Groovy Posted 15 februari 2016 Report Share Posted 15 februari 2016 Op sme en andere toonarmen hangt een biasgewicht aan het nylon draadje. Voor de oude sme toonarmen zijn er verschillende bias gewichten 3-5 en 6.5 gram. Hoe bepaal je welk gewicht je nodig hebt. Word dat bepaald door het gewicht van de arm of door het gewicht van het element of door beide. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 februari 2016 Report Share Posted 15 februari 2016 De dwarsdruk wordt hoofdzakelijk bepaald door de naaldkracht en naaldvorm. Het is de bedoeling dat de naald aan de linker- en rechterkant met dezelfde kracht tegen de groef ligt. Met een testplaat kun je die mooi instellen. Daar staat ook op hoe het werkt. De Hifi testplaten van Jan Kool/Firato b.v. zijn daar erg geschikt voor. Daar zwerven er honderen van rond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 februari 2016 Author Report Share Posted 15 februari 2016 De testplaat van Jan Kool Firato heb ik en die gebruik ik ook. Maar wanneer heb je 3 5 of 6,5 gram nodig daar gaat het mij om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 februari 2016 Report Share Posted 15 februari 2016 (edited) De testplaat van Jan Kool Firato heb ik en die gebruik ik ook. Maar wanneer heb je 3 5 of 6,5 gram nodig daar gaat het mij om. Proberen en zien wat het beste uitpakt met de testplaat. De testplaat van Kool ken ik niet, wel de HFN testplaat. Wat beslist NIET de juiste methode is is om een stukje vlak vinyl te gebruiken (dus zonder groeven) zoals wel eens gepropageerd wordt. Daarmee kom je helemaal verkeerd uit. Edited 15 februari 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 februari 2016 Report Share Posted 15 februari 2016 (edited) Je begint eerst eens zonder dwarskrachtcompensatie. Je speelt een overgemoduleerd signaal af (staat in de beschrijving welke tracks op de plaat daarvoor bedoeld zijn) en als je vervorming (gekrijs) hoort, moet je meer dwartsdruk geven. Als je het met de 3,5g niet haalt, dan de 6,5g erop en opnieuw beginnen. Als je begint en alles goed aangesloten is, zou je op rechts vervorming kunnen/moeten horen. He verschuift het gewichtje totdat je geen v ervorming meer hoort. Komt de vervorming van links heb je teveel gecompenseerd en moet het gewichtje weer verder terug naar de as van de arm (of je hebt rechts en links verwisseld). Als je de Hifi news Test LP hebt, staat hier een vertaling met uitleg van de beschrijving: http://members.home.nl/sodejuu/index/TEMP/Hi-Fi%20News%20test%20LP.doc Edited 15 februari 2016 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 februari 2016 Author Report Share Posted 15 februari 2016 Ok tnx. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 februari 2016 Report Share Posted 15 februari 2016 Mooi linkje Roger. Kende ik niet. Wel weer de verwijzingen in dat documentje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 Niet gek dat je de link niet kent Peter. Het staat al jaren op mijn webspace. Ik heb er nooit een site van gemaakt en heb die webspace enkel als opslag gebruikt. Ik heb het document gemaakt nadat iemand mij om uitleg had gevraagd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 16 februari 2016 Author Report Share Posted 16 februari 2016 Ik ga het vandaag eens uitproberen ik heb gewichtjes van 3 en 5 gram. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 16 februari 2016 Author Report Share Posted 16 februari 2016 (edited) Test geslaagd toneburst worden moeiteloos gehaald. Spoorprestaties bij lage frekwenties 300 hz 45-68-85 mikron waarvan volgens de test de eerste 2 gehaald dienen te worden zonder vervorming zijn goed de elementen halen gemakkelijk 4 zonder vervorming. De andere testen zijn ook geen probleem. Volgens Jan Kool zijn de kanten 2 van beide platen het belangrijkst om te testen of de weergave goed zal zijn. Ook de volgens Jan Kool veeleisende muziek klinkt zonder vervorming. Dan heb ik nog niet eens de beste elementen of phonotrap het kan dus nog beter. Bij de Ortofon spu heb ik een bias gewicht gebruikt van 5 gram bij het AT12s en het Golding Eroica element 3 gram. Edited 16 februari 2016 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 MM elementen hebben een veel hogere compliance van MC elementen. De spooreigenschappen zijn daarmee voor de MM elementen gunstiger. De plaat van Jan Kool komt uit de tijd dat MC elementen nog schaars waren en is dus eigenlijk bedoeld voor MM elementen. Maar voor MC werkt het ook prima. Al is er eerder vervorming hoorbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 MM elementen hebben een veel hogere compliance van MC elementen. De spooreigenschappen zijn daarmee voor de MM elementen gunstiger. De plaat van Jan Kool komt uit de tijd dat MC elementen nog schaars waren en is dus eigenlijk bedoeld voor MM elementen. Maar voor MC werkt het ook prima. Al is er eerder vervorming hoorbaar. Beetje onzin Hans. De dwarskracht hangt niet van de plaat af maar van de naaldkracht en naaldvorm. Zo'n testplaat is prima voor beide soorten elementen. Ze moeten beide de minimale modulatie aankunnen en liefst een tandje meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 Beetje onzin Hans. De dwarskracht hangt niet van de plaat af maar van de naaldkracht en naaldvorm. Zo'n testplaat is prima voor beide soorten elementen. Ze moeten beide de minimale modulatie aankunnen en liefst een tandje meer. Ik heb nog geen optimaal ingebouwde MC element alle tracks zonder vervorming zien halen. Dit is althans mijn ervaring met verschillende elementen en armen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 16 februari 2016 Author Report Share Posted 16 februari 2016 Zoals ik het begrijp zal dat ook niet snel gebeuren. Er worden minimale eisen gesteld als het element daar aan voldoet is het voldoende maar hoe minder vervorming hoe beter. Een goed mc element zal op zeer kritische momenten kunnen vervormen maar dan nog heb je een meer dan prima resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 februari 2016 Report Share Posted 17 februari 2016 Zoals ik het begrijp zal dat ook niet snel gebeuren. Er worden minimale eisen gesteld als het element daar aan voldoet is het voldoende maar hoe minder vervorming hoe beter. Een goed mc element zal op zeer kritische momenten kunnen vervormen maar dan nog heb je een meer dan prima resultaat. Klopt precies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts