Pjotr Posted 20 februari 2016 Report Share Posted 20 februari 2016 Jawel hoor. Die is in de PC getekend. Het is deze kaart (nieuwste uitvoering): Zo te zien een standaard VIA chip met een overdaad aan elco'tjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 februari 2016 Author Report Share Posted 22 februari 2016 Vandaag iemand op bezoek gehad en blind laten kiezen welke hij mooier vond: SPdif of USB. SPdif "won" het ook voor hem. Hij noemde de kwaliteit van het laag en de diepte in het geluid bij SPdif beter. Daarna moest de platenspeler natuurlijk nog met de DAC vergeleken worden. Hij vond dat de het gemak van de platenspeler nog "won", maar dat voor de andere eigenschappen den DAC weer won. Ik heb het nog niet eerder zo dicht bij elkaar horen uitkomen. Eerder "won" de platenspeler altijd met glans in het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 februari 2016 Report Share Posted 23 februari 2016 Er komt een moment dat digitaal analoog voorbij gaat. Het blijft echter een vergelijking tussen appels en peren. De analoge uitgangen van beide apparaten zijn immers niet dezelfde en deze maken of breken het verschil in de uiteindelijke weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 februari 2016 Author Report Share Posted 23 februari 2016 (edited) Er komt een moment dat digitaal analoog voorbij gaat. Het blijft echter een vergelijking tussen appels en peren. De analoge uitgangen van beide apparaten zijn immers niet dezelfde en deze maken of breken het verschil in de uiteindelijke weergave. Er is wel klankverschil, maar dat is toch wel erg klein geworden. De platenspeler wint nog op het aspect "gemak" of "rust". Digitaal op het gebied van dynamiek en laagkwaliteit. Maar de mastering van de plaat is natuurlijk anders dan die van de CD of andere digitale opname. En de uitgangstrappen zijn uiteraard verschillend. Maar echt beter of slechter kun je het niet noemen. Nu is het echt een smaakkwestie. Edited 23 februari 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 februari 2016 Report Share Posted 24 februari 2016 Jawel hoor. Die is in de PC getekend. Het is deze kaart (nieuwste uitvoering): Nope is niet getekend. Bij binnenkomst van de dac heb je weer een i2s to i2s converter nodig om er weer een echt i2s signaal van te maken dat de dac chip snapt. In jou dac is de usb optie blijkbaar niet juist geïmplementeerd als de spdif beter klinkt. Geeft niet, kies gewoon de optie die in jou dac het beste klinkt. Ben overigens benieuwd of je de i2s optie van jou dac niet toch nog iets mooier vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 februari 2016 Author Report Share Posted 25 februari 2016 Bij mijn DAC betekent dit een insteekkaartje, De nieuwere PF DACs hebben standaard i2s. Volgens PF is i2s het meest direct. Maar de SPdif ingang in mijn DAC is kennelijk ook erg goed ontworpen. Galvanische scheiding en reclocken bv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 februari 2016 Report Share Posted 25 februari 2016 Elke DAC chip heeft i2s dat is zo een beetje de standaard. Echter is de i2s die pinkfaun gebruikt niet de standaard i2s die direct de dac chip in kan. Daar moeten ze wat mee doen om die geschikt te maken voor langere afstanden. Ook in de nieuwe dac zit dat grapje dus al standaard ingebakken op de print. Dat wil dus zeggen dat er nog wel wat mee moet gebeuren maakt dan niet uit of dat op een alles in een print zit of op een insteek module. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 februari 2016 Report Share Posted 26 februari 2016 (edited) Bij mijn DAC betekent dit een insteekkaartje, De nieuwere PF DACs hebben standaard i2s. Volgens PF is i2s het meest direct. Maar de SPdif ingang in mijn DAC is kennelijk ook erg goed ontworpen. Galvanische scheiding en reclocken bv. Ja, je moet jezelf nu met iets anders dan muziek als argument overtuigen! Als je eenmaal de eenvoud zo ver achter hebt gelaten kan muziek je niet meer overtuigen. Edited 26 februari 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 februari 2016 Author Report Share Posted 26 februari 2016 Ja, je moet jezelf nu met iets anders dan muziek als argument overtuigen! Als je eenmaal de eenvoud zo ver achter hebt gelaten kan muziek je niet meer overtuigen. Pas maar op, direct val je weer uit je hemel. Laat mij het nou maar op mijn manier doen, dan mag jij het op jouw manier doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 april 2016 Author Report Share Posted 10 april 2016 Even dit topic een zetje geven. Er zijn n.l. wat ontwikkelingen. Afgelopen vrijdag heb ik het verschil tussen de USB en SPdif aansluiting aan een audiovriend laten horen. Hij vond het verschil toch ook wel erg groot. Toen er ook nog een digitale storing optrad bij het overschakelen naar USB, was zijn opmerking..." Waarom ga je niet eens terug naar PinkFaun. Volgens mij is er wat kapot". Afgelopen zaterdag de DAC dus in de auto en naar Rhenen. Na eerst wat bijgepraat te hebben, werd de DAC aangesloten. Alleen op USB, er was geen SPdif voorhanden. Ze werden niet erg blij van wat ze hoorden. Beetje saai... Er zat dus snel een nieuw USB kaartje in. En weer luisteren. Hee... Dit is toch wel een stuk beter. Nou was mij USB insteekkaartje er een uit de eerste serie, met wat hardwired modificaties. Misschien dat daar het probleem zat. Het oude kaartje werd dus gratis vervangen door een nieuw. Maar dat was nog niet alles. Jorg stelde voor om de DAC op te testbank te zetten om te zien of er misschien nog meer mis was. Na enkele minuten kwamen ze vertellen dat mijn DAC was voorzien van componenten uit verkeerde series. Deze zouden de storingen kunnen veroorzaken. Bij die verkeerde onderdelen (oa condensatoren) was gebleken dat er een te groot foutpercentage voor kwam. Ik kon kiezen... Of twee uur wachten, of het ding daar laten en later ophalen. Nou is het verblijf bij PinkFaun bepaald niet verkeerd, dus maar twee uur wachten. Tijdens dat wachten hebben we nog naar andere luidsprekers met een andere eindversterker geluisterd. Ook werd de nieuwste DAC 2.32 in volledig uigebouwde versie gedemonstreerd. Dat klonk werkelijk extreem gedetailleerd. Prachtig. Maar helaas hoor je ook elk foutje in een opname uitvergroot. Fields of gold van Eva Cassidy b.v. was zo scherp dat het zeer deed aan m'n oren. Het deed me qua klank aan de Weiss DAC denken. Niet mijn ding. Maar dat zal ook wel aan de combinatie gelegen hebben (luidsprekers met keramische units). En dan wordt mijn DAC weer aangesloten. Mwa.. Toch wel een heel stuk rustiger. Er werd dus een i2s kaartje ingezet en we mochten nog eens luisteren. Dat was weer wat dichter richting dure 2.32. Daarna hebben we nog een gebruikte 2.24 DAC met uitgangstrafo's beluisterd. En dat zat qua klank een heel stuk dichter bij mijn DAC dan bij de nieuwe. Kortom... Het karakter van de nieuwe serie DACs is gewoon anders dan van de oude. Maar er zit dan ook een andere DAC chip in. En nu thuis. Ik heb hem gelijk aangesloten en heb kort geluisterd. De eerste indruk is, dat USB er in het laag sterk op vooruit is gegaan. Maar omdat het nieuwe kaartje en onderdelen toch wat moeten inspelen heb ik het ding onder spanning laten staan en heb het nu wat beter vergeleken. De USB aansluiting is inderdaad sterk verbeterd. Het laag is krachtiger en de doortekening van instrumenten en stemmen is aanzienlijk beter dan met het oude kaartje. Maar toch "wint" SPdif nog met een haartje. De ruimtelijkheid van de weergave is nl net iets beter. Maar dat is met een andere PC misschien/waarschijnlijk wel andersom. Ik heb gisteren geleerd dat de mensen van PinkFaun echt achter hun spullen staan en erg ver gaan om het de klant naar de zin te maken. De hele exercitie kostte nl.... niks!!. Hulde voor zo veel service. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 april 2016 Report Share Posted 10 april 2016 Goede service! En blij dat ze ook echt wat gevonden hebben. Het verschil lijkt me nu veel meer met wat je mag verwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 april 2016 Author Report Share Posted 10 april 2016 Hans wat licht er bij spdif,waarom hebben een aantal dac ontwerpers een trafo in de uitgang ,niet voor niks,beter kan het niet. mvg wol ps Dat is nou vertrouwen in een zaak niet zeuren geen welles nietes gewoon repareren en klaar. Ik begrijp het bijna. Leg eens wat beter uit aub. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 april 2016 Author Report Share Posted 10 april 2016 Goede service! En blij dat ze ook echt wat gevonden hebben. Het verschil lijkt me nu veel meer met wat je mag verwachten. Klopt helemaal. Er ligt hier nog een ander mini ITX moederbordje. Met een Atom 510 proc. Deze is dus aanzienlijk sneller dan de huidige Atom 425. Helaas is de proc met een ventilator uitgevoerd. Ik heb nu wat koelblokken geregeld en ga deze op de proc zetten. En dan nog eens vergelijken tussen USB en SPdif. Voordeel van die grotere snelheid is hopelijk ook, dat de Asio driver dan helemaal zonder haperingen gaat werken. Hopelijk werkt Windows 10, anders ook nog een nieuwe Windows 10. Maar dat lukt voor €20,- (echt legaal !!). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 april 2016 Author Report Share Posted 10 april 2016 bij de spdif zit een trafootje en dat is de oorzaak dat beter klinkt wil je met usb dan moet je zorgen dat ieder apparaat zijn eigen voeding krijgt gewoon simpel met een batterijtje voor het verschil te horen en knip je de voeding kabel door van de usb . mvg wol Dit heb ik al gedaan. Maar dan blijft nog steeds het signaal en de massadraad met de USB aansluiting verbonden. Dat SPdif ingangstrafootje zou heel goed het verschil kunnen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 april 2016 Author Report Share Posted 10 april 2016 Hans met ventilator kleurt het geluid ,ik noem dat een trillings viberator. mvg wol Daarom wordt hij ook vervangen door een passieve koeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 11 april 2016 Report Share Posted 11 april 2016 Noxon a110 kopen! Zo'n ding werkt tenminste, en speelt al die omgebouwde zelfbouw pc's naar de vaantjes. Je ben gelijk klaar om meziek te gaan luisteren bovendien -- volgens mij ging het daar ooit om... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 11 april 2016 Report Share Posted 11 april 2016 Een apparaat wat alleen goed werkt met een tegel vind ik erg twijfelachtig.. O wacht, "meziek", wat een prachtige freudiaanse verschrijving!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 april 2016 Report Share Posted 11 april 2016 Met welke versie draai je Wol? En wat voor software gebruik je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 11 april 2016 Report Share Posted 11 april 2016 Een apparaat wat alleen goed werkt met een tegel vind ik erg twijfelachtig.. O wacht, "meziek", wat een prachtige freudiaanse verschrijving!! Geen verschrijving, net zomin als "ben"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 april 2016 Author Report Share Posted 13 april 2016 Noxon a110 kopen! Zo'n ding werkt tenminste, en speelt al die omgebouwde zelfbouw pc's naar de vaantjes. Je ben gelijk klaar om meziek te gaan luisteren bovendien -- volgens mij ging het daar ooit om... Ach.. de computerhobby is er ook een. En klinken doet het echt wél. Er zijn meer wegen naar Rome. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 april 2016 Report Share Posted 13 april 2016 Maar ben je dan eindelijk in Rome, blijkt iedereen al in Athene te zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2016 Report Share Posted 13 april 2016 Maar ben je dan eindelijk in Rome, blijkt iedereen al in Athene te zitten. Interessant als je bedenkt dat de meeste niet verder komen dan het dichtstbijzijnde filiaal van de Media Markt Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 13 april 2016 Report Share Posted 13 april 2016 Maar ben je dan eindelijk in Rome, blijkt iedereen al in Athene te zitten. Ja, maar die komen uit de tegenovergestelde richting. Syrië! Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 april 2016 Author Share Posted 14 april 2016 (edited) · Hidden 14 april 2016 - dubbel dus Hidden 14 april 2016 - dubbel dus Dubbel. Edited 14 april 2016 by Hans van Liempd Link to comment
Hans van Liempd Posted 14 april 2016 Author Report Share Posted 14 april 2016 Bij het PC kastje wat ik kocht omdat het Ripnaskastje te klein was voor de soundcard, zat een moederbord. Hierop zat een Atom 510. Deze heeft dual core en iets moderner qua opbouw. Er zat echter een ventilator op. Die is er nu af en er zit een groot aluminium koelblok met koperen kern op. Dat moederbordje zit nu dus in mijn muziek PC. Dan heb je tegenwoordig gelijk een nieuwe Windows 10 versie nodig. Maar dat is via een Win7 code van softwarebilliger.de van €18,95 wel te doen. Maar wel een hoop gedoe om alles weer werkend en goedingesteld te krijgen. Voor SPdif is dat nu gelukt. Het werkt dus weer. Binnenkort de USB drivers eens installeren. En wat ben ik er nu mee opgeschoten?? De storingen zijn na de minimale instellingen helemaal weg. Bij het vorige moederbord werkte het ook goed, maar ik moest wel van het tablet blijven wanneer de muziek speelde. Eerst stopzetten dus en dan pas wat anders kiezen. Nu gaat het altijd goed. En het klinkt fantastisch!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts