Jump to content

2 terabyte

carl
 Share

Recommended Posts

Danku

Purple. Ok. Welke opslagcapaciteit.

Want de naam zegt ook niet alles. De betrouwbaarheid kan nogal verschillen tussen bijv 2, 4, 6 TB

Ik ben binnenkort toe aan nieuwe schijven. De huidige zijn ook probleemloos het zijn nieteens NAS schijven (samsung 5400, inmiddels is de divisie overgenomen door seagate) maar draaien juist continue wat altijd al het beste is geweest voor een hd.

NAS schijven zijn mi juist geoptimaliseerd voor stroomverbruik en start stops.

Edited by goodtube

Die is 5,5mm te dik (zie specs in posting 2 (max 9,5mm))

Charles, mag ik zo vrij zijn om op te merken dat je dit ook echt wel zelf uit kunt vogelen. In principe heb je niet meer nodig dan een externe 2TB "laptop" harde schijf in een behuizing. Die zijn kant en klaar te koop. Welke je neemt maakt geen biet uit. Ze komen allemaal uit dezelfde fabriek in Thailand. Of het nu WD, Seagate of Samsung is. Voor opslag van muziek hoef je geen hoge eisen aan je schijf te stellen. Dat lukt vanzelf

Ze komen uit totaal verschillende fabrieken: WD heeft fabrieken in Thailand en Maleisie, Seagate produceert in China en Samsung in Korea. Ze gebruiken alledrie ook eigen technologie en er zijn dus wel degelijk kwaliteitsverschillen. Seagate heeft de HDD divisie van Samsung overgenomen dus die twee wisselen zeker technologie uit. Daarnaast heeft elk merk verschillende typen schijven voor verschillende toepassingen en zijn er wel degelijk verschillen in kwaliteit (MTBF en levensduur), ook binnen een merk. 

Danku

Purple. Ok. Welke opslagcapaciteit.

Want de naam zegt ook niet alles. De betrouwbaarheid kan nogal verschillen tussen bijv 2, 4, 6 TB

Ik ben binnenkort toe aan nieuwe schijven. De huidige zijn ook probleemloos het zijn nieteens NAS schijven (samsung 5400, inmiddels is de divisie overgenomen door seagate) maar draaien juist continue wat altijd al het beste is geweest voor een hd.

NAS schijven zijn mi juist geoptimaliseerd voor stroomverbruik en start stops.

2,3 of 4 ... 6 is "nog" te duur vindt ik..... kwaliteit allemaal goed (WD purple).

Jawel het gaat wel werken maar is met name geoptimaliseerd voor constant pixel streaming itt data compliancy.

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=85809

STAAN WEL in de compatibiliteit lijst van synology bijv maar dan met name voor Surveillance.

Voor muziek zou ik het best durven gebruiken.

Note gebruik voor camera betekent continue schrijven. Dat is weer wat anders dan al dan niet continue lezen.

Edited by goodtube

Optie 1: interne HDD vervangen, dit heb ik ook bij mijn Mac Mini gedaan en is het meest elegant (geen kabels, vrijwel geruisloos). Op mijn Mac Mini staat een mix van lossless (alac), hi-res en een beetje mp3, totaal 29.059 nummers, 840GB in gebruik. WD heeft een 1TB van 9.5mm dikte (helaas geen grotere capaciteit). http://geizhals.at/western-digital-wd-blue-mobile-1tb-wd10jpvx-a934303.html

Optie 2: externe USB schijf. WD Elements is een voordelige keus. Je kan ook een losse schijf en behuizing kopen maar dit is niet veel voordeliger en gaat ten koste van kwaliteit en levensduur (mn door ongecontroleerde transport, slechte verpakking en handling van de schijf). Voor de hardcore audiofiel: als je DAC ook de USB bus gebruikt, kan een externe schijf voor storingen zorgen.  http://geizhals.at/western-digital-elements-desktop-schwarz-2tb-wdbwlg0020hbk-a1054045.html

Prijzen van HDD variëren door het jaar heen als gevolg van vraag en aanbod dynamiek, in het "back-to-school" seizoen (sept) vind je veel stuntprijzen. Het loont beslist om het internet af te struinen, ik gebruik daarvoor vaak geizhals.at, die zoekt in heel europa.

Vergeet niet regelmatig een back-up van je muziekcollectie te maken!

(NB: Andere merken kan ook, maar ik ben oud-werknemer van WD, dus een beetje bevooroordeeld ;-))

Wat is eigenlijk het verschil tussen de WD green, purple en noem maar op?

De toepassing en de daarbij behorende betrouwbaarheid. Voor een NAS thuis voldoet een green. Mits die niet 24 uur hoeft te draaien. Een RED is een schijf bedoeld voor een NAS. Op de site van WD staat het allemaal op (met je muis op interne opslag gaan staan):

http://www.wdc.com/nl/Default.aspx

Edited by Hans van Liempd

Waarom niet ?

Een goed antwoord op deze slimme vraag van je heb ik eigenlijk niet.

Ook al zijn schijven tegenwoordig berekend op start en stop ik zou dat niet gebruiken. Al helemaal niet bij schijven die daar niet extra op zijn berekend.

Het beste voor een schijf is 7x24 gebruik.

Dan blijven de koppen immers zweven en de kans op een touch (=crash) is kleiner.

Al dat ECO is leuk maar je bespaart niets als de boel vroegtijdig aan vervanging toe is.

Voor een NAS zou ik wel gauw kiezen voor NAS schijven als er toch geïnvesteerd moet worden. De prijs maakt nauwelijks uit. Maar stel je hebt nog een recente schijf liggen en koopt een NAS dan is het te overwegen om die hd in de nas te gebruiken.

Ook al zijn schijven tegenwoordig berekend op start en stop ik zou dat niet gebruiken. Al helemaal niet bij schijven die daar niet extra op zijn berekend.

Dan blijven de koppen immers zweven en de kans op een touch (=crash) is kleiner.

Al dat ECO is leuk maar je bespaart niets als de boel vroegtijdig aan vervanging toe is.

Voor een NAS zou ik wel gauw kiezen voor NAS schijven als er toch geïnvesteerd moet worden. De prijs maakt nauwelijks uit. Maar stel je hebt nog een recente schijf liggen en koopt een NAS dan is het te overwegen om die hd in de nas te gebruiken.

Dank je.

Ik heb twee schijven die ik al had en eigenlijk niet voor een NAS bedoeld zijn er in gezet. Een 3,5" Seagate Baracuda van 1TB en een  2,5" WD green van 2 TB. Werkt voorlopig prima.

Bij de WD schijven worden de koppen naast de schijf "geparkeerd" als de schijf in ruststand gaat ("notouch ramp load"); een headcrash is daarmee uitgesloten. In de ruststand verbruikt de schijf minder energie, blijft koeler, gaat langer mee en maakt geen geluid. Het enige nadeel is een kleine vertraging als de schijf weer gaat draaien.

Ben van nature een halve milieufreak. Vroeger liet ik mijn Olive na een instelbare tijd in slaap vallen, nu regel ik dat zelf. Het draaien van de schijf kost iets van 4 à 5 Watt. De groene, langzaam draaiende schijven gebruiken het minst en gaan ook lang mee als muziekdragers.

Volgens mij worden de koppen al jaren naast de schijf geparkeerd. Bij alle merken.

Heul vroeger had je daar park.com voor nodig

Vroeger werden de koppen op een speciale "landing zone" op de schijf geparkeerd. WD heeft een speciale op- en afrit naast de schijf gemaakt zodat de koppen nooit de schijf raken. Dit werd het eerste toegepast bij laptop schijven, zodat die niet beschadigd werden terwijl de laptop verplaatst werd. Later werd het standaard bij alle schijven ingebouwd. Of andere merken dit inmiddels ook doen weet ik niet. 

Hard-drive-heads-and-ramp.jpg

• 2 weeks later...

Seagate heeft de HDD divisie van Samsung overgenomen dus die twee wisselen zeker technologie uit.

Klopt. Vandaag een 2,5" 2Tb Toshiba schijfje gekocht. Op het schijfje staat seagate.com vermeld. Veel kost dat niet. € 89,-. Edited by Hans van Liempd

Dat is inderdaad niet duur Hans.   :)

En dat "gewoon" in een winkel. Deze man staat ook regelmatig op computerbeurzen en verkoopt voor dezelfde prijzen in z'n winkel. Voor mensen die in de buurt van 's-Hertogenbosch wonen een aanrader. Garantie (2jaar) en service staan daarbij nog op een erg hoog niveau.

Het is jammer dat de webwinkel nauwelijks wordt onderhouden:

http://multimediaworld.nl/