VANZOMERENG Posted 26 december 2015 Author Report Share Posted 26 december 2015 In zijn algemeenheid vind ik sets met een buis en analoog al vlug natuurlijk klinken. Het is toch opvallend dat demo's van Marco en Wim Kraanen eigenlijk altijd bovengemiddeld klinken. Carl, klopt, ik ben ook zeer gecharmeerd van o.a. Blumenhofers i.c.m. buizenbakken maar dan begint het i.m.o. pas zeer leuk en goed te worden, bij de modellen zoals een Big Fun of Tempaste 20 en dan ben je alleen al 5.500 voor de speakers kwijt. En een speaker zoals een Blumenhofer Gioia i.c.m. een buizenbak, kan veel meer op mijn sympathie rekenen dan veelal de vele malen duurdere Magico's en vergelijkbare soortgenoten en dan aangestuurd met dikke torrenbakken. Het is met name live-muziek, zoals blues, jazz, rock etc.. waarbij Blumenhofers i.c.m. buizenbakken (maar dit geldt voor meerdere hoogrendement hoornluidsprekers) een dusdanige sfeer weten over te brengen, dat je voetjes automatisch beginnen te wippen en je meteen, in de muziek wordt gezogen. Niettemin heb ik ook weleens klassiek op grote Magnepans gehoord met een dusdanige verfijning en rust.... van ongekende klasse Ik kan me voorstellen, dat mensen het beste (compromis) uit deze 2 werelden willen hebben, net zo als mensen die een goede "natuurlijk" klinkende set willen hebben, die stukken betaaldbaarder is, als die sets waarmee Marco doorgaans mee demonstreert en dit is m.i.z. met een beetje vernuft en geduld zeer goed mogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 26 december 2015 Author Report Share Posted 26 december 2015 Maar... dan kan het nog steeds steriel en plat eikenhout zijn, mijn beste vanzomereng. Het gaat toch niet om details? Ik zat ook maar wat te flauwekullen, het gaat natuurlijk alleen maar om de muziek en zaken zoals details(detaillering) ruimtelijke weergave, natuurlijkheid e.d. zijn extra bonussen, die het luisteren extra aangenaam maken. Per slot van rekening is dit toch een high-end forum....waarin dit soort bonussen dagelijks onderwerp van gesprek zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 26 december 2015 Author Report Share Posted 26 december 2015 Inderdaad. Die man hep veel woorden nodig om niks te zeggen. Hoor je electronicadozen, of hoor je muziek, that's the question. Pffff, al die high-enders en hun kwalificatievocabulaire... "Is it Ella, or is it Memorex"? Groot gelijk heb je dingtjesman Niettemin als het jouw "alleen" om de muziek gaat, dan had ik verwacht je wat minder hier in deze topics aan te treffen en wat meer bijdragen van jouw verwacht in het draadje "LP en CD" Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 december 2015 Report Share Posted 26 december 2015 (edited) Groot gelijk heb je dingtjesman Niettemin als het jouw "alleen" om de muziek gaat, dan had ik verwacht je wat minder hier in deze topics aan te treffen en wat meer bijdragen van jouw verwacht in het draadje "LP en CD" De muziek die ik beluister vindt geen groot gehoor hier. Hier ist allemaal westerse muziek en muziek die eeuwen geleden door iemand is voorgekauwd, uitgekotst en die mensen maar blijven naspelen. Klassiek heet dat geloof ik.... Bovendien, over muziek moet je niet allemaal praten, topsetman. Daar luister je naar... Edited 26 december 2015 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 december 2015 Report Share Posted 26 december 2015 En een speaker zoals een Blumenhofer Gioia i.c.m. een buizenbak, kan veel meer op mijn sympathie rekenen dan veelal de vele malen duurdere Magico's en vergelijkbare soortgenoten en dan aangestuurd met dikke torrenbakken. Nouwww.. ik vond die Magico monitoren in Alkmaar ook de sterren van de hemel spelen. Mét een Soulution transistorbak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 26 december 2015 Members Report Share Posted 26 december 2015 Dat weet je pas als je het hier tentoonstelt, beste Thingman... Mijn muziekcollectie is, op vrouw en kinders na, zo ongeveer mijn grootste bezit. Geen terrabites aan download of brandwerk, puur en alleen originele fysieke muziekdragers. Wat ik nieuw aanschaf, geschonken krijg of erg vol van ben, mag ik graag delen. Je weet maar nooit wie je zo weer op het spoor brengt van nieuwe muziek. Daar is een forum namelijk ook voor! Op Jazz gebied maak ik graag gebruik van de kennis en tips van Tomatamot (die hier de laatste tijd helaas schittert door afwezigheid), voor Blues heb ik in de VS een vriend en kenner zitten, die stuurt me dan ook met regelmaat de ene parel na de ander. Zonder het delen van dergelijke informatie (terwijl op het www tegenwoordig bijna alles wordt gedeeld) is er simpelweg veel minder muziek beschikbaar voor liefhebbers. Delen dus dat soort informatie, je wordt er nooit minder van! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 december 2015 Report Share Posted 26 december 2015 Dat weet je pas als je het hier tentoonstelt, beste Thingman... Mijn muziekcollectie is, op vrouw en kinders na, zo ongeveer mijn grootste bezit. Geen terrabites aan download of brandwerk, puur en alleen originele fysieke muziekdragers. Wat ik nieuw aanschaf, geschonken krijg of erg vol van ben, mag ik graag delen. Je weet maar nooit wie je zo weer op het spoor brengt van nieuwe muziek. Daar is een forum namelijk ook voor! Precies. Ik post hier ook muziek die waarschijnlijk door de (meeste) andere forumleden niet gepruimd wordt (My Dying Bride, Queens of the Stone Age, Opeth, Katatonia, enz.). Maar misschien door een bezoeker/gast wel. Ik post tegenwoordig ook vaak een Youtube-link. Dan kun je heel snel en gemakkelijk even luisteren. Als het niets voor je is, klik je het snel weer weg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 26 december 2015 Members Report Share Posted 26 december 2015 Nouwww.. ik vond die Magico monitoren in Alkmaar ook de sterren van de hemel spelen. Mét een Soulution transistorbak. Precies, en ik heb Blumenhofers gehoord in combinaties dat ik niet wist hoe snel ik weer weg moest wezen! Het valt of staat met de ruimte, de combinatie en de muziekkeuze van de demonstrateur... Nu vind ik die muziekkeuze tegenwoordig ook een discutabel iets, men loopt van de toren te blazen hoe gemakkelijk, simpel en goedkoop het is met al dat gedownload en computer gedoe, DRAAI DAN OOK EENS IETS FATSOENLIJKS! En tuurlijk, ik kom er ook niet onderuit, 1 maal ooit op de deur gezet''wij draaien geen Krall en Barbers'', van de 10 verzoekjes kwamen er dus weer 4 uit die hoek. Na 3 keer nee te hebben gezegd gaf ik de hoop maar op. Wat ik me echter ook wel eens afvraag (en misschien vind ik daarom ook alleen die oude Accuphase cd-spelers goed klinken), de huidige generatie digitale bronnen, die zijn me dus echt te kil. Je hele set wordt er steriel van, dat knap je niet zo snel meer op. Niet alleen bij digitaal trouwens hoor, een aantal MC elementen hebben er ook een handje van, een enorme boost in het hoog maakt het ook zo steriel als het maar kan. Dat het een modern fenomeen is, kan ik echter alleen maar toegeven. Klasse D is een ander verhaal, maar past hier even goed thuis, voor een klasse D ontwerp moet je van zeer goede huize komen om het uberhaupt klinkend te krijgen. Het gros klinkt prima helder, zuiver, neutraal en nog plenty van dat soort audiofiele kreten, maar maakt uiteindelijk de muziek alsnog volledig dood! Ook hier zijn weer 1 of 2 uitzonderingen, maar daar ga je weer, dan zit er ook een kostenplaatje aan. Voor mezelf hou ik het dus nog steeds maar hoofdzakelijk op buizen, hoorns en analoog, daarmee kan ik een bepaald plaatje neerzetten wat ook in slechte ruimtes vaak nog behoorlijk presteerd. En voor wie vindt dat Octave te prijzig is, Trafomatic vind ik geluidstechnisch het dichtst in de buurt komen tegen een behoorlijk lager prijskaartje. Wat als luidspreker de klank van Blumenhofer benaderd is Contrast Audio of PMC, andere principes misschien, maar wel een vergelijkbaar resultaat. Draaitafels wordt wat moeilijker, en begrijp dit niet verkeerd, maar als je het zoekt in de budgetklasse ben je idd beter af met een digitale bron. Misschien dat ik ooit nog eens een keer met PureSound of zo een workshop ga organiseren aangaande draaitafel-loopwerken, 3 prijsklasses, ieder met dezelfde arm, element en phonotrap. Dat zou best eens verhelderend kunnen werken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 26 december 2015 Author Report Share Posted 26 december 2015 De muziek die ik beluister vindt geen groot gehoor hier. Hier ist allemaal westerse muziek en muziek die eeuwen geleden door iemand is voorgekauwd, uitgekotst en die mensen maar blijven naspelen. Klassiek heet dat geloof ik.... Bovendien, over muziek moet je niet allemaal praten, topsetman. Daar luister je naar... Kom op Thingman.... een wat meer opbeurende/vrolijke reactie graag Ik heb al vele titels van mijn muziek met andere mogen delen en die zijn er nu maar al te blij mee. Andersom heb ik hier mensen op luisterbezoek gehad die een diversiteit aan eigen muziek hadden meegenomen, wat uiteindelijk resulteerde dat mijn muzikale blik maar ook mijn muziekcollectie verder werd uitgebreid In beide situaties betrof het veelal muziek, wat je niet dagelijks hoort op de radio en wat ook niet in de top-2000 staat Luisterbezoeken en dit forum, zijn uitermate geschikt om muziek te delen. Dit geldt ook voor klassiek Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 26 december 2015 Author Report Share Posted 26 december 2015 Nouwww.. ik vond die Magico monitoren in Alkmaar ook de sterren van de hemel spelen. Mét een Soulution transistorbak. Ik zeg ook niet, dat dit slecht klonk, integendeel maar als ik bekijk wat dit allemaal kost Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 december 2015 Report Share Posted 26 december 2015 Wat ik me echter ook wel eens afvraag (en misschien vind ik daarom ook alleen die oude Accuphase cd-spelers goed klinken), de huidige generatie digitale bronnen, die zijn me dus echt te kil. Je hele set wordt er steriel van, dat knap je niet zo snel meer op. Niet alleen bij digitaal trouwens hoor, een aantal MC elementen hebben er ook een handje van, een enorme boost in het hoog maakt het ook zo steriel als het maar kan. Dat het een modern fenomeen is, kan ik echter alleen maar toegeven. Hier ben ik het wel mee eens, alhoewel de Meitner (en in mijn oren de PinkFaun) daar een uitzondering op is. En er zullen er best nog zijn die ook organisch klinken. Ik denk dat het steriele ook komt door bezuinigingen op alles wat om de eigenlijk dac chip zit. Dus voedingen, analoog deel, ingangsconvertors enz. Met een foute dac chip wordt het natuurlijk ook niks. Zo'n dac is eigenlijk complexer dan de rest van je set. dat daar meer in mis kan gaan lijkt me daarom wel duidelijk. Iemand op de audioclub koos om de reden van het organisch klinken de Audio -GD dac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 26 december 2015 Report Share Posted 26 december 2015 Dit zegt alles! In mijn optiek, heeft alles ook zeer veel te maken met de wijze waarop wij het “geluisterde” ervaren. En we ervaren iets vanuit onze luister geheugen (hoe klinkt een eikenhout drumstick?).Iets "horen" is meer dan alleen wat er wordt weergegeven en wat er in onze oren binnenkomt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 26 december 2015 Author Report Share Posted 26 december 2015 Dit zegt alles! En we ervaren iets vanuit onze luister geheugen (hoe klinkt een eikenhout drumstick?). Iets "horen" is meer dan alleen wat er wordt weergegeven en wat er in onze oren binnenkomt.. Klopt Bill, ik noemde daarom ook expliciet... hoe we het "geluisterde" ervaren Hierbij speelt verwachtingspatroon ook een rol in onze hersenen Van de ene kant, zijn onze hersenen in staat om diverse foutjes in de weergave te "corrigeren" of bepaalde "missing things" aan te vullen, extrapoleren --> dit is een groot voordeel Van de andere kant, kan het "horen" door diezelfde hersenen ook negatieve kanten met zich mee brengen, door meer (persoonlijk) gefocust zijn te zijn op bepaalde mindere facetten/excessen in de weergave en deze doen uitvergroten tot een mogelijk klein probleem of tot een flinke irretatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 26 december 2015 Report Share Posted 26 december 2015 Hierom zal elk weergave dus voor een ieder anders klinken (ervaren worden). En bestaat er dus ook niet iets als "de ultieme weergave". Wordt het sterieler, analytischer, platter, voller of ... (vul maar een ander niet te definiëren begrip in)? Ach, het zal anders zijn dan wat je misschien al eens gehoord hebt. Beter? Dat kan jij alleen 'ervaren'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 26 december 2015 Report Share Posted 26 december 2015 [...] Misschien dat ik ooit nog eens een keer met PureSound of zo een workshop ga organiseren aangaande draaitafel-loopwerken, 3 prijsklasses, ieder met dezelfde arm, element en phonotrap. Dat zou best eens verhelderend kunnen werken... Niet misschien, maar gewoon doen. Wij van Puresound juichen het toe!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 27 december 2015 Author Report Share Posted 27 december 2015 (edited) Mij lijkt een vergelijk wel leuk tussen 2 sets, min of meer vergelijkbaar met onderstaande 2 voorbeelden. (zelfde prijsklasse) Is er m.b.t. verschillen sprake van "slechter/beter of gewoon "anders" Speelt het soort muziek/genre nog een grote rol, waarbij de ene set meer excelleert dan de andere ? Edited 27 december 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 december 2015 Report Share Posted 27 december 2015 Gaan we een nieuwe Hear-dag organiseren of zo? Willekeurige setjes op steriliteit en platheid beoordelen? Of zoek je zo je compleet nieuwe set uit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 28 december 2015 Report Share Posted 28 december 2015 Hoe platter hoe beter met een goede prijskwaliteitverhouding natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 december 2015 Report Share Posted 28 december 2015 (edited) Hoe platter hoe beter met een goede prijskwaliteitverhouding natuurlijk. Zonder pootjes 12 mm... plat genoeg ? Er is ook een voor- en eindversterker in dit formaat. Edited 28 december 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 december 2015 Report Share Posted 28 december 2015 Vergelijk eens de voor en eind van primare van 10 - 15j geleden met de hun klasse d ontwerpen Idem dito voor Jeff Rowland om maar 2 merken te noemen en luister welke het meest muzikale is Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 28 december 2015 Author Report Share Posted 28 december 2015 Gaan we een nieuwe Hear-dag organiseren of zo? Willekeurige setjes op steriliteit en platheid beoordelen? Of zoek je zo je compleet nieuwe set uit? Beetje positief Mumsoft M.b.t. beide bovengenoemde sets... deze zullen zo beiden hun charmes hebben en hun kwaliteiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 28 december 2015 Author Report Share Posted 28 december 2015 Class D is k&t en blijft k&t t.o.v. Analoog, ook al heb je een van 30.000 noem mij maar eens het verschil. Als Hulp versterker is die goed daar heb je alles mee gezegd, de verschillen zijn niet zo groot, maar daar gaat niks boven analoog halfgeleider en buizen die staan gewoon op nummer een. Mvg wol Wol... Alles is relatief en alles kost geld, als ik met een bepaald budget speakers en versterking moet kopen, zijn bijv. integrated class-d versterkers of class-d eindversterkers i.c.m. een buizen-vv, zeer goede betaalbare alternatieven en kunnen voor relatief weinig geld veel stabiele power leveren. Dit betekent meer budget overhouden voor de speakers en de wetenschap veel meer speakers aan te kunnen sturen. Speakers i.c.m. ruimte/opstelling zijn toch de grootste factor m.b.t. klank/kwaliteit, dus laten we niet al te dramatisch doen over de rest van de keten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 december 2015 Report Share Posted 28 december 2015 Beetje positief Mumsoft M.b.t. beide bovengenoemde sets... deze zullen zo beiden hun charmes hebben en hun kwaliteiten. O, vast. Dat hebben alle sets wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 december 2015 Report Share Posted 28 december 2015 Vergelijk eens de voor en eind van primare van 10 - 15j geleden met de hun klasse d ontwerpenIdem dito voor Jeff Rowland om maar 2 merken te noemen en luister welke het meest muzikale is Dan zou ik niet weten of nieuw beter is Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 december 2015 Report Share Posted 28 december 2015 Het is maar net waar bij vernieuwing de nadruk op wordt gelegd. Zijn het de productiekosten, of zijn het productverbeteringen. Dat hangt dan sterk van het bedrijf af. Zijn er aandeelhouders in het spel, dan is het vaak bezuinigen op productiekosten. Vaak is dan een high-end bedrijf ten dode opgeschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts