Jump to content

Devialet en werking van SAM

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Nostalgie mag. Geniet er van. Heb ik niks op tegen.

Maar het verheerlijken is fout.  Durf mee te gaan met de tijd. Probeer nieuwe techniek eens te omarmen.

Of zijn ze hier bang voor iets nieuws?

Marcel

90% van de huidige elektronica is al veel eerder ontworpen, zelfs in het "Vintage" tijdperk.

Nieuwe techniek mag. Geniet er van. Heb ik niks op tegen.

Maar het verheerlijken is fout.  Durf mee te gaan met de tijd. Probeer oudere technieken daarom eens te omarmen.

Of zijn ze hier bang voor iets degelijks?

:D  :D

Wat als je in een winkel of op een show naar luidsprekers luistert waarvan de weergave is aangepast door devialet maar je weet dat niet, men vertelt het niet etc ...

Stef dat deden ze al in de jaren 70, in de winkel waar ik werkte  ;) En geef ze eens ongelijk  :)

90% van de huidige elektronica is al veel eerder ontworpen, zelfs in het "Vintage" tijdperk.

Nieuwe techniek mag. Geniet er van. Heb ik niks op tegen.

Maar het verheerlijken is fout.  Durf mee te gaan met de tijd. Probeer oudere technieken daarom eens te omarmen.

Of zijn ze hier bang voor iets degelijks?

:D  :D

Jezus wat flauw... <_<

Edited by Henrie

Marcel met die nieuwe techniek zit al vanaf ,85 er in, maar volgens mij lees jij geen hardware computerbladen, heb jij wel eens schema, s gezien van digitale versterker ,s en de opbouw ervan.

Ik geef een voorbeeld, kijk eens hoeveel chips in een in een nad 7050 versterker zit, terwijl de versterker van Marc, 4 transistor en in zitten en 2 mosfet, bij de nad moet die toch een langere signaal weg bewandelen, terwijl nad ook nog moet berekenen.

Alleen omdat het signaal door een DSP of andere IC moet, wil dat nog niet zeggen dat de signaalweg ook meteen langer is. Je hebt kennelijk zelf geen idee hoe kort de signaalwegen in een IC zijn. Pak een willekeurig stuk draad en je signaalweg is snel een stuk langer... Voor wat dat waard is dan, want de signaalweg van je versterker naar je speakers is al snel tig keer zo lang. Dus waar hebben we het eigenlijk over (iets wat ik me bij jouw posts wel vaker afvraag, maar dat heeft een andere reden)...?

Al gebruiken ze miljoenen PN overgangen.

Natuurlijk. Alle vervuiling in de directe signaalweg zal nadelig zijn. Het gros van al die schakelingen zal echter een functie hebben buiten de directe signaalweg.

It's the results that matter.

Hans,

Oudere technieken heb ik omarmd toen ze nog actueel waren.  Ik draai ook al aardig wat jaartjes mee op deze aardkloot.

Maar je aanpassing van mijn post is best grappig.  :)

Wol,  

Wij gaan het nooit eens worden. Ik ben het heel erg niet met je eens.  Maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Jij geeft mij heel erg het idee dat je doet alsof je er verstand van hebt maar geen idee hebt hoe de klok luid laat staan waar de klepel hangt.

Grote woorden over signaalwegen en datasheets en computerbladen. 

Veel lawaai en weinig wol.

Marcel

Marcel met die nieuwe techniek zit al vanaf ,85 er in, maar volgens mij lees jij geen hardware computerbladen, heb jij wel eens schema, s gezien van digitale versterker ,s en de opbouw ervan.

Ik geef een voorbeeld, kijk eens hoeveel chips in een in een nad 7050 versterker zit, terwijl de versterker van Marc, 4 transistor en in zitten en 2 mosfet, bij de nad moet die toch een langere signaal weg bewandelen, terwijl nad ook nog moet berekenen.

Bij dsp vindt correctie van het signaal door het berekenen door de processor bij analoog tast het gewoon af, en dat kun je ook horen door een vergelijk met draaitafel met van de hul element en de cd speler, aan de kracht van de pan fluit kun je met digi vergeten, of een accordeon is ook een goed voorbeeld.

Voor audio is dat nog altijd de mindere, voor bioscoop is het wat anders daar heb je dsp nodig, want daar zijn normen vastgesteld is mij verteld geworden, een vriend van mij heeft dat eens uitgelegd, maar ik heb de helft of driekwart vergeten want ik heb niks met films,die heeft ook nog van die voorfront ruimteschipen gebouwd voor Lucas, wat het verscheept in containers als bouwpakket .

Mvg wol

Wol,

Dat berekenen gaat gewoon goed.  

Moet je eens kijken hoeveel chips er in mijn receiver zitten. 

Analoog tast het gewoon af zeg je.  Klopt, enig idee hoeveel vervorming er ontstaat bij het aftasten van een LP of het "aftasten" van een tape?  

Ik lees inderdaad geen computerbladen maar jij geen specs van audio apparaten. 

Maar je mag van mij van je jaren 60 of 70 spul genieten met maar 2 mosfetjes of 4 transistoren.

Ik geniet van mijn spullen van nu met heel veel chipjes.

Weet jij overigens wat de beste en meest betrouwbare eindversterker is?

Marcel

maar jij geen specs van audio apparaten.

Altijd al gedacht dat jij meer naar specs kijkt dan naar je oren luistert. Zou je eens moeten doen, gaan misschien je ogen ook eens open.

Schoolboekjeswijsheid is ook niet alles hoor.

Altijd al gedacht dat jij meer naar specs kijkt dan naar je oren luistert. Zou je eens moeten doen, gaan misschien je ogen ook eens open.

Schoolboekjeswijsheid is ook niet alles hoor.

Kappa7.  En jij zou misschien eens aan de binnenkant van je ogen moeten kijken.

Dan zie je misschien je rot karakter.

Marcel

Is niet nodig Kappa geeft gewoon aan wat hem opvalt en daar heeft Plaatjes draaier een punt.

Mijn opmerking komt namelijk voort uit een reactie op jou post hier die nog al een trollerig karakter hebben.

Daarnaast is het hier een High-end forum en proberen we het maximale uit de weergave van muziek te halen.

Veel geoefende luisteraars hier hebben immers vast gesteld dat de muziek door middel van digitale systemen vaak niet goed klinkt.

Daar mag je natuurlijk anders overdenken maar hoef je niemand door de strot te drukken. Dat doet de commercie wel voor jou en zo als je merkt is dit bij jou al goed gelukt.

Dus nog een keer ga eens echt luisteren en oordeel dan op je oren en trek je conclusie. 

Edited by kappa7

Soms moet je hier trollen om aandacht te krijgen.

Soms moet je hier trollen om je punt duidelijk te maken en er voor  zorgen dat de mind zich open zet voor de mening van een ander.

Sorry als dat soms wat onvriendelijke overkomt.

De geoefende luisteraars kunnen zeker gelijk hebben maar ze beschuldigen een onschuldige.  Ze zouden beter naar het bewijs moeten kijken en de juiste schuldige  aanwijzen.

De commercie drukt mij helemaal niets door de strot.  Dat lukt wel heel aardig bij de doven en blinden die denken dat je met kabeltjes je set kunt fine tunen etc etc.

Het lukt de commercie , met hulp van fora zoals deze, al aardig om LP's door de strot te duwen.  Dom dom dom dom. 

Kappa7 , kijk echt eens aan de binnenkant van je ogen en ga eens bij jezelf te rade hoeveel de commercie jou al door de strot heeft geduwt.

Marcel

Soms moet je hier trollen om aandacht te krijgen.

Soms moet je hier trollen om je punt duidelijk te maken en er voor  zorgen dat de mind zich open zet voor de mening van een ander.

Sorry als dat soms wat onvriendelijke overkomt.

De geoefende luisteraars kunnen zeker gelijk hebben maar ze beschuldigen een onschuldige.  Ze zouden beter naar het bewijs moeten kijken en de juiste schuldige  aanwijzen.

De commercie drukt mij helemaal niets door de strot.  Dat lukt wel heel aardig bij de doven en blinden die denken dat je met kabeltjes je set kunt fine tunen etc etc.

Het lukt de commercie , met hulp van fora zoals deze, al aardig om LP's door de strot te duwen.  Dom dom dom dom. 

Kappa7 , kijk echt eens aan de binnenkant van je ogen en ga eens bij jezelf te rade hoeveel de commercie jou al door de strot heeft geduwt.

Marcel

Daar ben ik mij erg van bewust en daarom maak ik op mijn speakers na alle apparatuur zelf. De commercie heeft aan mij dus eigenlijk een slechte.

Door het zelf bouwen van de apparatuur ga je op een gegeven moment wel leren wat wel en niet toe te passen en leer je ook erg veel luisteren.

Blijkbaar is dat iets wat jou nog niet ten deel is gevallen maar goed niet iedereen heeft de kans om zijn oren leren te gebruiken.

Goed dat was dus de binnenkant van mijn ogen nu de jouwe. wanneer gaan die eens open?

Met trollen krijg je wel aandacht maar geen respect, dus ga straks niet klagen over het gebrek daaraan. 

Er zijn geen absolute waarheden, zeker niet in audio. Wat jij hoort, hoort niemand anders en over smaak valt niet te twisten. 

"De commercie" was totaal niet voorbereid op de vraag naar LPs, ze kunnen niet eens aan de vraag voldoen. De muziekindustrie lijkt zich nauwelijks te bekommeren om geluidskwaliteit en stort zich nu vooral op streaming diensten voor de massa. 

Daar ben ik mij erg van bewust en daarom maak ik op mijn speakers na alle apparatuur zelf. De commercie heeft aan mij dus eigenlijk een slechte.

Door het zelf bouwen van de apparatuur ga je op een gegeven moment wel leren wat wel en niet toe te passen en leer je ook erg veel luisteren.

Blijkbaar is dat iets wat jou nog niet ten deel is gevallen maar goed niet iedereen heeft de kans om zijn oren leren te gebruiken.

Goed dat was dus de binnenkant van mijn ogen nu de jouwe. wanneer gaan die eens open?

Kappa7,

Laat die arrogantie nou eens zakken.  Mijn ogen zijn open , net als mijn oren.

Dat jij het niet met me eens bent wil niet zeggen dat jij de enige waarheid kent.

Respect voor het feit dat jij je eigen spullen bouwt.

Geen respect voor de manier waarop jij mij ziet als snotjongen die niet weet waar hij het over heeft.

Marcel

Edited by Marcel Dali

Met trollen krijg je wel aandacht maar geen respect, dus ga straks niet klagen over het gebrek daaraan. 

Er zijn geen absolute waarheden, zeker niet in audio. Wat jij hoort, hoort niemand anders en over smaak valt niet te twisten. 

"De commercie" was totaal niet voorbereid op de vraag naar LPs, ze kunnen niet eens aan de vraag voldoen. De muziekindustrie lijkt zich nauwelijks te bekommeren om geluidskwaliteit en stort zich nu vooral op streaming diensten voor de massa. 

Ook streaming gaat gewoon goed. Als de bron maar goed is.

Respect voor elkaar is hier toch al ver te zoeken.

Dat ik geen respect ga krijgen is me al lang duidelijk.

Respect krijg je hier alleen als je meelult met een bepaalde stroming.

Maar dat maakt het soms des te leuker om hier eens te trollen en de boel op te schudden.

Marcel

Marcel, bijna naamgenoot... Ik heb een set die inmiddels door heel veel audioten is beluisterd. En allemaal vinden ze er wat anders van. De een is laaiend enthousiast, de ander haalt zijn schouders op, een derde vind mij slechts een prettige gastheer.

Nou, daar schiet je wat mee op.

Welzeker. Iedereen luistert anders, zoekt andere kwaliteiten in de set, heeft andere prioriteiten.

Anders gezegd: we hebben allemaal andere oren.

Dus Kappa7, Plaatjesdraaier en jij. En ik. En Hans en Grietje.

Denk niet dat er één waarheid is in audio. Die bestaat niet.

Maar je kunt wel lekker blijven ruziën.

Marcel heeft een punt , en ik vindt dat die dat niet mag uiten daar is niks mis mee dat het de ene niet nas , jammer dan, het form moet onpartijdig zijn.

Marcel volgende vraag waarom hoor ik het verschil als ik bij een dual core ene uit zet, op ene heb ik lucht om de instrumenten en bij twee heb ik meer dynamiek en geen lucht , mag eigenlijk niet wel een beetje raar.

Volgende vraag tussen kpn en ziggo hoor ik verschil in geluid leg mij dat maar eens uit, mag ook eigenlijk niet , je moet maar een dac gekocht hebben van 5000 euro, s.

Mvg wol

Het effect van "lucht om de instrumenten" komt vaak door ruis/vervorming in het 10 kHz bereik. 

Tussen KPN en Ziggo zou geen verschil moeten zijn, maar ze gebruiken allebei verschillende transmissietechnieken en de bandbreedte met KPN is kleiner. Ik weet ook niet hoe je installatie in elkaar zit en of je tijdens het muziek streamen ook nog andere dingen met je verbinding doet.

Een vriend van mij hoort bijvoorbeeld een terugval in geluidskwaliteit als de TV aangaat en de verbinding dus ook met heel veel video belast wordt.