Hans van Liempd Posted 3 februari 2016 Author Report Share Posted 3 februari 2016 Nog wat. 0 dB is toch zo hard mogelijk? Hoe kan dan een opname op +2dB komen? Of is dat alleen theoretisch? Door het beperkte aantal punten waardoor de analoge lijn beschreven wordt, is het mogelijk dat het signaal boven de 0 dB uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 3 februari 2016 Report Share Posted 3 februari 2016 Eeh moet ik hieruit opmaken dat een groter DR beter is? Hangt dat niet ook geheel van de nummer af? Niet alle muziek (en niet allen om het masteren maar ook als het live gespeeld wordt) heeft een grote DR. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 3 februari 2016 Report Share Posted 3 februari 2016 (edited) De dynamic range is niet het verschil tussen de hardste en zachtste stukken. Het is de hoogte van de pieken die op "de muziek" staan. Ik vond dit plaatje wat het wat duidelijker maakt: Bron: http://www.audio-activity.com/thoughts-from-the-world.html Wat er hier gebeurd is, is dat het geluid is bewerkt met 'hard limiting' en tegelijkertijd met 'boost input'. Dan wordt de maximale geluidsterkte op 0 dB gezet terwijl alle zachtere passage flink versterkt worden. Het gevolg is dat de RMS waarde (de hoeveelheid herrie zeg maar) flink veel hoger komt te liggen. De bedoeling is om op de radio zoveel mogelijk lawaai ter maken en dus op te vallen= beter verkopen. Hoe hoger de 'boost input' des te minder dynamiek blijft er over. In het laatste voorbeeld is vrijwel alles versterkt naar 0dB en dus niet om aan te horen maar ideaal voor de disco etc. Edited 3 februari 2016 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 februari 2016 Author Report Share Posted 3 februari 2016 Eeh moet ik hieruit opmaken dat een groter DR beter is? Hangt dat niet ook geheel van de nummer af? Niet alle muziek (en niet allen om het masteren maar ook als het live gespeeld wordt) heeft een grote DR. Dat schreef ik ook, een orgelstuk of vocaal stuk zal minder dynamic range hebben en is toch goed opgenomen. Maar van te veel comprimeren wordt het echt niet beter. Dan gaat b.v. het schuiven over gitaarsnaren net zo hard als de stem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 3 februari 2016 Report Share Posted 3 februari 2016 Dat schreef ik ook, een orgelstuk of vocaal stuk zal minder dynamic range hebben en is toch goed opgenomen. Nou, een beetje sopraan schreeuwt zo een heel orkest weg hoor, m.u.v. de triangel natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 februari 2016 Author Report Share Posted 6 februari 2016 Nou, een beetje sopraan schreeuwt zo een heel orkest weg hoor, m.u.v. de triangel natuurlijk Maar dat heeft dan weer weinig met dynamic range te maken. De triangel dan weer wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 maart 2016 Report Share Posted 4 maart 2016 (edited) In navolging van wat ik http://www.high-endforum.nl/topic/10128-weer-n-audiofiele-dag/?p=458002 schreef even wat verder gekeken in de lijst Ik koop vaak de luxe remasters van oude pop/rock albums. Vaak aangprezen met de naam van een "beroemde" re-masteraar enzo (op sites als http://www.superdeluxeedition.com/ ) Ik dacht laat ik toch eens kijken hoe deze eruit komen op http://dr.loudness-war.info Dus zoeken op artiest+album en sorteren op gemiddelde DR waarde Enkele voorbeelden (hoop dat de linkjes werken, plaatjes plakken gaat wat lastig) Led Zeppelin III https://flic.kr/p/EQYVsx Queen - A night at the Opera https://flic.kr/p/EoRXMY Jethro Tull - Aqualung https://flic.kr/p/DTgdmq Conclusie veel van die dure de luxe remasters van de laatste 5 a 6 jaar zijn helemaal niet beter dan de cd versies van rond 1980, maar juist slechter (kwa dynamiek). Lijkt dus toch allemaal boerenbedrog te zijn ALs bonus krijg je dan wel soms een dvd erbij en een crappy kartonnen hoesje waar je disks uit mag peuteren... Edited 4 maart 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 maart 2016 Report Share Posted 4 maart 2016 Boerenbedrog? Nee hoor, zeer geschikt voor de oordopjesgeneratie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 maart 2016 Author Report Share Posted 4 maart 2016 Conclusie veel