Hans van Liempd Posted 25 januari 2016 Author Share Posted 25 januari 2016 · Hidden 25 januari 2016 - dubbel Hidden 25 januari 2016 - dubbel Maar dat is toch een prima oplossing. Lijkt me prima voldoen. Wat wou je daar nog aan verbeteren dan? De player moet zorgen voor de aansturing naar de dac. En dat doet elke player oplossing wel. De dac is dan het meeste bepalend voor het geluid. Een goede usb dac hier achter en klaar ben je. Wil je verbetering zal je het in je dac moeten zoeken. Edit reactie op stef Toch is het verschil tussen de usb (pf/amanero) en de spdif ingang best groot. De usb klinkt wolliger, zeker in het laag. Zonder jitterbug was dat nog erger. Kennelijk is i2s nog beter, maar bracht meer kosten met zich. Link to comment
Hans van Liempd Posted 25 januari 2016 Author Report Share Posted 25 januari 2016 Maar dat is toch een prima oplossing. Lijkt me prima voldoen. Wat wou je daar nog aan verbeteren dan? De player moet zorgen voor de aansturing naar de dac. En dat doet elke player oplossing wel. De dac is dan het meeste bepalend voor het geluid. Een goede usb dac hier achter en klaar ben je. Wil je verbetering zal je het in je dac moeten zoeken. Edit reactie op stef Toch is het verschil tussen de usb (pf/amanero) en de spdif ingang best groot. De usb klinkt wolliger, zeker in het laag. Zonder jitterbug was dat nog erger. Kennelijk is i2s nog beter, maar bracht meer kosten met zich. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 januari 2016 Report Share Posted 25 januari 2016 De amanero geeft i2s uit en gaat direct de dac chip in. In theorie zou dat dus het beste moeten zijn. Maat alles is zo goed als de implementatie van de interface. Het is dus mogelijk dat voor jou dac de spdif net even mooier is ge implementeert. Al twijfel ik daar wel aan gezien je zelf al hebt aangegeven dat de details en ruimte met usb net even mooier zijn. Ik vermoed dus echt dat je het dynamische wel prettig vind maar mogelijk niet de beste oplossing is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 januari 2016 Report Share Posted 25 januari 2016 Ik heb een mini streamertje - wandboard is de naam 10 op 10 cm met een SD kaartje in waar de soft op staat, het is LMS based Logitech Media Server Bedienen doe ik met de foon of de laptop, beiden kan Programma op de foon is Orange Squeeze Muziek op de NAS zoals ik reeds zei Mooiste app voor LMS is inderdaad orange. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 januari 2016 Report Share Posted 25 januari 2016 (edited) De amanero geeft i2s uit en gaat direct de dac chip in. In theorie zou dat dus het beste moeten zijn. Maat alles is zo goed als de implementatie van de interface. Het is dus mogelijk dat voor jou dac de spdif net even mooier is ge implementeert. Al twijfel ik daar wel aan gezien je zelf al hebt aangegeven dat de details en ruimte met usb net even mooier zijn. Ik vermoed dus echt dat je het dynamische wel prettig vind maar mogelijk niet de beste oplossing is. Tuurlijk is i2s het mooiste. Je slaat een dubbele conversie over. Edited 25 januari 2016 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 januari 2016 Report Share Posted 26 januari 2016 (edited) Ja ja, ik heb hier een Conrad mediaplayertje van 70 euro, speelt ook de sterretjes van de hemel. Maar niks niet gapless, niks geen metadata buiten het geijkte. Dus, laten we zeggen, als het niet zo om kan gaan met klassieke muziek als jouw oude Olive 3, mag je het geheim bewaren van mij.Het levenslang creen en aanpassen tags van klassieke herkauw is sowieso niet mijn hobby. Albums onderbrengen in genremappen op de schijf was voor mij al genoeg. Ik hoor muziek, ik hoef het verder niet te zien. Maar het mooiste is wel dat de Olive het nakijken krijgt, op punt van ruimte, focus en dynamiek. Ik verdenk de Olive van ingebouwde klankregeling... het laag is te dik. Met dit nieuwe streamertje valt dat beter op zijn plek. En hij heeft nog digitale uitgangen ook - 2 stuks, voor wie gelooft dat een extra component nog meer muziek kan brengen... Je mag de Olive wel overnemen; jij spaart ze geloof ik! Edited 26 januari 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 26 januari 2016 Report Share Posted 26 januari 2016 De SPDIF aansluiting op de PinkFaun kan meer aan dan mijn PCtje kan uitsturen. 