Jump to content

Pitch

carl
 Share

Recommended Posts

Ik zat me even af te vragen waarom de TD 160 geen pitch control heeft. De Oracle heeft hem en de Dual. Waarom de Thorens niet of zit die verstopt?

Ik denk dat Thorens er gewoon van uit gaat dat de netfrequentie stabiel genoeg is in de landen waar Thorens verkocht werd/wordt. DAn heb je voldoende aan een juiste dimensionering van je aandrijving (maten van poelie en plateau). Als ie er niet op zit, de speler meestal stabieler draait. Het kan een kostenoverweging zijn. Echter als je de strobe in de gaten houdt zul je zien dat als je de speler op de buitengroef goed hebt, deze ondanks de pitchcontrol toch iets sneller gaat draaien

Ik dacht altijd, dat een pitch-control bedoeld was, als je met de muziek wilt meespelen,

je de tempo v/d plaat en je eigen speeltempo kunt synchroniseren.

Als ik een muziekinstrument zou bespelen, zou trouwens geen enkel pitch-control in mijn situatie behulpzaam kunnen zijn :D  

Edited by VANZOMERENG

De pitchcontrol op de "normale" spelers is alleen bedoeld om het toerental te corrigeren naar de juiste waarde. De pitchcontrol op een dj-draaier is bedoeld om het ritme van 2 verschillende platen gelijk te kunnen zetten. Op die manier kun je dus een plaat met 120bpm gelijk trekken met een plaat met 150bpm om zo een vloeiende mix te krijgen. Je ziet bij die laatste categorie ook een veel groter regelgebied (-/+ 8% tov -/+ 3%)

Een Thorens is een snaaraangedreven tafel. Een snaar zal altijd een beetje rekken. Enige correctie lijkt me dus altijd gewenst. Ik ga vanmiddag nog even checken.

Edited by carl

Een Thorens is een snaaraangedreven tafel. Een snaar zal altijd een beetje rekken. Enige correctie lijkt me dus altijd gewenst. Ik ga vanmiddag nog even checken.

Het toerental veranderd niet wanneer de snaar rekt. Wanneer hij dunner wordt door slijtage veranderd het toerental wél.

De TD160 is destijds gewoon goed gemaakt. Met een oude of nieuwe snaar is bij mij het toerental spot-on. Wel klinkt een oude, en dus wat slappere snaar, ietwat minder strak. Maar het loopt met beide de juiste snelheid. De oude snaar is inmiddels denk ik over de 20 jaar oud en de nieuwe 2 kaar oud.

En oh ja, die lichtnet discussie hebben we al meerdere keren gehad. Is geen discussie :D

Edited by Pjotr