VANZOMERENG Posted 30 december 2015 Report Share Posted 30 december 2015 (edited) Hallo Ik probeer me ff in te lezen in de werking van SAM maar snap er geen hout van... Bij Devialet-versterkers kan je de versterker laten aanpassen op het (fase?)gedrag van je luidsprekers (SAM), mits deze in de database voorkomen. Je kunt afhankelijk van in hoeverre je het effect wenselijk/voordelig acht, dit trappeloos doen van 0 tot 100%. Let wel: m.b.t. SAM --> er is hier geen sprake van room-meting/correctie ! Je kunt met dit systeem, de boxen, "veel groter" doen klinken en de basweergave, verder doen oprekken naar lagere regionen. Kan iemand me in jip-en-janneke taal uitleggen, hoe dit technisch werkt, zonder in discussie te geraken of je dit een geweldig- of een k#tsysteem vindt. Hieronder wat voorbeelden en verder technische uitleg (waar ik niks van snap ) http://en.devialet.com/sam-ready-speakers/page/kharma/kharma-elegance-db7 http://en.devialet.com/assets/Systems/Devialet-White-Paper-EN.pdf Edited 30 december 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 31 december 2015 Report Share Posted 31 december 2015 Ik denk dat SAM met DSP, van de in het systeem bekende luidsprekers, het fasegedrag en de frequentieweergave aanpast aan het ideaalbeeld wat Devialet heeft van een correcte weergave. Geen idee of het systeem ook nog ingemeten kan worden op de kamer-akoestiek. Het spijt me maar meer weet ik er ook niet van. Ik denk wel dat je het naar onderen uitrekken van de frequentieweergave niet oneindig kan doorvoeren. Ik denk dat een luidspreker die het bij 30 Hz echt wel voor gezien houd niet zover kunt krijgen dat deze zuiver 16 Hz er uit perst. En de antwoorden van Wol zijn kortzichtig, kort door de bocht, ongeïnteresseerd en oliedom. Sorry jongen, wat kan jij uit je nek l*llen. DSP is geen tovermiddel om perfectie te halen. Maar je kunt er heel veel mee bereiken en digitale signaalverwerking en processing maakt het geluid echt niet onzuiver. Ga maar eens luisteren in een ruimte waar het laag te veel aanwezig is en er een paar flinke staande golven de boel verpesten zonder roomcorrectie en dan met roomcorrectie. Mag je mij vertellen wat beter klinkt Wolletje. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 31 december 2015 Report Share Posted 31 december 2015 DSP is geen tovermiddel om perfectie te halen. Maar je kunt er heel veel mee bereiken en digitale signaalverwerking en processing maakt het geluid echt niet onzuiver. Surround-weergave kun je zelfs nauwelijks fatsoenlijk klinkend krijgen zonder DSP's... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2015 Report Share Posted 31 december 2015 Ik denk dat SAM met DSP, van de in het systeem bekende luidsprekers, het fasegedrag en de frequentieweergave aanpast aan het ideaalbeeld wat Devialet heeft van een correcte weergave. Geen idee of het systeem ook nog ingemeten kan worden op de kamer-akoestiek. Het spijt me maar meer weet ik er ook niet van. Ik denk wel dat je het naar onderen uitrekken van de frequentieweergave niet oneindig kan doorvoeren. Ik denk dat een luidspreker die het bij 30 Hz echt wel voor gezien houd niet zover kunt krijgen dat deze zuiver 16 Hz er uit perst. En de antwoorden van Wol zijn kortzichtig, kort door de bocht, ongeïnteresseerd en oliedom. Sorry jongen, wat kan jij uit je nek l*llen. DSP is geen tovermiddel om perfectie te halen. Maar je kunt er heel veel mee bereiken en digitale signaalverwerking en processing maakt het geluid echt niet onzuiver. Ga maar eens luisteren in een ruimte waar het laag te veel aanwezig is en er een paar flinke staande golven de boel verpesten zonder roomcorrectie en dan met roomcorrectie. Mag je mij vertellen wat beter klinkt Wolletje. Marcel Deze keer neem ik het voor Wol op. Mét DSP klinkt het in nagenoeg alle gevallen slechter. Tonaal klopt het dan wel beter, maar er is tegelijk ook veel leven uit de muziek verdwenen. Ook klinkt het in het hoog vaak rafelig. Dit is niet met alle DSP's zo. Trinnov b.v. doet het wél op de juiste manier. Maar om het tonaal kloppend te krijgen kun je beter aan je akoestiek werken. Ik kies dus voor een set zonder DSP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 31 december 2015 Report Share Posted 31 december 2015 Hans, laat je oren nakijken. Trinnov is in jouw oren / ogen alleen maar goed omdat het in de juiste prijsklasse valt naar jouw idee. Het leven wat jij denkt te horen zonder DSP is vooral het foute leven wat je luisterruimte toevoegt. Overigens Trinnov doet het inderdaad erg goed. Ik heb het op de X-fi gehoord en dat was indrukwekkend. Ik werk met Audyssey en dat doet het ook erg goed. Digitale techniek maakt het hoog niet rafelig. Dat is een waanidee. Dat zit tussen je oren niet in het geluid. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2015 Report Share Posted 31 december 2015 Hans, laat je oren nakijken. Trinnov is in jouw oren / ogen alleen maar goed omdat het in de juiste prijsklasse valt naar jouw idee. Het leven wat jij denkt te horen zonder DSP is vooral het foute leven wat je luisterruimte toevoegt. Overigens Trinnov doet het inderdaad erg goed. Ik heb het op de X-fi gehoord en dat was indrukwekkend. Ik werk met Audyssey en dat doet het ook erg goed. Digitale techniek maakt het hoog niet rafelig. Dat is een waanidee. Dat zit tussen je oren niet in het geluid. Marcel Mijn oren mankeren van alles, daarvoor hoef ik ze niet te laten nakijken. Met bevooroordeelde mening door de prijsstelling heeft dat weinig te maken. Trinnov klinkt gewoon erg goed. Maar hier gebeurd dan ook meer dan alleen het rechttrekken van de frequenties. Met DSP's krijg je ook een hoop elektronicacomponenten in je set. Of deze in het analoge deel echt high-endig zijn betwijfel ik ook. Tenzij deze dingen alleen in het digitale circuit zijn opgenomen, maar meestal is dat niet zo. Dan blijkt ook nog dat jitter de muziek behoorlijk om zeep kan helpen en zo'n ding zit ook weer vol klokken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 december 2015 Report Share Posted 31 december 2015 Dat SAM is volgens mij niet meer dan de bekende vertragingstijden van de speakers te corrigeren. De Devialet speakers waren afgelopen maand op de audioclub te gast. Ik vond de B&O speakers beter (en dat was al niet bijzonder), maar anderen waren het daar weer niet mee eens. Ik vind het erg klinken zoals ze er uit zien "plastic". Maar voor het geld toch prima dingen. In ieder geval veel beter dan die Sonos dingen waar het gebruiksgemak van is "afgekeken". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 31 december 2015 Report Share Posted 31 december 2015 Met DSP's krijg je ook een hoop elektronicacomponenten in je set. Of deze in het analoge deel echt high-endig zijn betwijfel ik ook. Tenzij deze dingen alleen in het digitale circuit zijn opgenomen, maar meestal is dat niet zo. Dan blijkt ook nog dat jitter de muziek behoorlijk om zeep kan helpen en zo'n ding zit ook weer vol klokken. Dat e.e.a misschien niet high endig is zou heel goed kunnen. Maar in mijn ogen heeft high-end lang niet altijd met kwaliteit te maken maar vooral wat je er voor moet betalen. Jitter heeft geen invloed op de kwaliteit van het geluid. Als je het meet hebben we het over een invloed van veel posities achter de komma. Je luidsprekers en je luisterruimte verpesten vele male meer. Dat de mensen hier gek zijn van high-end is prima. Er zitten ook werkelijk prachtige apparaten tussen met werkelijk astronomisch geweldige specs. Maar het is geen garantie voor goed geluid. Zeker niet. Trinnov doet het volgens een eerdere post heel erg goed. Misschien zelfs als enige goed. Deze pakt meer aan dan alleen het recht trekken van de frequentie weergave. Er wordt dus ook wat gedaan aan de fase en in de tijd wordt iets gedaan. Er wordt dus nog veel meer gerekend aan het oorspronkelijke signaal dan bij alle of bijna alle andere DSP systemen. Nou vraag ik me af hoe goed Trinnov dat dan allemaal doet. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 31 december 2015 Report Share Posted 31 december 2015 Wol, Je hebt gedeeltelijk gelijk. Investeren in akoestiek is het eerste wat je moet doen. Als dat niet voldoende brengt kun je met DSP wel degelijk de puntjes op de i zetten. DSP , mits goed ingezet, haalt het leven niet uit de muziek en geeft echt geen rafelig geluid. DSP, mits goed ingezet, brengt echt wel wat in zeer positieve zin. Het af serveren van DSP als digitaal dus slecht is dom en kortzichtig. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 januari 2016 Report Share Posted 1 januari 2016 Wol, Je hebt gedeeltelijk gelijk. Investeren in akoestiek is het eerste wat je moet doen. Als dat niet voldoende brengt kun je met DSP wel degelijk de puntjes op de i zetten. DSP , mits goed ingezet, haalt het leven niet uit de muziek en geeft echt geen rafelig geluid. DSP, mits goed ingezet, brengt echt wel wat in zeer positieve zin. Het af serveren van DSP als digitaal dus slecht is dom en kortzichtig. Marcel In de meeste gevallen deugt DSP echter niet. Het zal dan wel verkeerd zijn ingezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 1 januari 2016 Author Report Share Posted 1 januari 2016 Wellicht als "DSP-tegenstander", vind je juist die ene plaat/cd, nou net zo wonderlijk mooi klinken, zonder wellicht te beseffen, hoeveel DSP-processing hier in de studio al aan vooraf is gegaan. Er zijn vele goede wegen, die naar Rome leiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 januari 2016 Report Share Posted 1 januari 2016 Wellicht als "DSP-tegenstander", vind je juist die ene plaat/cd, nou net zo wonderlijk mooi klinken, zonder wellicht te beseffen, hoeveel DSP-processing hier in de studio al aan vooraf is gegaan. Er zijn vele goede wegen, die naar Rome leiden Op wat er in de studio is gebeurt kan ik weinig invloed op uitoefenen. Ik kan alleen die (slechte) opname niet kopen of links laten liggen. Mijn ervaring is, dat aan de beste opnamen minder is geprutst. Of dit dan analoog of digitaal is gebeurd maakt me niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 1 januari 2016 Report Share Posted 1 januari 2016 Wol, Je kunt uit bovenstaande echt wel opmaken dat je er verstand van hebt. Wow. Maar dan hebben Dirac / MiniDSP, Lybgdorf, Trinnov en Audessey het allemaal fout? Ik zet vanavond meteen Audessey uit en laat een ventilator meedraaien. Gelukkig, eindelijk een goeie oplossing. Ruk ik meteen de dempende panelen van de muur, want die heb je met een ventilator ook niet meer nodig. Toch? Wol? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 1 januari 2016 Report Share Posted 1 januari 2016 En ik maar denken dat DSP stond voor Digital Signal Processing.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Wol, Je hebt gedeeltelijk gelijk. Investeren in akoestiek is het eerste wat je moet doen. Als dat niet voldoende brengt kun je met DSP wel degelijk de puntjes op de i zetten. DSP , mits goed ingezet, haalt het leven niet uit de muziek en geeft echt geen rafelig geluid. DSP, mits goed ingezet, brengt echt wel wat in zeer positieve zin. Het af serveren van DSP als digitaal dus slecht is dom en kortzichtig. Marcel Klopt Akoestiek aanpassen is de beste methode. lukt dat niet dan een andere ruimte zoeken waar wel muziek is te luisteren. DSP maakt het namelijk niet beter maar erger. Het grijpt in in het originele signaal en wekt als een equalizer en je kunt er er nauwkeurig bepaalde dippen en pieken die in je ruimte zitten corrigeren. Echter het probleem is dat deze pieken en dippen niet in de gehele ruimte gelijk zijn. Wat op de ene plek in de kamer een extra nodig is aan signaal zal op een ander punt in de ruimte teveel zijn. Kortom zit je op een plek dan kan je aardige resultaten bereiken met een DSP systeem. Echter gaat het hier om het DSP systeem van SAM wat alleen de karakteristiek van de luidspreker aanpast. SAM beschikt dus over een database waar de voor hun bekende luidsprekers in staan en passen daar het signaal op aan. Dit lijkt mooi maar nu ga je een monitor met een 13cm speaker dingen laten doen die deze eigenlijk niet kan namelijk laag weergeven onder de 40Hz. door het signaal in het laag harder te zetten zal er gerust iets meer laag uit komen maar hoe goed is dat laag nog?? Van wat ik beluisterd heb gaat dat vaker fout dan goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 DSP is inderdaad geen wondermiddel. DSP is een hulpmiddel. Het geluid hoeft niet in je hele kamer perfect te zijn. Als het op je luisterplek maar goed is. dan maakt het toch niet uit dat het op een andere plek volkomen ruk is. Overigens is het zonder DSP ingrijpen ook op de ene plek super en op de andere plek ruk. Akoestiek maakt meer kapot dan je lief is. DSP geeft geen versmering. De digitale techniek die we tot onze beschikking hebben is al dusdanig snel en heeft zoveel rekenkracht dat DSP wel degelijk een goed hulpmiddel kan zijn. En inderdaad die buizen shit en gewone analoge stroomverslindende dozen mogen van mij weg. Nostalgie is het. Digitale versterkers zijn gewoon de toekomst. In elke versterker zou standaard DSP moeten zitten. Meet microfoon er bij. Meten inregelen. Liefst automatisch. En zorg dat het op je luisterplek in orde is. Of kijken de buizen liefhebbers en analoog liefhebbers ook nog steeds naar een bol TV schermpje met alleen zwart wit beeld omdat het met digitale beeldverwerking zo rafelig is in het oh zo tere groen. Nostalgie mag. Geniet er van. Heb ik niks op tegen. Maar het verheerlijken is fout. Durf mee te gaan met de tijd. Probeer nieuwe techniek eens te omarmen. Of zijn ze hier bang voor iets nieuws? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 DSP deugt niet. Dat geeft versmering en geeft een rafelig geluid. DSP grijpt in het oorspronkelijke signaal in. Nee dan LP. Dat is pas perfect joh. Analoge techniek. Super joh. Geen vervorming. Dat klinkt zo natuurlijk. Of zou dat toch nog wel eens tegen kunnen vallen? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Het zou kunnen dat het bij jou fantastisch klinkt Marcel. Ik kan het niet beoordelen. Dus kan het zijn dat je gewoon een punt hebt dat dit de toekomst is. Persoonlijk ben ik meer van de oude school dat de ruimte geperfectioneerd moet worden en eenvoudige en grote weergevers het makkelijkst een werkelijkheidsweergave kunnen neerzetten. Daar hoort dan een versterker bij die bij de luidspreker past. De techniek maakt niet uit als de samenwerking tussen deze twee maar optimaal is. Vervolgens is de bron van ondergeschikt belang als aan bovenstaande al wordt voldaan. Om dit te bereiken ontkom je haast niet aan een dedicated luisterruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 januari 2016 Author Report Share Posted 2 januari 2016 Take it easy guy's Mijn vraag was alleen, hoe het SAM-systeem technisch functioneert (in Jip- en Janneke taal) zonder in heftige discussie te raken, wat je van DSP vindt. Dit staat duidelijk in mijn openingspost vermeld Laten in 2016 met een goed voornemen staat: eerst goed lezen, wat er staat Zo ver ik begrijp is e.e.a wel meer, dan alleen een soort of equalizer Het systeem doet ook iets met fase............... Waar blijft onze fase-goeroe SPIDO waar blijf je, kom er maar in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 (edited) Goodtube, Ik ben het absoluut met je eens dat een dedicated luisterruimte het beste is. Akoestisch optimaal gemaakt voor muziek luisteren. Daarin een mooie set en genieten maar. Inderdaad het liefst zonder tussenkomst van DSP. Als je dat kunt doen ben je een erg gelukkig mens. Maar wat nou als je niet de mogelijkheid hebt om een dedicated luisterruimte te hebben? Als je het in de woonkamer voor elkaar moet krijgen? Een woonkamer waar ook nog iemand anders met plezier wil zijn. Om daar goed geluid voor elkaar te krijgen is geen probleem maar op zijn minst een uitdaging. In mijn geval is het gelukkig mogelijk om toch wel iets aan de akoestiek te doen. Maar een paar grote basstraps neerzetten zal niet gaan. Dan komt DSP om de hoek kijken. En dat werkt en goed ook. Overigens heb ik niet de pretentie dat het bij mij perfect klinkt. Maar absoluut goed genoeg om van het gehele spectrum wat muziek kan bieden te genieten. Waar ik hier tegenaan loop op dit forum is de hooghartige manier waarop sommigen neerkijken op nieuwe techniek en er tegen aan trapt. Het wordt afgeserveerd als minderwaardig en slecht. Stompzinnige kreten als rafelig en plat en levenloos geluid komen dan ineens voorbij. Digitale techniek laat geluid niet plat en levenloos en rafelig klinken. Dat is onzin. Hou je van analoge techniek en hou je van buizen en hou je van LP's. Ga vooral je gang en geniet en met volle teugen van. Ik hou van digitale techniek en geniet met volle teugen van wat dat te bieden heeft. Marcel Edited 2 januari 2016 by Marcel Dali Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 SAM maakt gebruik van DSP. De gebruikte DSP zorgt er voor dat de luidspreker gecorrigeerd wordt op zijn fouten. Geeft mijn Xavian XN185 mk2 iets te luid weer bij 1000 Hz en is deze te zacht bij 15000 Hz dan compenseert SAM dat met DSP en trekt de frequentie karakteristiek van mijn luidspreker recht. Daarvoor heeft Devialet diverse metingen gedaan aan luidsprekers of ze hebben van diverse fabrikanten de frequentie weergave gekregen. Een luidspreker welke niet bekend is in de data base van SAM kun je niet corrigeren. Wat SAM met de fase doet weet ik niet. Als er wel iets met de fase gedaan wordt kan het niet anders zijn dat er frequenties op tijd worden gecorrigeerd. SAM put naar mijn idee simpel uit een database en werkt met DSP de fouten van diverse luidsprekers tegen. Omdat er DSP gebruikt wordt is er een discussie ontstaan over het gebruik daarvan en de kwaliteit daar van. Mijn mening is dat je beter in je ruimte kunt gaan meten op je luisterplek en de fouten daar aanpakt met DSP. Dan pak je eigenlijk automatisch meteen de fouten van je luidspreker aan. Als je alleen de luidspreker aanpakt bereik je naar mijn idee alleen iets in een perfecte akoestiek. En een ruimte met een perfect akoestiek is erg zeldzaam. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 (edited) Ik kan me wel vinden in je mening (argumenten) Marcel Edited 2 januari 2016 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Ik vond de demo op de X-Fi uitstekend. Verbluffend wat deze bollen kunnen Van "techniek" had ik geen last. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 januari 2016 Author Report Share Posted 2 januari 2016 (edited) Marcel Bedankt voor de uitleg.... By the way, nieuwe digitale (DSP)-technieken kan je goed combineren met old-school technieken - Dig.voorversterker met DSP en buizen-eindbakken - Buizenvoorversterker met actieve luidsprekers met DSP- en nog veel meer combi,s mogelijk.Niettemin, als je akoestiek perfect is en je luidsprekers met zorg opgesteld is zonder DSPwellicht te prefereren. By the way....hiero speelt het trouwens zonder DSP geweldig Edited 2 januari 2016 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 2 januari 2016 Report Share Posted 2 januari 2016 Goodtube, dank voor je reactie. Vanzomereng, Helemaal met je eens. Tubejack, Ik heb Devialet niet gehoord op de X-fi. Wel heb ik bij Trinnov geluisterd en dat was heel erg mooi. Ook daar stond de techniek de muziek niet in de weg. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts