Jump to content

"Klinkt audio tegenwoordig steeds sterieler, analytischer en platter ?"

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Toen de romantiek verdween :)

Is die verdwenen dan? Misschien bij sommigen met het klimmen der jaren en heeft het plaats gemaakt voor nostalgie.

Laten we wel zijn. Diegenen die nu wegzwijmelen bij vintage, deden die dat ook bij hetzelfde spul toen toen het 40 - 50 jaar geleden op de markt kwam?

Edited by Pjotr

Is die verdwenen dan? Misschien bij sommigen met het klimmen der jaren en heeft het plaats gemaakt voor nostalgie.

Laten we wel zijn. Diegenen die nu wegzwijmelen bij vintage, deden die dat ook bij hetzelfde spul toen toen het 40 - 50 jaar geleden op de markt kwam?

Romantiek verdwenen? Gelukkig niet  :rolleyes: Wegzwijmelen?  Dat deed ik 45 jaar terug ook! Uren dagen zat ik alle audio folders door te spitten met veel voor mij onbereikbare apparatuur. Ik las ze helemaal stuk. !

Is dat nieuwe altijd beter?  Als dat zo was, bestond dit topic niet  ;)  Het oude vind ik ook niet altijd beter., maar er is  mooie apparatuur gemaakt waarbij de "kleintjes" duidelijk profiteerde van de techniek van de grote broers.

Er is niks misgegaan, maar men slaagt er, net als vroeger, nog altijd niet in om muziek te laten ontsnappen aan de meeste sets. Er is eigenlijk geen vooruitgang geboekt in objectieve zin. De techniek is wel veel beter geworden, maar dit heeft niet tot meer muziek geleid. Eerder nog tot minder, met die technisch correct klinkende dozen.

Nee, het nieuwe is natuurlijk niet altijd beter. Net zomin als het oude altijd beter is. Maar dat is nogal een (oude ;) ) open deur.

Het ging om je vraag "Waar is het mis gegaan?"  Is er dan wat mis gegaan?

Leuk he die open deuren  :D Ik weet het niet precies Pjotr.  Anders vroeg ik het me ook niet af. ;)  De drang om: "iets te verbeteren" is m.i. bij de mens sterk.  Dat je daarin ook kan doorschieten, blijkt uit dit topic. Gezien de vele positieve reacties van diverse mensen uit alle lagen van de bevolking blijkt dat er ergens een optimum is.  Het zijn vaak heel eenvoudige schakelingen, uit kwalitatief stevige apparaten, want het speelt nu nog.

Zo' n SX-450 uit het voorbeeld kostte in 1978 zo' n 600 gulden.  http://classicreceivers.com/pioneer-sx-450

Voor die tijd al een behoorlijk bedrag, het zit  stevig in elkaar zonder enkele franje.

Als je de inflatie meeneemt heeft een bedrag van 600gulden nu een waarde van iets meer dan €600.  Daar krijg je tegenwoordig een: "bak electronica" voor.   Dat er weliswaar heel leuk uitziet maar blijkbaar toch niet de kwaliteit heeft van 1977.  Daar moet ik wel bij zeggen: "mits goed onderhouden"  anders is het gewoon oude rommel.  ;)

En zo zijn er wel meer verschillen.  Misschien een leuk onderwerp voor een volgende Hear meeting. 

Ik neem eventjes je stukje "niet dezelfde kwaliteit" als in 1977 ...

Welke prijs zou die bak electronica dan hebben moest je de kwaliteit willen behouden? 600 euro maal 2 maal 5 maal 10 ...

Prijs?  Het zou mooi zijn, als er een fabrikant was die voor die €600 of €1000 een versterker maakte zonder al die overbodige electronica.

Denk aan een HK-1200 of Cyrus one of Musical Fidelity A1 om wat totaal verschillende concepten te noemen.

Die zijn er voorzover ik weet niet of nauwelijks meer.   In het duurdere high-end segment zie je dat gelukkig nog wel.  Denk b.v. een een Nelson Pass 

Jammer dat het dan weer zo verschrikkelijk duur is.  Gelukkig denkt hij ook aan mensen met een smalle beurs http://www.firstwatt.com

M.a.w. waarom is er geen fabrikant die voor dat bedrag een ALEPH 5 ? maakt Of een JLH?  http://www.kk-pcb.com/amps.html

Edited by Tubejack

Toch ook gewoon een kwestie van simpel vraag en aanbod. Nog een mooi voorbeeld: 47-Labs. Zit heel simpel in elkaar, ca. €20 aan onderdelen. Ze vragen er wel het honderdvoudige voor met een mooi esoterisch verhaal er omheen verzonnen. Dat dat nu kan geeft toch ook te denken. Hoefde je 40 jaar geleden niet mee aan te komen.

Edited by Pjotr

Toch ook gewoon een kwestie van simpel vraag en aanbod. Nog een mooi voorbeeld: 47-Labs. Zit heel simpel in elkaar, ca. €20 aan onderdelen. Ze vragen er wel het honderdvoudige voor met een mooi esoterisch verhaal er omheen verzonnen. Dat dat dat nu kan geeft toch ook te denken. Hoefde je 40 jaar geleden niet mee aan te komen.

Zeker.  het lijkt wel of het hele midden segment is verdwenen Pjotr.   Samen met die leuke audio winkels waar je b.v. een Sudgen kocht.  

Oorzaak is bekent.  M.i. kon je, je in de jaren 70...80 nog onderscheiden met een leuke set. Na de komst van pc' s en later de Smartphone die toen nog gsm heette werd de markt overspoelt met electronica.

En je kunt je geld maar één keer uitgeven.   :(

Nu is het (ik chargeer): of Mediamarkt of: High-End 

Aan de ene kant jammer, aan de andere prima (voor mij dan).  Vooral doorgáán met het maken van steriele, analytische en platte apparatuur.  :)

Idd de "gewone" winkelier is aan het uitsterven

Ze zijn er nog hoor maar dun gezaaid

Mediamarkt of highend, nu ben je streng  :)

Ik vind dat de highendwinkels meer en meer dat middensegment gaan aanbieden omdat de highend ook niet zaligmakend verkoopt met als resultaat dat de Marantz Musical fidelity Nad winkels verdwijnen want die ene grote winkel heeft alles