Tubejack Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Dat jullie hier tijd voor hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Dat jullie hier tijd voor hebben Gepensioneerd hè. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Ja, de ultra-neutrale-Array sekte tegen de ik-heb-het-allemaal-al-een-keer-gehoord-maar-beter-sekte. Het blijft zo wel leuk op het forum :-) Misschien na een DAC forumdag, een Class D versterker dag. Of als we echt een goede dag willen hebben - wat is een muzikale set en hoe stel ik die samen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Kan je concreet voorbeelden van sets benoemen, waarbij jij totaal niet het idee heb naar electronica te luisteren ? Ik neem aan, dat ook jouw eigen set, er 1 is waarbij jij niet het idee heb naar electronica te luisteren, anders zou het thuis beluisteren van muziek, wel een hele martelgang voor je betekenen Hear hear, de topsetman met elk halfjaar een nieuwe "topset". Je reactie is het beste bewijs dat de essentie niet wordt begrepen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Gepensioneerd hè. Ik zit lekker met een NAS te prutsen en gun mezelf een paar dagen vakantie De Array M-10 mono blokken en B-10? voorversterker in combinatie met de SS-30 luidsprekers die ik gehoord heb bij Klaas, vond ik helemaal niet klinisch klinken. Maar ik kan me voorstellen, dat dit niet ieders keus is. Net als buizen niet ieder keus is. Verder heb je om muziek te maken helemaal niet zoveel nodig. Ik ken nu al een paar mensen die heel gelukkig zijn met een Leak transistor versterkertje. Daar komen er binnenkort weer een paar bij..... Of het mijn keus is? Nee ik vind het niet praktisch, aan de andere kant snap ik dat ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 30 december 2015 Author Report Share Posted 30 december 2015 (edited) Hear hear, de topsetman met elk halfjaar een nieuwe "topset". Je reactie is het beste bewijs dat de essentie niet wordt begrepen... Ik stel gewoon concreet 1 vraag en jij geeft alleen een ontwijkend antwoordt. By the way, wie heeft elk half jaar een nieuwe topset ? Persoonlijk wissel ik wel eens van component en zeker zou ik eens in de 2 a 3 jaar van luidsprekers willen wisselen, puur vanwege een andere klanksignatuur en mijn hobby en muziekbeleving, nieuw leven in te blazen... dit hoeft niet altijd uit onvrede te zijn met hetgeen je al heb Voor pure muziekbeleving, is hardware ondergeschikt en kan ik zeer goed genieten van mijn el-cheapo-auto-radio/cd-speler maar voor de slagroom op het toetje zeg maar, is er uiteraard wel een link naar de hardware en daar maken wij als ons audiofiele malloten ons hier druk om op het forum. Het feit dat jij hier ook op het forum bivakeert en mede ook omdat akoestiek jouw vakgebied is en je wellicht bij vele klanten op bezoek komt en in staat bent vele sets te horen, had ik het prettiger gevonden als je bijdragen hiero een wat meer inhoudelijk karakter hebben en dan alleen maar te ageren in termen van "onzin", "essentie niet begrepen" , "flauwekul" etc... Edited 30 december 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Ik wissel bijna élke maand wel een of meerdere componenten. Soms wel een paar keer .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Hear hear, de topsetman met elk halfjaar een nieuwe "topset". Je reactie is het beste bewijs dat de essentie niet wordt begrepen... Vertel eens wat meer over de essentie, daar hebben we misschien wat aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 (edited) Heb een aantal maanden geleden een middag naar een Devaliet amp mogen luisteren. Veel detail en controle maar ik miste de betrokkenheid met de muziek. Misschien is klasse D niet mijn ding. Misschien hou ik wel van een "sausje" gezien de extreem lage vervormingscijfers van de Devaliet. Misschien lag het aan de ruimte (was niet thuis). Misschien lag het aan de luidsprekers (Dynaudio Focus 260). Klonk inderdaad "steriel" maar ik zou het thuis ook wel eens willen luisteren voor ik de boel neersabel Edited 30 december 2015 by Paulebappie Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 30 december 2015 Author Report Share Posted 30 december 2015 Heb een aantal maanden geleden een middag naar een Devaliet amp mogen luisteren. Veel detail en controle maar ik miste de betrokkenheid met de muziek. Misschien is klasse D niet mijn ding. Misschien hou ik wel van een "sausje" gezien de extreem lage vervormingscijfers van de Devaliet. Misschien lag het aan de ruimte (was niet thuis). Misschien lag het aan de luidsprekers (Dynaudio Focus 260). Klonk inderdaad "steriel" maar ik zou het thuis ook wel eens willen luisteren voor ik de boel neersabel Zo zie je maar weer, vele anderen zijn zeer lyrisch over Devaliet.... Ik kan je verzekeren, dat het niet aan de luidsprekers zelf lag..... deze heb ik immers zelf en spelen hier de sterren van de hemel en klinken zeker niet steriel.... (i.c.m. versterker Marantz PM11S2) Niettemin vind ik het verraderlijk en niet fair... bepaalde sets of componenten te kwalificeren op basis van een luisterindruk en/of demo er kunnen zoveel andere zaken/parameters een rol hebben gespeeld die niet bevordelijk waren, voor het eindresultaat (o.a. akoestiek) Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 Niettemin vind ik het verraderlijk en niet fair... bepaalde sets of componenten te kwalificeren op basis van een luisterindruk en/of demo er kunnen zoveel andere zaken/parameters een rol hebben gespeeld die niet bevordelijk waren, voor het eindresultaat (o.a. akoestiek) Klinkt percies als een verzuurde dealer ... Als het in de winkel wordt gepresenteerd als het neusje van met een prijskaartje van, dan mag je toch wel verwachtingen hebben. De set lijkt gefinetuned en akoestisch zo goed mogelijk neergepoot (vertelt men) En als dan een component wordt vervangen door een ander waardoor het beter mooier en gecontroleerder klinkt, waarom zou het dan niet fair zijn een kanttekening te plaatsen bij het 1e component Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 30 december 2015 Author Report Share Posted 30 december 2015 Klinkt percies als een verzuurde dealer ... Als het in de winkel wordt gepresenteerd als het neusje van met een prijskaartje van, dan mag je toch wel verwachtingen hebben. De set lijkt gefinetuned en akoestisch zo goed mogelijk neergepoot (vertelt men) En als dan een component wordt vervangen door een ander waardoor het beter mooier en gecontroleerder klinkt, waarom zou het dan niet fair zijn een kanttekening te plaatsen bij het 1e component Bij een vakkundige dealer... zal je dit soort fratsen ook niet vaak meemaken. Met de nadruk op vakkundig Op beurzen is het vaak behelpen of je moet als dealer besluiten niet op beurzen te staan, als je zelf geen invloed op je luisterruimte kunt uitoefenen moeilijk.... moeilijk ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 december 2015 Members Report Share Posted 30 december 2015 Bij een vakkundige dealer... zal je dit soort fratsen ook niet vaak meemaken. Met de nadruk op vakkundig [...] Nou... Een aantal toch echt vakkundige dealers hebben een behoorlijke nuance aan gebracht aangaande het in eerste instantie Devialet Walhalla verhaal. Toegegeven, het blijft een geniaal uitgedacht concept, het vult een gat waarvan niemand wist dat het bestond, niets anders dan petje af. Maar... Noem het geen High-End, dat is het gewoon niet. Het heeft wel veel andere dingen wat High-End over het algemeen niet heeft, toch zou ik niet willen ruilen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 31 december 2015 Report Share Posted 31 december 2015 Het sterieler en analytisch klinken van muziek heeft mijn inziens vooral te maken met de manier waarop muziek wordt opgenomen. Allemaal aparte stukjes welke net zo vaak worden herhaalt tot de perfecte take er is en die wordt aan de volgend perfecte take geplakt. Een band in een studio wordt niet als spelend geheel opgenomen maar alle instrumenten en de zang in een apart hokje en dan samen gemixt tot een clean steriel geheel. Je luistert te vaak naar een product dan naar de kunstvorm muziek. Het heeft naar mijn idee niets te maken met de gebruikte apparatuur in de luisterruimte. Digitale versterking is net zo goed als buizen versterking. Dat digitale versterking steriel klinkt ten opzichte van de meer klassieke vormen van versterking is onzin. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 december 2015 Report Share Posted 31 december 2015 Vertel eens wat meer over de essentie, daar hebben we misschien wat aan? Hoor je muziek, of hoor je een electronicadoos, dat is de essentie. Had ik nu al drie keer gezegd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 december 2015 Report Share Posted 31 december 2015 (edited) Dat je in een stad loopt en winkels passeert - overal komt geluid uit en herrie vandaan. Dan, ineens, spits je de oren... "ik hoor echte muziek"... Ver weg, maar wel echte instrumenten. 5 min. later sta je bij de straatmuzikanten. Als er een viool en accordeon bij zit hoor je op 500 meter al dat het echt is, en niet uit de vetvrije papierdoos komt. Dat bedoel ik. Dat je weet dat het echte muziek is die uit echte instrumenten komt, zonder dat er een of ander denkanalysegedoe tussen de oren bij zit. Als je dat criterium nu eens toepast op je set, je gelijk alles buiten en wil je opnieuw beginnen. Het is geluid, maar niet muziek, terwijl muziek toch echt het ultieme doel had moeten zijn... Edited 31 december 2015 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 (edited) Jammer, Thingman, dat je kennelijk nog nooit echt góede weergave van echt góed opgenomen materiaal hebt gehoord... Edited 2 januari 2016 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Jammer, Thingman, dat je kennelijk nog nooit echt góede weergave van echt góed opgenomen materiaal hebt gehoord... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Spido, ik denk dat Thingman wel goed kan luisteren, want die heeft vroeger appogee gehad als ik goed leest en dat zijn voor mij de droomspeakers die ik helaas nog niet heb,voor mij zijn het de eerlijkste speakers ik heb ze gehoord bij Pruis en Beritz. Mvg wol Dus omdat iemand bepaalde speakers heeft gehad die jij toevallig goed vind, moet hij/zij wel goed kunnen luisteren? Wat een drogredenering... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Ben ook wel benieuwd wanneer iemand beoordeeld wordt als "goede luisteraar". Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Ben ook wel benieuwd wanneer iemand beoordeeld wordt als "goede luisteraar". Daar kom je hear nooit uit;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 (edited) Henry, laat maar een live cello spelen of een strijkkwartet, dan wil ik wel eens horen met een betere speakers , is geen speaker die alles kan want dan loop je gouw naar buiten, bv beton rock. Mvg wol Allereerst: ik heet geen Henry. Verder: ik heb het nergens gehad over hoe die speakers klinken. Ik heb het ook niet gehad over met welke muziek die speakers wel (of niet) goed klinken. Ik had het over je manier van redeneren die nergens op slaat. Ga daar eens op in, of anders niet. Maar gooi het niet meteen weer op een ander onderwerp. Dat doe je altijd en dat is zeer irritant. Net als het constant de les willen lezen, door naar allerlei boeken, tijdschriften, datasheets, enz. te verwijzen, die je vermoedelijk zelf ook lang allemaal niet gelezen hebt, maar die je wel lekker kunt gebruiken om iemand in een hoek te zetten. Hou daar eens mee op. Anders heb ik ook nog wel wat boeken die jij eens zou moeten doornemen... Edited 2 januari 2016 by Henrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Jammer, Thingman, dat je kennelijk nog nooit echt góede weergave van echt góed opgenomen materiaal hebt gehoord... Jawel, Spido, dat wel, maar goede (overtuigende) weergave van muziek is wel erg zeldzaam. Dat komt omdat het niet louter om aanschaf van hardware meer gaat, terwijl al te veel mensen dat maar niet doorkrijgen. En dan sla je na een paar jaren op die weg logischerwijs wel door in je streven naar werkelijkheidsweergave. Dat brengt die ontzielde, maar o zo correcte weergave van wat eerst muziek was, en die een soort maatstaf is voor de afgelopen 15-20 jaar. Jaren waarin ik heel veel moois beluisterde op heel veel plekken, en daar nog voor werd betaald ook. Ik praat natuurlijk, zoals iedereen, ook maar vanuit een eigen ervaringskader... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Dus omdat iemand bepaalde speakers heeft gehad die jij toevallig goed vind, moet hij/zij wel goed kunnen luisteren? Wat een drogredenering... Gelijk heb je. Goed kunnen luisteren is ergens voor gaan zitten, en dan na 10, 30 of 100 minuten zeggen wat er scheelt, waar het allemaal aan ligt (want het ligt nooit aan 1 ding) en voor hoeveel procent elk aspect verantwoordelijk is in het eindresultaat. Maar het heeft niks te maken met luisteren naar muziek, en wat het dan betekent om een goed luisteraar te zijn in die context. Ik vraag me dus ook altijd gelijk af welke manier van luisteren wordt bedoeld, en Wol' s veronderstelling over apogee klopt wel. Goed kunnen luisteren betekent in elk geval altijd dat je goed vertaalslagen kunt maken vanuit de hoorervaring naar een concrete interpretatie ervan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Dat je in een stad loopt en winkels passeert - overal komt geluid uit en herrie vandaan. Dan, ineens, spits je de oren... "ik hoor echte muziek"... Ver weg, maar wel echte instrumenten. 5 min. later sta je bij de straatmuzikanten. Als er een viool en accordeon bij zit hoor je op 500 meter al dat het echt is, en niet uit de vetvrije papierdoos komt. Dat bedoel ik. Dat je weet dat het echte muziek is die uit echte instrumenten komt, zonder dat er een of ander denkanalysegedoe tussen de oren bij zit. Als je dat criterium nu eens toepast op je set, ###### je gelijk alles buiten en wil je opnieuw beginnen. Het is geluid, maar niet muziek, terwijl muziek toch echt het ultieme doel had moeten zijn... Ah dat ik hoor ik wel eens bij de V&D op de hoek als daar een man op een viool speelt hij heeft ook geld in zijn hoed Ik bedoel maar hoe je dat beleeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts