Jump to content

Remasteren en comprimeren!


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Eeh moet ik hieruit opmaken dat een groter DR beter is?

Hangt dat niet ook geheel van de nummer af?

Niet alle muziek (en niet allen om het masteren maar ook als het live gespeeld wordt) heeft een grote DR.

Link to comment
Share on other sites

De dynamic range is niet het verschil tussen de hardste en zachtste stukken. Het is de hoogte van de pieken die op "de muziek" staan.

Ik vond dit plaatje wat het wat duidelijker maakt:

 

3973070_orig.jpeg

 

Bron: http://www.audio-activity.com/thoughts-from-the-world.html

 

Wat er hier gebeurd is, is  dat  het geluid is bewerkt met 'hard limiting' en tegelijkertijd met 'boost input'. Dan wordt de maximale geluidsterkte op 0 dB gezet terwijl alle zachtere passage flink versterkt worden. Het gevolg is dat de RMS waarde (de hoeveelheid herrie zeg maar) flink veel hoger komt te liggen. De bedoeling is om op de radio zoveel mogelijk lawaai ter maken en dus op te vallen= beter verkopen. Hoe hoger de 'boost input' des te minder dynamiek blijft er over. In het laatste voorbeeld is vrijwel alles versterkt naar 0dB en dus niet om aan te horen maar ideaal voor de disco etc.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Eeh moet ik hieruit opmaken dat een groter DR beter is?

Hangt dat niet ook geheel van de nummer af?

Niet alle muziek (en niet allen om het masteren maar ook als het live gespeeld wordt) heeft een grote DR.

Dat schreef ik ook, een orgelstuk of vocaal stuk zal minder dynamic range hebben en is toch goed opgenomen. Maar van te veel comprimeren wordt het echt niet beter. Dan gaat b.v. het schuiven over gitaarsnaren net zo hard als de stem.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

In navolging van wat ik http://www.high-endforum.nl/topic/10128-weer-n-audiofiele-dag/?p=458002 schreef even wat verder gekeken in de lijst

 

Ik koop vaak de luxe remasters van oude pop/rock albums. Vaak aangprezen met de naam van een "beroemde" re-masteraar enzo (op sites als http://www.superdeluxeedition.com/ )

 

Ik dacht laat ik toch eens kijken hoe deze eruit komen op http://dr.loudness-war.info

 

Dus zoeken op artiest+album en sorteren op gemiddelde DR waarde

 

Enkele voorbeelden (hoop dat de linkjes werken, plaatjes plakken gaat wat lastig)

 

Led Zeppelin III

 

https://flic.kr/p/EQYVsx

 

Queen - A night at the Opera

 

https://flic.kr/p/EoRXMY

 

Jethro Tull - Aqualung

 

https://flic.kr/p/DTgdmq

 

Conclusie veel van die dure de luxe remasters van de laatste 5 a 6 jaar zijn helemaal niet beter dan de cd versies van rond 1980, maar juist slechter (kwa dynamiek).

 

Lijkt dus toch allemaal boerenbedrog te zijn

 

ALs bonus krijg je dan wel soms een dvd erbij en een crappy kartonnen hoesje waar je disks uit mag peuteren...

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

 

 

Conclusie veel van die dure de luxe remasters van de laatste 5 a 6 jaar zijn helemaal niet beter dan de cd versies van rond 1980, maar juist slechter (kwa dynamiek).

 

Lijkt dus toch allemaal boerenbedrog te zijn

 

ALs bonus krijg je dan wel soms een dvd erbij en een crappy kartonnen hoesje waar de disks uit mag peuteren...

 

Dabedoelik...

Link to comment
Share on other sites

Wat moet de oordop generatie met Jethro Tull? Queen zullen ze nog wel kennen en misschien Zep ook. Maar bovendien die kopen sowieso geen cds meer

 

Ik heb t over remasters die destiijds duidelijk gericht waren op de oudere muziek liefhebber met geluidskwaliteit als belangrijkste + punt

 

Audiofielen zijn gewillige marketing slachtoffers.

 

Ik ga op zoek naar oude cds uit de jaren 80 :) Kosten meetal maar 1 euro ipv 15-20

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Dabedoelik...

Ik had (naief) gehoopt dat na de grote verslechtering rond 2000 er nav de vele kritiek er vanaf 2010 of zo wel verbetering zou zijn. Niet dus (of heel beperkt).

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Supertramp - Breakfast in America

 

2010 remasters (door Creg Calbi)  gemiddeld 8 db

Cd uit 1985-1995 gemiddeld 13 db

Japanse 2011 SHM-CD (waar je zo 30-40 euro voor moet neeerleggen) 8 db

 

Alleen een 2013 shm-sacd doet wat beter (13db) , vraag me af of dat de pcm of dsd laag is

 

 

Yes - Close to the Edge

Eindelijk een waarvan een remaster redelijk goed is:

 

Steve Wilson mix 2013 gemiddeld 12 db

 

pre 2000 CDs zijn rond 11 db

 

Maar er is ook een 2013 High vibration SACD layer (geen idee wat dat is) van 7 db (gemiddeld)

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Je moet er eigenlijk nog een aspect bij betrekken. Namelijk True Peak bij sommige (heel zelden) oudere opnamen is deze 4 of meer dB onder 0. Zo'n opname kan dan ongestraft het niveau wat deze onder 0 is, opgeschroefd worden. De Dynamic range gaat dan theoretisch achteruit, maar eigenlijk was de muziek niet dynamischer.

 

Maar meestal is het toch enkele dB's extra comprimeren. Zelfs bij z.g. audiofiele uitvoeringen.

 

Gelukkig zijn er ook positieve uitzonderingen. Op de master zal het vrijwel altijd beter staan, dus de mogelijkheid om het beter te doen is er zeker. Maar zolang de gemiddelde mens en er zelfs audiofielen zijn, die denken dat harder opgenomen beter is, zullen de platenbazen hiermee doorgaan.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Okay

 

Procol Harum Grand Hotel

ESM CD 290 UK 1995:  DR 12 db avarege, kost gemiddeld 6 euro (2e hands)

Nu ja, deze voor 8 euro  http://www.ebay.de/itm/Procol-Harum-Grand-Hotel-1973-CD-As-New-/361503637057?hash=item542b4bbe41:g:-OQAAOSwo6lWPtl7

 

Remastered K2 HD, Japan 2009 (of 2012?): DR 8 db average. $23,52 + tax

https://www.discogs.com/Procol-Harum-Grand-Hotel/release/8016235

http://www.cdjapan.co.jp/product/VICP-75097

 

en hier vraagt iemand 65 euro

http://www.ebay.de/itm/PROCOL-HARUM-Grand-hotel-CD-JAPAN-MINI-LP-MLPS-K2HD-Master-VICP-64104-s3725-/261816354701?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cf578878d

 

En dit is helemaal pijnlijk

 

Focus - At the rainbow

 

EMI 1988 DR 12 db

 

K2 HD Japan 2001 DR 5 db!!!! En die heb ik ooit voor vet geld gekocht (>40 euro meen ik)

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Je moet er eigenlijk nog een aspect bij betrekken. Namelijk True Peak bij sommige (heel zelden) oudere opnamen is deze 4 of meer dB onder 0. Zo'n opname kan dan ongestraft het niveau wat deze onder 0 is, opgeschroefd worden. De Dynamic range gaat dan theoretisch achteruit, maar eigenlijk was de muziek niet dynamischer.

Dynamiek (verschil tussen zacht en luid) veranderd niet met volume. (Volume van afspelen wel door natuurlijk compressie van ons gehoor)

Het luidst (True Peak) veranderen zal ook de zachts evenredig veranderen en dus niks met de dynamiek doen.

Peak normalizen is hierom ook iets wat niks met de dynamiek doet. Compressie wel (maakt verschil kleiner).

Link to comment
Share on other sites

Dynamiek (verschil tussen zacht en luid) veranderd niet met volume. (Volume van afspelen wel door natuurlijk compressie van ons gehoor)

Het luidst (True Peak) veranderen zal ook de zachts evenredig veranderen en dus niks met de dynamiek doen.

Peak normalizen is hierom ook iets wat niks met de dynamiek doet. Compressie wel (maakt verschil kleiner).

De dynamic range is wat anders dan dynamiek. Althans de factor die bij opnemen gebruikt wordt.
Link to comment
Share on other sites

Vertel....

 The term dynamic range may be confusing in music because it has two conflicting definitions, particularly in the understanding of the loudness war phenomenon.[33][34]Dynamic range may refer to micro-dynamics,[35][36][37] related to crest factor,[38][39] whereas the European Broadcasting Union, in EBU3342 Loudness Range, defines dynamic range as the difference between the quietest and loudest volume, a matter of macro-dynamics.[33][34][40][41][42][43]

Bron Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range (onder music halverwege de pagina)

Link to comment
Share on other sites

 The term dynamic range may be confusing in music because it has two conflicting definitions, particularly in the understanding of the loudness war phenomenon.[33][34]Dynamic range may refer to micro-dynamics,[35][36][37] related to crest factor,[38][39] whereas the European Broadcasting Union, in EBU3342 Loudness Range, defines dynamic range as the difference between the quietest and loudest volume, a matter of macro-dynamics.[33][34][40][41][42][43]

Bron Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range (onder music halverwege de pagina)

 

En uiteindelijk begrijpt niemand meer waar het over gaat :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Gisteren draaide ik Felt Mountain van Goldfrapp, een album uit 2000 met gemiddelde DR van 9 db. Op standje 33 klonk de muziek redelijk kamer vullend (niet hard). Daarna een  oude Beatles cd (sgt Pepper's LHCB uit 1987), duidelijk zachter met DR 11 db average, Versterker moest open naar standje 39 om de kamer te vullen. Daarna Faure's Requiem (cd ook uit 1987), op standje 45 klonk het nog steeds wat iel (maar het was al laat).

 

Waarden van de volume regelaar (Hegel H100) lopen meen ik door tot 99 (geen idee of de getallen iets betekenen).

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Mijn huidige volumeregelaar heeft het over dB. Alles in de min, en bij 0 breekt hier de hel los. Denk dat Hans dat systeem ook heeft op zijn Array. Bij heel wat fantastisch opgenomen stukken gaat het al gauw naar -30 dB. Helemaal niks is het -100dB.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...