Jump to content

Op bezoek bij Carl

leobus
 Share

Recommended Posts

Vandaag een bezoekje gebracht aan Carl.

Wat een prachtig huis in een prachtige omgeving. En dan (voor zover het klaar is) ook nog eens, naar mijn smaak, heel fraai ingericht. Maar natuurlijk kwam ik voor de set(ten) en voor zijn nieuwe zolder. Ook nog even de potentiële kelderluisteruimte in de betonnen fase gezien. Als dat het wordt als audioruimte, kon dat wel eens heel fraai worden.

Na de koffie en het beluisteren van de kleine set in de huiskamer vertrokken we naar zolder.

Daar staat de al wel eerder beschreven set. Volgens Carl klopt er echter iets niet met de akoestiek. En dat ondanks een geöptimaliseerd dak. Er was al wel iets aan demping gedaan, maar Carl vond het nog niet optimaal. Nou moet ik zeggen dat het nog wel meevalt met de problemen. In het laag al helemaal geen probleem. Hoogstens een wat platte weergave. Op verzoek had ik nog een paar dempingspanelen meegenomen. Die hebben we eerst achter de luisterpositie gezet. Dat deed niet zo veel. Vervolgens verplaatst naar de zijwanden iets voor de spekers. N.b. De ene zijwand is recht en de andere (l) loop schuin door tot op de vloer. Met de panelen op de laatste positie klonk alles toch wel wat voller. Verder nog muziekjes gedraaid en gezellig gekletst. De panelen maar even achter gelaten om Carl nog verder te laten experimenteren. Was toch weer een leuke audiofiele middag. Carl bedankt voor je gastvrijheid.

Ik ben wel benieuwd wat Carl nog verder experimenteert, maar dat zal hij vast wel melden.

Groet,

Leobus

Inderdaad erg gezellig Leo. Ik ben pas een paar weken echt aan de slag op zolder. Na het bezoek van Hans en op zijn advies is het stereobeeld nu symmetrisch door het toevoegen van aborbtiemateriaal aan een wand ter compensatie van onder meer de gordijnen aan de andere kant. Sinds vandaag twee akoestische panelen van Leo geleend en op de eerste reflectiepunten geplaatst (Hans adviseerde dat ook al). En inderdaad het hele geluidsbeeld verbeterde sterk en volgens mij is het nu niet plat meer? Zou het geluid veel beter kunnen in deze ruimte? Roger komt ook nog, dus wie weet.

Ik ben inderdaad mijn huis aan het opknappen en zeer ambitieus daarbij. Doe ook veel zelf. Ik heb twee wat inhoud betreft even grote ruimten die zich lenen voor een luisterruimte. De een wordt luisterkamer en de andere logeerkamer. De zolder is nu klaar, het sousterrain volgt na de zomer. Zowel het opbouwproces als de luisterervaringen worden beschreven op Puresound. De bedoeling is een soort van vergelijk tussen twee typen ruimtes. Je bent dan in ieder geval welkom Leo.

Edited by carl