Jump to content

magnepan luidsprekers

leonardus77
 Share

Recommended Posts

Magnepan luidsprekers zijn een van de mooiste die ik ken. Met de Array versterkers hebben we een aantal jaren samen met Magnepan gedemonstreerd, op o.a. de VAD show.

Ze zijn enorm moeilijk op te stellen, maar dat is elke dipool.

Slijten doen ze nauwelijks, ik heb n.l. al heel erg oude Maggies gehoord.

Als je ze opblaast (en dat kan door een overmaat aan vermogen) dient er een nieuw membraan ingezet te worden.

Ze kunnen verder behoorlijk hard, veel harder dan ESL's bijvoorbeeld. Wel heb je dan behoorlijk veel vermogen nodig. Het rendement is niet zo hoog. Met de Array's van elk 100 Watt/kanaal lukte het behoorlijk, maar dan kom je niet boven de ca 90 dBa (in een luisterruimte op de VAD). Maar dit vind ik al erg hard.

:)

De plaatsing van deze speakers is inderdaad een beetje moeilijk.

Zelf blijf ik ong.80cm van de achterwanden.

Kan me voorstellen dat niet iedereen deze ruimte heeft,of KAN vrijmaken(WAF factor) :D

Thevens is de luisterpositie erg naukeurig...

Een beetje naar links of recht,dat hoor je meteen.

In het midden blijven is het beste.

Zoals Hans al zij,vragen deze luidsprekers wel wat van je versterker,maar als het niet echt hard hoeft,valt dit nog wel mee.

Bij langdurige overbelasting kunnen de draden wat op de driver geplakt zijn,door de warmte loskomen!!!!!

Dit resulteerd in een trillen(ratelend )geluid bij bepaalde frequenties.

LET OP als je deze speakers 2e hands koopt!!

Als je voorzichtig met je hand over de achterkant van de driver voelt,kun je soms de losse draden voelen.

Is trouwens wel te repareren (vakman).

Frequentie-sweep CD meeneemen als je gaat luisteren,voorkomt latere teleurstellingen.

Inderdaad 1 van de mooiste speakers :rolleyes:

mvrgr.Harry

Ik wissel het luisteren naar esl's een beetje af met het luisteren naar Magnepans. Luxe he ;) Beide sets hebben hun typische eigenschappen en onwillekeurig luister ik daarbij ook naar andere muziek. Ik kan met mijn Quad esl's heerlijk genieten van "beschaafde" muziek. Klassiek, kamermuziek, kleine ensembles en keurige jazz. Wanneer ik dan weer de Maggies heb staan, mag het allemaal wat steviger. De dynamiek van de Maggies komt ook pas goed uit de verf als je ze wat luider speelt. Mooie speakers!

Zoals gezegd, pas bij tweedehands op voor gebreken. Al zal je het risico van loszittende draden bij de 1.6 niet zo snel lopen: De 1.6 is een betrekkelijk jong model waarbij geleidende strips zijn verlijmd met het membraan. Deze zijn lichter dan de oude draden en hebben een groter lijmoppervlak.