Jump to content

USB, SPDIF, i2s, USB, Toslink, HDMI of nog wat anders. ?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Hans elke dac heeft zijn fouten, en ik vindt  alle dacs zijn prima, je moet ze wel in de juiste combinatie zetten en niks omhoog piepelen, dat is hokjes denken, en beïnvloeding door derden.

Mvg wol

Jij mag alle DACs prima vinden. Ik hoor echt wel verschillen en heb duidelijk voorkeur voor de klank van sommige DACs. De Meitner zou ik nog wel eens willen vergelijken met mijn PinkFaun met i2s verbinding.

Hans, techneut ,Meitner is gebouwd op een andere techniek dan pink faun.

Daarnaast  wie geeft nou 5000 euro uit aan een moeder bord met een voeding of betaal je ook nog apart?

Mvg wol

Welke techniek is gebruikt boeit me totaal niet, wanneer het maar goed klinkt.

En klinkt het ook beter? Dat zal wel moeten :lol: Er zijn naar mijn ervaring 2 soorten HDMI kabels: Slechte en goede. De goede doen i.d.d. zo rond de 20 euries. Die RU-Connected kabels zien er netjes uit. Zijn waarschijnlijk ook wat minder stug door de platte vorm. Overigens rond of plat maakt niet uit hoor, het blijven symmetrische aderpaartjes waar een paar Gb/s over moet kunnen. Dat I2S sapje van jou stelt daarbij met die paar MHz niks voor :D

Nog even hierop terugkomen.

Het el cheapokabeltje hangt er weer aan. Dit blijkt toch het best te klinken. Waarschijnlijk is i2s gebaat bij een slecht kabeltje. Het laag klinkt nu net wat strakker en beter doortekend. Ook het uitklinken van instrumenten is net een fractie beter. De RU-connectedkabel lijkt dus na wat langer luisteren meer op de Suprakabel.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar dit aan zou kunnen liggen?

Edited by Hans van Liempd

• 6 months later...

De Asus geluidskaart heb ik uit de PC gehaald. Ook de drivers en alles wat er mee te maken had. Het opstarten van de PC gaat nu nog iets sneller en de belasting voor de processor is teruggelopen naar 5%.

Nou denk ik dat i2s nóg weer wat beter klinkt. Vooral details en ruimte-informatie zijn wat duidelijker hoorbaar. Maar wanneer ik m'n auto heb gepoetst, denk ik ook dat hij beter rijdt...:rolleyes:

De Pci Asuskaart (Xonar HDAV 1.3 slim) met SPdif uitgang, is nu te koop. Als nieuw in originele verpakking. Met die kaart klonk mijn set beter dan met de USB configuratie. Eigenlijk was die kaart de reden dat ik muziek vanaf de NAS wél klinkend kreeg. i2s doet het (in mijn configuratie) nog fractioneel beter, maar dan moet de DAC dat wél kunnen.

Edited by Hans van Liempd

Kijk maar eens naar bijvoorbeeld een Audio GD R2R 7 DAC, voor mij samen met de Magna hifi Mano streamer een gouden combi via i2s.

Overigens met een i2s kabel van Pink Faun :D

Edited by Buell

1 hour ago, Buell said:

Kijk maar eens naar bijvoorbeeld een Audio GD R2R 7 DAC, voor mij samen met de Magna hifi Mano streamer een gouden combi via i2s.

Overigens met een i2s kabel van Pink Faun :D

Hier bestaat de gouden combi uit een PC met PF i2s bridge en een PF 3.24 met i2s insteekkaartje. De kabel is een El Cheapo HDMI kabeltje. De PF kabeltjes wel vergeleken, maar niet een verbetering gevonden.

• 6 years later...
4 minutes ago, Bloom said:

Voor wie het interesseert: er bestaat een externe DAC genaamd Musician Pegasus die I2S via hdmi LVDS ondersteunt. Zie http://www.musician-audio.com/en/col.jsp?id=122

Dat is i2s via HDMI maar is geen HDMI.

Sluit die maar eens aan op je Blu-ray speler dan zal je er weinig geluid uit krijgen.

Je moet de stekker niet verwarren met het protocol.

4 minutes ago, kappa7 said:

Sluit die maar eens aan op je Blu-ray speler dan zal je er weinig geluid uit krijgen.

Psies.

Staat gelukkig ook op de webste waar eerder naar verwezen is.

PS: There is no industry standard of I2S connection. Different brand/product has different I2S line order.

17 minutes ago, kappa7 said:

Ofwel beschouwd in het OSI-model is de physical layer hetzelfde maar de datalink layer anders ... ja, ik heb doorgestudeerd na de MAVO     🙂

3 minutes ago, MarcelMR said:

Ofwel beschouwd in het OSI-model is de physical layer hetzelfde maar de datalink layer anders ... ja, ik heb doorgestudeerd na de MAVO     🙂

Zelfs daar is geen spraken van. dan respecteer je nog de standaard pinout van de connectie.

Hier wordt echt een connector misbruikt om een signaal over te versturen, en dan hanteert elke fabrikant daar ook nog eens een ander pinout voor.

Totale chaos dus en geen enkele vorm van standaardisatie.

kijk maar eens hoe de dac fabrikant dat probeert op te lossen.

cuXI9u7.png

Mijn dac heeft ook I2S en daar gebruik ik gewoon een HDMI kabel voor tussen het cd loopwerk en de dac. Ik vraag me nog wel af wat de invloed van de kabel is. By the way, I2S is echt veel mooier als USB of SPDIF.

27 minutes ago, pjotr27 said:

Mijn dac heeft ook I2S en daar gebruik ik gewoon een HDMI kabel voor tussen het cd loopwerk en de dac. Ik vraag me nog wel af wat de invloed van de kabel is. By the way, I2S is echt veel mooier als USB of SPDIF.

"IS" is niet zeker. Alles hangt van de implementatie af. Maar i2s is wel het eenvoudigste te vertalen. 

Ik gebruikte voor i2s een simpele Delock hdmi 2.1  kabel. Die klonk voor mij beter dan andere (soms heel dure) speciale kabels. Ik heb er een hele boel geprobeerd.

Andere Delock niet, maar de 50 cm Delock hdmi 2.1 klonk voor mij beter dan hdmi kabels van Sony en PinkFaun. Ik meen dat er toen ook een Audioquest bij zat. Die Delock kost nog geen €25,-, dus de moeite om te proberen.

20 hours ago, kappa7 said:

Ja weet ik. Ik gaf het maar mee voor mensen die in I2S geïnteresseerd zijn.