Jump to content

USB, SPDIF, i2s, USB, Toslink, HDMI of nog wat anders. ?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Let wel: voorlopig...

Zeker  :) Het laatste dat ik gevonden heb was een simpel jumpertje plaatsen in mijn HiFace Evo.

Dat ding blijkt ook een professionele mode te hebben waarmee hij nu digitaal via de AES/EBU poort met mijn Black Lion dac communiceert.

Zeker Marc het klinkt goed en de bediening is eenvoudig via een iPad.  Ik verwacht als Tidal met MQA gaat streamen anderen diensten zullen volgen.  Net een klassiek MQA bestand bij 2L gedownload 

en bekeken met VLC.  De stream is nauwelijks  groter dan een 16 bit Wav bestand.  Ook even via de set afgespeeld,  klinkt al prima zonder MQA decoder.     

Even een update na een paar dagen spelen. De klankverschillen tussen de SPdif en USB ingang zijn nu zo klein, dat het een smaakkwestie gaat worden. De USB is iets warmer en voller van klank, de SPdif laat weer iets meer van de ruimte horen en klinkt wat puntiger. Voor mij blijft de keuze dus SPdif. Maar wanneer de USB in het verleden ook zo geklonken had, was er nooit een SPdif kaart gekomen.

Het leuke van JRiver media center is, dat je twee optimaal ingestelde zones kunt maken. De ene zone is hier ingesteld op de SPdif uitgang, de andere op de USB uitgang. Op het tablet kun je omschakelen. Helaas moet ik wel even naar de DAC om de andere ingang te kiezen.

Dat de klankverschillen zo klein zijn geworden heeft waarschijnlijk ook met optimaliseren van de PC te maken. https://www.petri.com/optimize-windows-8-audio-setup-jriver-media-center is een prima handleiding daarvoor.

Door een nieuwe versie van Audivana kan ik sinds vandaag kan ik ook Tidal streamen.  Ik wacht even met een proef abonnement tot ze MQA hebben.  

Aan de andere kant Qobuz klinkt heel erg goed en werkt vlot. Verder heb ik heb het idee dat ik af en toe ook 24bit 44.1Khz  bestanden krijg.     :)

• 2 weeks later...

Nog maar een keer vertellen dan.

Bij usb wordt de klok gebruikt van de dac en draait alles in zijn tempo.

Bij spdif wordt de klok mee geleverd en moet alles in het tempo draaien van de in dit geval de pc.

De dac moet dan gaan herklokken en zorgen dat deze gelijk loopt.

Nu is de klok in je dac vaak beter en heeft het de voorkeur die te gebruiken.

Daarom is een usb interface te prefereren boven spdif.

Een goede geluidskaart met SPdif is toch veel directer?

Nee dus. Je introduceert synchronisatie problemen en wil je het goed doen moet je gaan herklokken. Edited by kappa7

En gaat dat herklokken dan niet goed of zo? Ik heb n.a.v. van je opmerking nog maar eens geprobeerd of de Olive niet tóch muziek stuurt over USB, maar dat is niet zo. Of de USB-versie is niet compatibel met wat de Brooklyn kent, maar dat lijkt me niet zo logisch.

En hans heeft heus wel een beetje gelijk met dat 'directe'. Minder electronica in het signaal, altijd fijn.

Minder electronica in de signaalweg is fijn als het analoog is. Bij digitaal is dat op zich niet problematisch en kan extra electronica het signaal of de signaalverwerking ook verbeteren.

En zelfs daar twijfel ik sterk aan. Van de week een set gehoord waar alles digitaal geregeld werd. Tot en met de filtering van de speakers aan toe. Het enige dat analoog over bleef waren de dacs- voor elke unit één- (gedeeltelijk analoog natuurlijk) en de eindversterkers.

Mijn idee dat digitale soundprocessing de dood in de pot veroorzaakt werd zwaar bevestigd. Opmerkingen van anderen als "het lijkt wel achter een dik gordijn te spelen" bevestigden (weer) mijn mening.

Groet,

Leobus

Minder electronica in de signaalweg is fijn als het analoog is. Bij digitaal is dat op zich niet problematisch en kan extra electronica het signaal of de signaalverwerking ook verbeteren.

Verbeteren enerzijds, en verslechteren anderzijds. Kijken (luisteren) welke schaal doorslaat, dus.

Ik moet het doen met de twee klokken en met spdif.

Nog maar een keer vertellen dan.

Bij usb wordt de klok gebruikt van de dac en draait alles in zijn tempo.

Bij spdif wordt de klok mee geleverd en moet alles in het tempo draaien van de in dit geval de pc.

De dac moet dan gaan herklokken en zorgen dat deze gelijk loopt.

Nu is de klok in je dac vaak beter en heeft het de voorkeur die te gebruiken.

Daarom is een usb interface te prefereren boven spdif.

Nee dus. Je introduceert synchronisatie problemen en wil je het goed doen moet je gaan herklokken.

Maar de oplossing van Siem gebruikt zowel SPdif als USB. 

Ik kan kiezen. USB of SPdif. Beide zijn aangesloten en beide zijn zo optimaal mogelijk ingesteld. Omschakelen is ook erg eenvoudig. Ik kies voor de SPdif oplossing. Dynamischer, ruimtelijker en natuurlijker. Het scheelt nu erg weinig, maar toch...

De uitleg van kappa7 gaat trouwens alleen op voor een (correct geïnstalleerde) asynchrone versie van USB. Bij veel goedkopere en oudere DACs is dat niet het geval.

Correcte aanvulling.

Het een en ander heeft natuurlijk ook met de implementatie temaken.

Maar de oplossing van Siem gebruikt zowel SPdif als USB. 

Ik kan kiezen. USB of SPdif. Beide zijn aangesloten en beide zijn zo optimaal mogelijk ingesteld. Omschakelen is ook erg eenvoudig. Ik kies voor de SPdif oplossing. Dynamischer, ruimtelijker en natuurlijker. Het scheelt nu erg weinig, maar toch...

Ik ken de oplossing van Siem niet maar als je eerst van usb naar spdif gaat dan is het de vraag welk van de 2 uiteindelijk de beste klok levert.

Is dat de meestal iets mindere geluidskaart van de pc of is de usb / spdif converter beter.

Kwestie van proberen.

Bij de betere dac wordt het inkomende spdif signaal in een buffer gestopt en met de klok van de dac zelf opnieuw losgelaten.

Bij dergelijke systemen is de kwaliteit van het aangeboden spdif signaal minder relevant.

Dat bij jou dac jij de voorkeur geeft aan je spdif kan natuurlijk.

Schijnbaar is die bij jou dac goed geïmplementeerd.

Maar of die echt beter is als de usb input???

@hans, binnenkort kunnen we even een testje doen bij jou thuis. Lijkt me erg de moeite waard.

Er zijn nog meer usb oplossingen die het signaal positief zouden beinvloeden; jitterbug, regen, purifier...aparte voeding. Deze hebben allemaal invloed op de weergave via de usb. Maar in dit geval is er een nieuwe xmos chip die het allemaal veel beter zou moeten doen.

Wel  leuk, er blijft nog van alles te "tweaken" ook alleen een digitale bron.

@hans, binnenkort kunnen we even een testje doen bij jou thuis. Lijkt me erg de moeite waard.

Er zijn nog meer usb oplossingen die het signaal positief zouden beinvloeden; jitterbug, regen, purifier...aparte voeding. Deze hebben allemaal invloed op de weergave via de usb. Maar in dit geval is er een nieuwe xmos chip die het allemaal veel beter zou moeten doen.

Wel  leuk, er blijft nog van alles te "tweaken" ook alleen een digitale bron.

De Jitterbug en aparte voeding zit er al tussen.  

Misschien dat de xmos chip verbetering brengt. Het kaartje op basis van de Amanero chip haalt het hier nét niet, t.o.v. de Asus geluidskaart.

Maar bij een bezoekje kan ik je dat eenvoudig laten horen.

Edited by Hans van Liempd

Je schreef dat bij digitaal niks uit maakt of het meer of minder elektronica  er in zit ,natuurlijk maakt het wat uit,je gaat toch ook niet via een om weg van  Afrika  naar Amerika  toe.

Zo heb ik eens bij een zaak een cd speler met losse dac ,losse voeding en losse jitterr,moet je toch balla balla zijn om zo iets te kopen,het is gewoon koehandel heeft niks met audio te maken.

Ik heb digital naar pwm versterker heel simpel met cd player er ingebouwd,dus no dac,enigste nadeel een zeer klein verschil van volume potmeter maar het ver schil is minimaal ten opzichte van analoge potmeter,maar die die dac die alles weer moet converteren daar heb ik geen last van.

mvg wol

In de digitale wereld maakt het niet uit of bits de kortste afstand afleggen. Gegevens uit de cloud worden over de hele wereld opgeslagen en internet verkeer loopt daar waar op dat moment de weg vrij is en dat kan via Afrika en Amerika zijn, elk pakketje data zoekt zijn eigen weg, zonder dat je het in de gaten hebt - het maakt niets uit. 

Zo'n CD speler met aparte klok, jitterreductie, aparte DAC en gescheiden voedingen is dan misschien wel een stuk duurder dan jouw zelfgebouwde DAC, maar beslist niet slechter.