Jump to content

USB, SPDIF, i2s, USB, Toslink, HDMI of nog wat anders. ?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik denk, is maar een mening hè, dat de vlechtsels van Hans, technisch onvolkomen als ze zijn, een compromis zijn tussen technische (meetbare) perfectie en (onmeetbare) muzikaliteit. M.a.w. ze klinken gewoon lekkerder.

Ik heb ondertussen ook wat gelezen over hdmi kabels. Het luistert kennelijk erg nauw. Daarbij weet ik niets van de signalen die PinkFaun er op zet. Het is tenslotte i2s en geen hdmi. Er liggen hier nu 3 hdmi kabels. Die klinken wel verschillend, waarbij opvalt dat de kortste het in mijn oren het best doet. Dit is een el cheapo high speed kabel. De veel duurdere, maar tegelijk ook langere klinkt in het laag wolliger en maakt de scheiding tussen instrumenten minder duidelijk. Geen grote verschillen, maar toch. Nu ik wat meer aan de klank van de i2s kaart ben gaan wennen, nog eens vergelijken.

De versterker die ik mee neemt zit wel USB en spdif op, hij klinkt alleen goed op muzikale  installatie ,maar niet op de kef van Cock daar is die totaal ongeschikt voor, of wel de verkeerde combinatie,oder raus in die kliko :D

Mvg wol

Ok, dus digitaal in en geluid (analoog) uit (neem ik aan tenminste al zal het dan wel of niet 'muzikaal' zijn) zonder te converteren?

Och wat, dat zal wel een digitale versterker zijn, en uiteindelijk komt daar iets analoogs uit, zo niet uit de versterker, dan wel uit de speakers. Linksom of rechtsom (liever rechtsom) wordt er ergens geconverteerd.

Begrijp uit dit verhaal dat je de I2S verbinding niet echt een klankmatige verbetering vindt t.o.v. S/PDIF Hans?

Dat begrijp je verkeerd. Met i2s klinkt het opener en nóg weer wat gedetaileerder. Maar nu gaat het er over, zo veel mogelijk er uit te halen.

Dat begrijp je verkeerd. Met i2s klinkt het opener en nóg weer wat gedetaileerder. Maar nu gaat het er over, zo veel mogelijk er uit te halen.

Duidelijk. Maar zoals je ziet moeten HDMI kabels aan vrij strikte eisen  voldoen. Nu is HDMI een paar Gb/s en die I2S data maar paar Mb/s. Een factor 1000 minder! Dus je hebt wat speling :D

Duidelijk. Maar zoals je ziet moeten HDMI kabels aan vrij strikte eisen  voldoen. Nu is HDMI een paar Gb/s en die I2S data maar paar Mb/s. Een factor 1000 minder! Dus je hebt wat speling :D

Ik kreeg de pinout voor de i2s kabel. Alleen pen 1 tm 12 worden gebruikt. Kennelijk zijn er twee versies, LVDS en 3,3V TTL. Ik weet niet wat ik heb gekregen, maar in ieder geval die, die op de DAC werkt. Nog eens nazoeken.

Ik kreeg de pinout voor de i2s kabel. Alleen pen 1 tm 12 worden gebruikt. Kennelijk zijn er twee versies, LVDS en 3,3V TTL. Ik weet niet wat ik heb gekregen, maar in ieder geval die, die op de DAC werkt. Nog eens nazoeken.

Wat bedoel je met twee versies? Twee verschillende versies van die roze Faun van de I2S? LVDS matcht het beste met de eigenschappen van een HDMI kabel. In dat geval wordt eigen vlechtsel sowieso kwalitatief minder. Al wil het niet zeggen dat het niet zou werken over 0,5m - 1m. 3,3V TTL kan ook over korte afstand. Kan via een HDMI kabel maar ook over wat anders, zelfs tweeling (kooldraad)lampensnoer. Maar van enige optimalisatie wat betreft signaalkwaliteit is dan geen sprake.

Wat bedoel je met twee versies? Twee verschillende versies van die roze Faun van de I2S? LVDS matcht het beste met de eigenschappen van een HDMI kabel. In dat geval wordt eigen vlechtsel sowieso kwalitatief minder. Al wil het niet zeggen dat het niet zou werken over 0,5m - 1m. 3,3V TTL kan ook over korte afstand. Kan via een HDMI kabel maar ook over wat anders, zelfs tweeling (kooldraad)lampensnoer. Maar van enige optimalisatie wat betreft signaalkwaliteit is dan geen sprake.

Twee versies van de PC bridge. Ik vermoed dat het de LVDS versie is.

Ik bemerk, dat er bij een mindere signaalkwaliteit de laagweergave het eerst minder wordt.

Met de goedkope HDMI kabel is die echter al kneiterstrak. Met de Supra en de 1.3 hdmikabels van 1 m lengte is dat wat minder.

Of het zin heeft om zelf kabels te gaan maken? Ik twijfel daar over en het is een bovendien hoop werk met priegelconnectoren. Misschien een mooie en korte hdmikabel kopen.

Wie vindt nou zo iets uit ,wat is nou de meerwaarde ervan.

Mvg wol

Pink Faun, en omdat het echt aanzienlijk beter klinkt. 

Klinken die geïntegreerde streamers misschien daarom beter ? Die hebben geen last van SPdif of USB.?

Ik heb eens mijn behandelde Brooklyn DAC kunnen vergelijken met een (nog) onbehandelde. En zonder zelf iets te hebben gezegd, zei de eigenaar van die andere Brooklyn, dat er zoveel meer rust uitging van de behandelde Brooklyn. :)

Zit wel veel troep in de pink faun omdat alles de realiseren.

Zal wel slecht klinken ,muffig.

Prutswerk :mad2:.

Mvg wol

Wat hebben we aan "zal wel"?.

Kom maar eens luisteren.

Ik heb een hekel aan rust in de muziek. Muziek is dynamisch en ritmisch. Ik wil in de muziek gezogen worden en er geen boek bij kunnen luisteren.

Leven er in.. GEEN rust.

De immer Vliegende Hollander.

Het is overigens vergelijkbaar met de rust die je krijgt als de dokter zegt dat het geen k. is.

Edited by mumsoft

Vandaag een nieuwe korte HDMI kabel binnengekregen. Deze zou aan de HDMI 2.0b eis voldoen. Niet dat dit voor i2s veel uitmaakt, maar ik denk dat het een goede kabel is. Hij ziet er wel uit om door een ringetje te halen, maar dat zien de Action kabels van €3,- ook. Nou is deze kabel plat. De aders liggen dus naast elkaar ipv dat ze om elkaar heen liggen. Magnetisch gezien dus meer ruimte.

Klinken doet het ook prima. De winst zit dus in vergulde connectors en een mooi uiterlijk. Het zijn de kabels van RU-Connected. De kabel kostte incl verzendkosten krap €25,-. Wel te doen dus.

Het el cheapokabeltje is dus weg.

Edited by Hans van Liempd

En klinkt het ook beter? Dat zal wel moeten :lol: Er zijn naar mijn ervaring 2 soorten HDMI kabels: Slechte en goede. De goede doen i.d.d. zo rond de 20 euries. Die RU-Connected kabels zien er netjes uit. Zijn waarschijnlijk ook wat minder stug door de platte vorm. Overigens rond of plat maakt niet uit hoor, het blijven symmetrische aderpaartjes waar een paar Gb/s over moet kunnen. Dat I2S sapje van jou stelt daarbij met die paar MHz niks voor :D

Edited by Pjotr

En klinkt het ook beter? Dat zal wel moeten :lol: Er zijn naar mijn ervaring 2 soorten HDMI kabels: Slechte en goede. De goede doen i.d.d. zo rond de 20 euries. Die RU-Connected kabels zien er netjes uit. Zijn waarschijnlijk ook wat minder stug door de platte vorm. Overigens rond of plat maakt niet uit hoor, het blijven symmetrische aderpaartjes waar een paar Gb/s over moet kunnen. Dat I2S sapje van jou stelt daarbij met een paar MHz niks voor :D

Volgens mij klinkt het niet beter of slechter dan het goedkope kabeltje. De Supra van 1 m klonk echter wel anders. De HDMI 1,3 kabel van 1m klonk ook anders.

Net nog even een vergelijk tussen SPdif en i2s gedaan. I2s klinkt wat kernachtiger met een betere weergave van galm. De Spdif klinkt wat vergevingsgezinder. Gelukkig kan ik nu kiezen. Voorlopig kies ik voor i2s!

Edited by Hans van Liempd

I2S heeft inherent minder jitter dan S/PDIF, tot nihil als het goed gedaan wordt.  Daarmee kan het zijn dat je minder ruis/vervorming/maskering krijgt en daarmee een betere "resolutie". Keerzijde is dan i.d.d. wat minder vergevingsgezind.

Net nog even een vergelijk tussen Asio en i2s gedaan. I2s klinkt wat kernachtiger met een betere weergave van galm.

Dit ontgaat mij geheel Hans. ASIO is software op je PC. I2S zijn hardware verbindingsdraadjes. Hoe heb je dat nou voor elkaar gekregen om dat om te wisselen? :huh:

Edited by Pjotr

I2S heeft inherent minder jitter dan S/PDIF, tot nihil als het goed gedaan wordt.  Daarmee kan het zijn dat je minder ruis/vervorming/maskering krijgt en daarmee een betere "resolutie". Keerzijde is dan i.d.d. wat minder vergevingsgezind.

Dit ontgaat mij geheel Hans. ASIO is software op je PC. I2S zijn hardware verbindingsdraadjes. Hoe heb je dat nou voor elkaar gekregen om dat om te wisselen? :huh:

Ik ben inderdaad onduidelijk. Ik bedoelde met de PinkFaun i2s Bridge en de Asus kaart met SPdif en Asio. Is nu aangepast.

Hans is een prutsers :biggrin:doet gewoon aan hokjes  denken.

Hans beide hebben ze voor en nadelen.

Hans als je aan zoiets begint moet je minimaal 15 tot 20 dacs hebben om te begrijpen hoe de materie in de praktijk werkt en komt dan terug met een goed onderbouwing van het verhaal ,is hetzelfde ik leg laminaat voor de eerste keer en ik heb die perfect gelegd.

Of ik heb nooit gesoldeerd maar mijn badkamer heb ik  perfect met koperleiding gelegd .

Mvg wol slechte loodgieter en parket laten we daar maar over zwijgen.

PS waarom moet digitale signaal zo,n lange weg afleggen naar de dec,ist toch blothsinn.

Dat hokjesdenken valt wel mee, en DAC's heb ik al wel 100 verschillende gehoord. Helaas niet allemaal in dezelfde set. Maar wél vaak meerdere DAC's achter elkaar vergeleken. Inderdaad klinken ze allemaal anders. Er zijn van die schraal klinkende en veel te vet klinkende. En alles daartussenin. Of heel open en neutraal klinkende en heel warm en versmeerd klinkende.  Of heel dynamisch en uiterst plat. Enz.

Het uitgangspunt is voor mij niet een andere DAC, maar hoe klinkt muziek in de werkelijkheid.

Het kabeltje tussen de PC en DAC is overigens 50 cm en daarmee het kortste wat past.

Dreaming,dreaming,dreaming, :biggrin:Hans.

Wij zitten te zeuren in welke ruimte  ze moeten spelen ,en Hans hoort dat uit zijn installatie, dat vindt ik ruig.

Mvg wol

Uitgangspunt, dus dit is de referentie. Niet een andere DAC die ook weer z'n fouten heeft.

Dat de werkelijkheid thuis niet te realiseren is snap ik ook wel, maar beter zo dicht MOGELIJK bij de realiteit vandaan, dan van een andere DAC omdat die zo "mooi" klinkt..