VANZOMERENG Posted 22 december 2015 Report Share Posted 22 december 2015 (edited) Ik heb wel moeite met het zgn nieuwe luisteren, alles klinkt tegenwoordig zo steriel en vlak, ik wijt dat maar aande d-techniek die men in veel klasse A merken aantreft tegenwoordig. Begrijp me niet verkeerd het is allemaal super snel, getaileerd en dynamisch maar ik mis de kleurverschillen tussen de instrumenten en de echt klank van hout of snaren. Tja.... mijn ervaring hiero... is wat anders... heb nu de CD "Sackeloth 'n Ashes" van 16-Horsepower op staan en ik hoor toch duidelijk dat de drumsticks van eikenhout zijn gemaakt Edited 22 december 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 22 december 2015 Report Share Posted 22 december 2015 Tja.... mijn ervaring hiero... is wat anders... heb nu de CD "Sackeloth 'n Ashes" van 16-Horsepower op staan en ik hoor toch duidelijk dat de drumsticks van eikenhout zijn gemaakt Misschien ben ik wel te veel eisend ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 23 december 2015 Author Report Share Posted 23 december 2015 Ik heb wel moeite met het zgn nieuwe luisteren, alles klinkt tegenwoordig zo steriel en vlak, ik wijt dat maar aande d-techniek die men in veel klasse A merken aantreft tegenwoordig. Begrijp me niet verkeerd het is allemaal super snel, getaileerd en dynamisch maar ik mis de kleurverschillen tussen de instrumenten en de echt klank van hout of snaren. Je moet ook niet in de winkels of op beurzen luisteren.... de echte goede sets staan bij alle forummers thuis Het is beter om te praten, de mate waarin een set in staat is om "kleurverschillen tussen de instrumenten en de echt klanke van hout of snaren" te laten horen. Sommige sets kunnen dit redelijk, andere weer zeer goed maar hierbij moet je wel eerlijk onderscheid maken tussen instappertjes van 1.000 euro of sets van 10.000 euro. Hierbij krijg je ook weer de discussie, dat de 1 zweert bij buizenbakken en platenspelers en de andere bij zware solidstate bakken etc. Verder gewoon je set met zorg samenstellen en rekening houden met je akoestische mogelijkheden/beperkingen in je luisterruimte M.b.t. class-d versterkers: - deze waren wellicht in de beginperiode wat minder verfijnd maar tegenwoordig kwalitatief niet minderwaardig - hierin heb je ook onderscheidt in redelijke tot zeer goede Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 december 2015 Report Share Posted 23 december 2015 Misschien ben ik wel te veel eisend ;-) Nee hoor Jeroen, steriel is inderdaad een echte high-end standaard, waarvoor de toon al in de jaren 90 werd gezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 23 december 2015 Author Report Share Posted 23 december 2015 Nee hoor Jeroen, steriel is inderdaad een echte high-end standaard, waarvoor de toon al in de jaren 90 werd gezet. M.i.z. niet.. er zijn wel veel apparaten op de markt erbij gekomen, die "sneller", "breedbandiger" zijn als gebruikelijk en neigen naar het "klinische" en "analytische". Maar er zijn ook zat apparaten/speakers te koop, die deze eigenschappen niet hebben of een mooi compromis zijn, tussen wat we noemen, "smooth", "natuurlijk" en hoge resolutie. Daarnaast is er ook een stroming/niche markt van buizenversterkers, platenspelers en klasse-A versterkers. Dus ik zie het probleem niet. Zat keus ! Er wordt m.i.z. de indruk gewekt, dat vroeger alles beter was en beter klonk maar dit is m.i.z. zeker niet het geval. Met name op luidsprekergebied zijn er nu luidsprekers te koop voor zeer schappelijke prijzen en met een dusdanige hoge kwaliteit, die in de jaren 80/90 voor de meeste niet betaalbaar waren. Het is wel zo, dat je nu wat selectiever moet zoeken en alles goed op elkaar matchen, om een set te krijgen die echt "muziek" maakt. Al hoewel dit laatste ook weer zeer subjectief is ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 23 december 2015 Report Share Posted 23 december 2015 Je hebt beter en je hebt anders en deze 2 woorden worden nogal door elkaar gehaald (ook door mij) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 december 2015 Report Share Posted 23 december 2015 (edited) M.i.z. niet.. er zijn wel veel apparaten op de markt erbij gekomen, die "sneller", "breedbandiger" zijn als gebruikelijk en neigen naar het "klinische" en "analytische". Dit suggereert een oorzakelijk verband. Sneller en breedbandiger hoeft niet per se klinisch en/of analytisch te klinken. Klinisch/analytisch is het gevolg van nare vervorming die op zijn manier het muzieksignaal aantast. Aan de andere kant kunnen bepaalde soorten vervorming prettig uitwerken en het geluid warmer maken of meer "body" geven. Meestal gaat dat dan wel gepaard met verlies aan resolutie. Wie echt wel eens een goede echte klasse-A (de meeste commerciële klasse-A is dat maar ten dele) met hele lage vervorming heeft gehoord zal dat niet als analytisch/klinisch omschrijven. Sterker nog dat is eigenlijk een deel van het geheim van wat wel eens als een "holografisch" geluidsbeeld omschreven wordt. Edited 23 december 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2015 Report Share Posted 23 december 2015 Er zijn nogal wat verschillende meningen over klinisch en steriel. Wanneer het zo klinkt deugt het in ieder geval niet. Ik heb soms wel het gevoel dat open, snel, dynamisch en natuurlijk niet meer mag. Er moet kennelijk een "persoonlijk" sausje overheen gegoten worden. Net zoals middelbare scholieren die zich onderscheiden door elkaar achterna te lopen. Anders hoor je er echt niet bij. Ik luister wel op "mijn eigen wijze". Met minimaal 90% van wat ik bij andere high-enders hoor wil ik dan ook niet ruilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 23 december 2015 Author Report Share Posted 23 december 2015 Dit suggereert een oorzakelijk verband. Sneller en breedbandiger hoeft niet per se klinisch en/of analytisch te klinken. Klopt... die suggestie wou ik ook niet wekken... M.i.z. is het toch een kunst/vakmanschap om versterkers of andere componenten, LS te maken, waarbij "snelheid", breedbandigheid en hoge resolutie hand in hand kunnen gaan met een weergave, die als "natuurlijk" wordt ervaren. Ik meen te bespeuren, dat steeds meer fabrikanten, dit kunstje beter onder de knie krijgen, ook voor die componenten in de lagere prijsklasse. Dit zal ook wel moeten, want hier is gewoon een markt voor.... vele audiofielen en muziekliefhebbers zijn het stadium al voorbij, waarbij gesproken wordt of vervorming, detaillering, strakke basweergave, kanaalscheiding etc. Dat is anno 2015 geen issue meer of wordt als minder relevant beschouwd, ze willen hun set gewoon aan het "zingen" krijgen binnen een bepaald gesteld budget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 december 2015 Report Share Posted 23 december 2015 Oh belist. Wordt ook mogelijk gemaakt door de techniek. Er komen steeds betere componenten (als bouwsteentjes voor versterkers) die dat mogelijk maken. Maar goedkoop zal het nooit worden op dat vlak, daar zijn de productieaantallen simpelweg te klein voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2015 Report Share Posted 23 december 2015 Gisteravond weer eens wat LP's gedraaid. Dat klinkt ook mooi. Maar een wezelijk klankverschil tussen plaat en digitaal is er eigenlijk niet meer. Dat is ooit anders geweest. (FBers schop hem er maar in). Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 23 december 2015 Author Report Share Posted 23 december 2015 Oh belist. Wordt ook mogelijk gemaakt door de techniek. Er komen steeds betere componenten (als bouwsteentjes voor versterkers) die dat mogelijk maken. Maar goedkoop zal het nooit worden op dat vlak, daar zijn de productieaantallen simpelweg te klein voor. Het betreft m.i.z. alle componenten en LS en je kunt best wel al complete setjes samenstellen van dik onder de 5.000 euro, (bron + versterking + LS) waarbij het zeer goed muziek genieten is. Bij vele audio-hobbyisten (en zo is het mij ook in het begin gegaan), leggen in het begin van hun carriere, te veel de focus op technische specs, resolutie, diepe bas-weergave om vervolgens steeds maar weer na een aantal maanden te moeten constateren, dat de aanvankelijke euforie van de gedane aanschaf, plaatst heeft gemaakt voor een volgende wissel, omdat blijkbaar de weergave, niet datgene bij jouw teweeg heeft gebracht, waarop je hoopte. Het lastige was dan altijd ook, dat je niet meteen de vinger er achter kreeg, wat er nu daadwerkelijke schortte aan de weergave, want "geluidstechnisch" klopte toch alles Meestal duurt het dan ook, een aantal jaren en een aantal onnodige wissels, voordat het kwartje valt Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 