Jump to content

"Klinkt audio tegenwoordig steeds sterieler, analytischer en platter ?"

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Welke vernieuwingen zijn er dan op versterker gebied , moeten ze mij toch eens uitleggen,de plaat is vroeger opgenomen met een heel simpel schema ,hoe we wil je schematisch beter laten klinken als het schema van vroeger.

Mvg wol

Simpel, beter ontwerp door computersimulatie en betere componenten. Ruisvrijer, dynamischer enz. Bovendien worden de ervaringen van de oude versterkers echt wel meegenomen. Zoals type condensatoren en weerstanden.

Zijn ze muzikaal Hans, dat is de vraag die we ons stellen

De monoblokken die ik onlangs hoorde van J Rowland hadden alle verfijning resolutie detail etc maar ze klonken niet muzikaal voor mij

Is muzikaal dan dat sausje dat we graag horen? kweet het niet

Stefke, muzikaal is meer kleuring, maar soms heb je kleuring nodig om de vervorming weg te filteren.

Mvg wol

Zo komen we altijd uit bij 2 zaken Wollie

1) Technisch zal het vaak beter zijn

2) Houden we wel van die ultra neutrale sound? en dat is natuurlijk een subjectief gegeven

Hans, dat klopt met beter componenten , maar een beter ontwerp daar geloof ik niks in, alles is al ontworpen.

Mvg wol

Zo lang er nog octrooien op ontwerpen worden verstrekt, is nog lang niet alles ontworpen. 

Zo komen we altijd uit bij 2 zaken Wollie

1) Technisch zal het vaak beter zijn

2) Houden we wel van die ultra neutrale sound? en dat is natuurlijk een subjectief gegeven

Volgens mij is alles wat niet neutraal is vervormt. Wanneer je daar van houd is het prima, maar de ervaring leert dat "men" uiteindelijk voor weinig vervorming kiest. 

Maar b.v. sommige luidsprekers die op een versterker met veel controle worden aangesloten, laten weinig laag horen. Dit komt omdat er bij het ontwerp rekening is gehouden met naslingeren van de woofer. Dit heeft niks met kwaliteit te maken, maar veel mensen vinden dat laag op een mindere versterker mooi.

Wat is neutraal?

Blijft toch altijd een subjectief gegeven. Geen enkeke versterker klinkt hetzelfde , vervormen ze daarom?

Wanneer is het sausje vervorming en wanneer ligt het aan de componentkeuze?

Is meer beleving = vervorming?

Dat versterkers allemaal anders klinken ligt aan de combinatie versterker luidspreker. Controle en omgaan met impedantie zijn een paar factoren die het moeilijker maken.

Als voorbeeld:

Jouw oude luidsprekers klonken enorm gecontroleerd. Zo erg dat er eigenlijk alleen met buizenversterkers een beetje laag uit te halen was.

De Master 3 is wat ongecontroleerder, maar laat toe dat hij door de versterker wordt gecontroleerd. Hiermee geeft de speaker nauwkeuriger het bedoelde signaal weer. Laag b.v. lijkt dan meer op het originele instrument. Bovendien klinkt het wat makkelijker, losser, of hoe je dit ook mag noemen.

Het is dus maar wat je wil.

Die focal hoogtoner van jouw speaker breekt open in het hoog en dat vervormt,

maar omdat ze een truck gebruiken om een aantal graden horizontaal naar achteren te schuiven hoor jij dat niet omdat reflectie, s dat filteren.

Mvg wol

Ps je kunt ook een kogeltje voor hangen door reflecties filtert het ook de vervorming, bij kef doen ze met een waaier.

Zo zij er vele mogelijkheden om de vervorming mechanisch te filteren door reflecties, het voordeel meer plaatsing wat niet bestaat en de zuiverheid van de instrumenten zijn minder zuiver.

Mvg wol

Vrijwel elke speaker breekt op. Wanneer dit buiten het toegepaste bereik ligt is er niks aan de hand. het filter bepaald dan wat er uit komt. De keramische Thiel units b.v. zijn berucht. Toch kan dat geheel zonder opbreken klinken. 

Mechanische oplossingen verdoezelen wat, maar zijn m.i. geen echte oplossing.  

Geen enkel audio-fabrikant beweert  "de neutrale" apparaat te hebben gemaakt.

Er zijn zelf fabrikanten die meerdere gelijk geprijsde en gelijk uitziende versterkers
in hun assortiment hebben in class A en class AB (bijv. Pass Labs INT-30A <> INT150) dus waar praten we over.

Er zijn zelf bepaalde fabrikanten die het van hun eigen typerende klanksignatuur moeten hebben (bijv. Naim)

Er is al sprake van een "sausje" ,in de opnamestudio/afmixen, waarbij binnen bepaalde grenzen/vakmanschap,  er enige speelruimte is

voor de opname- &  geluidstechnici, in keuze van apparatuur, opnamemicrofoons, opstelling en diverse settings

Dus waarom mogen wij als luisteraar, niet de vrijheid hebben om ons eigen "sausje" uit te zoeken.

Dit gebeurt sowieso al bewust of onbewust, als we een component/luidspreker voor het uitkiezen hebben.

Maar ook hifi-apparatuur wordt met bepaalde vakmanschap vervaardigd en met de wetten v/d natuur en electronica valt niet te spotten,

dus maak je niet al te druk over "vervorming"  of andersoortige "fouten"  ... het is allemaal niet zo dramatisch.

Enige wat telt is de "geluidsbeleving v/d werkelijk" & woorden zoals "neutraal"  zouden eigenlijk in het vocabulaire v/d audiofiel verboden moeten worden.

Kom er maar in Spido........... :D

Edited by VANZOMERENG

Zo lang er nog octrooien op ontwerpen worden verstrekt, is nog lang niet alles ontworpen.

Als ik mij niet vergis heeft dat vooral een zakelijk doel...

Geef het maar toe, verreweg de meeste ontwerpers weten nog niet hoe ze iets moeten maken waar muziek uit komt, met of zonder octrooien en patenten.

Zie je, heel die discussie raakt kant noch wal, laat staan de essentie.

De eenvoudige stelling is, dat je bij het luisteren naar 99'9% van de audiocomponenten hoort dat je naar een electronicadoos luistert, en heel zeker weet dat het geen muziek is.

Terwijl je, als je eens muziek hoort, ook onmiddellijk weet dat het muziek is dat je hoort, en geen electronicadoos.

Ik hou dus erg van sets waarbij je niet hoort dat het electronica is...

Leeftijd, octrooien, herkomst en prijs hebben er niets mee te maken.

Edited by thingman

De eenvoudige stelling is, dat je bij het luisteren naar 99'9% van de audiocomponenten hoort dat je naar een electronicadoos luistert, en heel zeker weet dat het geen muziek is.

Terwijl je, als je eens muziek hoort, ook onmiddellijk weet dat het muziek is dat je hoort, en geen electronicadoos.

Dingetjesman

Ik hoor en lees van jouw altijd over zaken die niet deugen

Kan je concreet voorbeelden van sets benoemen, waarbij jij totaal niet het idee heb naar electronica te luisteren ?

Ik neem aan, dat ook jouw eigen set, er 1 is waarbij jij niet het idee heb naar electronica te luisteren, anders zou

het thuis beluisteren van muziek, wel een hele martelgang voor je betekenen :o

Geen enkel audio-fabrikant beweert  "de neutrale" apparaat te hebben gemaakt.

Er zijn zelf fabrikanten die meerdere gelijk geprijsde en gelijk uitziende versterkers

in hun assortiment hebben in class A en class AB (bijv. Pass Labs INT-30A <> INT150) dus waar praten we over.

Er zijn zelf bepaalde fabrikanten die het van hun eigen typerende klanksignatuur moeten hebben (bijv. Naim)

Er is al sprake van een "sausje" ,in de opnamestudio/afmixen, waarbij binnen bepaalde grenzen/vakmanschap,  er enige speelruimte is

voor de opname- &  geluidstechnici, in keuze van apparatuur, opnamemicrofoons, opstelling en diverse settings

Dus waarom mogen wij als luisteraar, niet de vrijheid hebben om ons eigen "sausje" uit te zoeken.

Dit gebeurt sowieso al bewust of onbewust, als we een component/luidspreker voor het uitkiezen hebben.

Maar ook hifi-apparatuur wordt met bepaalde vakmanschap vervaardigd en met de wetten v/d natuur en electronica valt niet te spotten,

dus maak je niet al te druk over "vervorming"  of andersoortige "fouten"  ... het is allemaal niet zo dramatisch.

Enige wat telt is de "geluidsbeleving v/d werkelijk" & woorden zoals "neutraal"  zouden eigenlijk in het vocabulaire v/d audiofiel verboden moeten worden.

Natuurlijk kies je zelf, ook de benamingen aan de weergavekwaliteit. 

Leeftijd, octrooien, herkomst en prijs hebben er niets mee te maken.

Laat ik het anders stellen. Ik hoor over het algemeen weinig realisme in de weergave (zoals ik het interpreteer bij anderen, altijd minder dan wat ik hier hoor). Of je het nou elektronicadoos, akoestiekprobleem, opnamekwaliteit of wat dan ook noemt.

Ik hoor ook "muziek" uit een wekkerradio. "muziek" is voor mij dus een nikszeggende term.

Maar om daarmee minder van muziek te genieten is voor mij niet aan de orde. Vanmorgen een tijd naar een uit de kluiten gewassen draagbare radio (top 2000) geluisterd. Niks mis mee hoor.

Edited by Hans van Liempd

Ik denk dat men probeert een set samen te stellen die qwa klankkleur het beste bevalt.

Als het apparaat dan ook nog optisch aan de verwachtingen voldoet dan ben je klaar.

Dus hoezo klinkt het nu tegenwoordig zo?

Er word nogal eens gesproken over verschillen tussen apparaten dus maken ze muziek steriel analistisch warm,misschien dat steriel en analistisch vroeger niet besproken werden we hadden immers nog geen High-End

:)

Hans , een kef t 27 breekt niet open, geweven dome, s zijn er een hoop die niet open breken.

Mvg wol

T27 heeft geen geweven dome, maar een koepeltje van massief mylar.

Overigens breekt èlke luidspreker op bij stijgende frequentie. (Breekt niet open!).

Sommige luidsprekers doen dat beter (gecontroleerder, met minder nabeweging en tegenbeweging) dan andere luidsprekers

En zo gaat het ook met class d, Ti heeft 90 procent van de chip in class d, en dan heb je nog twee firma's, en dan heb je het gehad in class d.

Mvg wol

Ps cd, s aad klinken beter in dac, s dan ddd, ddd .klinken beter in fulltime class d pcm naar pwm maar dan klinken aad weer slechter.

Mvg wol

Wanneer ik hier geen hout van begrijp ligt dat aan mij zeker? Wie is Ti?

Er zijn honderden firma's die d klasse bouwen. En ja, die zijn ook weer allemaal anders.

Pak b.v. MolaMola, dat vond ik een paar jaar geleden in Munchen het best klinken. Neutraal, krachtig en nauurlijk. Niks sausjes. Dat heeft niks met natuurlijke weergave te maken.

Hans je laatste zinnetje komt raar over "Dat heeft niks met natuurlijke weergave te maken"

Wanneer je de klankkleur naar je hand gaat zetten omdat je dit mooi vindt, giet je er je eigen sausje overheen. Dat sausje heeft dus niks met natuurlijke weergave te maken.

Ti is Texas Instrument en die maken heel veel chipjes, met een heel uitgebreide datasheet wat je met die chipjes intern kun doen.

Mvg wol

Precies, en in die datasheet staat hoe je het ding kunt gebruiken. dat is op heel veel verschillende manieren. Daar komt bij dat wat er voor en achter zit ook per fabrikant verschillend is. Er klinkt dus geen D classe versterker hetzelfde. Er zijn er een aantal die ik erg goed vind klinken. maar ja... ik hou dan ook van een eerlijk, neutraal geluid.