thingman Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 (edited) Dat goedkoper zou ik wel eens willen zien. De PC kant incl netwerk NAS enz, heeft nog geen € 400,-. USB kabels heb ik zelf gemaakt, dus daar zitten ook geen kosten aan. Binnen 3 minuten streaming muziek ok, zou kunnen. je gaat naar de winkel, je laat je wat aansmeren door een verkoper die bij streaming vaak echt niet weet wat je bedoeld en gaat naar huis met zo'n Sonos ding. Prima, maar ik wil weten waar het fout gaat of juist goed. Vandaag gezocht naar een audiokaartje, ik ben bij 4 PC winkels geweest. Zelfs daar wisten ze amper het verschil tussen 44.1 en 193 kHz en 16 of 24 bits muziek. Dus geen fatsoenlijk kaartje kunnen bemachtigen. Jammer dat het zo moeilijk moet zijn Hans.Voor high-end streaming was ik 195 euro kwijt (de Olive is met pensioen) en het leuke is dat het die dure spullen gewoon wegspeelt. Omdat er veel te moeilijk wordt gedaan en ik zelf geloof dat je met eenvoud meer bereikt... Edited 25 januari 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 Misschien heb ik wat gemist Thingman Waar speel je dan mee dat je zo weinig geld kwijt was? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 Jammer dat het zo moeilijk moet zijn Hans. Voor high-end streaming was ik 195 euro kwijt (de Olive is met pensioen) en het leuke is dat het die dure zooi gewoon wegspeelt. Omdat er veel te moeilijk wordt gedaan en ik zelf geloof dat je met eenvoud meer bereikt... Nu ben ik toch wel benieuwd waar je nu mee speelt dan. Zou je met ons je geheim willen delen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 Huhu, net bij Boeken een boek over geheimen gezien. En de noodzaak daarvan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 Wat is een EVO 2? Al zoekend vind ik Mercedessen en iets voor in je gitaar. Jullie zien het, ik ben geen freak. Bedoelen we deze Evo 432? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 Jack heeft volgens mij deze. http://www.m2tech.biz/it/hifaceevotwo.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 Dank, dat zal hem zijn. Een USB -> S/Pdiff convertor. Zelf heb ik me een hoedje gezocht naar het omgekeerde ding, iets dat van S/Pdiff USB maakt. Niks gevonden. Maar heeft de DAC van Jack zelf geen USB-ingang? Dat lijkt me een misser. Grappig wel dat die nieuwe van mij die wel heeft, maar ik hem niet gebruik. Trouwens, ook de DacMagic had die. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 (edited) Dank, dat zal hem zijn. Een USB -> S/Pdiff convertor. Zelf heb ik me een hoedje gezocht naar het omgekeerde ding, iets dat van S/Pdiff USB maakt. Niks gevonden. Maar heeft de DAC van Jack zelf geen USB-ingang? Dat lijkt me een misser. Grappig wel dat die nieuwe van mij die wel heeft, maar ik hem niet gebruik. Trouwens, ook de DacMagic had die. 1) Het is een USB convertor naar verschillende soorten interfaces. Waarbij het kloksignaal van de USB poort nauwkeurig opnieuw wordt gegenereerd. 2) Ik gebruik een DAC die ze o.a. in opname studio' s gebruiken. De aansluitingen, daar zijn anders genormeerd. Meestal AES/EBU. USB wordt bij studio apparatuur niet gebruikt, dat is alleen voor consumenten electronica. Zie ook http://www.high-endforum.nl/topic/14711-do-the-tubejacks-dac-dance-shuffle/ Edited 24 januari 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 Sorry Hans ik meende dat jouw DAC al I2S kon praten zodat je maar aan 1 kant een investering moest doen (oa nieuw moederbord) Vandaar de kort door de bocht reactie om in te zetten op I2S. Sowieso het mooiste want scheelt een conversie. Wat ik er van heb begrepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 (edited) ....USB wordt bij studio apparatuur niet gebruikt, dat is alleen voor consumenten electronica. Geen USB in studio? Dat is nieuw voor mij. Sinds wanneer niet meer? Edited 24 januari 2016 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 januari 2016 Author Report Share Posted 24 januari 2016 Sorry Hans ik meende dat jouw DAC al I2S kon praten zodat je maar aan 1 kant een investering moest doen (oa nieuw moederbord) Vandaar de kort door de bocht reactie om in te zetten op I2S. Sowieso het mooiste want scheelt een conversie. Wat ik er van heb begrepen. i2s betekent inderdaad een andere PC, omdat het moederbord van de huidige PC alleen een PSI slot heeft en geen PCIe. Dat betekent dus ook een nieuwe Windows 10, omdat het moederbord veranderd. Aan de DAC kant moet er inderdaad ook nog een i2s kaartje in. De USB-SPDIF converter Hiface 2 heb ik al eens geprobeerd. De oplossing zoals die nu speelt met SPDIF van het moederbordje vind ik beter dan met de Hiface2. Maar ik moet met deze oplossing een aantal highres bestanden converteren, omdat het moederbord alleen 44.1, 48 en 96 kHz ondersteunt. De meest directe weg lijkt mij de SPDIF van het Moederbord naar de DAC. Dan heb ik het minste extra voorzieningen. Voor i2s heb ik ook een kaartje in de PC en een kaartje in de DAC nodig. Misschien is het allemaal wat simpelere, maar het blijft een hoop elektronica. Een simpel PCI-SPDIF kaartje met voldoende mogelijkheden heb ik nog niet gevonden. Er zitten altijd een zwik aansluitingen op die ik niet nodig heb. Behalve op het Musiland kaartje, maar dat heeft kennelijk qua drivers nogal problemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 (edited) Die zwarte leeuw DAC ben ik nog nooit tegen gekomen in een studio.. Geen USB in studio? Dat is nieuw voor mij. Sinds wanneer niet meer? Dat zal heel goed kunnen het merk is nauwelijks bekent hier in NL. Alle top merken zoals Weiss, Meither, RME, gebruiken m.i. nog steeds betere interfaces dan USB USB is m.i. iets van de laatste 2.... 3 jaar. Ik vind het een draak van een interface. Edited 24 januari 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 (edited) Toch zijn er zat pro interfaces die zonder problemen met USB werken en in studio's gebruikt worden. Voorbeelden Focusrite: http://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-18i20 RME: http://www.rme-audio.de/en/products/fireface_uc.php Of heel leuk Antelope: http://www.antelopeaudio.com/en/products/Eclipse384-AD-DA-converter En waarom ook niet? Edited 24 januari 2016 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 (edited) O ik sluit het niet helemaal uit dat er ergens Windows apparatuur is met USB i.p.v. een Mac of ander professioneel spul. Het is m.i. aan mode onderhevig. En er zijn altijd weer uitzonderingen te vinden. Lang niet altijd wordt de beste interface, ook de standaard. Bij professionele apparatuur zie je dat USB er gewoon bijkomt, naast bestaande interfaces. Weiss was en is m.i. voorstander van firewire, maar ook daar zie je dat USB er bijkomt. Een van de beperkingen van USB is de maximale lengte van de kabel. In de Wisseloord Studio waar ik ben geweest waren voor zover ik kon zien en beoordelen alle kabels symmetrisch. M.i. logisch gezien, de afstanden van 10 tallen meters. Als ik me niet niet vergis lag in de demo ruimte alleen al iets van 2Km kabel. (netjes in bossen) Bij omroepen idem dito, symmetrisch met kabels van Belden en Prefer. Als de verbinding nog langer moet zijn dan zeg 100meter, dan kun je nog uitwijken naar glasvezel en dan niet het bekende Toslink maar ST. Daar kun je afstanden van zo' n 2 km mee overbruggen. Ik heb nog één pc met S/Pdif uit die perfect werkt onder Linux tot 24/192. Ook mijn M2tech HiFace EVO 2 universele D to D converter kan ik op de S/Pdif in zo op aansluiten naast USB. Als hij stuk is, heb ik niets meer. Vandaar mijn maanden lange zoektocht, naar alternatieven. Edited 24 januari 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 Tja, als het de bedoeling is om een compleet (audio multichannel) netwerk thuis aan te leggen van tientallen meters ga dan gelijk voor iets als MADI of een Dante Audio netwerk.En voor echte grote afstanden ga eens bij bijvoorbeeld Ziggo informeren.. Voor thuis een beetje overkill lijkt me (los van dat het daar niks anders dan alleen kosten toevoegt).Maar zie wel vaker (denk aan 24bit) dat men denkt ‘wat goed is voor de studio zal voor mij thuis ook wel beter zijn’. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 januari 2016 Report Share Posted 24 januari 2016 Tja, als het de bedoeling is om een compleet (audio multichannel) netwerk thuis aan te leggen van tientallen meters ga dan gelijk voor iets als MADI of een Dante Audio netwerk. En voor echte grote afstanden ga eens bij bijvoorbeeld Ziggo informeren.. Voor thuis een beetje overkill lijkt me (los van dat het daar niks anders dan alleen kosten toevoegt). Maar zie wel vaker (denk aan 24bit) dat men denkt ‘wat goed is voor de studio zal voor mij thuis ook wel beter zijn’. Het aardige is, dat het juist goedkoper is Bill. Heb je mijn topic niet gelezen? Het liefst had ik ook een Weiss of Meither dac maar die zijn 6.... 8000€ Een mooie Aurender speler erbij en je zit zo op 10K. Helaas Verder heeft zo' n dedicated oplossing met een netwerkspeler ook nadelen. Wie zegt dat ze er over 2 jaar nog zijn? Bovendien de leverancier van mijn Dac beweerd dit: The Sparrow DAC features advanced clocking architecture and a stunning 128dB unweighted 20-20kHz dynamic range into 600 ohms. There are few D/A converters that can meet or exceed this kind of dynamic range, or provide you with similar clarity and musicality no matter how much you’re willing to spend! There’s a reason why engineers like Tom Lord-Alge, Tony Maserati, and Mike Shipley use Black Lion Audio converters! Hij klinkt inderdaad prima. Maar vertel, in welke studio' s werken ze met USB Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 januari 2016 Share Posted 25 januari 2016 (edited) · Hidden 25 januari 2016 - No reason given Hidden 25 januari 2016 - No reason given .. Edited 25 januari 2016 by thingman Link to comment
thingman Posted 25 januari 2016 Report Share Posted 25 januari 2016 (edited) Nu ben ik toch wel benieuwd waar je nu mee speelt dan. Zou je met ons je geheim willen delen? Nee, die hou ik fijn nog even voor mezelf... Edited 25 januari 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 januari 2016 Report Share Posted 25 januari 2016 @Jack Hoe belangrijk is het volgende 128dB unweighted 20-20kHz dynamic range into 600 ohms Vb mijn DAC heeft 135dB dynamic range maar daar staat niet bij onder welke unweighted omstandigheden Verder heb ik een M2Tech Asynchroon USBinput van 24bit - 192kHz ... Voor welke reden zou ik moeten overstappen op Spdiff indien mijn streamertje dit kan? Ik ben enorm getriggerd door jullie PC kennis en allerhande opbouwmogelijkheden, inputs outputs, kaartjes hier, voeding daar ... ik versta er vaak eerlijkheidshalve de ballen van Bij mij staat een NAS, die meer dan alleen dienst doet dan voor de muziek, ethernetkabel naar het linuxstreamertje van pakweg 120 euro, usbkabel van 1m naar de DAC Waar en wat kan er beter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 januari 2016 Author Report Share Posted 25 januari 2016 Die M2tech input is waarschijnlijk hetzelfde ding als de M2tech Hiface. Behalve dat de stap SPDIF er niet tussenzit. Zo zou het dus theoretisch beter moeten zijn dan met een Hiface. In mijn Dac zit een Amanero USB-I2s kaartje. Dat vind ik in het laag minder gecontroleerd klinken dan via de SPDIF ingang. Die SPDIF komt dan rechtstreeks vanaf een goedkoop Foxconn moederbordje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 januari 2016 Report Share Posted 25 januari 2016 Mijn minimax plus heeft 5 inputs USB Toslink Coax BNC eb AES/EBU kMoet momenteel wel USB nemen want de CD, heeft enkel TOSLINK Waar kan het beter vraag ik mij af? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 januari 2016 Report Share Posted 25 januari 2016 (edited) @Jack Hoe belangrijk is het volgende 128dB unweighted 20-20kHz dynamic range into 600 ohms Vb mijn DAC heeft 135dB dynamic range maar daar staat niet bij onder welke unweighted omstandigheden Verder heb ik een M2Tech Asynchroon USBinput van 24bit - 192kHz ... Voor welke reden zou ik moeten overstappen op Spdiff indien mijn streamertje dit kan? Ik ben enorm getriggerd door jullie PC kennis en allerhande opbouwmogelijkheden, inputs outputs, kaartjes hier, voeding daar ... ik versta er vaak eerlijkheidshalve de ballen van Bij mij staat een NAS, die meer dan alleen dienst doet dan voor de muziek, ethernetkabel naar het linuxstreamertje van pakweg 120 euro, usbkabel van 1m naar de DAC Waar en wat kan er beter? Hoi Stef, Mijn gedachtes daarover heb ik uitgebreid uitgelegd, op dit forum en op mijn website. Bewust, zodat ik het niet nog keer hoef te vertellen en zodat iemand anders er misschien ook iets aan heeft. Lees het maar na, als je het interessant vind. Ik heb 4 verschillende servers geprobeerd en draaiend, vele software pakketten en app 's draaiend of op zijn minst een paar weken geprobeerd. In het kort, mij bevalt het beste: Eigen nauwkeurig geript materiaal, Korte signaal wegen, geen netwerk, direct vanaf harddisk, zo stabiel mogelijk besturingsysteem met alleen de processen die nodig zijn voor muziek, zeer nauwkeurige klokken en stabiele interfaces. Dat was het wel. Die spec's zeggen inderdaad niet zoveel. Net zoveel of weinig als alle anderen... Misschien leuk voor een volgende Hear dag om Dac's te gaan vergelijken? Muziek hebben we door de Hear CD al. Neem iedereen zijn eigen laptopje mee en spelen maar Edited 25 januari 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 januari 2016 Report Share Posted 25 januari 2016 Ok Jack ik heb dit meermaals gelezen en soms versta ik het en soms ook niet Wat mij interesseert is of mijn situatie kan verbeterd worden enkel met de apparatuur die er staat. Ik heb nu 1maal een netwerk en hou dit zo bvb Mss een aparte voeding voor het streamertje Wat is volgens jullie de bottleneck in een NAS stream DAC setup? De keren dat ik een HD ingebouwd in de streamer hoorde versus de muziek die via het netwerk naar de streamer kwam, koos ik ook de ingebouwde HD Wat echter niet getest is, is een externe HD gekoppeld aan de streamer Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 januari 2016 Report Share Posted 25 januari 2016 Wat Jack zegt, zo min mogelijk spul tussen de bron en je oren. Dat kun je uitgebreid testen, maar is ook wel logisch. Echter, elk dingetje in de signaalweg kán ook spelbreker zijn, dus of een harde schijf in een NAS beter of minder goed klinkt dan diezelfde schijf via USB 'direct' aan de streamer, moet je proefondervindelijk vaststellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 januari 2016 Report Share Posted 25 januari 2016 En wat als die niet via USB aan de streamer kan maar ook via ethernet? Ik heb wel 1 groot nadeel moest ik een externe HD nemen, ik rip en download aangekochte muziek rechtstreeks naar de NAS, via het netwerk dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts