Jump to content

kanaalscheiding

carl
 Share

Recommended Posts

Naar aanleiding van de forum dag een leuk onderwerp voor discussie. Cock speelde met een gemodificeerde Audio Research CD speler. Voor een groot deel kwam het erop neer dat hij de kanaalscheiding "slechter" had gemaakt. Hij was na beluistering van LP en toptuners erachter gekomen dat systemen met mindere kanaalscheiding eigenlijk veel beter klinken.

Die conclusie had ik zelf ook al min of meer getrokken. Van de week werd dat weer eens bevestigd na beluistering van oude CD's van David Bowie - geen coherentie in het geluid. En ook nu weer een niet helemaal prettig gevoel op de luisterpositie. Toch denk ik dat dit in de eerste plaats zit in de opname en niet in het medium zelf. Daarom klonk digitaal in de beginperiode veel minder dan LP. Hoewel ik de voorkeur blijf hebben voor analoog , vind ik bij moderne digitale opnamen de overdreven kanaalscheiding en dus het verschil tussen analoog en digitaal veel minder.

De aanpassingen van Cock overtuigen me wel, maar ik vraag me wel af of die in alle situaties een verbetering is. In die zin zou je met een schakeling moeten kunnen kiezen voor een "goede" of minder "goede" kanaalscheiding.

Edited by carl

Soort van halfwas stereo? Het is toch allang bekend dat je veel (oudere) producties beter mono kunt beluisteren? Overigens zat op sommige versterkers uit de jaren '60, ik meen Philps, een knop "stereobreedte" waarmee je de overspraak van stereo naar mono kon regelen.

Edited by Pjotr

Cock had het over iets minder kanaalscheiding. Daarmee wordt het geen mono. Er zijn wel meer van die knopjes geweest, maar helaas heb ik ze niet allemaal kunnen uitproberen. Cock is daar volgens mij wel geïnteresseerd in.

Ik vraag mij af waarom er op de moderne voorversterkers geen mogelijkheid is om de kanaalscheiding in te stellen als dat beter zou zijn voor de analoge weergave.

Is dat met andere techniek ondervangen of heeft het heden ten dage geen nut meer.

Kokkie bedacht het alleen voor den cd-speler, Groovy. Dit topic staat niet voor niks in de rubriek digitaal. Bij de LP wordt i.h.a. al genoeg ingeleverd op kanaalscheiding.

Dat zal hij ook niet in het digitale domein hebben gedaan vermoed ik. Doorwrochten digitale fans zal hij vast wel kunnen helpen.

• Members

Is Cock Fritz de With? -)

Die had enkele jaren geleden deze conclusie.

En waar denk je dat Fritz deze wijsheid vandaan had?

Die is nu trouwens ook over naar analoog, langzaam aan begin ik me minder als ware het een roepende in de woestijn te voelen...

Je gaat de plaat gewoon imiteren, thats is, ik vind gewoon een balla balla verhaal, en waarom zou een hogere kanaalscheiding slechter zijn, daarvoor heb je stereo, mono is altijd het beste geweest, dat zeiden de Beatles al 40 jarige geleden, maar ja de consument wilden toch een overdreven geluid.

Mvg wol

Stereo is overdreven..?? En The Beatles maakten inderdaad 2x mono  opnamen.!

Muziek in stereo trekt de instrumenten uit elkaar en zijn daarmee beter te onderscheiden. Ik krijg zo het idee dat er b.v. een bandje voor me staat te spelen. Vocals vaak in het midden evenals de bas. En daarnaast de instrumenten die je wanneer je dat zou willen afzonderlijk zou kunnen beluisteren. Natuurlijk luister je naar het geheel, maar ik vind een goede stereo/3d weergave ook belangrijk.

Maar nog belangrijker vind ik, dat het dynamische en realistisch klinkt. Desnoods in mono.

... langzaam aan begin ik me minder als ware het een roepende in de woestijn te voelen...

Niet overdrijven Marco, bijvoorbeeld ook ik zat al vroeg op die lijn. Met de CD 100 werd steeds minder muziek beluisterd en dat veranderde met de Linn Axis snel. Helaas ging in die tijd veel geld in het gezin. Overigens ben je in NL zeker de beste importeur op dit gebied.

Muziek in stereo trekt de instrumenten uit elkaar en zijn daarmee beter te onderscheiden. Ik krijg zo het idee dat er b.v. een bandje voor me staat te spelen. Vocals vaak in het midden evenals de bas. En daarnaast de instrumenten die je wanneer je dat zou willen afzonderlijk zou kunnen beluisteren. Natuurlijk luister je naar het geheel, maar ik vind een goede stereo/3d weergave ook belangrijk.

Weet je Hans ik pleit al jaren voor een serieuze klankregeling die je in de tape lus kunt plaatsen. Dan kan je hem aanzetten als je wilt. Ik stel me dan een Tilt regeling voor a la Quad, mono schakeling, heel gering ruisfilter voor slechte platen en een mogelijkheid de kanaalscheiding iets te verslechteren. Het zijn allemaal hulpmiddelen die in het verleden al zijn uitgewerkt. Audiofiel misschien niet verantwoord, muzikaal daarentegen.

Kan je je broer niet eens aan het werk zetten?

Edited by carl

Ik beperk het daarom ook bewust op analoog gebied! Kijk Marco doet het natuurlijk ook om een boterham te verdienen, maar is ook zelf een liefhebber. Die Wim Kraanen van Analoque Audio is van hetzelfde hout gesneden. Zit wel op meer realistische prijzen.