van die dure de luxe remasters van de laatste 5 a 6 jaar zijn helemaal niet beter dan de cd versies van rond 1980, maar juist slechter (kwa dynamiek). Lijkt dus toch allemaal boerenbedrog te zijn ALs bonus krijg je dan wel soms een dvd erbij en een crappy kartonnen hoesje waar de disks uit mag peuteren... Dabedoelik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 maart 2016 Report Share Posted 4 maart 2016 (edited) Wat moet de oordop generatie met Jethro Tull? Queen zullen ze nog wel kennen en misschien Zep ook. Maar bovendien die kopen sowieso geen cds meer Ik heb t over remasters die destiijds duidelijk gericht waren op de oudere muziek liefhebber met geluidskwaliteit als belangrijkste + punt Audiofielen zijn gewillige marketing slachtoffers. Ik ga op zoek naar oude cds uit de jaren 80 Kosten meetal maar 1 euro ipv 15-20 Edited 4 maart 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 maart 2016 Report Share Posted 4 maart 2016 (edited) Dabedoelik... Ik had (naief) gehoopt dat na de grote verslechtering rond 2000 er nav de vele kritiek er vanaf 2010 of zo wel verbetering zou zijn. Niet dus (of heel beperkt). Edited 4 maart 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 maart 2016 Report Share Posted 4 maart 2016 (edited) Supertramp - Breakfast in America 2010 remasters (door Creg Calbi) gemiddeld 8 db Cd uit 1985-1995 gemiddeld 13 db Japanse 2011 SHM-CD (waar je zo 30-40 euro voor moet neeerleggen) 8 db Alleen een 2013 shm-sacd doet wat beter (13db) , vraag me af of dat de pcm of dsd laag is Yes - Close to the Edge Eindelijk een waarvan een remaster redelijk goed is: Steve Wilson mix 2013 gemiddeld 12 db pre 2000 CDs zijn rond 11 db Maar er is ook een 2013 High vibration SACD layer (geen idee wat dat is) van 7 db (gemiddeld) Edited 4 maart 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 maart 2016 Author Report Share Posted 4 maart 2016 (edited) Je moet er eigenlijk nog een aspect bij betrekken. Namelijk True Peak bij sommige (heel zelden) oudere opnamen is deze 4 of meer dB onder 0. Zo'n opname kan dan ongestraft het niveau wat deze onder 0 is, opgeschroefd worden. De Dynamic range gaat dan theoretisch achteruit, maar eigenlijk was de muziek niet dynamischer. Maar meestal is het toch enkele dB's extra comprimeren. Zelfs bij z.g. audiofiele uitvoeringen. Gelukkig zijn er ook positieve uitzonderingen. Op de master zal het vrijwel altijd beter staan, dus de mogelijkheid om het beter te doen is er zeker. Maar zolang de gemiddelde mens en er zelfs audiofielen zijn, die denken dat harder opgenomen beter is, zullen de platenbazen hiermee doorgaan. Edited 4 maart 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 maart 2016 Report Share Posted 4 maart 2016 Kijk eens naar klassiek, de remasters daarvan zijn bijna altijd ook verbeteringen. Kijk hier maar eens: http://www.talkclassical.com/33051-new-maria-callas-box.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 maart 2016 Report Share Posted 4 maart 2016 (edited) Okay Procol Harum Grand Hotel ESM CD 290 UK 1995: DR 12 db avarege, kost gemiddeld 6 euro (2e hands) Nu ja, deze voor 8 euro http://www.ebay.de/itm/Procol-Harum-Grand-Hotel-1973-CD-As-New-/361503637057?hash=item542b4bbe41:g:-OQAAOSwo6lWPtl7 Remastered K2 HD, Japan 2009 (of 2012?): DR 8 db average. $23,52 + tax https://www.discogs.com/Procol-Harum-Grand-Hotel/release/8016235 http://www.cdjapan.co.jp/product/VICP-75097 en hier vraagt iemand 65 euro http://www.ebay.de/itm/PROCOL-HARUM-Grand-hotel-CD-JAPAN-MINI-LP-MLPS-K2HD-Master-VICP-64104-s3725-/261816354701?