WanFie Posted 14 februari 2016 Author Report Share Posted 14 februari 2016 Wat een kinderachtig gedoe.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 15 februari 2016 Report Share Posted 15 februari 2016 Ging toch over USB of SPDIF..... DAC is ander discussie dacht ik.....die komt na de USB of SPDIF. Mijn Gungnir kan beide aan, dus nu USB (met in Jriver de schiit driver in direct mode...... zo gebruiken ze hem zelf ook). Kabel: standaard USB 2.0 (advies van schiit..... niks 1 of 3 en ook niet fancy audio usb kabel). Alle up-sample modes uit in Jriver. Al getest met ASIO en ASAPI (werkt die gewoon prima op), ASAPI was minder ASIO marginaal tov direct mode..... maar ja wie ben ik als ze zelf zeggen: beste in Jriver is de Schiit Jriver driver (klinkt gewoon goed). PC heeft geen SPDIF uitgang (gungnir kan wel alles aan op de spdif), dus ga eens kaartje regelen en vergelijken, benieuwd of we dat horen. p.s. analoog of stream.....denk dat je de opnames eens moet vergelijken: zelfde systeem: draaitafel en dan de gedigitaliseerde versie (maar ja HOE digitaliseer je die het beste, want daar zit ook weer een hele wereld van verschil in ....) Heb wat opnames van LP's in hoogwaardige digitale versie, echter GEEN FLAUW idee of dat hetzelfde klinkt als de LP op een goede draaitafel. Weet alleen dat het anders klinkt dan de CD versie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 februari 2016 Author Report Share Posted 15 februari 2016 SPDIF klinkt hier beduidend anders/beter dan USB. SPDIF kan ik met verschillende drivers van signaal voorzien. Asio lijkt het best te klinken. Het natuurlijkst, meest dynamisch en mooiste ruimtelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 15 februari 2016 Report Share Posted 15 februari 2016 ok, ben benieuwd, volgens schiit maakt het bij hun niks uit, maar dat wil ik wel even horen ....en ook nieuwsgierig (want ze hebben nu ook een USB gen 3 versie en dan doen ze niet als er niks aan Gen 2 valt te verbeteren). Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 15 februari 2016 Report Share Posted 15 februari 2016 (edited) Meestal zit er spdif (connector 2 draads) op het moederbord. De aansluiting naar een punt op de kast ontbreekt vaak. Kun je dus eventueel uitzoeken. Edited 15 februari 2016 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 februari 2016 Report Share Posted 15 februari 2016 (edited) Wel even een paar weerstandjes ertussen gebruiken dan. Meestal heeft de spdif van het mamma bord een te hoge spanning Veel dacjes kunnen daar niet mee werken. Edited 15 februari 2016 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 Meestal zit er spdif (connector 2 draads) op het moederbord. De aansluiting naar een punt op de kast ontbreekt vaak. Kun je dus eventueel uitzoeken. klopt, echter moet een spdif hebben die alle frequenties en bit dieptes aankan...... meestal doen die standaard onboard dat niet (maar even uitzoeken, wellicht deze wel). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 Ah, is dat zo? Dan snap ik dat mijn vintage Olive bij 192Khz er toch maar 96 uitperst, volgens mijn dac dan. Ik dacht even dat het een foutje van de gloednieuwe dac was, maar dat lijkt me nu onwaarschijnlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 (edited) Ja, nu moet je snappen hoe dat technisch in elkaar steekt. In een PC zit meestal een TTL - S/PDIF aansluiting. Dat is bedoeld om met een kort kabeltje intern aan te sluiten. Op CD/DVD drives is dat bijna altijd zo'n aansluiting, als het er op zit. Daarmee kun je géén coax kabel aansturen. En er is S/PDIFop line niveau, dat is wat er meestal op een geluidskaart zit en met een aansluiting naar buiten gaat via een tulpje of BNC.. Daarmee kun je dan wel een externe coax kabel aansturen. Om van TTL niveau naar line niveau te gaan heb je een speciaal converterje nodig. Er zijn wel knutselaars die met weerstandjes van TTL naar line niveau gaan. Werkt soms en soms ook niet, meestal niet meer dan 48 kHz. Het is i.i.g. niet optimaal. Normaliter heb je een 75 ohm driver nodig met een speciaal isolatie trafo'tje. Zo'n verbinding kan in principe alle snelheden, daar zijn geen afspraken over. Maar in de praktijk blijft het soms bij 24/96 steken vanwege de gebruikte componenten. Mijn PCI kaartje + DAC kan i.i.g. 24/192 aan zonder probleem. Edited 16 februari 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 Ah, is dat zo? Dan snap ik dat mijn vintage Olive bij 192Khz er toch maar 96 uitperst, volgens mijn dac dan. Ik dacht even dat het een foutje van de gloednieuwe dac was, maar dat lijkt me nu onwaarschijnlijk. Zoals Pjotr al aangaf: ja kan beperkt zijn en dan wordt 192khz gewoon omgezet (naar 96khz). En dat willen we niet want conversie betekend verlies. Ik moet even in de moederborden stapel zoeken, dacht dat ik nog bord had met moderne SPDIF dan zet ik die er wel in (...... beetje mazzel is het de zelfde architectuur en kan de harde schijf gewoon omgezet worden, scheelt herinstallatie). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 februari 2016 Author Report Share Posted 16 februari 2016 (edited) De SPDIF van mijn moederbordje werkte prima met een draadje en RCA connector. Hij kwam alleen niet hoger dan 96 kHz. 88.2 kHz deed het overigens niet. Voor de aansluiting van SPDIF en Toslink zijn aangepaste brackets te koop, maar of daar weerstanden in zitten betwijfel ik. Zoiets: Edited 16 februari 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 Ik heb datzelfde 24/192 bestandje ook via mijn mediaplayer(tje) afgespeeld. En ook met een Win 10 laptop. Bij die laatste is het helemaal feest, daar kan ik de dac mee foppen dat-ie 32/384 'ziet'. Mijn zielige mediaplayertje gaat tot 16/48 als ik me goed herinner. Enfin, MQA to the rescue! :-)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 Fop hem met mp3 en dan geeft ie dat ook aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 De SPDIF van mijn moederbordje werkte prima met een draadje en RCA connector. Hij kwam alleen niet hoger dan 96 kHz. 88.2 kHz deed het overigens niet. Voor de aansluiting van SPDIF en Toslink zijn aangepaste brackets te koop, maar of daar weerstanden in zitten betwijfel ik. Zoiets: Daar zitten gewoon weerstandjes in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 (edited) Yup, en daarom kun je beter de Toslink ervan gebruiken. Die is i.i.g. geïsoleerd van je PC. Zegt nog niet dat daarmee 24/192 gaat werken. Dat hangt van de geluidschip af. Wil je dat echt, dan kun je er beter een apart PCI geluidskaartje in steken met een deugdelijk S/PDIF met isolatie trafo'tje: http://www.head-fi.org/t/494617/musiland-digital-times-24-192-pci-card-digital-output-only Edited 17 februari 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 februari 2016 Author Report Share Posted 16 februari 2016 Yup, en daarom kun je beter de Toslink ervan gebruiken. Die is i.i.g. geïsoleerd van je PC. Zegt nog niet dat daarmee 24/192 gaat werken. Dat hangt van de geluidschip af. Wil je dat echt, dan kun je er beter een apart PCI geluidskaartje in steken met een deugdelijk S/PDIF met isolatie trafo'tje Dat laatste heb ik nu gedaan. De Pink Faun DAC heeft een ingangstrafo.en is daarmee galvanisch gescheiden. Maar zonder weerstandjes werkte het prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 18 februari 2016 Report Share Posted 18 februari 2016 (edited) Zo gisteren even snel ander moederbord erin (kon gelukkig schijf zo omzetten) met S/PDIF. Vandaag even eerste test: kabeltje erop, jriver S/PDIF WASAPI --> WASAPI gaat aan de system mixer voorbij in exclusive mode (in jriver). Daarna echt gaan luisteren en S/PDIF beter dan USB ..... Dacht meer detail te horen en beter laag maar "soundstage" was minder. Dus even goed EXACT de juiste wasapi instellingen genomen (had wat dingen verkeerd staan).....en dan vindt ik USB toch beter. Maar nog niet helemaal uit, want 192/24 speelt die niet op SPDIF wasapi en wel op USB wasapi (beide exclusive mode). Dat moet wel kunnen (volgens de specs van de realtec en gungnir). Dus driver, toslink kabeltje (192 is vrij hoog voor toslink) of betere audio chip. Ook gek is dat USB alles op 24 bit speelt en SPDIF niet (en dat is gek, want lijkt dat JRIVER dat niet goed doet... die gaat "klagen" terwijl dat helemaal niet nodig is). Maar wil ze eigenlijk beide in ASIO mode hebben en vergelijken. Chip is realtec Azalia (ALC899). ASIO ..... zo te zien niet ondersteund dus volgende stap wordt kaartje met ASIO ondersteunde chip, wil toch verschil even horen (ook op 192/24). SPDIF: je hebt altijd een audio chip nodig ... dus die doet "iets" met het signaal (weet nog niet exact wat dat voor invloed kan hebben, maar er zit "iets" in de signaalweg). USB: heeft in ieder geval geen audio chip nodig. Denk dat het ook afhangt van hoe goed de USB interface en drivers zijn van de DAC fabrikant. Van Schiit is bekend dat ze dat erg goed hebben gedaan (lees de recenties maar na), hun nieuwe DAC (Yggdrasil) is zelfs akelig goed (wordt al vergeleken met de Berkeley Audio Design Alpha DAC RS en de EMM Labs DAC2X, etc .... ...... dan doe je iets heel erg goed .... (alleen factoren goedkoper) en ook gewoon een USB ingang (hun derde generatie de gungnir heeft nog generatie 2). Dus SPDIF of USB..... hier is het nu 1-0 voor USB......