zit je veel te laag met de afsluitweerstand dan is de spanningsafgifte ook veel te laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 december 2015 Author Report Share Posted 16 december 2015 PS, er is een rechtstreeks verband tussen afsluitweerstand en spanningsafgifte door het element. Zit je veel te laag met de afsluitweerstand dan is de spanningsafgifte ook veel te laag. kGa dit eens voorleggen aan mn dealer waarom deze toch lage keuze ... Inderdaad een Ebony, zo goed is mijn geheugen blijkbaar ook niet meer. Als iedereen zo vol is over de 22K dan vind ik het wel jammer waarom benz enkel groter dan 100 opgeeft Stel er is geen fora en geen feedback, zouden jullie dan zelf op die 22K gekomen zijn? En secundo, zouden jullie je phonoamp vervangen indien deze geen 22K instelling heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 Stef met 22K kon ik mijn Benz Ace M zo aan een zelfbouw buizen riaa aansluiten. Vrij uniek Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 december 2015 Author Report Share Posted 16 december 2015 Jack dan had je de mogelijkheid de 22K in te stellen Er zijn maar weinig betaalbare phonoamps, zeker 10j geleden, die de mogelijk hadden om 2K laat staan 22K in te stellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 Stel er is geen fora en geen feedback, zouden jullie dan zelf op die 22K gekomen zijn? En secundo, zouden jullie je phonoamp vervangen indien deze geen 22K instelling heeft? Nee joh, stef, boven de 10 K is zat en hoger dan 22K is ook niet erg; Je kunt beter iets te hoog dan veel te laag zitten. Maar onder de 10K voor een Benz is echt niet aan te raden. Als het echt beter zou klinken op een heel lage afsluitweerstand dan compenseer je waarschijnlijk andere tekortkomingen in je set? Maar je element presteert dan niet optimaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 Jack dan had je de mogelijkheid de 22K in te stellen Er zijn maar weinig betaalbare phonoamps, zeker 10j geleden, die de mogelijk hadden om 2K laat staan 22K in te stellen En Roger had daarvoor nog wel zo'n mooi DIL voetje voor je er in gezet. Die losse weerstandjes kosten nog geen dubbeltje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 Jack dan had je de mogelijkheid de 22K in te stellen Er zijn maar weinig betaalbare phonoamps, zeker 10j geleden, die de mogelijk hadden om 2K laat staan 22K in te stellen Bij zelfbouw kun je alles instellen Stef. Gewoon een kwestie van een ander weerstandje solderen. Dit ontwerp was dacht ik uit de jaren 70....80. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 december 2015 Author Report Share Posted 16 december 2015 Dat voetje is er nog steeds Peter ik kan dus gaan experimenteren Ik blijf geintrigeerd waarom mijn dealer de 47 koos wetende dat deze waarde maar een 1:4 verhouding heeft met de ACE In principe moet ik ook terug mijn buizenversterker in de keten opnemen want nu speel ik met de moon en voordien niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 (edited) Benz element? 22kOhm, dat is gewoon het laatste woord. Helemaal geen discussie nodig. Klinkt het het beste op een lagere afsluitweerstand? Dan dient men de eigen oren te controleren. Zegt iemand die een contrabas verwarde met een cello... Edited 16 december 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 Zegt iemand die een cello verwarde met een contrabas... Was vast een sjoemelcello Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 Ach dat was een foutje waar spido al meerdere keren plezier van heeft gehad.Het is hem van harte gegund. Ik schreef ooit (5 a 10 jaar geleden) eens iets over Cleo Laine uit herinnering en ja, een schot voor open doel. (Althans voor degenen die graag willen scoren). Maar Sjef: dat verband loopt als volgt. Als je start met een