Jump to content

USB, SPDIF, i2s, USB, Toslink, HDMI of nog wat anders. ?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

En een fabrikant moet ook een beetje naar de markt kijken. Meeste PC's hebben nu eenmaal USB en geen firewire meer en geen spdif meer en wel allemaal HDMI (even los van ons knutselaars die alles in elkaar kunnen zetten, geldt voor veel mensen niet .....)

En dan moeten ze keuzes maken en kijken hoe ze met de gangbare interfaces de beste kwaliteit kunnen krijgen (en hoe goed, is altijd sterk afhankelijk van de implementatie).

Optimaal... nee, denk dat ze het liefst een dac op een PCI kaart zouden stoppen (maar ja past "nog" niet echt), zie wel dat de DAC markt nog enorme sprongen maakt dus ben benieuwd.

Ideaal is natuurlijk de i2s oplossing van Pink Faun. maar dat moet dan wel passen natuurlijk. De PC én de DAC moeten daar geschikt voor zijn. Een al te grote afstand kun je daar ook niet mee afleggen, dus de PC moet ook nog een stille zijn.

Volgens mij is een Noxon a110+ ideaal, maar als ik dat zou zeggen ging iedereen lachen ipv luisteren... :)

Pink Faun vindt dat ideaal......is gewoon een interface (maar dan anders)......de Schiit Yggdrasil heeft gewoon USB en (lees de reviews maar) is zo goed dat de industrie op z'n kop gaat, gewoon beter dan het meeste op de markt voor de prijs van de BTW van de concurentie. Soort ipod of tesla.....de collega fabrikanten moeten even opnieuw kijken naar wat ze doen....ik denk heel snel volgen. 

Dus waarom kijken naar dure interfaces als blijkt dat het kan met de goedkoopste: usb met een kabeltje van euro 10,-.

Volgens mij is een Noxon a110+ ideaal, maar als ik dat zou zeggen ging iedereen lachen ipv luisteren... :)

En waarom zou dit dan "ideaal" zijn? Omdat ie lelijk en goedkoop is met een piepklein schermpje? Graag wat meer argumenten. Kwaliteit? User interface? Digitale interface (USB of spdif, anders)?

Edited by Plaatjesdraaier

Google levert een lijstje met features up, geen vergelijk met andere streamers of argumenten waarom dit "ideaal" is. 

De USB aan de voorkant is voor een memorystick, niet om een DAC aan te sluiten.  

Beter om de tegel maar even buiten de discussie te houden, topic is "USB of SPDIF"

ja discussie is usb of spdif..... denk dat afhankelijk is van de dac..... de een is beter in spdif de ander usb (PF volgens Hans spdif en de schiit usb). En "nabije" toekomst denk ik dat het usb wordt (maar ja mijn persoonlijke mening).

En dan hebben we we het hier over 2 personen die iets getest hebben, ook niet echt representatief.

Welke dac beter is..... heel andere discussie en net als versterkers komt dan "smaak" erbij.

Het hangt niet alleen van de DAC af. Asynchroon, galvanische ontkoppeling en lage jitter zijn volgens mij de enige argumenten van belang. 

Als een bepaalde DAC (of streamer) geen goede USB of SPDIF interface heeft, maakt dat SPDIF of USB niet inherent beter. 

SPDIF, USB, FireWire of andere interfaces kunnen goed of slecht geïmplementeerd worden, en dan kan er aan het aangeboden bronsignaal ook nog het nodige mankeren (bitfouten, jitter, vertragingen, onderbrekingen).

Een goede asynchrone interface hangt uiteraard ook van de DAC af. Verder kan een goede DAC jitter enigszins gladstrijken en zorgt voor de nodige galvanische ontkoppeling, maar verder is het "garbage in - garbage out".

Beter om de tegel maar even buiten de discussie te houden, topic is "USB of SPDIF"

Tja, maar als jij vraagt naar kwaliteit, hè, dan vallen al die technische details in het grote niet. Galvanische scheiding, jitter ja of jitter nee, USB of SPdiff, allemaal ondergeschikt. Reken maar dat dat dingsigheidje van Thingman geen enkele kwaliteit vertoont zònder zo'n tegel.

Tja, maar als jij vraagt naar kwaliteit, hè, dan vallen al die technische details in het grote niet. Galvanische scheiding, jitter ja of jitter nee, USB of SPdiff, allemaal ondergeschikt. Reken maar dat dat dingsigheidje van Thingman geen enkele kwaliteit vertoont zònder zo'n tegel.

Kun je nagaan, wat er gebeurt als je er wel kwaliteit bovenop legt  :o

macminievo2.jpg

Niet dus..!!

Elke DAC heeft ergens i2s in het circuit zitten.

I2S_stereo_uitleg.png

Voordeel van de player van Thingman is dus dat juist ook de i2s tot i2s converter er dus niet tussen zit.

In het plaatje van hans is even vergeten om deze in te tekenen.

Het normale i2s protocol is niet geschikt om grotere afstanden te overbruggen.

Daar gebruiken de manne uit Rhenen dus nog een extra omzetter voor.

Met het doosje van Thingman is dat dus niet nodig.

Voordeel van de player van Thingman is dus dat juist ook de i2s tot i2s converter er dus niet tussen zit.

In het plaatje van hans is even vergeten om deze in te tekenen.

Het normale i2s protocol is niet geschikt om grotere afstanden te overbruggen.

Daar gebruiken de manne uit Rhenen dus nog een extra omzetter voor.

Jawel hoor. Die is in de PC getekend. Het is deze kaart (nieuwste uitvoering):

pink-faun-i2s-bridge.jpg

En waarom zou dit dan "ideaal" zijn? Omdat ie lelijk en goedkoop is met een piepklein schermpje? Graag wat meer argumenten. Kwaliteit? User interface? Digitale interface (USB of spdif, anders)?

Haha, omdat er in combi met een tegel meer muziek uitkomt dan uit verreweg het meeste wat ik eerder aan streaming hoorde, wat anders?

Het gaat om muziek, niet om looks, prijs en de route erheen.

Google levert een lijstje met features up, geen vergelijk met andere streamers of argumenten waarom dit "ideaal" is. 

De USB aan de voorkant is voor een memorystick, niet om een DAC aan te sluiten.  

Beste PD, aan de usb voor kun je inderdaad een stick hangen, maar ik heb er m'n usb harddisk aan hangen.

Ik vroeg om argumenten.

Maar als ik je goed begrijp is techniek irrelevant en wordt elk goedkoop dingsigheidje vanzelf ideaal zodra je er een tegel onder schuift.

Of moet je zo'n tegel fijnstampen en opsnuiven?

Klopt, zonder tegel komt er weinig muziek uit.

Overigens geldt dit voor 99 op de 100 sets, maar dat had ik al eens uitgelegd. Ik begrijp dat het moeilijk te verteren is, maar wen er maar aan dat orde en muziek inwisselbaar zijn.

Edited by thingman