Jump to content

Laaggebrek in speaker (UPDATED)

tbenschop
 Share

Recommended Posts

Beste Bas,

Alleen echte maniakken en freaks kunnen geen compromissen sluiten!

Op basis van de SPH-300KE kun je een bassysteem bouwen dat lineair is tot ca. 23 Hz, en dat daarna met 3 dB/oct. afvalt.

Je hebt dan de 20 Hz nog net binnen de -3 dB grens - in theorie.

Maar dan moet die kast wel ongeveer 150 liter inhoud krijgen.

En omdat het niet alleen qua bereik (kwantiteit), maar ook qua precisie (kwaliteit) no-compromise moet worden, moet die kast van (liefst dubbelwandig!) speksteen (graag met een zandvulling in de spouw!) worden gemaakt.

Beste Bas, ik luister op dit moment naar "Into the Electric Castle" van Ayreon.

Via (bijgewerkte!) spekstenen luidsprekertjes van 45 liter. Je weet wel...

(Nee, ik maak geen reclame!)

Ik zal je vertellen... j

Geplaatst door Pjotr:

En dat is dan wel weer afhankelijk van de grootte van de kamer (basboost). De meeste speakeropgaven zijn "in room" gemeten, geeft een gunstiger maar ook realistischer plaatje. Alleen vermelden ze nooit voor wat voor kamer die gegevens zijn.

Hier zie je een in-kamer meting

Monopole_Dipole_lineair.jpg

(de rood-paarse lijn, de gele-oranje is open baffle)

-12dB @ 60 Hz, doet het vast goed in de verkoop :D

(met dank en zonder toestemming van Jag)

Geplaatst door Duck-Twacy:

Hier zie je een in-kamer meting

Monopole_Dipole_lineair.jpg    

(de rood-paarse lijn, de gele-oranje is open baffle)

-12dB @ 60 Hz, doet het vast goed in de verkoop      :D

(met dank en zonder toestemming van Jag)

Beste Ducktwacy,

Dit is inderdaad een gemiddeld beeld van hoe de response in de kamer is. En dan te bedenken dat deze response na corectie met de Ultracurve zo recht als een lineaal wordt! En dat is een ontzettende klankmatige vooruitgang!.

Groeten,

Bas

[QB]Als je door de kamer heen loopt, hoor je op andere plaatsen dan wel bas?

In dat geval zit je in een knoop te luisteren.

QB]

Als ik tussen de speakers sta, is er beduidend meer laag dan wanneer ik ervoor zit/sta. De speakers stonden ongeveer 3 meter uit elkaar en ik zat 3 meter voor het midden. Dat zou toch juist de ideale luisterpositie moeten zijn?

Speakers stonden beiden 0,5 meter van de zijwand af, en 3 meter van de achterwand.

Geplaatst door Ome Henk:

Uhhh, hebben we het hier nog steeds over "oplossingen" die tbenschop zoekt   confused.gif    :rolleyes:

Hij stelt de vraag nogal algemeen; stel dat..

enne, is dat een gemiddelde kamer? lijkt wel een doodskist :D Zeker laminaat op de grond ofzo

confused.gif

Geplaatst door tbenschop:

Als ik tussen de speakers sta, is er beduidend meer laag dan wanneer ik ervoor zit/sta. De speakers stonden ongeveer 3 meter uit elkaar en ik zat 3 meter voor het midden. Dat zou toch juist de ideale luisterpositie moeten zijn?

Speakers stonden beiden 0,5 meter van de zijwand af, en 3 meter van de achterwand.

Kijk, daar kun je wat mee. Zet maar eens wat meer naar achteren. Die bas hotspot komt vanzelf een keer langs.

Groeten Simon

Goed onthouden, Ruud, van mijn vorige topic! ;)

Oja en het vinden van de hotspot; de speakers zijn bedoeld voor mijn nieuwe huisje waarin ik ga samenwonen (klein, ik ben student).

Ik weet dus niet hoe groot onze huiskamer gaat worden, en hoever ik de speakers naar achteren kan plaatsen. 3 M vinds ik zelf een mooie afstand, misschien 4, maar niet meer! Ik bedoel het is niet de bedoeling dat ik in een sporthal of kerk ga wonen..

En trouwens, waarom zou de hotspot van deze speaker zoveel anders zijn dan die van een speaker met vergelijkbare afmetingen (waarbij je dus w

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Ducktwacy,

Dit is inderdaad een gemiddeld beeld van hoe de response in de kamer is. En dan te bedenken dat deze response na corectie met de Ultracurve zo recht als een lineaal wordt! En dat is een ontzettende klankmatige vooruitgang!.

Groeten,

Bas

De betreffende liefhebber heeft een UC (de oude) en een Sony pro DSP (meen de SRPF300) maar is er achter gekomen dat 15 db opkrikken ook niet alles is.

http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f=26&t=7871

Hij heeft ook 3 Crown amps ;)

De betreffende liefhebber heeft een UC (de oude) en een Sony pro DSP (meen de SRPF300) maar is er achter gekomen dat 15 db opkrikken ook niet alles is.

http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f=26&t=7871  

Hij heeft ook 3 Crown amps     ;)

Beste Duck twacy,

Ik heb het ook niet over opkrikken, maar vooral minderen zit het hem in. Een Uc (nieuwe of oude) kun je op veel manieren gebruiken, en vergt verstand van zaken.

Met de automatische correctie kom je al een heel eind. Maar met gezond verstand en de Paramtersiche eq. en de juiste Q factor's kom je echt een heel end.

3 Crown's.......Damm! :D. Maar er zijn veel Crown types, en ik ben alleen gecharmeerd van de Macrotecht serie, en de K.

Groeten,

Bas

3 - 4 meter!!! eek.gifeek.gif

Ik zit aan een halve tot een hele te denken.

Wat staat er in de manual?

Meestal geven ze aan hoever ze van een muur moeten staan.

Groeten Simon

Geplaatst door JazzLuva:

Volgens mij heeft Jag geen 3 Crown amps maar Crest, toch een verschil.

Beste Jazzluva,

Ja Crest is i.d.d. andere koek. Zei het wel dat dit ook kwalitaitef hoogwaardige amps zijn. Staan zeker op nummer 2 na Crown. Het heeft alleen net het Crown laag niet.

Beste sherwin,

Wat mij betreft is het Krell laag geen referentie meer. Het beruchte krell laag waar Krell mee bekend is geworden is er allang niet meer. Zei het wel dat bijv. de PFB250 mono's een zeer goed laag hebben, maar niet meer dan dat.

Een Crown K2 is een totaal andere klasse. De PA700's van vM hebben zeer goed en strak laag. En dat is al uitzonderlijk opzich. Echter niet de dramatiek en slamm van een Crown K2.

Het klinkt erg zwart wit, maar ik kan er niets anders van maken. Dit zijn mijn persoonlijke bevindingen, waar ik nog glashard achter blijf staan, totdat ik iets tegenkom wat de K2 overtreft.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Ome Henk:

:o oeps   :o Bedankt voor de terechtwijzing Jitze   :)

Sorry Henk, even een paar smilies bijgeplaatst, vergat even hoe gevoelig je bent :rolleyes:

Groet Jitze

• 2 weeks later...