Jump to content

Nu ik weet wat Watt is, wat is nou THX?

Jango
 Share

Recommended Posts

Ik ben al veel meer te weten gekomen (mede dankzij dit forum) ben tot de volgende conclusie gekomen:

Het blijkt dat iedeen heeft zijn eigen voorkeur heeft v.w.b. het "klinken" van een reciever of versterker. Dit gaat ook op voor de luidsprekers. De ene houdt van laag, de ander meer van hoog. De ene vindt bijv. Onkyo "scherp" klinken, de andere weer "dof". Het komt dus aan op het luisteren, luisteren en luisteren en het gaat erom wat je persoonlijke vorkeur heeft. Ik ben op het punt van (be)luisteren beland. De volgende recievers staan op de lijst:

- Denon AVR-2801

- Pioneer VSX-859 RDS

- Sony STR-DB940QS.

De bovengenoemde recievers zijn allen als "sehr gut" uit de verf gekomen in het Duitse blad Video.

Aansluitend nog wel een vraag:

De Pioneer is een THX-EX reciever. Wat is (wat doet) THX, en waar staat "EX" voor.

Groeten,

Jango

Als je wilt weten wat THX-EX is moet je eens op

http://www.thx.com/

kijken daar kun je alles op vinden. Thx is eigenlijk een soort toevoeging op het geluid. Het zorgt er oa voor dat de treble die extra in bioscoopfilms zit omdat de frontspeakers daar achter een scherm staan eruit wordt gefilterd. Ook moet de versterker aan bepaalde eisen voldoen om THX gecertificeerd te zijn bijv het vermogen.

Let wel op dat je THX voor bioscopen en voor thuisgebruik hebt. Ik geloof dat de eisen van bioscopen uitgebreider zijn.

Jango,

THX is een soort keurmerk voor bioscopen en thuis apparatuur. Tevens doet THX, zoals hierboven reeds gezegd, bepaalde bewerkingen met het geluid zodat dit optimaal klinkt in een huiskamer. Verder moet THX apparatuur aan bepaalde eisen voldoen. Zo geldt voor speakers bijvoorbeeld dat om het THX keur te krijgen ze in staat moeten zijn om een geluid van 110Db 1 minuut lang weer te geven.

Het THX-EX van de Pioneer slaat echter op een geluid systeem. Zoals Dolby Digital (AC-3) en DTS ook geluidsystemen zijn is THX-EX dit ook.

THX-EX is feitelijk een uitbreiding op Dolby Digital. Bij Dolby Digital heb je 5.1 geluid, oftewel links/rechts/center/links surround/rechts surround en een subwoofer. Bij THX-EX wordt nu uit de beide surround kanalen nog een center surround kanaal gefilterd waardoor je in feite 6.1 geluid krijgt. Omdat Dolby vervolgens adviseert om voor dit center surround kanaal twee speaker te gebruiken zie je dit geluidsysteem ook wel als 7.1 geluid aangeduid.

Een ander geluidsysteem dat hiermee vergelijkbaar is, is DTS-ES. Dit doet in feite hetzelfde. Echter is er ook nog een versie DTS-ES Discrete, waarbij je echt 6.1 geluid hebt. Hier wordt het geluid van het center surround kanaal dus niet uit de beide andere surround kanalen gefilterd maar is echt als een apart kanaal aanwezig.

Jack

Hallo allemaal, en Jango in het bijzonder,

Ik zit met precies dezelfde vraag als jij, vandaar dat ik er op in wil haken: ik heb twee B&W speakers (CM4) beluisterd op een Denon 2801. Als center de 'CM C' en als achterspeakers de CM 2.

[offtopicmode]

Mijn vriendin had ik eigenlijk alleen maar meegenomen naar test ter beoordeling van het visuele aspect, maar ook t.a.v. het geluid kan ze haar zegje wel doen. Ze vond de speakers mooi en erg goed klinken, al komt zang/spraak erg naar voren bij deze speakers. Voor de rest lijken ze weinig gekleurd.

[/offtopicmode]

Maar ik vraag me nu wel af hoe de 'echte' audiofielen denken over deze combinatie, die me -aldus mijn vriendin- niet meer dan 8 mille mag gaan kosten.

Ik wilde aanvankelijk een Denon DVD1000 erbij kopen, maar wacht daar nu mee, temeer omdat Pioneer nu met de DVR-7000 komt. Nog een jaartje of anderhalf wachten en behelpen met PC-dvd-spelertje dus, tot de DVR-7000 en aanverwante concurrerende modellen betaalbaar worden voor ons allen.

Wie heeft een advies voor Jango en ondergetekende m.b.t. de genoemde receivers? Het enige deel van de vraag wat tot nu toe beantwoord werd is de THX/EAX-queeste.

Alvast hartelijk dank voor jullie postings!