Jump to content

Stekkerblok


carl
 Share

Recommended Posts

Kan natuurlijk gebruikte (goede ex rekencentrum) kopen zonder accu's.....dat valt wel mee qua kosten.

 

De meeste UPS-en maken er een zootje van. Zelden een mooie sinus op de uitgang (indien belast), stroom uit de muur is schoner.

 

www.jkovach.net/projects/powerquality/

 

Als je de spanning uit de muur schoner wilt maken kan je beter op zoek naar een Power Conditioner. Neem dan wel een zware anders verlies je weer dynamiek. 

 

Ik heb vroegah ook wel eens zitten experimenteren met 1:1 scheidingstrafo's van 2 kW. (niet op de eindversterker)

Toen ik ze een paar maanden later weer weghaalde viel me op dat ik meer dynamiek had. Heb ze verkocht.

Edited by Paulebappie
Link to comment
Share on other sites

....................................Neem dan wel een zware anders verlies je weer dynamiek.

 

Yup, schreef ik al een heel eind terug. En een flink zware ook anders is het middel erger dan de kwaal (welke kwaal eigenlijk?) en sowieso behoorlijk kostbaar.

Link to comment
Share on other sites

 

Ik heb vroegah ook wel eens zitten experimenteren met 1:1 scheidingstrafo's van 2 kW. (niet op de eindversterker)

Toen ik ze een paar maanden later weer weghaalde viel me op dat ik meer dynamiek had. Heb ze verkocht.

 Eigenlijk dezelfde ervaring.

Link to comment
Share on other sites

Yup, schreef ik al een heel eind terug. En een flink zware ook anders is het middel erger dan de kwaal (welke kwaal eigenlijk?) en sowieso behoorlijk kostbaar.

 

Ik heb hier nog een 3,5 kW ringkernscheidingstrafo staan (uit een zware UPS). Behalve dat het ding bromt, verslechtert hij ook de dynamiek. Ook wanneer hij niet voor de eindversterkers gebruikt wordt. Alleen zwaarder helpt dus niet. 

 

Een andere oplossing met een gebalanceerde scheidingstrafo werkte beter. Maar nadat ik een aparte groep en het stekkerblok (en apparatuur) van steraarde heb voorzien staat die ook overbodig te zijn. Hier gaan er twee buizen rechtstreeks vanaf de meterkast naar de zolder. In de ene zit alleen de aarde. In de andere de fase en 0 draad. Overigens gewoon 2,5 mm2 installatiedraad.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nee, er lagen twee audiogroepen op zolder. Met gewoon installatiedraad, maar vanaf de meterkast niet in de buurt van andere leidingen. Op advies heb ik van de ene groep de fase en nul gebruikt en van de andere groep alleen de aarde. Nu ligt aarde dus zo'n 10 cm van de stroomvoerende draden. De aarde is vaak vervuild. Zo bereik je dat de stroomdraden beter schoon blijven.

Link to comment
Share on other sites

Een aparte aardpen voor de audio is dan ook aan te raden?

Zeker wel, maar om zonder aardlekschakelaar te kunnen werken moet je wel diep de grond in. Al zal dat bij jouw misschien meevallen omdat het grondwater vrij hoog staat.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Een aparte aardpen voor de audio is dan ook aan te raden?

Hangt van je woning af.

Als je al een eigen aardpen hebt dan zal het niets doen.

Wordt de aarde aangeleverd dan heeft het wel zin om een extra aardpen te slaan en daar je hele woning op te zetten.

niet alleen je audio groep.

Je gaat namelijk een 2e aard punt maken waar door er de kans is op aard lussen.

Door nu alles om te zetten voorkom je dat. 

Link to comment
Share on other sites

Hangt van je woning af.

Als je al een eigen aardpen hebt dan zal het niets doen.

Wordt de aarde aangeleverd dan heeft het wel zin om een extra aardpen te slaan en daar je hele woning op te zetten.

niet alleen je audio groep.

Je gaat namelijk een 2e aard punt maken waar door er de kans is op aard lussen.

Door nu alles om te zetten voorkom je dat.

 

Maar dan helpt het nog niet. De storingen van de wasmachine en magnetron krijg je dan ook weer op je aarde. Alleen alle audioapparatuur op de schone aarde lijkt mij het best. Aardlussen kunnen dan alleen via antennekabels of netwerkkabels op je set voorkomen. Is dat een probleem, an kun je de satelietontvanger en server ed ook nog op de schone aarde zetten
Link to comment
Share on other sites

Eh de 0 (blauwe draad) maakt ook verbinding met de magnetron en andere apparaten.

Ga je de audio spanning dan ook achter een trafo zetten om alle verbinding met de rest van je huis kwijt te zijn.

Klopt, maar de aarde moet voor audio juist schoon blijven. De rest is kennelijk minder van belang.

Link to comment
Share on other sites

Klopt, maar de aarde moet voor audio juist schoon blijven. De rest is kennelijk minder van belang.

Vreemd.

We hebben immers wisselstroom.

Dan mag je verwachten dat als er al een stoorzender op de groep zit deze ook aan de 0 hangt.

Link to comment
Share on other sites

Alleen loont het dan de moeite om de schoonste fase te vinden. Daar moet ik dan eerst nog een apparaatje voor zien te vinden. Het twisten van een wisselspanning heeft dat effect?

Ook de fase onderling gebruiken de zelfde 0 dus wat is je winst?

Link to comment
Share on other sites

Alleen loont het dan de moeite om de schoonste fase te vinden. Daar moet ik dan eerst nog een apparaatje voor zien te vinden. Het twisten van een wisselspanning heeft dat effect?

Gewoon uitzoeken welke fase het schoonst is. Waarschijnlijk heb je 3 fasen in huis liggen. Met een spanningszoeker kom je dan al een heel eind. In je groepenkast kun je waarschijnlijk zien op welke fase de verschillende groepen zitten. Zo heb ik dat hier ook gedaan. Wél met je kladjes van het koper blijven.

 

Of twisten zin heeft weet ik niet. In ieder geval de aarde niet mee vlechten. Ferrietkralen eventueel alleen om fase en nul de aarde dus niet daar doorheen. Anders helpt het niet.

Link to comment
Share on other sites

Vreemd.

We hebben immers wisselstroom.

Dan mag je verwachten dat als er al een stoorzender op de groep zit deze ook aan de 0 hangt.

Daarom dus een apparte aarde, zodat deze niet direkt aan de nul hangt en vervuiking kan afvoeren ipv aanvoeren. De stoorzenders op nul en fase zijn minder van belang. Een schoon centraal aardepunt is echt van belang zo heb ik me laten vertellen. En dan de fase en nul door ferrietkralen halen om HF weg te filteren. Maar dat laatste heb ik ook nog niet gedaan.

Link to comment
Share on other sites

Kun je met een spanningszoeker ook wat zeggen over de juiste fase? Ik zat meer aan een scope of een apparaatje van kemp te denken (mains noise analyser ).

Heeft iemand op het forum misschien zo'n apparaat?

Link to comment
Share on other sites

Er komen 3 fasen in de meterkast binnen. Wanneer je weet op welke van die fases het minste vervuiling zit (bv de lichtgroep van de bovenverdieping waar de ledlampen weinig aan zijn), dan maak je daar je audiospulletjes aan vast. Jij woont in het buitengebied, de HF vervuiling van de buren is allang uitgedoofd voor die bij jouw is.

 

Een tester (scoop of beter) is natuurlijk beter, maar of die geschikt is om die HF te meten is maar de vraag.

Link to comment
Share on other sites

Ok meten kan altijd nog. Gewoon de fase pakken die nog vrij is ( ik denk dat er één onbenut is). Is een ouderwetse smeltzekering beter dan een automaat? Die heb ik nog enkele liggen, lijkt me prima voor een test. Een speciale hifi glaszekering houder kopen met vergulde zekeringen kan altijd nog lijkt me.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...