23 december 2015 Author Report Share Posted 23 december 2015 Gisteravond weer eens wat LP's gedraaid. Dat klinkt ook mooi. Maar een wezelijk klankverschil tussen plaat en digitaal is er eigenlijk niet meer. Dat is ooit anders geweest. (FBers schop hem er maar in). Ik heb weleens (en volgens mij was dit bij jouw Hans) een directe AB vergelijk gedaan tussen plaat en CD en mijn bevinding was, geen verschil. Hierbij moet ik opmerken, dat ik hier niet een 100% conclusie uit trek, immers anders val ik weer in een beginnersvalkuil. Je zult langere tijd, beide systemen naast elkaar moeten horen, voor een goed oordeel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 december 2015 Report Share Posted 24 december 2015 In de afgelopen jaren heb ik thuis bij mensen meer dan 2000 sets gehoord. Niet de eerste de besten... De sets die daadwerkelijk natuurlijk klonken waren op twee handen te tellen. Bij al het andere hoor je, met dichte of open ogen, simpelweg electronica, maar niet muziek. De duurste waren het verschrikkelijkst, op een enkele uitzondering na. En beurzen of demo's op andere plekken dan thuissituaties horen zeker niet bij de highlights waar je muziek kon horen. Over de oorzaken daarvoor kun je een boom opzetten waar hier geen ruimte voor is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 december 2015 Report Share Posted 24 december 2015 In de afgelopen jaren heb ik thuis bij mensen meer dan 2000 sets gehoord. Niet de eerste de besten... De sets die daadwerkelijk natuurlijk klonken waren op twee handen te tellen. Bij al het andere hoor je, met dichte of open ogen, simpelweg electronica, maar niet muziek. De duurste waren het verschrikkelijkst, op een enkele uitzondering na. En beurzen of demo's op andere plekken dan thuissituaties horen zeker niet bij de highlights waar je muziek kon horen. Over de oorzaken daarvoor kun je een boom opzetten waar hier geen ruimte voor is... En dan is het ook maar sterk de vraag of iemand anders dezelfde sets als natuurlijkst kiest. Als voorbeeld, op de audioclub hebben we ook twee groepen. De ene, die zweert bij Harbets en breedbanders e.d. en de andere, die daar juist niet van houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 24 december 2015 Author Share Posted 24 december 2015 (edited) · Hidden 25 december 2015 - overbodig Hidden 25 december 2015 - overbodig Voorgaande content/postings zijn komen oorspronkelijk uit "Weer een audiofiele dag...." De discussie n.a.v. onderstaande opmerkingen van Jeroen Bakker, kan in dit draadje verder gevoerd worden "Ik heb wel moeite met het zgn nieuwe luisteren, alles klinkt tegenwoordig zo steriel en vlak, ik wijt dat maar aande d-techniek die men in veel klasse A merken aantreft tegenwoordig. Begrijp me niet verkeerd het is allemaal super snel, getaileerd en dynamisch maar ik mis de kleurverschillen tussen de instrumenten en de echt klank van hout of snaren" Edited 24 december 2015 by VANZOMERENG Link to comment
thingman Posted 25 december 2015 Report Share Posted 25 december 2015 En dan is het ook maar sterk de vraag of iemand anders dezelfde sets als natuurlijkst kiest. Als voorbeeld, op de audioclub hebben we ook twee groepen. De ene, die zweert bij Harbets en breedbanders e.d. en de andere, die daar juist niet van houden. Haha, die dooddoener deed het altijd wel ja, maar ik doel op iets heel anders... Engels en Duits geluid en zo - dezelfde dooddoener - maar we hebben het over muziek Hans, en dat je kunt horen dat het uit electronicadozen komt via vetvrije papiertjes. De sets die dat stadium voorbij zijn zijn dus zeldzaam en het budget ervan doet niets terzake. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 25 december 2015 Author Report Share Posted 25 december 2015 (edited) Om ff terug te komen op onderstaande van Jeroen Bakker "Ik heb wel moeite met het zgn nieuwe luisteren, alles klinkt tegenwoordig zo steriel en vlak, ik wijt dat maar aande d-techniek die men in veel klasse A merken aantreft tegenwoordig. Begrijp me niet verkeerd het is allemaal super snel, getaileerd en dynamisch maar ik mis de kleurverschillen tussen de instrumenten en de echt klank van hout of snaren" In mijn optiek, heeft alles ook zeer veel te maken met de wijze waarop wij het “geluisterde” ervaren. Als je een weergave zou moeten kwalificeren met rapportcijfers op diverse onderdelen zoals strakke basweergave, diepgang, ruimtelijkheid, fijn-dynamiek, detaillering, natuurlijkheid etc.. dan zal een set met de volgende rapportcijfers: 6x een "9" en 1x een "5" (totaal 59) als minder prettig worden beoordeeld dan een set met het volgende rapport 7x een "8" (totaal 56) Wij zijn gewoon meer prikkelbaar voor uitschieters, zowel in negatieve als in positieve zin. Gelukkig stelt dit ons ook in staat om op diverse (lagere) niveaus van diverse sets en/of autoradio’s van muziekweergave te kunnen genieten, mits hier ook geen negatieve uitschieters zijn en de algemene kwaliteit in overeenstemming is met ons verwachtingspatroon, dan valt met een rapport van 7x een "7" of 7x een "6" ook goed te leven. M.i.z. kan dan ook nooit gesproken worden over, dat een set “analytisch” klinkt, bedoeld als een negatieve kwalificatie, immers analytisch betekent, dat alle details goed hoorbaar worden weergegeven, dit lijkt me nu juist een zeer goede eigenschapv/e audio-set. Het probleem is, dat de audio-set blijkbaar op vele andere facetten, minder goed scoort/opvalt. Edited 25 december 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 25 december 2015 Author Report Share Posted 25 december 2015 Verder gevoelsmatig, denk ik, dat naarmate je in duurdere/betere prijsklassen gaat shoppenen je uiteindelijk alle devices met elkaar moet matchen en in je luisterruimte moet opstellen, dit veel kritischer en gevoeliger is t.o.v. goedkopere prijsklassen en meer risico's ontstaan op uitschieters op je rapport. Daarom, als je ook het verwachtingspatroon in aanmerking neemt: 1. vallen goedkopere sets vaak mee 2. vallen duurdere set vaak tegen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 25 december 2015 Report Share Posted 25 december 2015 Accuphase versterker vindt ik gewoon een kleurbak, al kreeg ik hem voor niks kwam bij mij niet de te tent in. Mvg wol Ik hou van ruis en kleur, kom maar binnen met Accupase. :-) Ja, dat uberneutrale geluid maakt niet echt een connectie met me. Jammer want de apparatuur ziet er meestal fantastisch uit. Maar misschien moet je naar het geluid groeien. Met mijn eerste luisterdemonstratie van Hegel had ik zoiets dit is niet voor mij. Als geluid voor mij een sof lijkt dan is het geluid ook niet tastbaar, zoals Pass Labs. Maar dat kan allemaal aan de demo liggen. Misschien 'begrijp' ik het geluid later wel of moet je het gewoon thuis horen om er chocola van te kunnen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 december 2015 Report Share Posted 25 december 2015 Tja.... mijn ervaring hiero... is wat anders... heb nu de CD "Sackeloth 'n Ashes" van 16-Horsepower op staan en ik hoor toch duidelijk dat de drumsticks van eikenhout zijn gemaakt Maar... dan kan het nog steeds steriel en plat eikenhout zijn, mijn beste vanzomereng. Het gaat toch niet om details? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 december 2015 Report Share Posted 25 december 2015 In zijn algemeenheid vind ik sets met een buis en analoog al vlug natuurlijk klinken. Het is toch opvallend dat demo's van Marco en Wim Kraanen eigenlijk altijd bovengemiddeld klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 december 2015 Report Share Posted 25 december 2015 Maar... dan kan het nog steeds steriel en plat eikenhout zijn, mijn beste vanzomereng. Het gaat toch niet om details? Inderdaad. Die man hep veel woorden nodig om niks te zeggen. Hoor je electronicadozen, of hoor je muziek, that's the question. Pffff, al die high-enders en hun kwalificatievocabulaire... "Is it Ella, or is it Memorex"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 december 2015 Report Share Posted 25 december 2015 (edited) Niet alleen installaties, maar ook sommige "audiofiele opnames" vind ik zielloos klinken. Op zich goed opgenomen, maar ik mis de harmonie tussen de musici, die het geheel tot muziek maakt. Edited 25 december 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 december 2015 Report Share Posted 25 december 2015 ik zoek dus ook geen audiofiele dingetjes, maar muziek die ik mooi vind. en soms komen er toch prachtige dingen langs .... maar ja ik draai wel op oude apparatuur (het nieuwste is 11 jaar) die je niet van moderne high-end neigingen kan beschuldigen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now