Jump to content

"Klinkt audio tegenwoordig steeds sterieler, analytischer en platter ?"


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

In zijn algemeenheid vind ik sets met een buis en analoog al vlug natuurlijk klinken. Het is toch opvallend dat demo's van Marco en Wim Kraanen eigenlijk altijd bovengemiddeld klinken.

 

Carl,  klopt, ik ben ook zeer gecharmeerd van o.a. Blumenhofers i.c.m. buizenbakken maar dan begint het i.m.o. pas zeer leuk en goed te worden,

bij de modellen zoals een Big Fun of Tempaste 20 en dan ben je alleen al  5.500 voor de speakers kwijt.  

 

En een speaker zoals een Blumenhofer Gioia i.c.m. een buizenbak, kan veel meer op mijn sympathie rekenen dan veelal de vele malen duurdere Magico's en vergelijkbare

soortgenoten en dan aangestuurd met dikke torrenbakken.

 

Het is met name live-muziek, zoals blues, jazz, rock etc..  waarbij Blumenhofers i.c.m. buizenbakken (maar dit geldt voor meerdere hoogrendement hoornluidsprekers)

een dusdanige sfeer weten over te brengen, dat je voetjes automatisch beginnen te wippen en je meteen, in de muziek wordt gezogen.

 

Niettemin heb ik ook weleens klassiek op grote Magnepans gehoord met een dusdanige verfijning en rust.... van ongekende klasse :)

 

Ik kan me voorstellen, dat mensen het beste (compromis) uit deze 2 werelden willen hebben, net zo als mensen die

een goede "natuurlijk" klinkende set willen hebben, die stukken betaaldbaarder is, als die sets waarmee Marco doorgaans mee demonstreert

en dit is m.i.z. met een beetje vernuft en geduld zeer goed mogelijk.    

Link to comment
Share on other sites

Maar... dan kan het nog steeds steriel en plat eikenhout zijn, mijn beste vanzomereng. Het gaat toch niet om details?

 

Ik zat ook maar wat te flauwekullen, het gaat natuurlijk alleen maar om de muziek en zaken zoals details(detaillering)

ruimtelijke weergave, natuurlijkheid e.d. zijn extra bonussen, die het luisteren extra aangenaam maken.

 

Per slot van rekening is dit toch een high-end forum....waarin dit soort bonussen dagelijks onderwerp van gesprek zijn ;)

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad. Die man hep veel woorden nodig om niks te zeggen.

Hoor je electronicadozen, of hoor je muziek, that's the question.

Pffff, al die high-enders en hun kwalificatievocabulaire...

"Is it Ella, or is it Memorex"? :)

 

Groot gelijk heb je dingtjesman 

 

Niettemin als het jouw "alleen" om de muziek gaat,

dan had ik verwacht je wat minder hier in deze topics aan te treffen en wat

meer bijdragen van jouw verwacht in het draadje  "LP en CD"

Link to comment
Share on other sites

Groot gelijk heb je dingtjesman

 

Niettemin als het jouw "alleen" om de muziek gaat,

dan had ik verwacht je wat minder hier in deze topics aan te treffen en wat

meer bijdragen van jouw verwacht in het draadje "LP en CD"

De muziek die ik beluister vindt geen groot gehoor hier. Hier ist allemaal westerse muziek en muziek die eeuwen geleden door iemand is voorgekauwd, uitgekotst en die mensen maar blijven naspelen. Klassiek heet dat geloof ik....

 

Bovendien, over muziek moet je niet allemaal praten, topsetman. Daar luister je naar...

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

 

En een speaker zoals een Blumenhofer Gioia i.c.m. een buizenbak, kan veel meer op mijn sympathie rekenen dan veelal de vele malen duurdere Magico's en vergelijkbare

soortgenoten en dan aangestuurd met dikke torrenbakken.

 

 

 

Nouwww.. ik vond die Magico monitoren in Alkmaar ook de sterren van de hemel spelen. Mét een Soulution transistorbak.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Dat weet je pas als je het hier tentoonstelt, beste Thingman... Mijn muziekcollectie is, op vrouw en kinders na, zo ongeveer mijn grootste bezit. Geen terrabites aan download of brandwerk, puur en alleen originele fysieke muziekdragers. Wat ik nieuw aanschaf, geschonken krijg of erg vol van ben, mag ik graag delen. Je weet maar nooit wie je zo weer op het spoor brengt van nieuwe muziek. Daar is een forum namelijk ook voor!

 

Op Jazz gebied maak ik graag gebruik van de kennis en tips van Tomatamot (die hier de laatste tijd helaas schittert door afwezigheid), voor Blues heb ik in de VS een vriend en kenner zitten, die stuurt me dan ook met regelmaat de ene parel na de ander. Zonder het delen van dergelijke informatie (terwijl op het www tegenwoordig bijna alles wordt gedeeld) is er simpelweg veel minder muziek beschikbaar voor liefhebbers. Delen dus dat soort informatie, je wordt er nooit minder van!

Link to comment
Share on other sites

Dat weet je pas als je het hier tentoonstelt, beste Thingman... Mijn muziekcollectie is, op vrouw en kinders na, zo ongeveer mijn grootste bezit. Geen terrabites aan download of brandwerk, puur en alleen originele fysieke muziekdragers. Wat ik nieuw aanschaf, geschonken krijg of erg vol van ben, mag ik graag delen. Je weet maar nooit wie je zo weer op het spoor brengt van nieuwe muziek. Daar is een forum namelijk ook voor!

Precies. Ik post hier ook muziek die waarschijnlijk door de (meeste) andere forumleden niet gepruimd wordt (My Dying Bride, Queens of the Stone Age, Opeth, Katatonia, enz.). Maar misschien door een bezoeker/gast wel. Ik post tegenwoordig ook vaak een Youtube-link. Dan kun je heel snel en gemakkelijk even luisteren. Als het niets voor je is, klik je het snel weer weg...

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Nouwww.. ik vond die Magico monitoren in Alkmaar ook de sterren van de hemel spelen. Mét een Soulution transistorbak.

Precies, en ik heb Blumenhofers gehoord in combinaties dat ik niet wist hoe snel ik weer weg moest wezen! Het valt of staat met de ruimte, de combinatie en de muziekkeuze van de demonstrateur... Nu vind ik die muziekkeuze tegenwoordig ook een discutabel iets, men loopt van de toren te blazen hoe gemakkelijk, simpel en goedkoop het is met al dat gedownload en computer gedoe, DRAAI DAN OOK EENS IETS FATSOENLIJKS!

 

En tuurlijk, ik kom er ook niet onderuit, 1 maal ooit op de deur gezet''wij draaien geen Krall en Barbers'', van de 10 verzoekjes kwamen er dus weer 4 uit die hoek. Na 3 keer nee te hebben gezegd gaf ik de hoop maar op.

 

Wat ik me echter ook wel eens afvraag (en misschien vind ik daarom ook alleen die oude Accuphase cd-spelers goed klinken), de huidige generatie digitale bronnen, die zijn me dus echt te kil. Je hele set wordt er steriel van, dat knap je niet zo snel meer op. Niet alleen bij digitaal trouwens hoor, een aantal MC elementen hebben er ook een handje van, een enorme boost in het hoog maakt het ook zo steriel als het maar kan. Dat het een modern fenomeen is, kan ik echter alleen maar toegeven.

 

Klasse D is een ander verhaal, maar past hier even goed thuis, voor een klasse D ontwerp moet je van zeer goede huize komen om het uberhaupt klinkend te krijgen. Het gros klinkt prima helder, zuiver, neutraal en nog plenty van dat soort audiofiele kreten, maar maakt uiteindelijk de muziek alsnog volledig dood! Ook hier zijn weer 1 of 2 uitzonderingen, maar daar ga je weer, dan zit er ook een kostenplaatje aan.

 

Voor mezelf hou ik het dus nog steeds maar hoofdzakelijk op buizen, hoorns en analoog, daarmee kan ik een bepaald plaatje neerzetten wat ook in slechte ruimtes vaak nog behoorlijk presteerd.

En voor wie vindt dat Octave te prijzig is, Trafomatic vind ik geluidstechnisch het dichtst in de buurt komen tegen een behoorlijk lager prijskaartje. Wat als luidspreker de klank van Blumenhofer benaderd is Contrast Audio of PMC, andere principes misschien, maar wel een vergelijkbaar resultaat. Draaitafels wordt wat moeilijker, en begrijp dit niet verkeerd, maar als je het zoekt in de budgetklasse ben je idd beter af met een digitale bron. Misschien dat ik ooit nog eens een keer met PureSound of zo een workshop ga organiseren aangaande draaitafel-loopwerken, 3 prijsklasses, ieder met dezelfde arm, element en phonotrap. Dat zou best eens verhelderend kunnen werken...

Link to comment
Share on other sites

De muziek die ik beluister vindt geen groot gehoor hier. Hier ist allemaal westerse muziek en muziek die eeuwen geleden door iemand is voorgekauwd, uitgekotst en die mensen maar blijven naspelen. Klassiek heet dat geloof ik....

 

Bovendien, over muziek moet je niet allemaal praten, topsetman. Daar luister je naar...

 

Kom op Thingman.... een wat meer opbeurende/vrolijke reactie graag ;)

 

Ik heb al vele titels van mijn muziek met andere mogen delen en die zijn er nu maar al te blij mee.

 

Andersom heb ik hier mensen op luisterbezoek gehad die een diversiteit aan eigen muziek hadden meegenomen,

wat uiteindelijk resulteerde dat mijn muzikale blik maar ook mijn muziekcollectie verder werd uitgebreid :)

 

In beide situaties betrof het veelal muziek, wat je niet dagelijks hoort op de radio en wat ook niet in de top-2000 staat

Luisterbezoeken en dit forum, zijn uitermate geschikt om muziek te delen. Dit geldt ook voor klassiek

Link to comment
Share on other sites

Wat ik me echter ook wel eens afvraag (en misschien vind ik daarom ook alleen die oude Accuphase cd-spelers goed klinken), de huidige generatie digitale bronnen, die zijn me dus echt te kil. Je hele set wordt er steriel van, dat knap je niet zo snel meer op. Niet alleen bij digitaal trouwens hoor, een aantal MC elementen hebben er ook een handje van, een enorme boost in het hoog maakt het ook zo steriel als het maar kan. Dat het een modern fenomeen is, kan ik echter alleen maar toegeven.

 

Hier ben ik het wel mee eens, alhoewel de Meitner (en in mijn oren de PinkFaun) daar een uitzondering op is. En er zullen er best nog zijn die ook organisch klinken.

 

Ik denk dat het steriele ook komt door bezuinigingen op alles wat om de eigenlijk dac chip zit. Dus voedingen, analoog deel, ingangsconvertors enz. Met een foute dac chip wordt het natuurlijk ook niks. Zo'n dac is eigenlijk complexer dan de rest van je set. dat daar meer in mis kan gaan lijkt me daarom wel duidelijk.

 

Iemand op de audioclub koos om de reden van het organisch klinken de Audio -GD dac.

Link to comment
Share on other sites

Dit zegt alles! ;)

In mijn optiek, heeft alles ook zeer veel te maken met de wijze waarop wij het “geluisterde” ervaren.

 

 

En we ervaren iets vanuit onze luister geheugen (hoe klinkt een eikenhout drumstick?).
Iets "horen" is meer dan alleen wat er wordt weergegeven en wat er in onze oren binnenkomt..

Link to comment
Share on other sites

Dit zegt alles! ;)

En we ervaren iets vanuit onze luister geheugen (hoe klinkt een eikenhout drumstick?).

Iets "horen" is meer dan alleen wat er wordt weergegeven en wat er in onze oren binnenkomt..

 

Klopt Bill,  ik noemde daarom ook expliciet... hoe we het "geluisterde" ervaren

 

Hierbij speelt verwachtingspatroon ook een rol in onze hersenen

 

Van de ene kant, zijn onze hersenen in staat om diverse foutjes in de weergave te "corrigeren"

of bepaalde "missing things" aan te vullen, extrapoleren --> dit is een groot voordeel

 

Van de andere kant, kan het "horen"  door diezelfde hersenen ook negatieve kanten met zich mee brengen,

door meer (persoonlijk) gefocust zijn te zijn op bepaalde mindere facetten/excessen in de weergave en deze doen

uitvergroten tot een mogelijk klein probleem of tot een flinke irretatie.

Link to comment
Share on other sites

Hierom zal elk weergave dus voor een ieder anders klinken (ervaren worden).

En bestaat er dus ook niet iets als "de ultieme weergave".

Wordt het sterieler, analytischer, platter, voller of ... (vul maar een ander niet te definiëren begrip in)?

Ach, het zal anders zijn dan wat je misschien al eens gehoord hebt. Beter? Dat kan jij alleen 'ervaren'.

 
Link to comment
Share on other sites

[...]

 

Misschien dat ik ooit nog eens een keer met PureSound of zo een workshop ga organiseren aangaande draaitafel-loopwerken, 3 prijsklasses, ieder met dezelfde arm, element en phonotrap. Dat zou best eens verhelderend kunnen werken...

 

Niet misschien, maar gewoon doen. Wij van Puresound juichen het toe!!

Link to comment
Share on other sites

Mij lijkt een vergelijk wel leuk tussen 2 sets, min of meer vergelijkbaar met onderstaande 2 voorbeelden. (zelfde prijsklasse)

Is er m.b.t. verschillen sprake van "slechter/beter of gewoon "anders"

Speelt het soort muziek/genre nog een grote rol, waarbij de ene set meer excelleert dan de andere ?

 

2mgninm.jpg

 

 

 

biuou9.jpg

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Hoe platter hoe beter met een goede prijskwaliteitverhouding natuurlijk.

 

Zonder pootjes 12 mm... plat genoeg ?

Er is ook een voor- en eindversterker in dit formaat.mosaic-t.jpg

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Gaan we een nieuwe Hear-dag organiseren of zo? Willekeurige setjes op steriliteit en platheid beoordelen? Of zoek je zo je compleet nieuwe set uit?

 

Beetje positief Mumsoft :D

 

M.b.t. beide bovengenoemde sets... deze zullen zo beiden hun charmes hebben en hun kwaliteiten.

Link to comment
Share on other sites

Class D is k&t en blijft k&t t.o.v. Analoog, ook al heb je een van 30.000 noem mij maar eens het verschil.

Als Hulp versterker is die goed daar heb je alles mee gezegd, de verschillen zijn niet zo groot, maar daar gaat niks boven analoog halfgeleider en buizen die staan gewoon op nummer een.

Mvg wol

 

Wol...

 

Alles is relatief en alles kost geld,  als ik met een bepaald budget speakers en versterking moet kopen,

zijn bijv. integrated class-d versterkers  of  class-d eindversterkers i.c.m. een buizen-vv, zeer goede betaalbare

alternatieven en kunnen voor relatief weinig geld veel stabiele power leveren.

Dit betekent meer budget overhouden voor de speakers en de wetenschap veel meer speakers aan te kunnen sturen.

 

Speakers i.c.m. ruimte/opstelling zijn toch de grootste factor m.b.t. klank/kwaliteit, dus laten we niet al te dramatisch doen

over de rest van de keten.

Link to comment
Share on other sites

Vergelijk eens de voor en eind van primare van 10 - 15j geleden met de hun klasse d ontwerpenIdem dito voor Jeff Rowland om maar 2 merken te noemen en luister welke het meest muzikale is

Dan zou ik niet weten of nieuw beter is Stef

Link to comment
Share on other sites

Het is maar net waar bij vernieuwing de nadruk op wordt gelegd. Zijn het de productiekosten, of zijn het productverbeteringen. Dat hangt dan sterk van het bedrijf af. Zijn er aandeelhouders in het spel, dan is het vaak bezuinigen op productiekosten. Vaak is dan een high-end bedrijf ten dode opgeschreven.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...