mumsoft Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Muziek is niet digitaal, bitjes zijn ook maar analoge stroompjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Bitjes kunnen ook lichtpulsen zijn, of de stand van een spiegeltje of schakelaar, of de magnetische toestand van wat deeltjes, of een putje in een optische schijf en zo zijn er nog meer verschijningsvormen die allemaal door elkaar gebruikt kunnen worden. Bitjes kunnen opgeslagen, gebufferd of vertraagd worden, van elkaar gescheiden, herverpakt en opnieuw gecombineerd zonder dat je er iets van merkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 mei 2016 Author Report Share Posted 3 mei 2016 Bits zijn bits dus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Bitjes kunnen ook lichtpulsen zijn, of de stand van een spiegeltje of schakelaar, of de magnetische toestand van wat deeltjes, of een putje in een optische schijf en zo zijn er nog meer verschijningsvormen die allemaal door elkaar gebruikt kunnen worden. Bitjes kunnen opgeslagen, gebufferd of vertraagd worden, van elkaar gescheiden, herverpakt en opnieuw gecombineerd zonder dat je er iets van merkt. Da's net zo als bij de stroomvoorziening. Het maakt niet uit waar de centrale staat en wat er voor kabel in de grond zit, als het eenmaal thuis maar netjes wordt behandeld. Er zijn dan ook maar weinig audiofielen die genoegen nemen met een gamma stekkerblok, of de standaard kabel van de cd-speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Dat is nou theoretisch hersenspoeling,het feit is dat er er een gedeelte van de 64kb pakketjes niet kompleet zijn. Dus digitaal is geen wonder middel het moet altijd berekent worden ,en berekenen kost tijd ,daar heb je bij analoog geen last van.. mvg wol Geen hersenspoeling en zeker niet louter theorie maar keiharde en goed functionerende techniek. De kans op een incompleet pakketje is werkelijk superklein - over theoretisch gesproken!. Heb je wel eens iets gemerkt van transmissiefouten in een digitale foto? Hoe vaak zie je fouten in je HD digitale videosignaal (vele malen groter en complexer dan audio)? Dat berekenen gaat sneller dan dat jij een toets kunt aanslaan, bovendien maakt het geen donder uit als de muziek een microseconde of zelfs een volle seconde later start, zolang alle muziek maar dezelfde vertraging heeft. Digitaal is geen wondermiddel, dat beweer ik ook niet, maar het lost wel heel veel problemen op. Analoog is ook zeker geen wondermiddel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Bits zijn bits dus? Precies, dat is het mooie van digitaal. In de analoge wereld ben je daar nooit zeker van. Een 100% perfecte kopie is dan ook onmogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 mei 2016 Author Report Share Posted 3 mei 2016 Precies, dat is het mooie van digitaal. In de analoge wereld ben je daar nooit zeker van. Een 100% perfecte kopie is dan ook onmogelijk. Dan zal het wel mis gaan bij het vertalen naar een analoog signaal. Hier hoor ik met dezelfde pc en dac een duidelijk verschil. Wel met twee verschillende digitale aansluitingen. Bits zijn bits, maar met de verwerking ontstaan zeker verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Digitaal is geen wondermiddel, dat beweer ik ook niet, maar het lost wel heel veel problemen op. Analoog is ook zeker geen wondermiddel... Digitaal brengt zo een en ander aan eigen problemen met zich mee. Kijk alleen maar naar wat MQA probeert op te lossen. Daar heeft analoog geen last van. En zo is er meer, plaatjesdraaier. What's in a name? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Over copy gesproken als ik een cd kopieert naar vier verschillende branders krijg ik vier verschillende geluidopname,s ,dus komt niet aan dat cd perfect is ,zelfs met matrijsen laat ik je twee cd van dezelfde label zelfde persing het verschil horen tussen de ene en de andere. Je hoort ook het verschil tussen de ene rj 45 kabel en de andere rj 45 kabel,leg mij maar uit hoe dat niet kan. mvg wol Dat ligt dan aan de brander en/of de gebruikte software. Als je met EAC of XLD ript wordt er aan het eind een CRC check uitgevoerd, die kan je precies laten zien hoeveel bitfouten er zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Digitaal brengt zo een en ander aan eigen problemen met zich mee. Kijk alleen maar naar wat MQA probeert op te lossen. Daar heeft analoog geen last van. En zo is er meer, plaatjesdraaier. What's in a name? De moeilijkheid/uitdaging/verschillen zitten in het omzetten van analoog naar digitaal en van digitaal naar analoog. Analoog heeft weer andere problemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Laatst had ik 2 Noxon streamer,s de ene gaaf een groter beeld dan de andere terwijl de uitgangsspaning het zelfde was en de voeding fase ook het zelfde was ,leg dat maar eens uit dat het niet kan. mvg wol ps digital heeft compromissen missen en analoog ook,perfect bestaat niet droom verder. Ik beweer ook niet dat alle digitale apparaten perfect zijn - beslist niet! Het gaat er ook niet om wat beter is, digitaal en analoog hebben allebei hun eigen problemen en beperkingen en allebei hun sterke kanten. Het is goed om die te kennen en ze niet door elkaar te halen, dat is alles. Ik denk dat ik maar weer een plaatje opzet en even lekker van muziek ga genieten :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 De moeilijkheid/uitdaging/verschillen zitten in het omzetten van analoog naar digitaal en van digitaal naar analoog. Analoog heeft weer andere problemen. Precies "uitdagingen". Volhouden en op een gegeven ogenblik, werkt het bovengemiddeld. Analoog én digitaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Transmissie is zeer robuust. Kijk maar naar streaming video: onze ogen zijn veel gevoeliger zintuigen dan onze oren en HD video is vele malen complexer dan audio. Als het goed gaat voor video, gaat het zeker goed voor audio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Waar gebruik je dan een rj kabel voor?? Ik gebruik alleen cat5 en FireWire, toslink of coax Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Wat verbond die kabel dan, hadden ze een verklaring? Vreemd verhaal.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 mei 2016 Author Report Share Posted 3 mei 2016 Ik denk dat wol de aansluitstekkertjes van netwerkbekabeling bedoeld: . RJ45. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 Geef dan wel een plaatje van de juiste kleur volgorde. Dit is de volgorde van een gekruiste kabel. Die worden met de komst van auto mdi niet meer zo vaak gebruikt. En wol als je verschil in ethernet kabels hoort dan heb je wel een erg brakke kabel gehad. Bij het tcp IP protocol komen de biltjes netjes in een buffer en de bitjes die niet goed zijn aangekomen worden nogmaals verstuurd en weer op de juiste plek in de rij gezet. Zou dit niet gebeuren dan zou er geen digitale data overdracht mogelijk zijn. En bij audio mis je die bitjes niet zo maar bij een programma bitjes missen is het verschil tussen een werkend programma of iets waar je niets mee kunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 En wol als je verschil in ethernet kabels hoort dan heb je wel een erg brakke kabel gehad. Neu, Wol heeft heel goeie oren, that's all. Ik loop al jaren te verkondigen dat materiaal ertoe doet, uit eigen ervaring en goed nadenken over wat je overkomt in audio (en beeld ook), en dan ga jij het over brakke kabels hebben? Bij Chord hebben ze er kennelijk wel over nagedacht en naar geluisterd. Ik heb eens iemand het verschil laten horen tussen mijn werk-Olive en mij O-live die middels een ethernetkabel verbonden zijn. Het hele traject is dan digitaal, tot het door de O-live analoog wordt gemaakt. Diezelfde kabel gebruik ik om beide apparaten te bedienen vanuit de pc. Daar is uiteraard nooit wat mis mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 mei 2016 Report Share Posted 3 mei 2016 verschillen in digitale kabels is er natuurlijk wel. Zo heeft een spdif kabel een 75ohm impedantie nodig en de cat 5, 6 120 ohm. Daarnaast moeten beide kabels deugdelijk zijn gemaakt. Voldoet een kabel daar niet aan dan hoor je verschil namelijk stilte en komt er niet een voldoende goed signaal door. Elk andere kabel die aan de technische specificatie voldoet zal gewoon functioneren en zal zeker geen verschil in geluid laten horen. Kan namelijk niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 mei 2016 Report Share Posted 4 mei 2016 Ah, zit dat zo. Dank je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 4 mei 2016 Report Share Posted 4 mei 2016 Elk andere kabel die aan de technische specificatie voldoet zal gewoon functioneren en zal zeker geen verschil in geluid laten horen. Kan namelijk niet. Shit, hebben mijn oren me toch bedrogen toen ik de keus had tussen usb kabels. Ik kon kiezen tussen de Coffee van Audioquest en de kabel van Audiomaat. Die laatste vond ik beter klinken. Dus die is het nu. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 mei 2016 Report Share Posted 4 mei 2016 Ik ga maar weer coffee zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 mei 2016 Report Share Posted 4 mei 2016 Vandaag mijn nieuwe pc ingericht. Mensenkinderen, wat klinkt die beroerd via de talloze USB-aansluitingen. Plat, scherp, onprettig. Hij zal niet aan de usb-specificaties voldoen, denk ik. Anders kan dat dus niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 4 mei 2016 Report Share Posted 4 mei 2016 Of een beroerde implementatie. Is het wel een asynchrone interface? Gebruik je dezelfde USB-bus ook om andere apparaten aan te sluiten? Betrekt de DAC z'n voeding van USB? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 4 mei 2016 Share Posted 4 mei 2016 · Hidden 5 mei 2016 - Dubbel Hidden 5 mei 2016 - Dubbel Of een beroerde implementatie. Is het wel een asynchrone interface? Gebruik je dezelfde USB-bus ook om andere apparaten aan te sluiten? Betrekt de DAC z'n voeding van USB? Link to comment
Recommended Posts