Jump to content

Hulp gevraagd mbt Externe HD-drive

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Gaarne hulp gewenst

Na jaren mijn externe HD-drive met ca. 500 CD's, als back-up, uit de bankkluis gehaald,.........
en wou ik deze aansluiten op mijn PC (Windows 10) maar ik krijg geen toegang tot mijn muziek/data.

De muziek/data zijn circa zo'n 5 jaar gelden, toentertijd met Windows 7 op deze externe HD gezet.

Ik krijg gewoonweg, de inhoud niet via mijn verkenner te zien !

Het betreft een Seagate-Slim 500GB en deze wordt via de USB-poort (2.0) aangesloten en gevoed.

1. Ik hoor de Seagate-Slim wel draaien 

2. Een andere externe drive loopt wel goed via dezelfde USB-poort op mijn PC
3. Op een andere laptop Windows 10, heb ik hetzelfde probleem
4. Diverse andere kabels gebruikt en dit leverde ook geen soelaas

5. Heb alle USB-poorten de drivers opnieuw geinstaleerd met de nieuwste versies

Iemand tips ?

Je zou de schijf (of een partitie) dan moeten kunnen zien en de data niet.

Als dat zo is dan werkt schijf en hoef je niet aan usb kabels of drivers te twijfelen.

Pas op dat je nu geen verkeerde dingen doet (zoals bijv dat Windows zegt dat de schijf geformatteerd moet worden oid)

Gaarne hulp gewenst

Na jaren mijn externe HD-drive met ca. 500 CD's, als back-up, uit de bankkluis gehaald,.........

en wou ik deze aansluiten op mijn PC (Windows 10) maar ik krijg geen toegang tot mijn muziek/data.

De muziek/data zijn circa zo'n 5 jaar gelden, toentertijd met Windows 7 op deze externe HD gezet.

Ik krijg gewoonweg, de inhoud niet via mijn verkenner te zien !

Het betreft een Seagate-Slim 500GB en deze wordt via de USB-poort (2.0) aangesloten en gevoed.

1. Ik hoor de Seagate-Slim wel draaien

2. Een andere externe drive loopt wel goed via dezelfde USB-poort op mijn PC

3. Op een andere laptop Windows 10, heb ik hetzelfde probleem

4. Diverse andere kabels gebruikt en dit leverde ook geen soelaas

5. Heb alle USB-poorten de drivers opnieuw geinstaleerd met de nieuwste versies

Iemand tips ?

Misschien heb je destijds de backup plus software gebruikt. Op de schijf staat dashboard.exe. die moet je starten.

Je kunt altijd dieper in Windows gaan en disk management starten om te zien of de partities zichtbaar zijn. Maar kijk uit dat je de boel er niet mee kwijt maakt

Bedankt voor alle tips

Deze Seagate proberen op een andere PC (Windows 7) is wellicht handig om het probleem verder te analyseren

maar lost mijn PC-probleem niet op. --> zal ik zo ff doen

Via Apparatenbeheer/Schijfstations zie ik deze Seagate wel (letter E) maar "volume" is <leeg>

maar verder dan dit kom ik niet ?

De Seagate-schijf heb ik zelf nimmer beveiligd of iets dergelijks, dus dit is het probleem niet ?

Allerlei checks geven aan, dat de driversoftware, allen correct zijn en geen nieuwe/betere versies voor handen is
en ook dat alle apparaten correct zijn/werken.    De Seagate-schijf zelf maakt geluid, als je deze tegen het oor houdt
ten teken dat deze rond draait

Schiet mij maar lek  :confused:

Kijk eens bij: - Configuratiescherm - Systeembeheer - Computerbeheer - Schijfbeheer -

Daar zie je een overzicht van de harde schijven en partities. Staat de externe schijf er bij?

Wat nog wel eens mis gaat bij usb-disks dat hij de stationsletter kwijt is. Zodra je deze weer toevoegt zie je hem als het goed is weer in de verkenner.

Of anders even de Seagate tool draaien: http://www.seagate.com/nl/nl/services-software/seagate-recovery-services/recover/

Zoek je een betrouwbare hd? zie: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-for-q2-2015/

Ik neem in zo'n geval altijd HGST

Edited by Paulebappie

Het is een Windows issue

Heb het zelf nu kunnen reproduceren, want ik heb ook zo'n Seagate. De hele ochtend werkte de schijf. Na netjes ejecteren en weer aansluiten ziet Windows de schijf wel bij devices, maar de verkenner toont niets nada niente.

In Ubuntu wordt na het probleem de schijf en data zichtbaar dus geen zorgen!

Ik ga er even mee spelen (in het register waarschijnlijk) en post de oplossing.

aha ik ben er ook al achter wat er bij mij fout gaat

De schijf werkt maar wil op H:\ zitten. De verkenner toont dit niet want H: is gereserveerd voor een netwerkschijf.

Wat blijft dat Windows een bagger systeem dat die schijven elke keer op een andere schijfletter willen gaan. 

Als je bij start [uitvoeren] of [run]  H: in typt dan ben je er al.

In Disk Management kun je bepalen welke schijfletter eraan toegekend moet worden. Ik heb H: in een andere letter veranderd en nu gaat het weer goed.

bij Start [uitvoeren] type je diskmgmt.msc 

Edited by goodtube

aha ik ben er ook al achter wat er bij mij fout gaat

De schijf werkt maar wil op H:\ zitten. De verkenner toont dit niet want H: is gereserveerd voor een netwerkschijf.

Wat blijft dat Windows een bagger systeem dat die schijven elke keer op een andere schijfletter willen gaan. 

Als je bij start [uitvoeren] of [run]  H: in typt dan ben je er al.

In Disk Management kun je bepalen welke schijfletter eraan toegekend moet worden. Ik heb H: in een andere letter veranderd en nu gaat het weer goed.

bij Start [uitvoeren] type je diskmgmt.msc 

Bij apparatenbeheer zie ik de Seagate wel staan met letter E, dit is op zich goed

Niettemin, dit schijfletter gewijzigd in, G, H, J etc... maar werkte allemaal niet.

Maar zoals ik reeds eerder opmerkte bij schijfbeheer

"Apparaat werkt correct"   maar bij tabblad "Volume"   hier is alles <leeg>  :confused:

Net ook ff de Seagate op een Windows 7 PC aangesloten en hier precies dezelfde problemen en symtomen als op mijn Windows 10 PC

Heb ondertussen zo net...wel mijn muziekbestanden ff v/d Nas, gekopieerd naar een wel goed werkende externe USB-HD als back-up

maar zou het toch zeer prettig vinden, als ik deze Seagate weer aan de praat krijgt... of zou deze  wellicht naar de kl#t&n zijn  :mad2:

Ik zou hem eerst eens aan een ubuntu pc hangen.

Kan het zijn dat ie voor het laatst op een apple heeft gefunctioneerd?

Lijkt me trouwens dat G. alleen Windows gebruikt.

Ik vind het verstandig om een harddisk in een kluis te storen. Maar dan moet het wel werken natuurlijk.

(En encrypten is bijvoorbeeld leuk maar waarom zou je dat doen voor een backup in een kluis. Stel dat het passw verloren is).

Bij apparatenbeheer zie ik de Seagate wel staan met letter E, dit is op zich goed

Niettemin, dit schijfletter gewijzigd in, G, H, J etc... maar werkte allemaal niet.

Maar zoals ik reeds eerder opmerkte bij schijfbeheer

"Apparaat werkt correct"   maar bij tabblad "Volume"   hier is alles <leeg>  :confused:

Net ook ff de Seagate op een Windows 7 PC aangesloten en hier precies dezelfde problemen en symtomen als op mijn Windows 10 PC

Heb ondertussen zo net...wel mijn muziekbestanden ff v/d Nas, gekopieerd naar een wel goed werkende externe USB-HD als back-up

maar zou het toch zeer prettig vinden, als ik deze Seagate weer aan de praat krijgt... of zou deze  wellicht naar de kl#t&n zijn  :mad2:

Volgens mij kijk je op de verkeerde plek, namelijk bij - Apparaatbeheer - en dan - Schrijfstations -

Bij eigenschappen zie ik dan ook "Dit apparaat werkt correct" en het Tabje "Volumes" is bij mij ook leeg.

Maar je moet kijken bij - Configuratiescherm - Systeembeheer - Computerbeheer - Schijfbeheer -

Daar zie je de partities van al je schijven in de pc. En als het goed is staat daar ook de usb-disk bij.

Waarschijnlijk zonder drivemapping (dat is de fout, en daarom zie je de schijf niet in windows).

Geef de schijf een letter die niet in gebruik is en je zal hem weer in de verkenner vinden.

Edited by Paulebappie