veel te lage afsluitweerstand dan is de spanningsafgifte ook veel te laag. Verhoog je de weerstand iets dan neemt de spanningsafgifte snel toe. Bij 365Ohm presteert een Benz gewoon niet goed, bij 1000Ohm al veel beter en bij 10Kohm zit je nauwelijks iets af van het optimum bij 22kOhm. Ik denk niet dat het ooit op zou vallen als je van 22Kohm zou terug gaan naar 10kOhm. Zit je te hoog, 47kOhm dan is de "achteruitgang" ook nauwelijks waarneembaar en is er nauwelijks sprake van spanningsval. Niet te snel concluderen dat anders (die goed klinkende 100 Ohm of wat dan ook) ook beter is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 december 2015 Author Report Share Posted 16 december 2015 Kraus je startte een interessant topic in 2007, ik was aan het googelen op afsluitweerdstand en kwam dit tegenhttp://www.high-endforum.nl/topic/11190-afsluitweerstand-en-spanningsafgifte/Zo heilig was de 22K toen ook niet. Je was toen ook zwaar aan het zoeken naar verstaanbare antwoorden@ Carlvoor de Wood ben ik voorlopig uitgekomen op een afsluitweerstand van 100 of 200 Ohm. Ik heb aanvankelijk veel geluisterd met 22kOhm omdat die afsluitweerstand een vaste waarde is in de Benz LukaschekPP1. Het is moeilijk te omschrijven maar voor mij heb ik het idee dat bij 22K het geluid iets donker en "slapper" wordt.Onlangs heb ik echter het idee gekregen dat 1 ding waar je op kunt letten bij het veranderen van de afsluitweerstand de mate is waarin het geluidsbeeld focusseert. Zeker ben ik daar echter nog lang niet van want het is een langzame kwestie. Het kan ook zijn dat dit veel sterker beinvloed wordt door de arm die je gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 ja klopt precies, leuk dat je dat terug gevonden hebt. Ik weet inmiddels dat ik niks weet op de weg naar de weg weten maar dat verband werd mij toen ook voor het eerst duidelijk. Al doende leert men en ik heb toen, al mijn elementen wel op die manier (met de PC en bijbehorende software ) gemeten en kwam voor de Benzen echt uit op 22kOhm. Zoals gezegd luistert het niet zo heel nauw bij een hoge afsluitweerstand (tussen 10 en 47kOhm bij een Benz). Bij andere elementen ligt het soms veel gevoeliger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 december 2015 Author Report Share Posted 16 december 2015 Vind je het zelf niet vreemd dat je indertijd, stukje @carl, die 22K niet lekker vond klinken en je voor je wood eerst uitkwam op 100 of 200? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 Ach, 100Ω is een standaard waarde voor een low output MC. Dat is waar je meestal mee begint. (De Lukascheck is idd op 22k afgesloten (vast)). Ik vind het wel vreemd dat Benz zelf een waarde van 891Ω aangeeft (wat een vreemde waarde, want die komt in geen E-reeks voor) als beste waarde (net als Jan Allaers trouwens) (BTW, zowel Benz als Allaers hebben als ik het goed heb het vak geleerd bij dhr vdHul) In mijn optiek is die afsluitwaarde niet alleen element gerelateerd, maar ook phonotrap afhankelijk en zelfs ruimteafhankelijk als ik Carl mag geloven. Dat verdient nadere uitleg. Carl speelt met een Oracle Delphi, Graham arm en een Benz Ruby. Die heeft hij in zijn vorige huis altijd afgesloten gehad op 1k6. Nu heeft hij een ander huis (alom bekend). Omdat hij op zoek is naar een ander phonotrap en de mogelijkheid heeft er een aantal uit te proberen, bleken die andere phonotrappen vaak mooier/beter te klinken dan zijn eigen Whest 2. Ik vroeg Carl toen wat hij miste? Hij gaf aan dat alle andere trappen meer druk in het laag gaven en vloeiender klonken. Naar aanleiding van die mededeling heb ik aangeraden te gaan spelen met de afsluitweerstanden (plug in RCA stekkertjes). Hij speelt nu met 470Ω (net als jou Stef) Ik heb mijn Wood L2 afgesloten met 270Ω in de Ayre. Als ik hoger ga, vind ik het te dun. Ik moet wel toegeven dat het elementje eerder wat braaf klonk. Ik heb 'm sinds gisteren terug en hij klinkt weer veel punchier, zelfs met die 270Ω. De vdH DDT2 is op de Ifi afgesloten op 1kΩ. Met 47kΩ vond ik 'm te schell en dun. Lager afgesloten was ie te muf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 16 december 2015 Members Report Share Posted 16 december 2015 We kunnen er met zijn allen lang of kort over lullen (nou is dit een forum, dus lang zal waarschijnlijk de uitkomst zijn), vooralsnog heb ik IEDERE Benz met de Lukaschek eigenlijk altijd de beste combi gevonden. Het probleem is alleen, wat nu als je een keer een ander element wil. Zo lang je bij Benz blijft, koop dat ding, wereldkombi! Ik heb er echter in het verleden 1 voor langere tijd gehad, die deed het ook echt goed met een Ortofon Jubilee en een Linn Arkiv. Met een vdH of Koetsu was het weer geen geslaagde combi... Bij Carl verwacht ik eigenlijk dat hij zijn hele leven aan Benz blijft hangen, die raad ik ook nog steeds zo'n ding aan. Stef zie ik, gezien zijn muzieksmaak, toch nog een keer overstappen op iets als Ortofon of Zyx, dan is zijn huidige afsluiting zo stom nog niet, al kan Ortofon zo nu en dan pest wat pep van een hogere afsluiting hebben. Voor mezelf zweer ik al tijden bij Ikeda (al heeft AJ het me weer bijzonder moeilijk gemaakt met zijn Amber creaties), die sluit je dan weer zo laag mogelijk af. Alleen die lage uitgansspanning..., tis ook altijd wat! @Sodjuu: dus AJ heeft zijn werk weer goed gedaan! Waar een schoonmaakbeurt wel niet toe kan leiden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 En ik maar denken dat Lukaschek een element is. Met zulke knuppels als forumgenoten kun je idd lange topics verwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 december 2015 Report Share Posted 16 december 2015 En ik maar denken dat Lukaschek een element is. Met zulke knuppels als forumgenoten kun je idd lange topics verwachten. Ja er wordt wat afgedacht De beste man heet trouwens Albert : http://www.tagesanzeiger.ch/leben/gesellschaft/Der-Mann-der-50-000mal-die-gleiche-Schallplatte-hoert/story/21618757 Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 17 december 2015 Author Report Share Posted 17 december 2015 Morning allemaalEr is intern vanalles veranderd aan de phono 1, kan dat voor een deel de oorzaak zijn waarom het zo laag afgesloten wordt?Idd Marco, een Zyx of ook een Dynavector hebben mijn aandacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 december 2015 Report Share Posted 17 december 2015 Ėn er wordt te weinig geluisterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 17 december 2015 Author Report Share Posted 17 december 2015 Ėn er wordt te weinig geluisterd. Door wie Marc? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 december 2015 Report Share Posted 17 december 2015 Sorry, was een reactie op Pjotr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 17 december 2015 Author Report Share Posted 17 december 2015 In verband met de stroom 0.3 mV / 47 geeft 0.0064 mA gedeeld door 120 geeft 0.0025 mA Waar en hoe kan je weten dat de spoel dit niet zou aankunnen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 december 2015 Report Share Posted 17 december 2015 De spoelen moeten dat gewoon aan kunnen, maar omdat ie "werk" moet verrichten" zakt het geluidsbeeld in. Dit vertaald zich in traag en moe klinkend. De "spritzigkeit" is er dan uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 17 december 2015 Author Report Share Posted 17 december 2015 Die verhouding 1:10 hoe komt men daaraan want eerlijk gezegd, ik had dat nog nooit gehoord of gelezen is dat een natuurkundige wetmatigheid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts