WanFie Posted 8 oktober 2016 Author Report Share Posted 8 oktober 2016 Even een update. Gisteren de USB kabel helemaal afgekoppeld. En zelfs dat lijkt nog wat verbetering te geven. De USB kabel en voeding ligt nu niet aangesloten achter de set, dus het is snel weer aangesloten. Van alle mensen die hier geluisterd hebben ná de ASIO "update", was er slechts één die USB beter vond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 november 2016 Author Report Share Posted 11 november 2016 Vandaag wat gexperimenteerd met i2s. Na enkele hindernissen, zoals wat losgeschoten stekkers werkte het, maar was er wat weinig tijd om nog uitgebreid te luisteren, over. Zoals het op t eind klonk was in ieder geval een stuk anders dan met SPdif of USB. Op sommige vlakken leken er meer laagjes in het geluid aanwezig. Ook de ruimtelijkheid van de weergave was toegenomen. Maar helaas ook een toename van scherpte op bv vrouwenstemmen. Daarna het hele spul weer in originele toestand gebracht... En wat bleek. Stemmen slisten en de transparantie was ver te zoeken. Eerste reactie... Wat nou weer?. Het bleek dat alle drivers die automatisch werden geinstalleerd, nog onder devices aanwezig waren. Deze dus allemaal laten uninstaleren en opnieuw opgestart. Hé... Daar was het bekende geluid weer. Het lijkt dus dat de drivers van de Asuskaart en de PF i2s kaart elkaar in de weg zaten. Eigenlijk weet ik nu dus nog niks. Die drivers waren n.l. ook geinstaleerd tijdens het vergelijk. Kwam die scherpte in de i2s oplossing door die dubbele drivers? En kwam het saaiere geluid van de Asus kaart ook hierdoor. Misschien eens twee pc's met de verschillende insteekkaarten vergelijken. Wordt misschien vervolgd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 (edited) Drivers zullen elkaar niet in de weg zitten (hardware specifiek) worden gewoon geladen. Enige wat kan is dat ze dezelfde generieke driver gebruiken. En soms vindt z'n oude driver dat die toch wat moet doen (wissel maar eens vaker van grafische kaart in je systeem.....gegarandeerd problemen). Is heel lastig zoeken, kan van alles zijn (bv. dat een kaart niet lekker werkt met een bepaalde hardware combinatie, PCI slot of de chipset op het moederbord). Makkelijkste is: uitsluiten.... dus alles eruit en starten met EEN kaart op nieuw OS (dus clean). Zelfde met andere kaart, Keuze maken en zo laten. Tip: installeer eerst het OS en updates: maak een IMAGE. Ga testen, zet image terug en ga weer testen. Dan heb je altijd dezelfde schone basis (scheelt je hoop tijd en is het geen appels met peren vergelijken). We hebben test systemen op de zaak (voor van alles) en na tijdje gewoon nieuw image erop want dan is er van alles opgezet en weer afgehaald en werkt het niet meer goed (veel software verwijderd lang niet alles correct van een systeem, blijft nog van alles rondslingeren). Edited 12 november 2016 by prettig Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 november 2016 Author Report Share Posted 12 november 2016 Drivers zullen elkaar niet in de weg zitten (hardware specifiek) worden gewoon geladen. Enige wat kan is dat ze dezelfde generieke driver gebruiken. En soms vindt z'n oude driver dat die toch wat moet doen (wissel maar eens vaker van grafische kaart in je systeem.....gegarandeerd problemen). Is heel lastig zoeken, kan van alles zijn (bv. dat een kaart niet lekker werkt met een bepaalde hardware combinatie, PCI slot of de chipset op het moederbord). Makkelijkste is: uitsluiten.... dus alles eruit en starten met EEN kaart op nieuw OS (dus clean). Zelfde met andere kaart, Keuze maken en zo laten. Tip: installeer eerst het OS en updates: maak een IMAGE. Ga testen, zet image terug en ga weer testen. Dan heb je altijd dezelfde schone basis (scheelt je hoop tijd en is het geen appels met peren vergelijken). We hebben test systemen op de zaak (voor van alles) en na tijdje gewoon nieuw image erop want dan is er van alles opgezet en weer afgehaald en werkt het niet meer goed (veel software verwijderd lang niet alles correct van een systeem, blijft nog van alles rondslingeren). Dank je voor dit uitvoerig bericht. Ik heb de drivers verwijderd en alles werkt weer zoals bedoeld. Het is overigens de eerste keer dat er een audiokaart bij werd geplaatst. Mijn Windows 10 is heel erg uitgekleed. Dwz er zijn er veel standaardfunctie uitgezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 Reden te meer om daar een image van te maken. Scheelt een hoop werk als door een update alles weer moet worden terug gebouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 maart 2017 Author Report Share Posted 22 maart 2017 Vandaag de USB kaart naar Pink Faun teruggebracht en een i2s kaart met i2s PC bridge meegenomen. Uiteraard met bijbetaling, maar toch een prima service van Pink Faun. Nu even aangesloten met een el cheapo HDMI kabeltje van 0,5 m lang. En het werkt! Wel een paar kleinigheidjes. Omdat ik een 24 bit dac heb, is de firmware van de i2s kaart door PF omgeprogrammeerd naar 24 ipv 32 bits. Dit zou qua klank voordelen hebben. Nadeel is dan, dat de kernelstreamerdriver niet meer geïnstalleerd kan worden. Ik moet me dus behelpen met Wasapi. Bij de drivers heb ik toch een klein probleempje. De Asus kaart en de PF kaart hebben dezelfde chip (Cmedia). Er zijn nu dus 2 drivers met dezelfde naam geïnstalleerd. Of deze elkaar in de weg zitten weet ik nog niet, ik moet dus wel de juiste kiezen. Hoe klinkt het...? Totaal anders dan wat ik gewend ben. Misschien moet het allemaal nog wat inspelen, maar het lijkt wat korreliger dan met de Asus SPdif-kaart. Van de andere kant is het tegelijk ook transparanter. Zoiets als wanneer het over beeld gaat een beetje het verschil tussen hoogglans en gematteerde foto's. Ik mis de USB kaart geheel niet. Nu nog een HDMI kabeltje maken (uiteraard gevlochten zonder afscherming), de stekkers heb ik al. En wanneer het goed bevalt, de Asus kaart er uit halen. De Asusdriver kunnen er dan ook af. Dat brengt misschien nog wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 maart 2017 Report Share Posted 22 maart 2017 Leuk Hans, van harte met je nieuwe aanwinst. Mij benieuwen wat de zelfbouw hdmi kabel nog gaat doen. Ik ben benieuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 maart 2017 Author Report Share Posted 22 maart 2017 Leuk Hans, van harte met je nieuwe aanwinst. Mij benieuwen wat de zelfbouw hdmi kabel nog gaat doen. Ik ben benieuwd Die kabel gaat nog even duren. Ik moet eerst voor een lid van de audioclub nog een paar XLR kabels maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 maart 2017 Report Share Posted 22 maart 2017 Nu nog een HDMI kabeltje maken (uiteraard gevlochten zonder afscherming), de stekkers heb ik al. En wanneer het goed bevalt, de Asus kaart er uit halen. De Asusdriver kunnen er dan ook af. Dat brengt misschien nog wat. Een zelfbouw HDMI kabeltje? Dat wordt spannend. Heb je met een gewone HDMI kabel zo'n slecht beeld dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 maart 2017 Author Report Share Posted 22 maart 2017 Een zelfbouw HDMI kabeltje? Dat wordt spannend. Heb je met een gewone HDMI kabel zo'n slecht beeld dan? Helemaal niet, ik sta er versteld van, wat ik allemaal meer hoor. Maar "men" zegt dat een standaard HDMI kabel voor de i2s signalen minder geschikt is. En omdat ik al mijn kabels zelf gemaakt heb, zal dit ook wel lukken. Er zijn voor het i2s signaal overigens maar 4 aderlaten met 4 massa draden nodig. Ik ga uiteraard weer vlechten en een kabel zonder afscherming bouwen. De kabel zal zo kort mogelijk zijn, en met vier slangen best wel dik worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 maart 2017 Report Share Posted 22 maart 2017 Ik weet wel dat op mijn werk de hdmi kabels daar echt niet zelf gemaakt worden maar alleen met standaard kabels wordt gewerkt. Vandaar dat ik erg benieuwd ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 maart 2017 Report Share Posted 22 maart 2017 HDMI en I2S ??? Zijn toch 2 totaal verschillende dingen. Haal je niet een paar dingen door elkaar Hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 maart 2017 Report Share Posted 22 maart 2017 Bij pinkfaun hebben ze een aanpassing gemaakt op de I2s standaard zo dat er langere bekabeling toegepast kan worden. Aangezien Hdmi goed is voor ongecomprimeerde video is deze vast ook goed tegebruiken voor audio. Aan de beschikbare bandbreedte van hdmi zal het niet liggen die is ruim genoeg. Maar of je dat ook met zelfbouw frutsels gaat halen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 maart 2017 Report Share Posted 22 maart 2017 Ik zou Hans vlechtwerk geen frutsel noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 maart 2017 Report Share Posted 22 maart 2017 (edited) Bij pinkfaun hebben ze een aanpassing gemaakt op de I2s standaard zo dat er langere bekabeling toegepast kan worden. Aangezien Hdmi goed is voor ongecomprimeerde video is deze vast ook goed tegebruiken voor audio. Aan de beschikbare bandbreedte van hdmi zal het niet liggen die is ruim genoeg. Maar of je dat ook met zelfbouw frutsels gaat halen? Ah snap hem. Er bestaat op zich helemaal geen I2S standaard v.w.b. kabel. Dat is gewoon een 5V TTL signaal op board niveau. Pink Faun misbruikt simpelweg de 4 aderpaartjes in een een HDMI kabel om daar I2S over te gooien begrijp ik. Niet zo'n heel slecht idee maar met HDMI heeft het verder helemaal niks te maken. Ze hadden net zo goed al dan niet afgeschermde CAT5 kabel kunnen nemen. Nee, denk ook niet dat je met zelf knutselen ook maar in de buurt van de digitale transportperformance van een HDMI kabel gaat komen. Dat wordt toch meer categorie kokkerellen met kabeltjes dan. Maar kun je het toch niet laten hier alvast wat huiswerk: https://ez.analog.com/docs/DOC-11303 Edited 22 maart 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 maart 2017 Report Share Posted 22 maart 2017 (edited) Reactie op mumsoft Wel als je er serieus data over wil transporteren. Dan gaan er dingen spelen als kabel karakteristiek en luistert het allemaal net even wat nauwkeuriger als wat met zelf vlechten mogelijk is. Verder geloof ik ook niet dat hans dit kan meten. Vandaar dat de digitale kabels zeker onder het kopje frutsels vallen. Dat de pro AV zich er al niet aan waagt om zelf een connector aan een juiste kabel te zetten zegt hier al genoeg. Edited 22 maart 2017 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 Ik speel al een tijdje hdmi af zonder kabel, beter geen kabel dan wel een kabel. Mvg wol Kan besthttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Wireless_HDMI Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 (edited) Wollie gaat voor pcm -pwm of pwm -pwm,geen gezeik met dac,s die onzinnige flauwekul. Mvg wol Mmm lekker naar 1tjes en 0letjes luisteren. En dat dan in het brein converteren naar audio. De ultieme mannier van muziek tot je nemen. Het nieuwe binaire luisteren. Edited 23 maart 2017 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 maart 2017 Author Report Share Posted 23 maart 2017 Dat HDMI connectoren gebruikt worden, zegt weinig over het signaal wat er door gaat. Mijn gevlochten kabeltjes zijn ook niet specifiek voor SPdif ontworpen. Toch gaat het transport er erg goed mee. De i2s kabel wordt max 0,5 m lang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 Het is hier weer Methoden & technieken die ruzie heeft met Luisteren & Horen. Benieuwd wie er wint. Denk niemand, want ze volgens elkaars vakken niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 Volkomen knetter Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 maart 2017 Author Report Share Posted 23 maart 2017 Het is hier weer Methoden & technieken die ruzie heeft met Luisteren & Horen. Benieuwd wie er wint. Denk niemand, want ze volgens elkaars vakken niet. Eerst techniek, daarna luisteren. Mooie hobby... toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 Eerst techniek, daarna luisteren. Mooie hobby... toch? Hans dat heeft m.i. weinig met techniek te maken, zolang je dat niet objectief met metingen zichtbaar kunt maken. Je kunt m.i. beter sokjes voor je klein kinderen gaan breien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 Wollie gaat voor pcm -pwm of pwm -pwm,geen gezeik met dac,s die onzinnige flauwekul. Mvg wol Nog zo' n gek Volkomen gestoord Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 . De i2s kabel wordt max 0,5 m lang. Dat is te kort voor een springtouw met HDMI stekkertjes Maar we blijven benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts