Jump to content

"Klinkt audio tegenwoordig steeds sterieler, analytischer en platter ?"


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Pagina 11

 

Rock, stevige rock, enzoverder moet weer eens denigrerend behandeld worden, de luisteraars en liefhebbers incluis ...

Ja het staat er niet letterlijk geschreven, dat zie ik ook, maar niettemin is dat een beetje de toon van sommigen

Zou er toch een elitair kantje hangen aan highend?

Link to comment
Share on other sites

Niks mis met een flinke PA-speaker of hoorn of vergelijkbaars..

 

Mij betreft sterk afhankelijk van welke muziek je aan het beluisteren bent en vooral in welk setting/omgeving/stemming...

 

Ik hoor toch liever AC/DC over flinke JBL's of over Klipschen dan over een Magnepan en dan nog het liefst in een goede

kroeg met veel bier en als het kan flink luid..

 

PUUR GENIETEN !  

 

Maar thuis, waarin ik ook wat rustigere muziek draait, soms luid, soms zacht maar ook wel vaak langdurig achter elkaar,

zouden die zelfde JBL,s & Klipschen,  op de langere termijn wat minder verfijnd en wat te opdringerig zijn  :huh:

 

Hieronder fijne speakers, die ik zeer vaak, bij menig feestje beluisterd heb

 

jbl_jubal_l65_01.jpg

Link to comment
Share on other sites

er zijn tientallen gehoortesten te vinden op het internet. Ik kan nog net 14k waarnemen op mn pc speakers (maar wel ongelovelijk veel zwakker dan 1K, -40 db ofzo). Mijn punt was meer, als ik echt wil luisteren dan moet het een beetje op realistische geluidssterkte (binnen reden natuurlijk). Voor easy listening niivo heb ik geen dure apparatuur nodig,

 

Btw wie heeft de Harman luister training wel eens gedaan (ben je wel een paar weken zoet mee overigens)?

http://harmanhowtolisten.blogspot.co.uk/

Heb ook deze even gedaan (met pc speakers, geen koptelefoon). Ondanks dat ik na 10 samples het idee had dat ik meer dan de helft moest gokken was het resultaat toch "goed". Beetje teleurstellende feedback wel verder

http://www.hoortest.nl/hoortest.html

 

Deze gaf hetzelfde resultaat, weer veel gokken

http://www.oorcheck.nl/test-jezelf/hoortest/

Link to comment
Share on other sites

Maar thuis, waarin ik ook wat rustigere muziek draait, soms luid, soms zacht maar ook wel vaak langdurig achter elkaar,

zouden die zelfde JBL,s & Klipschen,  op de langere termijn wat minder verfijnd en wat te opdringerig zijn  :huh:

Weet je dat, of denk je dat te weten? Ik heb niet de indruk dat mijn JBL's alleen maar geschikt zouden zijn voor AC/DC en aanverwante 'herrie'. Ik luister er ook met veel plezier mee naar andere muziek, zoals nu 16 Horsepower - Folklore. En ik kan het uren lang achter elkaar uithouden, met allerlei muziek...

Link to comment
Share on other sites

Weet je dat, of denk je dat te weten? Ik heb niet de indruk dat mijn JBL's alleen maar geschikt zouden zijn voor AC/DC en aanverwante 'herrie'. Ik luister er ook met veel plezier mee naar andere muziek, zoals nu 16 Horsepower - Folklore. En ik kan het uren lang achter elkaar uithouden, met allerlei muziek...

 

Zeker weten doet je het nooit, anders zou ik generaliseren..... er zijn immers zeer vele soorten hoornspeakers, JBL, Klipschen en andere merken,

en ook hier zijn er verschillen te constateren.

 

Ik vond een Klipsch RF7II, minder overtuigend met klassiek (t.o.v. wat "woestere genre's"), hetgeen ik heb gehoord, wat niet wil betekenen dat het niet

genietbaar was of ik het niet goed vond.    Alles is maar relatief en ook een kwestie van smaak maar vooral ook, zoals ik eerder vermelde

in welke setting/stemming je aan het horen bent.

 

Het feit dat iedereen spreekt over een speaker van zijn/haar keuze, binnen een bepaald budget, welke hem/haar, met alle muzieksoorten kan bekoren,

geeft al aan dat men gekozen heeft voor, hetgeen men een all-round speaker noemt.  Ook dit is voor een groot deel een smaakkeuze.

 

Dit geeft ook aan, dat er "specialisten" zijn.

1.  Een PA-speaker is niet in 1e instantie gemaakt voor klassieke muziek

2.  Een Magnepan is niet gebouwd om een zaal te vulllen met rock-muziek

 

Tussen deze 2 uitersten, is een ongekende keus aan speakers, die een beetje/of meer van het 1 of een beetje/meer van het andere hebben.

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

(...) er zijn immers zeer vele soorten hoornspeakers, JBL, Klipschen en andere merken, en ook hier zijn er verschillen te constateren.(...)

 

Beste Vanzomereng,

 

Het moge wáár zijn dat er verschillen kunnen worden geconstateerd, maar dat geldt ook voor de overeenkomsten.

Allereerst is daar de beperkte spreiding van hogere frequenties, wat voor veel huiskamers leidt tot een nogal kleine optimale luisterzone.

Verder is daar de onhebbelijkheid van hoorns in het algemeen dat zij meer gaan kleuren naarmate zij luider spelen.

Dat komt door eigentrilling van de hoorns zelf, maar ook door compressievervorming t.g.v. de niet-lineariteit van de lucht in de kelen van de hoorns.

Die onhebbelijkheid is dès te onhebbelijker, omdat hoorns vrijwel altijd juist zijn bedoeld om luid te spelen.

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

[quote name="spido" post="456092"

Die onhebbelijkheid is dès te onhebbelijker, omdat hoorns vrijwel altijd juist zijn bedoeld om luid te spelen.

 

Het lijkt me dan voor de hand liggen dat een begenadigd ontwerper als Thomas Blumenhofer dan juist de hoorns op dat niveau afstemt.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Allereerst is daar de beperkte spreiding van hogere frequenties, wat voor veel huiskamers leidt tot een nogal kleine optimale luisterzone.

Nou heb ik geen grote huiskamer, maar die ervaring heb ik met mijn hoorntjes totaal niet...

Link to comment
Share on other sites

Beste Vanzomereng,

 

Dat komt door eigentrilling van de hoorns zelf, maar ook door compressievervorming t.g.v. de niet-lineariteit van de lucht in de kelen van de hoorns.

Die onhebbelijkheid is dès te onhebbelijker, omdat hoorns vrijwel altijd juist zijn bedoeld om luid te spelen.

 

Wel eens naar popconcerten geweest Spido ?

Of bel jij altijd van te voren ff naar de organisatie op, of er die avond, met domes of hoorns wordt "gespeeld"  :D

Link to comment
Share on other sites

Een van de eerste luidsprekers die een geweldige indruk op me achterlieten was meen ik de Pioneer Exclusive 2301
of de Technics SB-E100. (op de Firato)   Maar toen, ca. 35 jaar gelden) was ik nog een ongeoefende luisteraar/puber

sbe100catalog2.jpg

 

d4db054a9fc143e4b661cbd3a82fa3c7.jpg

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Ruud Jonker schreef in de laatste Music Emotion iets over Myfi. Hij vergeleek het met een schilderij. Een van Gogh ga je toch ook niet overschilderen omdat je de kleuren niet mooi vind. Een muziekstuk is toch ook een kunstwerk?

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Die setjes van jou en mij zijn allemaal reproducties, in die vergelijking. En die heb je met schreeuwerige kleuren, grove korrel en zo, en je hebt ze met mooie, natuurlijke kleuren, de juiste glans en structuur. Maar nooit zijn ze het origineel. Het is en blijft allemaal Myfi.

Link to comment
Share on other sites

Maar dan is het nog steeds de kunst om een zo natuurlijk mogelijke reproductie te maken. Van de andere kant.. soms zie je sterk afwijkende kunstwerken die ook wel weer een kunstvorm zijn.

 

Maar voor audio is het mi nooit de bedoeling om zo'n kunstwerk afwijkende kleuren en de verkeerde glans en structuur mee te geven. Een overdreven hoog contrast hoort daar ook bij.

Link to comment
Share on other sites

Mee eens. Alleen over de manier om je set een zo natuurgetrouw mogelijke reproductie te laten zijn, zullen we het wel nooit eens worden.

Waar kan ik dat artikel van Ruud Jonker precies vinden?

Link to comment
Share on other sites

Om het kunstwerk - de muziek - als uitgangspunt te nemen: we zouden het eens aan een professionele muzikant moeten vragen, maar ik denk dat die er van uitgaan dat de meeste luisteraars hele gemiddelde setjes hebben of luisteren in de auto, of een smartphone met oordoppen. De meeste studiomuziek wordt daar voor gemaakt. 

 

Voor live muziek gaat dat niet op, dat wordt gespeeld voor het publiek in de zaal en die wil je thuis dus zo waarheidsgetrouw mogelijk weergeven. Klassiek en jazz wordt ook vaak/meestal live opgenomen, by the way. 

 

Wat ik mijzelf realiseerde: sinds ik een echt goede set heb, ben ik live muziek veel meer gaan waarderen. 

Link to comment
Share on other sites

Mee eens. Alleen over de manier om je set een zo natuurgetrouw mogelijke reproductie te laten zijn, zullen we het wel nooit eens worden.

Waar kan ik dat artikel van Ruud Jonker precies vinden?

Op pagina 64 in de test van de Diapason Dynamis. Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Mijn nieuwe telg heeft daar geen last van  :)

 

pioneerstereoreceivermodelsx-450_1.jpg

 

Ziet er simpel uit niet ? Maar liefst 2x 15Watt :o  Er komt echt muziek uit, digitaal of analoog aangestuurd maakt niets uit. Geluid waar je uren, dagen, maanden naar kunt luisteren, met een glimlach van oor tot oor.  

Hij is bijna klaar  Alleen de zijkanten krijgen nog echt noten of eiken fineer i.p.v. plak plastic  :)

 

Waar is het mis gegaan ..... :confused:

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...