(klein verschil maar het is er). Edited 18 februari 2016 by prettig Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 februari 2016 Author Report Share Posted 18 februari 2016 In mijn DAC zit een Amanero chip voor de omzetting USB i2s. Dat is kennelijk het beste wat er te koop is. Maar toch is het laag niet echt strak onder controle. Met de oplossing via de ASUS geluidskaart SPdif is dit echt veel beter. De SPdif van m'n moederbord klonk in het laag ook beter dan de USB, maar in het hoog en midden mistte ik wat resolutie. Op m'n moederbord zit ook een Realtec geluidschip. Dat werkte niet met Asio. Bij de ASUS kaart zit wel een Asio driver, deze klinkt echt beter dan de Wasapi en Kernel Streaming drivers. Maar voor die Asio driver moet je wel wat moeite doen om hem werkend te krijgen. Misschien lost een stevige PC dat op, maar met m'n Atom 425 PC moest ik toch wel erg veel uitschakelen om naar muziek te kunnen luisteren. Voor mij niet erg, omdat hij toch alleen voor muziek afspelen wordt gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 18 februari 2016 Report Share Posted 18 februari 2016 Denk dat het ook afhangt van hoe goed de USB interface en drivers zijn van de DAC fabrikant. Dus SPDIF of USB..... hier is het nu 1-0 voor USB......(klein verschil maar het is er). Usb2 of 3 maakt waarschijnlijk niet zoveel uit, 3 is wat sneller. Wat wel veel uitmaakt is synchroon of asynchroon en of je nog andere apparaten op de USB bus aansluit - gebruik USB uitsluitend voor audio. YMMV, zoals ze zeggen (en dat geldt ook voor spdif)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 18 februari 2016 Report Share Posted 18 februari 2016 WASAPI exclusief gaat ook direct net als ASIO... verwacht daar niet veel verschil in (ga het toch testen). PC is i5 (1155) dus gaat wel goed (zat nog op het bord). Persoonlijk blijf ik "fan" van USB..... Het nu al beter klinkt, er zijn al betere USB interfaces (gen 3 in het geval van Schiit en ook bij anderen), er minder in de signaalweg zit, USB audio input door ontwikkeld wordt (SPDIF niet echt meer),... Dus USB wordt alleen maar beter. Bij de PF is dus de SPDIF de betere optie, bij de Gungnir (vooralsnog) USB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 18 februari 2016 Report Share Posted 18 februari 2016 (edited) Usb2 of 3 maakt waarschijnlijk niet zoveel uit, 3 is wat sneller. Wat wel veel uitmaakt is synchroon of asynchroon en of je nog andere apparaten op de USB bus aansluit - gebruik USB uitsluitend voor audio. YMMV, zoals ze zeggen (en dat geldt ook voor spdif)... Ik heb het niet over USB 2 of 3, maar over USB generatie 2 en 3 van Schiit ...... is verwarrend maar zie het maar als versie 2 en 3 (staat helemaal los van usb 2.0 en 3.0) Edited 18 februari 2016 by prettig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 februari 2016 Report Share Posted 18 februari 2016 Het nu al beter klinkt, er zijn al betere USB interfaces (gen 3 in het geval van Schiit en ook bij anderen), er minder in de signaalweg zit, USB audio input door ontwikkeld wordt (SPDIF niet echt meer),... Dus USB wordt alleen maar beter. Aan S/PDIF valt ook niet meer te verbeteren. Dat is gewoon gelijk goed overdacht en gedaan. Bij de ontwikkeling van USB was daarbij audio helemaal niet in beeld en daarvoor ook niet bedoeld. Dat is er later pas ingepropt. Overigens of een audiokaart nu analoog uitspuugt of S/PDIF, maakt softwarematig niets uit. Het gaat beide of digitaal naar de onboard DA convertor, of digitaal naar S/PDIF uitgang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 18 februari 2016 Report Share Posted 18 februari 2016 Yep, maar spdif was uit de cd tijd.... 192/24 is echt max. USB klopt maar gaat makkelijk op 192/24. En denk dat het straks HDMI wordt (al de standaard in HT) en die kan makkelijk 192/24 aan (truehd). Als ik zou moeten "gokken" dan zet ik mijn geld op de "nieuwere" technologie..... USB en HDMI..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 18 februari 2016 Report Share Posted 18 februari 2016 Jammer dat FireWire zo weinig gebruikt wordt want dat is helemaal ideaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 18 februari 2016 Report Share Posted 18 februari 2016 Ja FireWire is ook goed..... Snap de vinyl fanaten wel, bron is analoog dus niks te converteren. Maar ja ik mis dan de dynamiek (nu zal ik wel vloeken ..... Sorry). Maar eigenlijk nog nooit een goede draaitafel aan mijn systeem gehad, dus wellicht vloek ik echt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts