carl Posted 14 maart 2016 Report Share Posted 14 maart 2016 Inmiddels heb ik alles bij elkaar om te gaan streamen en ook weer wat tijd. En wat wil de man dan ..... meer! Kennelijk is het verschil tussen de mini en de duurdere types van Auralic met name de voeding. Nu kan je die upgraden door een Sbooster te kopen, maar kan dat niet goedkoper? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 maart 2016 Report Share Posted 14 maart 2016 Wat zijn de voordelen van een externe voeding? Wat zegt de goegemeente ervan? Voor mijn Brooklyn is ook jan en alleman bezig die te verbeteren met een voeding, bv die Sbooster. Maar waar gaat het dan om? Nou, een beter stereobeeld. Meer ruimtelijkheid. Meer dynamiek.Strakkere bas. Jaja, denkt mumsoft dan, waar heb ik dat meer gehoord? Carl, al eens overwogen er een tegel onder te leggen? Dan heb je een upgrade voor alles wat er boven staat. Goedkoper kan niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 maart 2016 Report Share Posted 14 maart 2016 ik zou beide doen. meer meer is meer beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 maart 2016 Report Share Posted 14 maart 2016 Wordt het toch nog prijzig. De Sbooster zag ik voor € 250,-, die is wel veel geschikter om een switchedmode power supply te vervangen, dan zomaar een willekeurige lineaire voeding. Op AF staat een tweedehands tegel te koop, zag ik. Maar ik wil ook wel met zo'n geval bij je langskomen, Carl, als ik die in een koffer weet te krijgen tenminste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 maart 2016 Report Share Posted 14 maart 2016 (edited) Inmiddels heb ik alles bij elkaar om te gaan streamen en ook weer wat tijd. En wat wil de man dan ..... meer! Kennelijk is het verschil tussen de mini en de duurdere types van Auralic met name de voeding. Nu kan je die upgraden door een Sbooster te kopen, maar kan dat niet goedkoper? Voor zover ik weet niet Carl €250 ben je kwijt of je moet zelf gaan bouwen. Ik gebruik ook een Sbooster lineaire voeding voor mijn Digitaal naar Digtaal converter. Prima ding. Edited 14 maart 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 maart 2016 Report Share Posted 14 maart 2016 bijv: http://www.audio-creative.nl/projecten/zelfbouw-voeding-voor-squeezebox/ groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 maart 2016 Author Report Share Posted 14 maart 2016 Zo 'n tegel is zeker een keer welkom Marc. Wat is verder het verschil tussen een S booster en eentje van creative Audio. Twee voedingen zou wel makkelijk zijn dan kan ik de Auralic makkelijk meenemen naar de hoofdset boven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 maart 2016 Report Share Posted 14 maart 2016 Even wat citeren dan: Modern digital audio equipment is more and more equipped with (switching) DC/DC converters. From a linear power supply perspective this trend requires a complete different design philosophy. Peak-loads can make a linear power supply run out of steam in no time, which has a very negative effect on the performance of a power supply/Audio device combination.When we started designing the BOTW P&P ECO, one of our design challenges was to develop a system that would made the power supply 100% resistant against high (frequent) peak-loads. Peak-loads generate large current demands, but due to the high frequency of the spikes the total power consumption of these peak-loads is very low. We invented a system that converts high frequent peak-loads into a easy to deliver low frequent ‘average’ current: our innovative “split-current”-system.With split-current we have divided the power demand of an audio device in two parts: The average power consumption/ current of the device; Peak-loads; This average power demand of the DAC is delivered by the power supply unit of the BOTW P&P ECO. The peak-loads are blocked from the power supply part, but handled by the split-current unit. Therefor high peak-load spikes are only present between the output of the split-current unit and the input of the audio device. The current for the peak-loads is delivered out of an extreme fast energy buffer. Like this, peak-loads are covered without any interruption, DC output cable loss or reduction of the stability of the power supply unit. Our 12V/3A BOTW P&P ECO is therefore not a conventional linear power supply. Dit komt uit een stukje van SBooster met betrekking tot de power supply in de Brooklyn. Nu weet ik te weinig af van de Auralic om er verder iets zinnigs over te durven zeggen. Maar als daar zo'n switching power supply inzit, zou de Brooklyn dus een waardige vervanger kúnnen zijn. MAAR: moet dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 15 maart 2016 Report Share Posted 15 maart 2016 (edited) bijv: http://www.audio-creative.nl/projecten/zelfbouw-voeding-voor-squeezebox/ groet Voor de Noxon heb ik intussen de voeding van de afgedankte Olive streamer in gebruik (ook 5V), en dan blijkt het Noxonkoopje nog weer beter te worden. Met name het laag komt op sterkte. Ik kan vervanging van de netstekkervoeding warm aanbevelen, en ook Rob's visie, dat gebruik van een tegel nooit andere upgrades kan of hoeft uit te sluiten. Wat ook jouw vraag beantwoordt Marc, en tevens toetst aan de praktijk... Wel is het zo dat het zonder tegel altijd behelpen is met een min of meer artificieel, hoekig geluid, terwijl de tegel er vloeibare muziek van maakt. Maar die is ook nog best voor upgrade vatbaar en gevoelig... Ben trouwens weer thuis, Rob, en met een audiolamp. Tijd om onze afspraak te hernieuwen? Edited 15 maart 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 maart 2016 Report Share Posted 15 maart 2016 Voor de Noxon heb ik intussen de voeding van de afgedankte Olive streamer in gebruik (ook 5V), en dan blijkt het Noxonkoopje nog weer beter te worden. Met name het laag komt op sterkte. Ik kan vervanging van de netstekkervoeding warm aanbevelen, en ook Rob's visie, dat gebruik van een tegel nooit andere upgrades kan of hoeft uit te sluiten. Wat ook jouw vraag beantwoordt Marc, en tevens toetst aan de praktijk Mooi dat die Olive-voeding nog van pas komt. Of een andere voeding een verbetering inhoudt hangt m.i. sterk af van wàt die aspecten zijn. Zou zomaar kunnen dat het puur om structuurverbeteringen gaat, en dan zou een tegel al wonderen kunnen verrichten. Dat is m.i. bij mijn veel duurdere Brooklyn het geval. Daarom vroeg ik Carl ook om gebruikerservaringen. Als een voeding in een apparaat niet toereikend is, electrisch, is het een ander verhaal. Vermoedelijk is dat bijna nooit het geval. Nou ja, misschien bij die goedkope audiospulletjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 maart 2016 Report Share Posted 15 maart 2016 Alle apparatuur hier was gebaat bij gesleutel aan de voeding. ik heb nog geen transformatoren vervangen (overweeg dat wel voor voorversterker) maar vervangen van diodes, condensatoren, spanningsregelaars, toevoegen van deugdelijke HF ontkoppeling, lokaal verder ontkoppelen. bij de AW250 en de Bryston 1B kan je nog denken dat er destijds geen HF was, maar ook tuner en CD speler knapten er fors van op (beide apparaten die hun eigen HF vervuiling inbrengen). Overigens ben ik al tijden met soldeerpensioen, dus het is geen eindeloze jacht op beter gebleken. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 15 maart 2016 Report Share Posted 15 maart 2016 Ik heb al tijden terug 1n4007 door 1uf4007 vervangen. Byw96e heb ik ook liggen. Door slim gebruik van wat C' s in het origineel verwacht ik geen verschil waar te nemen. Ik ervaar het ook niet met die byw96e. Misschien dat ik het nu wel zou kunnen gaan horen maar anders doe ik daar even niets aan. Wat is jouw ervaring met dergelijke diodes Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 maart 2016 Report Share Posted 15 maart 2016 (edited) BYV96 heeft een (relatief) lange recovery time, ik gebruikte IR 8ETH06PbF. Op aanraden van 'mijn' techneut heb ik hier en daar ook Infineon IDT05S60C gebruikt, no recovery time. Verschil tussen de IR en de Infineon hoorde ik niet. Doorgaans 'snubbers' over de diodes toegevoegd (tuner had dat al). In vergelijk met 1n4007 en zo hoor ik opwaarts in de freq.band meer detail, rust, natuurlijker. Maar ook weer eerlijk: discrete spanningsregelaars waar de LM78xx/79xx zaten geeft meer effect. Beiden doen groet Edited 15 maart 2016 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 maart 2016 Report Share Posted 15 maart 2016 (edited) oef die BYW96 heeft een echt akelige recovery time (300ns zie ik ergens). hoewel decimalen beter dan de 1n4007. dat dit relevant zou zijn wordt beweerd door allerlei modificateurs. en als je het randje opzoekt (o tot 18 ns) dan hoor je het. vind ik zoek eens op de posts van KT88 over diodes. hij had ook wat tegen de 1n4007 etcetera. groet ps: voor die paar euro: meteen doen. als je het zelf kan (ik bedoel solderen, let op je EMD-polsbandje en plus en min en zo). Edited 15 maart 2016 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 maart 2016 Report Share Posted 20 maart 2016 ik zat te lezen: http://www.tnt-audio.com/clinica/cd67mods.html#psu en dan het deel > Any more things to do? More magic parts to come. Some people recommend Schottky Diodes to be used in the Rectifiers. Does it work? Some people say no. They have measurements to prove it. Other say yes. I tried them and I say yes - they do make a (not subtle) difference. D801 - D804 where replaced with 1.1 Ampere 90 Volt Schottky Diodes. Across each of these Diodes I placed one of the 100nF (50V) ceramic Chip-Caps. Zie ook opmerking over Regulators. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 maart 2016 Report Share Posted 20 maart 2016 Carl is een echte soldeerridder, als ik zo die aanbevelingen lees. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 maart 2016 Author Report Share Posted 20 maart 2016 (edited) Dit komt uit een stukje van SBooster met betrekking tot de power supply in de Brooklyn. Nu weet ik te weinig af van de Auralic om er verder iets zinnigs over te durven zeggen. Maar als daar zo'n switching power supply inzit, zou de Brooklyn dus een waardige vervanger kúnnen zijn. MAAR: moet dat? De vraag is even of het niet een stuk goedkoper kan Marc. Ik vind de Sbooster echt aan de prijs. Edited 20 maart 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 maart 2016 Report Share Posted 20 maart 2016 Ik weet dat het goedkoper kan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 maart 2016 Report Share Posted 20 maart 2016 (edited) Ik ook... maar vermoedelijk is de oplossing van Sodejuu haalbaarder. Edited 20 maart 2016 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 maart 2016 Report Share Posted 20 maart 2016 ach soldeerridder ... ik ben belastingadviseur dus ik heb niks nuttigs voor den hobby geleerd. maar een stukkie solderen na wat adviezen inwinnen lukt nog. anders zijn er altijd wel begaafden die voor een redelijke beloning wat diodes en zo vervangen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 22 maart 2016 Report Share Posted 22 maart 2016 Kan inderdaad goedkoper als je kunt solderen. Pjotr heeft ooit een redelijk simpele maar toch mooie stille voeding voor de HK-DAC op het forum gezet. (Of was dat zelfbouwaudio?) Conrad verkoopt ook lineaire voedingen, maar .... inderdaad zelf solderen, en ..... in een kastje zetten. Heeft ebay niet afgebouwde voedingen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 maart 2016 Report Share Posted 23 maart 2016 Was op zelfbouwaudio maar daar zit ook + en - 12V in naast de 5V Is wel een mooie voeding Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts