Jump to content

USB, SPDIF, i2s, USB, Toslink, HDMI of nog wat anders. ?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Eigenlijk is USB meer bedoelt voor randapparatuur zoals toetsenborden en muizen etc,   Maar inderdaad bij professionele apparatuur is ook USB  langzaam een standaard naast bestaande interfaces. Maar wat Windows betreft ik zie niet in, waarom je daar geen mooie muziekmachine mee kunt maken.  Als pro' s dat wel gewoon doen. Ik heb net Windows 10 op een heel dikke laptop geïnstalleerd  en ik vind het prachtig  :)

Edited by Tubejack

Vergeet niet dat de "bron" opname studio' s technici, editors, master ingenieurs etc ook gewoon een Mac of Windows computer gebruiken om de muziek bewerken of te verwerken.

Vergeet niet dat wij elektriciteit gebruiken voor audioweergave. De 230V uit het stopcontact wordt mede door die bitjes gevormd tot een audiostroom. Die stroom kan ook vervormd zijn, hoe meer componenten de stroom passeert, hoe groter de kans op vervorming. Een tegel in de set gaat die vervorming te lijf, maar helemaal lukt dat niet. Het helpt sowieso als je de hoeveelheid componenten (lees: vervorming) beperkt. Daarom klinkt een Auralic bv beter dan een Mac mini, en mijn Olive beter dan de desktop van Kappa.

Het is geen technische vervorming waar ik het over heb! Het gaat over zijnsinformatie, een term van Henri van der Heide. Vervorming daarvan kan een plat geluid opleveren. Schel hoog. Bonkend laag. Geluid dat aan de speakers blijft plakken.

Die zelfde 230volt wordt ook elders in de keten gebruikt dus dat is m.i. het probleem niet. Bovendien de meeste audioapparaten en computers werken op gelijkstroom en een goede lineaire of geschakelde voeding is m.i. voldoende instaat om daar iets knaps van te maken.  Een tegel gebruik ik ook, omdat ik open te sta voor zaken die mijn verstand ver te boven gaan .

Of een Mac mini slechter  of beter klinkt dan elk willekeurig ander apparaat daar heb ik zo mijn twijfels over. Bij mijzelf klinken eigen CD's beter via mijn nieuwe Cambridge CXC loopwerk dan dezelfde CD zeer nauwkeurig "bit perfect" geript onder Linux en afgespeeld via een Mac mini dezelfde dac.  Maar als ik dezelfde muziek via Qobuz via dezelfde Mac mini en dac afspeel vind ik die mooier of merk geen verschil.  Kennelijk krijgen streaming partijen hun audio bestanden of rechtstreeks van de bron (studio, platen maatschappijen etc) of kennen een betere manier die muziek van CD' s af te halen.

Dat is denk ik ook een van de redenen waarom sommige eigen analoge opnames van een CD beter vinden klinken.  Het aantal bitjes klopt dan misschien wel,  maar het zal iets met tijd en precisie te maken hebben waarom Qbuzz en eigen CD's afgespeeld via de CXC beter klinkt en vooral veel meer informatie laat horen. Zelfde geld voor een LP de timing is perfect.

Zodra het een processor heeft, geheugen, in-uitvoer en een besturingsysteem is het een computer. Punt uit! Alle doosjes groot en klein of het nu een Toon thermostaat is of een IBM mainframe. Het enige verschil tussen een PC en een doosje is dat iemand anders heeft nagedacht over de besturing van dat ding. Wil je net als een auto alleen rijden koop dan vooral een kant-en-klaar product. Vind je het leuk om er aan te prutsen of wil je met speciale audiosoftware werken, of beide koop dan een PC of Mac. Vergeet niet dat de "bron" opname studio' s technici, editors, master ingenieurs etc ook gewoon een Mac of Windows computer gebruiken om de muziek bewerken of te verwerken.

Zo simpel is het ;) Next!

Het ging dan ook over een pc, een bepaald type computer dat feitelijk ongeschikt is voor muziekweergave, maar waarvan de audiofielen alhier hoog opgeven. Dat zegt iets over de hoogte van hun latten en hun vermogen om muziek van geluid te onderscheiden.

Simple comme bonjour!

Enne... muziek bewerken is nog wel iets anders als opnemen.

Met een pc bewerk je ook prima foto's, maar ga ze er niet mee maken! Of misschien ben jij ook een smartphonephotograaph, die al 20 jaar geen echte foto meer heeft gezien? :)

Edited by thingman

Kun je me uitleggen wat het verschil is tussen een PC en een digitale audiospeler?

Volgens mij is een digitale audiospeler niet meer dan een uitgeklede PC.

Ik ben erg tevreden met mijn PC oplossing. Jij vindt het waarschijnlijk niks, maar je hoeft er niet naar te luisteren, dus het maakt jouw niet uit.

Van veel andere muziekliefhebbers hoor ik overigens, dat het hier (in hun oren) fantastisch klinkt.

Fantastisch klinken is al decennia lang geen echte kunst, maar er is voor muziek wel wat meer nodig dan klank alleen. Want muziek hoor je toch echt maar op heel weinig plekken, ik kan er verder ook niks aan doen...

Mogelijk is het geluid van getweakte electronica voor jou geleidelijk aan als muziek gaan klinken.

In dat geval geloof ik je op je woord, en die bezoekers ook!

Edited by thingman

Het ging dan ook over een pc, een bepaald type computer dat feitelijk ongeschikt is voor muziekweergave, maar waarvan de audiofielen alhier hoog opgeven. Dat zegt iets over de hoogte van hun latten en hun vermogen om muziek van geluid te onderscheiden.

Simple comme bonjour!

Nou dan kun je mij,  naast een groot deel van de muziek wereld ook afserveren.  :D  Gegroet ik ga een LP opzetten.  

Simple comme bonjour!

Hoezo "feitelijk ongeschikt"? Welk feit maakt een computer dan ongeschikt cq minder geschikt dan een CD loopwerk? 

Met een pc bewerk je ook prima foto's, maar ga ze er niet mee maken! Of misschien ben jij ook een smartphonephotograaph, die al 20 jaar geen echte foto meer heeft gezien?  :)

Bekijk jij misschien je foto's dan nog steeds met een diaprojector of zit jij nog in je DOKA zelf afdrukken te maken? Vrijwel alle afdrukken worden tegenwoordig digitaal gemaakt, mijn beste.

Kun je me uitleggen wat het verschil is tussen een PC en een digitale audiospeler? 

Volgens mij is een digitale audiospeler niet meer dan een uitgeklede PC.

Ik ben erg tevreden met mijn PC oplossing. Jij vindt het waarschijnlijk niks, maar je hoeft er niet naar te luisteren, dus het maakt jouw niet uit.

Van veel andere muziekliefhebbers hoor ik overigens, dat het hier (in hun oren) fantastisch klinkt.  

+1

Mijn niet voor audio geschikte van netwerkproblemen (not) voorziene windhoos pc klinkt geweldig.

Ook mijn Mac doet het goed hoor!   :wub:  

Zonder tegels nog wel.  :blink:

Edited by Paulebappie

Mogelijk is het geluid van getweakte electronica voor jou geleidelijk aan als muziek gaan klinken.

In dat geval geloof ik je op je woord, en die bezoekers ook!

Neem van mij aan, dat live gespeelde instrumenten voor mij de referentie zijn. Ik schrijf bewust instrumenten omdat muziek tijdens liveconcerten meestal; versterkt of in een galmende ruimte wordt uitgevoerd. 

Ik heb nog niet veel MQA-materiaal hoor. En het klopt wel wat Leobus erover vermeld heeft. Momenteel heb ik zo godsgruwelijk veel muziek dat ik toch min of meer besloten heb uitsluitend nog MQA-spul erbij te willen/hoeven.

Enfin, allemaal hartstikke of topic. :wacko:

Hoezo "feitelijk ongeschikt"? Welk feit maakt een computer dan ongeschikt cq minder geschikt dan een CD loopwerk? 

Bekijk jij misschien je foto's dan nog steeds met een diaprojector of zit jij nog in je DOKA zelf afdrukken te maken? Vrijwel alle afdrukken worden tegenwoordig digitaal gemaakt, mijn beste.

Goed lezen blijft een kunst, "m'n beste"...

• 2 weeks later...

Hier ook maar plaatsen, het stond bij audiofiele dag, hier past het beter:

Vandaag nog een korte SPdif kabel gemaakt. Die ik had, was toch wel aan de te lange kant. Omdat andere SPdif kabels soms voorzien zijn van Neutrik Profi RCA's heb ik er die ook maar aan gezet. Én natuurlijk een ferietkraal aan de PC kant om de kabel.

Ik blijf nog wel een beetje worstelen met die karakteristiek impedantie. 75 Ohm zou het moeten zijn, maar ik lees op veel plaatsen dat dit voor een korte kabel helemaal niet van belang is. De karakteristiek impedantie van mijn gevlochten kabels zou 50 Ohm zijn. Maar RCA stekkers kunnen kennelijk nooit aan de 75 Ohm komen omdat de pen te dik zou zijn. Ideaal is volgens de geleerden 93 Ohm. Ik blijf het maar een vaag gebied vinden. Het werkt nu in ieder geval prima, maar eerder deed het dat ook.

Het signaal bestaat uit blokgolven en is breedbandig cq hoogfrequent. Bij een 24bits, 96 kHz signaal heb je het al over megahertzen. Als de impedantie niet klopt kan dat reflecties veroorzaken die het signaal verstoren en bitfouten kunnen veroorzaken. Lastig om de theorie in een paar regels uit te leggen, misschien maakt dit wat meer duidelijk: https://www.youtube.com/watch?v=7Oz1sazpekM (en de volgende delen, enjoy!)

De kans dat zo'n zelfgemaakte kabel de juiste impedantie heeft is minimaal en er is een gerede kans op bitfouten die toeneemt bij hogere bitrates en langere kabels. Je kan ook een videokabel  nemen, die zijn ook 75 Ohm. De enige echt geschikte connectoren zijn BNC, RCA is op zn best 'matig'. http://www.bluejeanscable.com/articles/75ohmrca.htm