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cf578878d En dit is helemaal pijnlijk Focus - At the rainbow EMI 1988 DR 12 db K2 HD Japan 2001 DR 5 db!!!! En die heb ik ooit voor vet geld gekocht (>40 euro meen ik) Edited 4 maart 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 maart 2016 Author Report Share Posted 4 maart 2016 Een lage dynamic range hoeft niet per definitie slecht te zijn. Sommige muziek is nu eenmaal niet dynamisch. Logisch dat de dynamic range dan lager is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 4 maart 2016 Report Share Posted 4 maart 2016 Je moet er eigenlijk nog een aspect bij betrekken. Namelijk True Peak bij sommige (heel zelden) oudere opnamen is deze 4 of meer dB onder 0. Zo'n opname kan dan ongestraft het niveau wat deze onder 0 is, opgeschroefd worden. De Dynamic range gaat dan theoretisch achteruit, maar eigenlijk was de muziek niet dynamischer. Dynamiek (verschil tussen zacht en luid) veranderd niet met volume. (Volume van afspelen wel door natuurlijk compressie van ons gehoor) Het luidst (True Peak) veranderen zal ook de zachts evenredig veranderen en dus niks met de dynamiek doen. Peak normalizen is hierom ook iets wat niks met de dynamiek doet. Compressie wel (maakt verschil kleiner). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 maart 2016 Author Report Share Posted 4 maart 2016 Dynamiek (verschil tussen zacht en luid) veranderd niet met volume. (Volume van afspelen wel door natuurlijk compressie van ons gehoor) Het luidst (True Peak) veranderen zal ook de zachts evenredig veranderen en dus niks met de dynamiek doen. Peak normalizen is hierom ook iets wat niks met de dynamiek doet. Compressie wel (maakt verschil kleiner). De dynamic range is wat anders dan dynamiek. Althans de factor die bij opnemen gebruikt wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 4 maart 2016 Report Share Posted 4 maart 2016 Vertel.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 maart 2016 Author Report Share Posted 7 maart 2016 Vertel.... The term dynamic range may be confusing in music because it has two conflicting definitions, particularly in the understanding of the loudness war phenomenon.[33][34]Dynamic range may refer to micro-dynamics,[35][36][37] related to crest factor,[38][39] whereas the European Broadcasting Union, in EBU3342 Loudness Range, defines dynamic range as the difference between the quietest and loudest volume, a matter of macro-dynamics.[33][34][40][41][42][43] Bron Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range (onder music halverwege de pagina) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 maart 2016 Report Share Posted 7 maart 2016 The term dynamic range may be confusing in music because it has two conflicting definitions, particularly in the understanding of the loudness war phenomenon.[33][34]Dynamic range may refer to micro-dynamics,[35][36][37] related to crest factor,[38][39] whereas the European Broadcasting Union, in EBU3342 Loudness Range, defines dynamic range as the difference between the quietest and loudest volume, a matter of macro-dynamics.[33][34][40][41][42][43] Bron Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range (onder music halverwege de pagina) En uiteindelijk begrijpt niemand meer waar het over gaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 maart 2016 Author Report Share Posted 7 maart 2016 En uiteindelijk begrijpt niemand meer waar het over gaat Jij toch wel ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 maart 2016 Report Share Posted 7 maart 2016 Jij toch wel ?? Ook niet. in 1 zin worden daar wat termen bij elkaar gegooid zonder enig verband. Staat interessant maar zegt helemaal niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 maart 2016 Report Share Posted 7 maart 2016 (edited) Gisteren draaide ik Felt Mountain van Goldfrapp, een album uit 2000 met gemiddelde DR van 9 db. Op standje 33 klonk de muziek redelijk kamer vullend (niet hard). Daarna een oude Beatles cd (sgt Pepper's LHCB uit 1987), duidelijk zachter met DR 11 db average, Versterker moest open naar standje 39 om de kamer te vullen. Daarna Faure's Requiem (cd ook uit 1987), op standje 45 klonk het nog steeds wat iel (maar het was al laat). Waarden van de volume regelaar (Hegel H100) lopen meen ik door tot 99 (geen idee of de getallen iets betekenen). Edited 7 maart 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 maart 2016 Report Share Posted 7 maart 2016 Mijn huidige volumeregelaar heeft het over dB. Alles in de min, en bij 0 breekt hier de hel los. Denk dat Hans dat systeem ook heeft op zijn Array. Bij heel wat fantastisch opgenomen stukken gaat het al gauw naar -30 dB. Helemaal niks is het -100dB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now