24 Bit 124 kHz is voor de DAC geen probleem. Op de PC en Dac zit USB2 voor mij klinkt dat op veel vlakken minder dan de SPDIF. Een nadeel van oudere PC's is, dat er alleen PCI en USB 2 op zit. Voor veel moderne spullen en een snelle backup is PCIe en USB3 beter. Ja de DAC kan het wel maar de pc en drivers vaak niet. USB2 of 3 maakt niks uit voor audio (bandbreedte verschil), dus oudere pc's voldoen prima en PCIe hebben we al jaren (en een pc is oud na 2 jaar). Gaat erom wat de DAC met de het USB signaal doet (klok, jitter..... jitter free zit standaard in een goede DAC). Je moet de DAC het werk laten doen en de pc zoveel mogelijk het signaal ongewijzigd door laten sturen.......de klok van de DAC is vele malen nauwkeuriger dan die van een pc of pc-kaart. Een standaard DAC voldoet redelijk maar nieuwe generatie DAC's gebruiken heel andere technologie: - ladder DAC's....worden ook gebruikt in de medische en militaire markt: moet exact zijn in die markt is geen ruimte voor fouten (bit-perfect), en niet het betere gokwerk van de huidige standaard dac's. - veel goede DAC's werken bv. delta-sigma: blijft "gokken", niet exact - de simpele DAC's chips werken weer anders.... er zijn verschillende manieren om een signaal van digitaal naar analoog om te zetten.... en ze zijn echt niet allemaal even goed. - is appels met peren vergeljken als je niet weet welke DAC technologie je gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 januari 2016 Report Share Posted 26 januari 2016 Mooiste app voor LMS is inderdaad orange. Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind Squeeze Commander minstens net zo goed en die is ook nog eens gratis (zonder reclame) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 januari 2016 Author Report Share Posted 26 januari 2016 De amanero geeft i2s uit en gaat direct de dac chip in. In theorie zou dat dus het beste moeten zijn. Maat alles is zo goed als de implementatie van de interface. Het is dus mogelijk dat voor jou dac de spdif net even mooier is ge implementeert. Al twijfel ik daar wel aan gezien je zelf al hebt aangegeven dat de details en ruimte met usb net even mooier zijn. Ik vermoed dus echt dat je het dynamische wel prettig vind maar mogelijk niet de beste oplossing is. In de PC wordt er e.e.a. geregeld om het USB signaal te maken, daarna maak je van dat USB signaal weer een i2s signaal. Voor SPDIF is het kennelijk een stuk eenvoudiger. Bovendien is SPDIF voor audio ontworpen en USB voor communicatie met andere apparaten. Ik lees dat de vast ingebouwde SPDIF aansluiting van de PF DAC erg goed is uitgevoerd. SPDIF zit een stuk dichter bij i2s dan USB. PF vind audio via USB eigenlijk ook maar niks. Maar ze moeten wel, omdat er toch veel mensen alleen een USB aansluiting hebben. Dat is wat ik er van begrijp tenminste. Met de ASUS kaart is de rust in het geluidsbeeld weer terug. Het té upfronte is verdwenen, de ruimtelijkheid is minstens zo goed als van de USB aansluiting en over het hele bereik is het doorzichtiger en dynamischer. Nu heb ik nog maar één avond geluisterd en natuurlijk veel verschillende muziek gedraaid. Wanneer de rust terug is zullen me nog wel meer dingen op vallen. Bij de ASUS zitten overigens een hele riedel drivers. Er is zelfs een digitale en analoge kernelstreaming. Daar kan ik ook nog eens in duiken. Asio werkte niet meteen. Maar dat moet ook werkend te krijgen zijn. Ik speel nu met de digitale kernelstreaming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 januari 2016 Author Report Share Posted 26 januari 2016 Ja de DAC kan het wel maar de pc en drivers vaak niet. USB2 of 3 maakt niks uit voor audio (bandbreedte verschil), dus oudere pc's voldoen prima en PCIe hebben we al jaren (en een pc is oud na 2 jaar). Gaat erom wat de DAC met de het USB signaal doet (klok, jitter..... jitter free zit standaard in een goede DAC). Je moet de DAC het werk laten doen en de pc zoveel mogelijk het signaal ongewijzigd door laten sturen.......de klok van de DAC is vele malen nauwkeuriger dan die van een pc of pc-kaart. Een standaard DAC voldoet redelijk maar nieuwe generatie DAC's gebruiken heel andere technologie: - ladder DAC's....worden ook gebruikt in de medische en militaire markt: moet exact zijn in die markt is geen ruimte voor fouten (bit-perfect), en niet het betere gokwerk van de huidige standaard dac's. - veel goede DAC's werken bv. delta-sigma: blijft "gokken", niet exact - de simpele DAC's chips werken weer anders.... er zijn verschillende manieren om een signaal van digitaal naar analoog om te zetten.... en ze zijn echt niet allemaal even goed. - is appels met peren vergeljken als je niet weet welke DAC technologie je gebruikt. Dit schrijft Pink Faun over hun DAC. Het digitale deel van de 2 serie is gelijk aan dat van de 3. 1.6 A-synchrone reclocking / upsampling Nadat het signaal is geschakeld en samengevoegd komt het in het hart van de Pink Faun DAC 2. Dit is een A-synchrone reclocker (Texas Instruments SRC4192). Deze reclocker is slave naar de inputs, deze leveren met hun eigen kloksnelheden de data aan. Daarna genereert de reclocker uit de opgeslagen data opnieuw de data op de meest optimale rate voor de DACs. Dit gebeurt met een hele goede nauwkeurige TCXO met +/- 20 ppm afwijking en 3pS fase jitter. De reclocker is master naar de DAconverters, is er kort en direct op aangesloten, en werkt met alle nadruk op de wordklok, waardoor het maximale uit de beschikbare data wordt gehaald. Inputs met een lagere datarate worden door de reclocker automatisch ge-upsampled naar de maximale datarate, zodat de DACs altijd in hun optimale gebied werken. Omdat de reclocker helemaal achter in het digitale signaal zit werkt hij zowel voor de ingestoken modules als voor de vaste SPDIF inputs, wat voor alle inputs een gegarandeerde lager jitter werking geeft. We doen absoluut geen digitale filtering of oversampling. Dit zijn bewerkingen die in theorie de data technisch beter maken, maar altijd ten koste gaan van de muzikaliteit. 1.7 Het DAC IC Voor de DACs is gekozen voor de PCM1704U-K van Burr-Brown. Dit is de beste versie van de enige nog echte 24 bits multi-bitter R/2R DAC van dit moment. Het grote voordeel is dat hij verreweg het meest elementair is en mits goed aangestuurd daardoor ook verreweg het meest muzikaal klinkt. We hebben in ons prototype vrijwel elke moderne bekende DAC geprobeerd, en de PCM1704 steekt er wat ons betreft met kop en schouders bovenuit. Vrijwel elke moderne DAC is gebaseerd op een DSP en een vorm van seriële omzetting. Dit geeft de DAC de mogelijkheid van meerdere input formats, oversampling, digitale filtering, en veel meer andere functionaliteit. Technisch en voor de specificaties weer heel mooi, maar het zit allemaal in het signaal, en wijkt af van de werkelijke essentie: D naar A. Veel moderne DACs hebben ook nog eens interne opamps (zoals de dynamic matching bij de Sabre DAC), wederom mooi voor de specs en inzetbaarheid, maar in onze ogen doodzonde. Een 32 bit R/2R DAC is helaas niet te maken. Met de nieuwe versie van de Pink Faun DAC 3.32 hebben we een Sabre32 DAC IC voor het eerst geprobeerd. Op papier een prachtige DAC, goede specs, stroom outputs, veel functionaliteit (die gelukkig ook uit te zetten is), erg goede recensies, maar wat een tegenvaller qua muzikaliteit. In geen enkele setting. Die DAC 3.32 gaan we niet uitbrengen, hij voldoet helaas niet aan de eisen die we stellen. Wel is hij te beluisteren, zodat we het verschil kunnen laten horen met de nieuwe DAC 3.24 of Pink Faun DAC2 . Om een en ander nog verder te illustreren hebben we het principe schema van een aantal top-DACs toegevoegd in de onderstaande figuur. Deze schema’s zijn vrijwel altijd in de datasheets te vinden. Eén plaatje zegt meer dan 1000 woorden. De PCM1704 simpel (twee blokjes voor het signaal), en erg uitgebreid wat betreft de voeding. De andere DACs complex, multifunctioneel en geen nadruk op de voeding. Erg typisch voor de stand van zaken in de commerciële audio op dit moment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 januari 2016 Report Share Posted 26 januari 2016 Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind Squeeze Commander minstens net zo goed en die is ook nog eens gratis (zonder reclame) Deze ken ik niet Roger Orange Squeeze werkt zonder reclame maar ik heb een betaalversie (3 euro) Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 26 januari 2016 Report Share Posted 26 januari 2016 Waarom zou delta sigma niet goed zijn, ieder firma heeft een verhaal wat bij hun in hun filosofie past. IS Elke Versterker Schema Het Zelfde, Of Hebben We Allemaal De Zelfde speakerunit. En over fouten gesproken je moest een weten hoeveel fouten jouw processor maakt. Ja heb je gelijk in ......er zijn heel veel verschillende wegen en ze klinken allemaal anders. Wat je zegt, versterkers zijn anders, speakers zijn anders en DAC's ook...... en ook daar heb je een range: van standaard tot beter tot high-end. Op de HT set heb ik een marantz SR receiver en daar zit ook een DAC in, die voldoet prima in die set. Zet ik de marantz SR in mijn luister set dan hoor ik echt wel verschil met de Gungnir. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 januari 2016 Author Report Share Posted 26 januari 2016 Hans, Vanzelfsprekend heb je met twee verschillende kabels getest. Nu heb ik ervaren dat binnen de USB kabels toch wel verschillen bestaan. Zouden jouw ervaringen niet toevallig op kabelverschillen kunnen berusten? Groet, Leobus Vandaag mocht ik een mooie USB kabel lenen. Dit om mijn eigen prutskabeltje eens met een echte te vergelijken. Met die kabel verlies ik echter nog wat meer tov SPDIF. Het geluidsbeeld is ondoorzichter dan met mijn kabeltje met lineaire voeding. Misschien dat de voeding het verschil maakt. Uitklinken en ruimte-echos zijn ook wat onduidelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 26 januari 2016 Report Share Posted 26 januari 2016 (edited) Misschien dan toch maar een nog duurdere kabel? Wellicht ook een verklaring waarom je SPDIF 'beter' klinkt? "Hoe wordt de stroom van data nu geregeld bij usb? Heel anders – veel gemakkelijker en gecontroleerder – dan bij spdif." Edited 26 januari 2016 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 januari 2016 Author Report Share Posted 26 januari 2016 Misschien dan toch maar een nog duurdere kabel? Wellicht ook een verklaring waarom je SPDIF 'beter' klinkt? "Hoe wordt de stroom van data nu geregeld bij usb? Heel anders – veel gemakkelijker en gecontroleerder – dan bij spdif." USB kabels werken allemaal, maar mijn USB insteekkaartje in de dac maakt gebruik van de voedingsspanning uit de PC. Daarom heb ik een kabeltje met lineaire voeding gebouwd. Nu komt de hoogfrequent verstoorde voeding niet meer in de dac en wordt het kaartje door een schone voeding van spanning voorzien. Wanneer het het USB signaal in de dac naar spdif wordt vertaald, gaat er volgens mij wat mis. Dit dient naar i2s vertaalt te worden. Maar hoe dan ook, er zijn verschillen in de digitale omzettingen. Bits zijn bits klopt dus niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 januari 2016 Report Share Posted 26 januari 2016 Dat heeft nog nooit geklopt. Behalve in de IT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 januari 2016 Report Share Posted 27 januari 2016 Heb gister wat interfaces vergeleken. Vanaf mijn M2tech HiFace Evo 2 (samen met mijn dac) vind ik AES/EBU nog iets mooier klinken dan S/Pdif Dat is inderdaad te horen in ruimtelijkheid en het uitsterven van het geluid. Ook nog even direct een Toslink kabel geprobeerd vanuit de digitale uitgang van de Mac. Dat verschil is goed waarneembaar het klinkt wolliger, het laag is veel minder goed gedefinieerd. Beetje een rommeltje.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 januari 2016 Author Report Share Posted 27 januari 2016 Heb gister wat interfaces vergeleken. Vanaf mijn M2tech HiFace Evo 2 (samen met mijn dac) vind ik AES/EBU nog iets mooier klinken dan S/Pdif Dat is inderdaad te horen in ruimtelijkheid en het uitsterven van het geluid. Ook nog even direct een Toslink kabel geprobeerd vanuit de digitale uitgang van de Mac. Dat verschil is goed waarneembaar het klinkt wolliger, het laag is veel minder goed gedefinieerd. Beetje een rommeltje.... Leuk, min of meer dezelfde ervaring. Op de Asuskaart zit alleen spdif en HDMI. Op m'n dac spdif, toslink en USB. Geen AES/EBU dus. Mbt toslink. Ik heb hier thuis ervaren dat er veel verschil tussen toslinkverbindingen zijn. Met de ec designs pc ging het zeer goed. Met mijn EEE box pc was het helemaal niks. DACs vergelijken is daarom ook alleen mogelijk, wanneer je ook dezelfde digitale bron gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 januari 2016 Report Share Posted 27 januari 2016 (edited) DACs vergelijken is daarom ook alleen mogelijk, wanneer je ook dezelfde digitale bron gebruikt. Volgens mij heb jij ook een mooie dac. Ik heb de stukjes gelezen Maar dan doen we het toch gewoon anders "digitaal vergelijken" Iedereen heeft wel een laptop met zijn of haar favoriete afspeel programma. Kan hij/zij ook zijn eigen voedingen meenemen, USB en andere kabels en interlinks. De 1e 5 of 6 nummers + 1 klassieke van de Hear CD. En spelen maar ! In de 2e sessie wat Hi-res materiaal. Mensen met een NAS zullen zelf even creatief moeten zijn en b.v. een klein UTP netwerkje maken. WiFi is voor serieuze toepassingen toch niet geschikt ..... dus dat probleem is gelijk uit de wereld Edited 27 januari 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 januari 2016 Report Share Posted 27 januari 2016 Lijkt me tof. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 januari 2016 Report Share Posted 27 januari 2016 Lijkt me tof. Een Leidse man die het woordje tof gebruikt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 januari 2016 Report Share Posted 27 januari 2016 Lijkt me tof. Daar wil ik best wat moeite voor doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 februari 2016 Author Report Share Posted 2 februari 2016 (edited) Vandaag nog wat geëxperimenteerd met drivers. ASIO moest ik toch werkend krijgen. Jawel, maar niet goed. Het blijft stotteren met de originele driver van Asus wou het helemaal niet. Gezocht naar wat anders en blijkt er een hobbyist te zijn die de drivers aanpast. Het originele spul er maar af en dat geprobeerd. Dat werkt dus een stuk beter, maar ik denk dat mijn Atom 425 moederbordje hiervoor te traag is. Ik had eerder op internet ook al gelezen dat de Asio driver voor die kaart niet goed werken, maar ik moet dat dan toch zelf ervaren. Ik heb nu vier zones binnen JRiver gemaakt. Alle zones zijn via de Pinkfaun DAC aangesloten, maar nu kan ik eenvoudig omschakelen tussen de USB driver (kernel streaming) en drie verschillende SPDIF drivers. ASIO, Kernel streaming en Wasapi. Tussen de laatste 2 hoor ik weinig verschil. De ASIO stottert dus daar heb ik niks aan. De USB versie klinkt duidelijk minder. Minder doortekening, minder ruimtelijk en slechter laag. Jammer van de kosten van dat kaartje. Voorlopig dus SPDIF op Wasapi. DE PC draait ook weer op z'n originele voeding. Omdat ik geen laptopvoeding van 19V en de juiste stekker voorhanden had, had ik de PICO voeding van de RIPnas maar gebruikt. Dat werkte goed, maar ik zag toch meer in dit: Dan in dit: Ook al is de kleine pico 80W en de grote Antec maar 65W. De Antec voeding heeft ook meer componenten omdat deze met 19V gevoed wordt. De Pico voeding heeft een adapter van 12 V. dat scheelt weer een omzetting. In de Kast zit nu het Foxconn moederbordje met passief gekoelde Atom 425, een SSD drive en de ASUS Xonar HDAV 1.3 slim geluidskaart. Bij elkaar verbruikt dat ongeveer 30W. In de Antec kast zit ook een ventilator die op verschillende snelheden kan draaien. Op de laatste snelheid hoor ik hem net wanneer de kast open is en m'n oor er dicht bij houd. Toch heb ik hem voorlopig niet aangesloten. Ik hou de temperatuur van de processor met open hardware monitor in de gaten. Deze komt niet boven de 75 grd,C terwijl hij 100 grd.C mag worden. Om zelf een muziek-PC te bouwen is toch ook wel leuk. Binnenkort komt hier iemand met een PinkFaun i2s muziek-PC en i2s insteekkaartje. Dan kunnen we beluisteren wat dan weer het verschil is. Ok moi. Edited 2 februari 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 februari 2016 Report Share Posted 3 februari 2016 Ben benieuwd naar dat laatste. Het gedoe rondom asio en Windows was voor mij destijds reden om het simpel te gaan doen. Logitech Touch werd Daphile werd mpdpup werd debian 8 zonder grafische schil + mpd. Dat is voor mij de Keep It Simpel Sounding. Het staat allemaal op een flash geheugenstick en de muziek loopt via netwerk. Jriver vind ik wel een prachtig pakket. Dat wel. Goede keuze dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 februari 2016 Report Share Posted 3 februari 2016 Probeer eens gmpc als je nog een laptop hebt staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts