Jump to content

Yggdrasil, opamps, tegenkoppeling en méér vrijdagvoordeel

prettig
 Share

Recommended Posts

Mooi verhaal. Alleen jammer weer dat wanneer het op de techniek zelf aan komt men poep gaat praten :wacko:

... er zijn anderen die dat wel haarfijn kunnen uitleggen... (hier niet zo goed uitgelegd) maar beschrijft wel heel mooi de luisterbeleving (en ja daar gaat het toch om).

I.d.d. dat is ook de hoofdmoot van het verhaal. Laat het daar dan ook bij en probeer niet iets uit te leggen wat je zelf niet snapt aan anderen die het al helemaal niet kunnen bevatten. De beste man is meer dan breedsprakig genoeg :D Verder niets ten nadele van die DAC zelf, is een mooi product met een nette prijsstelling. Beetje "old school" maar dan met de moderne componenten waar ze 30 jaar geleden nog niet van konden dromen.

Edited by Pjotr

I.d.d. dat is ook de hoofdmoot van het verhaal. Laat het daar dan ook bij en probeer niet iets uit te leggen wat je zelf niet snapt aan anderen die het al helemaal niet kunnen bevatten. De beste man is meer dan breedsprakig genoeg :D Verder niets ten nadele van die DAC zelf, is een mooi product met een nette prijsstelling. Beetje "old school" maar dan met de moderne componenten waar ze 30 jaar geleden nog niet van konden dromen.

"OLD school".....!? wat is dan NEW school ? (of beter dan deze "old school").

"OLD school".....!? wat is dan NEW school ? (of beter dan deze "old school").

De batterijen van mijn glazen bol zijn al een tijdje leeg, dus wat NEW school is moet je even op wachten totdat NEW op de markt komt en het zef kunt bekijken/horen.

Old school is zoals Philips dat al in de jaren '80 dat deed: Simpel 4x of 8x oversamplen, met een gemoedelijk filter en een parallel DAC.. Alleen had men toen nog niet de parallel DAC chips met de kwaliteit van nu.

In dit verband is deze wel aardig om te lezen: http://www.mlssa.com/pdf/Upsampling-theory-rev-2.pdf

Edited by Pjotr

De batterijen van mijn glazen bol zijn al een tijdje leeg, dus wat NEW school is moet je even op wachten totdat NEW op de markt komt en het zef kunt bekijken/horen.

Old school is zoals Philips dat al in de jaren '80 dat deed: Simpel 4x of 8x oversamplen, met een gemoedelijk filter en een parallel DAC.. Alleen had men toen nog niet de parallel DAC chips met de kwaliteit van nu.

In dit verband is deze wel aardig om te lezen: http://www.mlssa.com/pdf/Upsampling-theory-rev-2.pdf

... dan doen ze de "old school" wel erg goed (de digitale versies dan).....analoge dac's soms "new school" ?

Kortom..... in de DAC wereld is nog veel te verbeteren, maar komen dicht bij de "verdomd goed" (mijn cd11 limited weg gedaan toen de DAC hetzelfde klonk, de Yggy is weer stuk beter)...........en vinyl vs. DAc geen idee want is niet mijn ding, dus geen referentie.

Schiit is volgens mij z'n bedrijf wat je in de gaten moet houden (de 2 oprichters zijn geen broekies en hebben al heel wat mooi spul gemaakt). Ze slaan ook gewoon de hele keten over en daar hebben we als consument voordeel bij hoezo importeur, groothandel, winkel,  etc.....kost alleen maar geld).

De koptelefoonversterkers schijnen erg goed te zijn en zelf begin ik nu interesse te krijgen in hun versterkers (nog wat te licht voor de 20.1), maar op lichtere magnepan's komen er toch verbluffende resultaten uit.

Schiit is volgens mij z'n bedrijf wat je in de gaten moet houden (de 2 oprichters zijn geen broekies en hebben al heel wat mooi spul gemaakt). Ze slaan ook gewoon de hele keten over en daar hebben we als consument voordeel bij hoezo importeur, groothandel, winkel,  etc.....kost alleen maar geld).

De koptelefoonversterkers schijnen erg goed te zijn en zelf begin ik nu interesse te krijgen in hun versterkers (nog wat te licht voor de 20.1), maar op lichtere magnepan's komen er toch verbluffende resultaten uit.

Ja, hun filosofie spreekt mij ook wel aan. Gewoon goede no-nonsense producten die doen waarvoor ze gemaakt zijn. Dat goed doen en tegen een redelijke prijs. Hun top dac kost rond de 2K euries en voor wat er aan componenten in zit is dat met een normale marge.

Hun versterkers houden ergens op bij 50W meen ik. Of je daar een paar Maggies fatsoenlijk mee aan stuurt betwijfel ik toch wel een beetje. Zelf speel ik met 2x 80W en dat staat nooit vol open. Met speakers van 91 dB is dat ook niet nodig.

Ja, hun filosofie spreekt mij ook wel aan. Gewoon goede no-nonsense producten die doen waarvoor ze gemaakt zijn. Dat goed doen en tegen een redelijke prijs. Hun top dac kost rond de 2K euries en voor wat er aan componenten in zit is dat met een normale marge.

Hun versterkers houden ergens op bij 50W meen ik. Of je daar een paar Maggies fatsoenlijk mee aan stuurt betwijfel ik toch wel een beetje. Zelf speel ik met 2x 80W en dat staat nooit vol open. Met speakers van 91 dB is dat ook niet nodig.

Ragnarok is 100w (4ohm) per kanaal (nog te weinig voor de 20-serie, maar goed voor bv. een 1.7).

Ze maken gewoon erg goed spul en door hun "direct-model" leveren ze veel meer voor hetzelfde geld. Daarnaast zijn de oprichters echte veteranen in de markt (zit echt veel kennis)..... dus dat bedrijf wordt nog leuk (totdat een grote speler ze gaat overnemen).

Een hypex doet met een buizen vv wonderen op maggies

Mvg wol

voorlopig blijft de mark levinson set staan (voldoet aardig)........en als het iets anders wordt moet dat "radicaal" anders/beter zijn. We maken al 10-tallen jaren top-versterkers op dezelfde basis principes (allemaal gewoon goed en puur smaak).

Klasse-d iets nieuws... wellicht, "intelligente" versterker met CPU (schiit).... zo kunnen......wat hypex doet (switching power)....etc ......zullen zat bedrijven zijn die met iets nieuws bezig zijn .....volg het niet echt, maar zie er ook niet een die er plots bovenuit steekt.

Edited by prettig

Ik vind de kleinere MLs wel met Magnepan combineren. De hele grote worden wat saai. Op de VAD werden de Maggies met Array aangestuurd. Dit was meestal de 3.6. Dat klonk ook prima. Maar toch anders. Een kwestie van smaak.

Ik vind de kleinere MLs wel met Magnepan combineren. De hele grote worden wat saai. Op de VAD werden de Maggies met Array aangestuurd. Dit was meestal de 3.6. Dat klonk ook prima. Maar toch anders. Een kwestie van smaak.

niet mee eens (al reeks magnepan's gehad). De ML's op de 2, 3 en 20 serie: voor alle was 1 x ML beduidend minder goed dat 2 x ML... maar dat is mijn mening/smaak. Maar wellicht heb je het over andere blokken.

niet mee eens (al reeks magnepan's gehad). De ML's op de 2, 3 en 20 serie: voor alle was 1 x ML beduidend minder goed dat 2 x ML... maar dat is mijn mening/smaak. Maar wellicht heb je het over andere blokken.

Deze vond ik met 2x 125W aan 8 Ohm beter. 

ML.jpg

Dan deze met 300W aan 8 Ohm.

prod_186_634722478438006689_33AD_web.jpg

Deze vond ik met 2x 125W aan 8 Ohm beter. 

ML.jpg

Dan deze met 300W aan 8 Ohm.

prod_186_634722478438006689_33AD_web.jpg

Is de madrigal series mark levinson, persoonlijk vindt ik de echte mark levinson's beter klinken (voordat de boel werd overgenomen door madrigal... ), maar ook smaak (echt slecht zijn ze allemaal niet).

Is de madrigal series mark levinson, persoonlijk vindt ik de echte mark levinson's beter klinken (voordat de boel werd overgenomen door madrigal... ), maar ook smaak (echt slecht zijn ze allemaal niet).

Het ziet er prachtig uit, en het klinkt zeker niet slecht. Maar die 334 op de Magnepan 3.6 kon mij meer bekoren dan die torens op de 20 en 20.1.

Och.. Mijn idee van high end weergave is het niet. Er wordt een hoop electronica uit de kast getrokken om qua digitale spec's hoog te scoren. En dan wordt er zo'n el cheapo uitgangstrapje achter gezet.

Waar haal je dat nou weer vandaan? Heb je hem zelf al van binnen bekeken dan? Vertel welke op-amp zit er in?

Hans de 3.6 is een overdreven geluid .

Potjr, Je moet Hans niet kwalijk nemen hij is ook geen techneut.

Mvg wol

Doe ik niet. Er wordt al zoveel maar wat geroepen :D

Volgens mij heeft Hans ook nog nooit een echt goede versterker gehoord met op-amps...

Doe ik niet. Er wordt al zoveel maar wat geroepen :D

Volgens mij heeft Hans ook nog nooit een echt goede versterker gehoord met op-amps...

Klopt. Het is er allemaal bijna.

En van iemand die het kan weten omdat hij zelf dergelijke dingen ontwerpt, hoor ik dat het heel goed zou kunnen. Alleen zijn die opamps er niet. En wat er wel is, haalt de lage vervormingscijfers door enorme tegenkoppeling.

Van de mensen van Nord-star hoorde ik dat de opamps er puur om kostenbesparing in gaan. In hun duurste modellen zit overigens wel discrete circuits.

Hans, dat doet jouw broer toch ook, en daar stikt het ook nog van de vele eindtorretjes, is dat dat dan goed.

Mvg wol

In de audiocircuits van de Array's zitten geen opamps.  

De eindtrap is opgebouwd met 64 kleine transistoren omdat deze veel sneller zijn dan grote en samen toch een behoorlijk vermogen kunnen leveren.

Ik herinner me oud forum lid Utranalog (Remco) die op zijn site onder andere discrete uitganstrappen ontwierp voor cd spelers, omdat de opamps niet goed klonken. Vaak met buizen, soms ook gewoon met transistors. Hij heeft zijn site reeds lang verwijderd (ook van het internet archief). Google ik even op "Ultranalog opamps" vindt ik dit:

http://www.ultra-analog.com/products.htm

Zou dat toeval wezen? Overigens geen discrete trappen, maar "betere" opamps.

Oh, kennelijk heeft iemand nog wat bewaard:

http://itsonlyaudio.com/ultranalog/cdenhancer/sacdenhancer/

http://itsonlyaudio.com/ultranalog/cdenhancer/cdenhancer1.html

Verhip dit lijk echt op zijn oude site: (wie zit daar achter)?

http://itsonlyaudio.com/ultranalog/

en in ons eigen archief:

http://www.high-endforum.nl/topic/3160-buizen-op-amp/

Edited by Duck-Twacy