Jump to content

"Klinkt audio tegenwoordig steeds sterieler, analytischer en platter ?"

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Leuk om dit topic te lezen. Toch verbaast het mij nog steeds dat we heden ten dage niet in staat zijn om audio weer te geven zoals voor de tweede wereldoorlog in bioscopen heel normaal was. Afgelopen jaar op high end München werd er met twee redelijk maat bioscoop luidsprekers gedemonstreerd uit 1928. Met mega hoog rendement (dacht 108 db). De versterker die gebruikt werd ( wel een uit deze tijd, buizen van Silbatoon, had slechts 0,8 watt vermogen. Ja en natuurlijk kan je van alles aan te merken hebben op de weergave van dit systeem. Maar zelden heb ik zo natuurgetrouw muziek horen weergeven. Een meegenomen lp van STS met daarop vijftiger jaren muziek klonk verbijsterend goed. Of de zangeres daadwerkelijk live stond op te treden. En de opnames uit die tijd waren technisch gesproken echt niet zo goed. Maar de opnametechnici hadden wel oren en wisten drommels goed hoe men moest opnemen..

Ik heb die demo in Muenchen ook gehoord, maar was dat niet twee jaar geleden? Ik was er zelf ook helemaal weg van zeker toen Callas zong. Die grote LS van Marco en de Living Voices doen dat ook tenminste als je de ruimte hebt.

Nee dit was afgelopen jaar (2015). 2014 was ik helaas verhinderd in München. Ja er zijn wel meer systemen zoals de Blumenhofer die in de buurt komen. Maar zoals ik het in Mei gehoord heb was echt heel bijzonder. Het raakte aan alle kanten emotioneel en klonk zo verbijsterend echt....

Digitaal heeft mijn inziens toch de toekomst. Niet alleen voor de mp3 generatie die een Bose setje de top vinden.

Hoewel muziek een analoog iets is blijf ik van mening dat reproductie het best kan mbv digitale techniek.

Dat analoog het vaak wint heeft wat mij betreft te maken met belabberde techniek aan de registratie kant.

Vooral LP's uit het LP tijdperk winnen het van de later uitgebrachte CD van dezelfde studiotapes. Bij het remasteren ging het al fout.

Veel hedendaagse opnames zijn zo slecht dat teruggrijpen op ouderwetse techniek (lees de wederopstanding van de LP) verklaarbaar is.

PS ook een DAC is meestal te verbeteren, vooral in het analoge domein. Ga je een uitmuntende analoge bron vergelijken doe dat dan wel met een uitmuntende digitale bron.

Ja maar jij speelt toch met een buizendinges.....dat is ook ouderwets...

Ja dat is waar. Nu is de buis ook een ouderwets mechanisch ding met diverse beperkingen. Dat ik daarvoor kies heeft te maken met de eenvoud van de schakeling en het hoge DIY gehalte. Een buis blinkt van nature uit in versterken. Een transistor blinkt uit in schakelen.

En transistoren hebben natuurlijk op dit gebied de toekomst. Meer dan de buis.

PS ik denk niet dat de CD terugkeert als medium. Die is achterhaald. een geheugenkaartje als medium wellicht.

Het verdienmodel is echter aan het veranderen. Streaming diensten hebben nog enige toekomst in een digitale wereld waar alles zeer simpel te kopiëren is.

Leuk om dit topic te lezen. Toch verbaast het mij nog steeds dat we heden ten dage niet in staat zijn om audio weer te geven zoals voor de tweede wereldoorlog in bioscopen heel normaal was.

Ah... dus 27 is jouw, eh, sorry, Uw geboortejaar? U hebt dit mogen meemaken als klein jochie meegetroond door uw vader? in Tuschinsky wellicht? De Cineac?

(...) Een bekend voorbeeld Spido en dat is niet negatief bedoeld hij heeft toch altijd over het verleden.

Spido heeft geen absolute voorkeur voor analoog, noch voor digitaal.

Ook heeft hij geen absolute voorkeur voor buizen, noch voor transistors.

Met al de genoemde technieken en middelen zijn uitstekende resultaten te bereiken.

En ook heel slechte.

Ik ben lekker naar "moderne" apparatuur aan het luisteren: transistor en digitaal. De cd speler zal 15 jaar oud zijn, de voorversterker 20 jaar en de eindversterker 40 jaar. Oh ja en de LS zullen iets van 25 jaar zijn. Klinkt erg goed ondanks het feit dat het modern is.

PS de CD Bookers Guitar van Eric Bibb klinkt inderdaad op niet te hoge volumes goed. Maar een oude CD van David Bowie Scarry Monsters klinkt verschrikkelijk. Inmiddels Absolute Beginners opstaan. Een LP die op de Thorens nog acceptabel klinkt.

Edited by carl

Een aria stem op een hoorn doet het altijd zoals opera goed, heb vroeger thuis bij de vries gehoord met klipsch, maar popwerk en beton rok kun je weer vergeten.

Ja, daarom hangen er ik popzalen ook altijd hoornspeakers...  :wacko: En daarom ook doen speakers van Klipsch en JBL (vaak met hoorns uitgerust) het ook zo goed bij pop- en rock-liefhebbers. Sjonge, wat een onzin weet, zeg... <_<

Trouwens, best knap dat je 'gehersenspoeld' twee keer achter elkaar op precies dezelfde manier fout weet te schrijven... :blink:

In popzalen hangen hoornspeakers omdat ze loeihard kunnen. Met kwaliteit heeft dat niks te maken en met klankkleur ook niet.

Groet,

Leobus

Daar zal het mede mee te maken hebben. En nu die Klipsch'en, JBL's, enz. bij mensen in de woonkamer nog verklaren...

Edited by Henrie

Daar zal het mede mee te maken hebben. En nu die Klipsch'en, JBL's, enz. bij mensen in de woonkamer nog verklaren...

Da's makkelijk: het gaat oerendhard en er komt kwantitatief veel bas uit.

Binnen zekere kringen heb je dan al muziek... :)

Edited by thingman

Zou wel een eens jbl M2 willen horen. Zou me niet verbazen dat het beter klinkt dan menig highend speakertje

Of voor een fractie van de prijs een paartje JTR 215,  Ook niet zelf gehoord, maar ik zou er wel op durven wedden dat het beter (ja ook "muzikaler" wat dat ook mogen zijn) klinkt dat de meeste 15K high end speakers.

Deze heren vonden iig van wel (maar niet dubbel blind, dus het zegt verder niets)

http://www.audiocircle.com/index.php?PHPSESSID=f8e4o4pjemkjjgehdm5f2ehgk3&topic=129359.msg1366631#msg1366631

Ik moet toegeven dat de Mytec, zo uit de doos, weinig onderdoet voor de Olive. Je kunt mooi het geluidsniveau gelijk maken, en snel vergelijken. Niet vanuit de luie stoel helaas.

Kan me voorstellen dat na een paar weken er nog wat progressie in zit, dus wie weet.

Zou wel een eens jbl M2 willen horen. Zou me niet verbazen dat het beter klinkt dan menig highend speakertje

]

Ik denk dat een hoorn altijd in het voordeel is bij korte vergelijkingen vanwege die ongekende dynamiek. De vraag is even wat ze doen bij langer luisteren en/of bij rustigere niveaus. Ik vermoed sterk dat er dan veel door de mand vallen.

Naar mijn mening heeft muziek luisteren op "rustig nivo" weinig zin (tenzij je heel dicht bij de speakers zit, wat bepaalde voordelen heeft. Of alleen maar achtergrond ruis wil, terwijl je eigenlijk wat anders doet). De Fletcher Munson curven (or erger nog de equal loudness contours) laten zien dat je op rustig nivo nauwelijk laag en hoog kunt horen (en loudness knopjes zijn vies).

https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves

Los daarvan de meeste hier kunnen uberhaupt nog maar net 10K (of zelfs minder) horen.

Muziek luister je met een gemiddelde geluidsstekte van net onder de 80 db (dus pieken van rond de 90) op de luisterplek, anders kun je net zo goed bose boxjes kopen.

Ik denk dat een hoorn altijd in het voordeel is bij korte vergelijkingen vanwege die ongekende dynamiek. De vraag is even wat ze doen bij langer luisteren en/of bij rustigere niveaus. Ik vermoed sterk dat er dan veel door de mand vallen.

We gaan het volgende week horen. 

Mijn ervaring van PA achtige luidsprekers is (die in de huiskamer zouden passen), dat het laag vaak achterblijft en het midden overdrijft. In de PA wereld worden die dan vaak aangevuld met riante subwoofers.

Hoornluidsprekers voor in de woonkamer zoals de Klipschen, Blumenhofer, Avant Garde, Acapella enz. hebben een hoog rendement en weinig compressie. Hiermee klinkt muziek ongedwongener. Bovendien kun je ze met een kleine versterker aansturen, deze blijft dan ook nog ver van de "maximaalvermogenvervormingscijfers".

Het roeptoeterige wat soms als negatieve eigenschap wordt genoemd ervaar ik met moderne hoorns geheel niet.

Los daarvan de meeste hier kunnen uberhaupt nog maar net 10K (of zelfs minder) horen.

Misschien kunnen we op de forumdag nog een keer de frequentiehoortest doen. Ik heb een CD met verschillende frequenties. Ik zal de boel wel bedienen, ik hoor boven de 6 kHz weinig meer. Misschien is het ook leuk om deze test op de hoorns én op de electrostaten te doen. Misschien moet ik wel aan hoorns ;) .

er zijn tientallen gehoortesten te vinden op het internet. Ik kan nog net 14k waarnemen op mn pc speakers (maar wel ongelovelijk veel zwakker dan 1K, -40 db ofzo). Mijn punt was meer, als ik echt wil luisteren dan moet het een beetje op realistische geluidssterkte (binnen reden natuurlijk). Voor easy listening niivo heb ik geen dure apparatuur nodig,

Btw wie heeft de Harman luister training wel eens gedaan (ben je wel een paar weken zoet mee overigens)?

http://harmanhowtolisten.blogspot.co.uk/