Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Johan

René N.
 Share

Recommended Posts

Vintage......

Ik was eerder bij Johan geweest. Hij had mijn Philips AD12202/M8 breedbanders overgenomen en er werd toen een (tegen)bezoekje in Holten afgesproken. Dáár kwam ik toen met een Lafayette Bocama LA 224B  vandaan die ik op mijn computersetje gebruikt heb. Naar volle tevredenheid, ik stond versteld van de muzikaliteit van zo’n ding, maar heb toen mijn oog laten vallen op een Leak Stereo 70, die het nóg beter deed. De Bocama mocht dus terug naar Johan.

Johan-1.jpg

De eerste keer dat ik bij Johan was heb ik al een deel van de set gehoord: een volledig verbouwde en gemodificeerde Philips CD104, een Audioanalyse C900/B90MKII Klasse A versterker-set en als luidsprekers zelfbouw hoornkasten. Naar het Fostex ontwerp met Philips 9710 direct drive breedbanders erin, die, zoals Johan zei, gehoormatig toch beter bleken te presteren dan de Fostex FE206en waarvoor de hoornkasten oorspronkelijk ontworpen waren. Er bovenop losse Decca London ribbon tweeters, om het superhoog (eerste orde met 3,3uF Audyn Cap gefilterd) wat aan te vullen. Als extra versterker stond er een Bocama op de Audioanalyse en een tweede set luidsprekers: transmission lines, waarin woofers van de B&W DM2a, Jordan Watts modules en voor het superhoog de Kelly DK30 met de kleinste woodcones breedbandspeakertjes van JVC er op geplaatst, om het iets onderbelichte presence gebied net iets meer aanvulling in te geven.

Johan-3.jpg

Maar als eerste de Bocama met de hoorns. Klonk erg goed, veel laag, mooi in balans en heel snel. Na een aantal nummers van Johan gedraaid te hebben ging Lucinda Williams met Are you Down de Philips in. Dit nummer ken ik erg goed en het pakte me meteen. Lekker scheurende felle gitaar, de emotionele stem van Lucinda, mooi. Daarna werd er overgeschakeld naar de “grote” set speakers, wat heel anders van balans was. Percussie klonk wat beter, maar het was meer terughoudend dan de hoorn. Toen Johan de Audioanalyse versterkerset op deze grote speakers aansloot, verdween de beleving die in de andere configuratie juist wél aanwezig was. Platter, minder diepte, geen emotie meer. Er zijn nog wat CD’s van Johan gedraaid, maar op een gegeven moment miste ik teveel het gevoel wat ik bij de andere combinaties had gehad en vroeg of we toch niet terug konden naar in ieder geval de Bocama. Toen er geschakeld was viel alles weer op zijn plek…… Wel apart, om zo’n oude en niet eens een bijzondere versterker zo muziek te horen maken. Op het laatst zijn we nog even teruggeschakeld naar de Bocama op de hoorns, maar er was nog teveel te bepraten zodat de aandacht er niet meer zo was. Achteraf bezien eigenlijk jammer, want die combinatie had voor mij misschien wel de meeste potentie. Johan gaf later nog aan, dat de directe signaaloverdracht, zonder gecompliceerde filtering, een niet te onderschatte rol gespeeld zal hebben……

Een mooi album voor de vergelijkingen was het “pareltje” dat ik in 2014 of zoiets ontdekt heb, Melanie de Biasio met het album No Deal. Dit kwam ook behoorlijk bij Johan binnen en hij gaat hem dus bestellen. Dit album laat veel horen: ruimtelijkheid, emotie, lucht, attaque, mooi dus al referentie. En zo niet, dan om gewoon helemaal in op te gaan…..

Johan-4.jpg

En wanneer is een set eigenlijk “audiofiel”? Zoals uit de foto’s blijkt is bijvoorbeeld het aansluitmateriaal nou niet bepaald als zodanig te duiden. Het stekkerblok in de kast, dat ook nog weer in een stekkerblok verderop is aangesloten, de “dropveters”, de interlinks, nee, dit lijkt niet op high end in ieder geval. Maar hoe komt het dan dat het wél zo lekker klinkt? Of zou het door beter aansluitmateriaal nóg beter gaan klinken? Ik ben zelf wel van goede interlinks, stekkerblokken en voedingssnoeren, en ik denk wel dat daardoor de set inderdaad nóg veel beter kan gaan klinken. Toename van ruimtelijkheid, microdetail, gedefinieerder laag, volgens mij is er nog een hele mooie stap mee te maken. En dan is er nóg meer muziek…..

Johan-5.jpg

Een ietwat uitgebreider verslag op mijn audiosite http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij.....", met o.a. een nawoord van Johan zelf  :).

Edited by Ren

Leuk verslag Rene, lijkt me een wijs man die Johan.  Alleen je linkje  hear doet het niet. Via je website natuurlijk wel. 

Dank voor de melding, nu doet hij het wel. Tenminste, HEAR dan  ^_^

En even de foto van het stekkerblok erbij gezet, die miste nog, ook op mijn website.... :mellow:

Edited by Ren