carl Posted 2 april 2016 Report Share Posted 2 april 2016 Zoals gezegd tevreden met de Auralic. Ook met een USB stick met 75 CD's werkt hij prima. Nu heb ik er een hard disk aan liggen van 2 TB met zeg maar 1 TB aan informatie. Op een of andere manier pakt hij die niet. Waar zou dat aan kunnen liggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 2 april 2016 Report Share Posted 2 april 2016 Verkeerd geformatteerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 april 2016 Report Share Posted 2 april 2016 Hier staat vast het antwoord tussen Carl. http://www.auralic.com/download/LightningServerFAQ.pdf Er worden veel dataformaten ondersteund. Ik neem aan dat jouw harddisk USB de moderne versie 3 is? Anders kan het vrij lang duren, voordat er bestanden gevonden worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 april 2016 Author Report Share Posted 2 april 2016 (edited) Ik ga kijken. Het een WD elements 3.0. Volgens mij is die standaard geformatteerd. Edited 2 april 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 april 2016 Report Share Posted 2 april 2016 (edited) USB3 is backwards compatible, maar voorzover ik kan zien is de de mini zelf usb2 Ik zou er een interne SSD in stoppen. Intel ofzo Edited 2 april 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 april 2016 Report Share Posted 2 april 2016 Ja, vast, maar als je al zo'n halfvolle externe schijf hebt (kostte mij een paar jaar om die te vullen), dan wil je die graag kunnen zien. En misschien is Carl gewoon te ongeduldig. Kan me haast niet voorstellen, maar toch... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 april 2016 Report Share Posted 2 april 2016 (edited) USB3 is backwards compatible, maar voorzover ik kan zien is de de mini zelf usb2 Ik zou er een interne SSD in stoppen. Intel ofzo Dat hebben we in 1e instantie ook geadviseerd http://www.high-endforum.nl/topic/14871-2-terabyte/?p=458491 [....] Als ik een Auralic Mini zou hebben zou ik altijd gaan voor een interne schijf, waarom? omdat de SATA interface altijd snelere en daarom beter is dan welke externe harddisk of NAS dan ook. [....] Maar ja "de verkoper werkt ook zo" Maar goed Carl jij zit met de "gebakken peren" Ikzelf zou het volgende doen: Naar die verkoper gaan, "blonde pruik" op en niet gespeend van enige kennis en zeggen : "hij doet het niet" Geen late april grap Laat hem maar even zweten. En laat vooral niet weten dat je er enig verstand van hebt. Want mijn ervaring is dat, dat dan tegen je gebruikt wordt. "O mijnheer dat had u toch kunnen weten...." Zo' n discussie wil je niet .... Edited 2 april 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 april 2016 Report Share Posted 2 april 2016 Nou dan 'gewoon' de inhoud van de externe schijf kopieëren op een intern (te maken) ssd-schijfje. Maar ik zou eerst een uitzoeken of die harde schijf het überhaupt wel doet, en of de formattering ondersteund wordt door de Auralic (wat voor de pc van Carl natuurlijk ook een kluif kan zijn) Het is een krijgertje, dus terug naar de verkoper is er niet bij. Nog een tip(je): geef die externe schijf zijn eigen voeding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 april 2016 Report Share Posted 2 april 2016 Nog een tip(je): geef die externe schijf zijn eigen voeding. Ook die heeft hij gehad. Ik heb in een ander topic gelezen dat Carl een WD Elements heeft gekocht bij de Media Markt. Daar kan zover ik kan zien in de handleiding geen externe voeding op aangesloten worden. Je hebt dus kans dat de voeding van de Auralic Mini het niet trekt. Wordt ook voor gewaarschuwd in de handleiding van de Auralic mini. Misschien kan je hem terugbrengen Carl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april 2016 Author Report Share Posted 3 april 2016 Bij de koop van de Auralic wilde ik dit dus allemaal voorkomen. Die harde schijf kan natuurlijk niet meer terug. Ik heb er trouwens bewust voor gekozen: eerst experimenteren met een externe schijf als beginner. Daarbij kan ik de schijf meenemen en ergens anders opladen.Vanmiddag eerst maar een kijken op basis van de Auralic handleiding waar het probleem precies zit. Mijn vrouw heeft daar meer geduld voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 april 2016 Report Share Posted 3 april 2016 Het staat op pagina 2 Carl [...] USB removable hard disk (external power supply required) and even a hard disk ‘toaster’. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april 2016 Author Report Share Posted 3 april 2016 Ik ben een sukkel op dit gebied Jack, maar er zit geen mogelijkheid voor de aansluiting van een power supply op de WD elements. Via de computer kan ik er ook makkelijk in. Ik denk dus dat de externe power supply via de Auralic mini loopt. Of zie ik iets over het hoofd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 april 2016 Report Share Posted 3 april 2016 De voeding loopt dan inderdaad via je Auralic Mini. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 3 april 2016 Report Share Posted 3 april 2016 De goedkopere externe schijven gebruiken voeding via de USB interface. Die moet 500 mA kunnen leveren. Maar sommige fabrikanten van computers/streamers gebruiken goedkope USB chipsets die 500mA (net) niet halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 april 2016 Report Share Posted 3 april 2016 (edited) Nee Charles, je ziet niets over het hoofd. Een 2,5" HDD krijgt zijn voeding via de USB aansluiting. De USB aansluiting (USB1.1 en USB2.0) bestaat uit 4 contacten. +5V, Gnd, TX en RX Waarin TX en RX de datatrransmissie is (TX = Transmit Data, RX = Receive Data). De Auralic Mmoet dus de spanning leveren om de HDD te laten draaien, maar die voeding is te zwak. Daarom werkt je HDD niet op de Auralic. Aangezien er geen externe voeding op de hdd aangesloten kan worden, is deze helaas niet geschikt voor de Auralic.Voor een USB-stick levert de Auralic wel voldoende stroom. Een zwaardere voeding voor de Auralic helpt hier ook niet. E.e.a wordt geregeld door de streamer zelf. Die heeft een eigen voedinkje aan boord om de USB poort van spanning te voorzien De WD is dan wel USB3.0 (9 contacten), maar de Auralic is USB2.0. De laagste bepaald welk USB formaat gebruikt wordt. BTW, USB3.0 heeft extra datalijnen voor snellere data overdracht. De voeding zit op dezelfde pennen als bij USB2.0. Edited 3 april 2016 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 april 2016 Report Share Posted 3 april 2016 Bij de koop van de Auralic wilde ik dit dus allemaal voorkomen. Die harde schijf kan natuurlijk niet meer terug. Ik heb er trouwens bewust voor gekozen: eerst experimenteren met een externe schijf als beginner. Daarbij kan ik de schijf meenemen en ergens anders opladen.Vanmiddag eerst maar een kijken op basis van de Auralic handleiding waar het probleem precies zit. Mijn vrouw heeft daar meer geduld voor. Jammer, je kunt die schijf dan alrtijd nog gebruiken als back-up schijf voor je PC. Maar USB3.0 is op zich ook niet altijd probleemloos. Heb hier een zo'n schijf (met externe) die soms wel en soms niet herkend wordt door mijn PC. Moet ik soms meerdere keren even aan/uit zetten voordat de PC hem ziet. Het is overigens flauwekul dat een een UISB3.0 of USB2 schijf niet snel genoeg zou zijn voor audio. Is echt meer dan snel zat. Een interne SATA schijf is wel betrouwbaarder kwa verbinding (geen losse kabels). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 april 2016 Report Share Posted 3 april 2016 Wat dan wel weer opmerkelijk is, ik heb hier een 1TB USB3.0 hdd van de ALDI en die heeft naast de USB aansluiting wel nog de mogelijkheid voor en losse voeding aan dte sluiten. Die aansluiting gebruik ik echter niet omdat die niet nodig is op mijn PC. Die zou wel op je Auralic werken met een losse voeding erbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 april 2016 Report Share Posted 3 april 2016 Nee Charles, je ziet niets over het hoofd. Een 2,5" HDD krijgt zijn voeding via de USB aansluiting. De USB aansluiting (USB1.1 en USB2.0) bestaat uit 4 contacten. +5V, Gnd, TX en RX Waarin TX en RX de datatrransmissie is (TX = Transmit Data, RX = Receive Data). De Auralic Mmoet dus de spanning leveren om de HDD te laten draaien, maar die voeding is te zwak. Daarom werkt je HDD niet op de Auralic. Aangezien er geen externe voeding op de hdd aangesloten kan worden, is deze helaas niet geschikt voor de Auralic.Voor een USB-stick levert de Auralic wel voldoende stroom. Een zwaardere voeding voor de Auralic helpt hier ook niet. E.e.a wordt geregeld door de streamer zelf. Die heeft een eigen voedinkje aan boord om de USB poort van spanning te voorzien De WD is dan wel USB3.0 (9 contacten), maar de Auralic is USB2.0. De laagste bepaald welk USB formaat gebruikt wordt. BTW, USB3.0 heeft extra datalijnen voor snellere data overdracht. De voeding zit op dezelfde pennen als bij USB2.0. Klopt. Probleem is vaak dat de aanloopstroom van het schijfje groter is dan die 500 mA. Vaak komt dan de beveiliging van de USB poort daarop in actie. USB3 kan trouwens 2A leveren, zou in principe geen probleem moeten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 april 2016 Report Share Posted 3 april 2016 Wie beweert dat de dataoverdracht te traag zou zijn? Dat heb ik nergens gelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 april 2016 Report Share Posted 3 april 2016 Klopt. Probleem is vaak dat de aanloopstroom van het schijfje groter is dan die 500 mA. Vaak komt dan de beveiliging van de USB poort daarop in actie. USB3 kan trouwens 2A leveren, zou in principe geen probleem moeten zijn. De Aurelic is USB2.0. Die levert dus geen 2A. Is ook lastig met een muurwrat die maar 1A max levert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 april 2016 Report Share Posted 3 april 2016 (edited) Als je dan een externe schijf wil, zou ik zoiets kopen (heb er zelf ook een) http://www.verbatim-europe.nl/nl/cat/desktop/?con=48 ouwe test (tegenwoordig gaan ze tot 8 GB) http://www.modsynergy.com/review293.html Geen micro aansluitingen etc maar lekker "degelijke" full size usb, 3,5" disk en losse voeding Edited 5 april 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 april 2016 Report Share Posted 3 april 2016 Wie beweert dat de dataoverdracht te traag zou zijn? Dat heb ik nergens gelezen. ............... [....] Als ik een Auralic Mini zou hebben zou ik altijd gaan voor een interne schijf, waarom? omdat de SATA interface altijd snelere en daarom beter is dan welke externe harddisk of NAS dan ook. [....] Maar ja "de verkoper werkt ook zo" .................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 april 2016 Author Report Share Posted 3 april 2016 De gebruiksaanwijzing van de WD elements zegt dat hij aangesloten kan worden op 3.0 or 2.0 In principe zou het dus moet kunnen op de Auralic. Gaat dan het verhaal nog op dat de Auralic te weinig stroom genereert? Ik ga verder mijn huwelijk op spel zetten. Ellie gaat het voor me oplossen. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 april 2016 Report Share Posted 3 april 2016 (edited) Ik heb hier ergens een usb hubje liggen. Die heeft een aansluiting voor een externe voeding. Als je zo iets er tussen zet krijgt de Disc daar de voeding van en moet het gewoon werken. Voordeel is gelijk dat je wat extra usb aansluitingen er bij krijgt. Kan je er wat meer schijven of stickjes aanhangen. Zo iets dus. http://www.allekabels.nl/usb-hub/174/1083386/4-poorts-usb-20-hub.html?gclid=CjwKEAjw_oK4BRDym-SDq-aczicSJAC7UVRtmo8_xjIUnCEgcYHYyaP4jL_tAtp83Er3QOnT19ZsRxoC1RLw_wcB Moet nog wel een 5V adapter bij. Edited 3 april 2016 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 april 2016 Report Share Posted 3 april 2016 I.d.d. George, hubje met losse voeding er tussen. Als het dan nog niet werkt is het tijd voor de diskdokter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts