Jump to content

Resonantiefrequentie

carl
 Share

Recommended Posts

Mijn vrouw is met haar vriendinnen op stap dit weekend. Dat geeft mij alle mogelijkheden. Vanavond een vriend op bezoek en dan gaan we in ieder geval de Thorens 160 met Denon 160 en de Dual 1219 met Philips 401 ll vergelijken. Ook ga ik proberen de LS beter los te koppelen van de vloer. Ook ga ik kijken of mijn nieuwe DIY platform werkt.

Daarnaast ben ik eens kijken wat voor elementen er in de Oracle passen. Daarvoor gebruik ik een resonantiecalculator van Resfreq.com. Dat lukt me aardig, maar hoe zwaar zijn eigenlijk schroefjes. Iemand heeft ze vast gewogen.

Het ligt eraan van welk materiaal ze gemaakt zijn. Aluminium schroefjes wegen zo'n 0,35-0,40g per paar. Nylon schroefjes zijn lichter en RVS schroefjes zijn weer een stuk zwaarder. Voor RVS mag je 1,0-1,3g per set aanhouden. Messing zit er tussenin.

Weer wat geleerd Roger, niet dat het zo nauw zal komen. Ik heb inmiddels wat berekeningen gedaan. Tot zaterdag!

Ik zal er weer eens lid van worden Kraus.

Op een of andere manier klinkt de 1219 met Flipse 401 ll beter dan de Thorens 160.1 met Denon 160. De Dual 1219 heef net wat meer gewicht. Subjectief klinkt de Dual combi net wat lekkerder dan de Thorens combi. Ik denk dat de Dual beneden blijft en met de Thorens boven geëxperimenteerd gaat worden. De afstelling kan beter en misschien wil ik wel een Grado MM/MI erop. Lijkt wel lastig voor wat betreft resonanties?

P S Volgens mij is die arm lastig met alle elementen.

Edited by carl

P S Volgens mij is die arm lastig met alle elementen.

Correctie: de arm is lastig met MM elementen. Ik denk dat Roger wel een punt heeft dat een Dynavector 10 maal 5 ideaal is voor deze arm. Daarnaast past de Denon 160 er ook prima op. Hetzelfde geldt voor de 103, maar die heeft een erg lage uitgangsspanning en een ronde naald. Ik moet toch maar eens proberen die 160 nog beter te installeren. De VTA lijkt bijvoorbeeld niet ideaal. Ook de naald moet een keer gecheckt worden. De Thorens gaat morgen als ik tijd over heb naar boven.

Edited by carl

Welke ruis bedoel je? amp-ruis is met een MM meestal lager, omdat de versterkertrap een factor 10 minder hoeft te versterken, dus ook de ruis minder versterkt. Groefruis zou in pricipe gelijk moeten zijn, maar ook die zal minder opvallen, vanwege de geringere versterkingsfactor die nodig is.

• Members

Weer wat geleerd Roger, niet dat het zo nauw zal komen. Ik heb inmiddels wat berekeningen gedaan. Tot zaterdag!

Ik zou die formule een keer in de koelkast zetten tot je de daadwerkelijke compliances weet. Japanners geven deze meestal op bij 100 Hz, die formule is gemaakt voor een compliance bij 10 Hz. Amerikanen en bijvoorbeeld ook van den Hul geven hem op bij 0 Hz (of statisch). Nu weet je dus nog niks denk ik?

Japanse compliance maal 2, dan zit je redelijk in de buurt, statisch delen door 2, zit je wederom in de buurt.

Dan blijkt zo'n Japanner met een compliance van 10 vaak 20 te zijn, en een van den Hul ipv 28 ineens 14. Krijg je hele andere uitslagen (en is het nog steeds niet meer dan een guideline)...

Als je het systeem een beetje snapt kom je natuurlijk wel aan de echte cijfers Marco.

Weer energie na Muenchen? Nog leuke dingen gezien behalve de onvolprezen Blumenhofers.

Voor mij misschien volgend jaar beter.

Edited by carl

• Members

Als je het systeem een beetje snapt kom je natuurlijk wel aan de echte cijfers Marco.

Weer energie na Muenchen? Nog leuke dingen gezien behalve de onvolprezen Blumenhofers.

Voor mij misschien volgend jaar beter.

En dan is het nog steeds niet meer als een guideline, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Er zijn de meest bizarre mismatches ontstaan omdat die formule zegt dat het perfect is, en zo zijn er ook extreem goede combis die volgens die formule niet mogelijk zouden kunnen zijn. Pin je er dus niet te veel op vast.

Munchen... eigenlijk niet echt iets geweldig goeds gezien of gehoord. Misschien zijn wij uit de handel dan ook wel de grootste z%&kerds? Het is een circus, een groot circus zelfs, maar deze maal niet 1 waarbij ik nu echt eens ergens van mijn stoel af viel. Ook in onze kamer vond ik dat het beter kon, dit zijn echter de shows met de grootste politieke spelletjes, dus heb je maar te roeien met de riemen die je hebt.

En energie? Zelf ben ik 2 dagen ziek geweest (iets wat me ook het avondje uit met Octave kostte en misschien ook wel de van mijn stoel val momenten), een vriend van mij is aldaar met de ambulance afgevoerd (infectie op zijn luchtwegen), Bob Jansen bleef met een longonsteking thuis, het was dit jaar dus meer een ziekenboeg waarvan ik nog steeds aan het bijkomen ben. Volgend jaar een betere denk ik dan maar...

Ik ga het in mijn agenda zetten Hans.

Ja? heb jij zo'n ding dan? Ik bedoel eentje die ook volgend jaar al doet.

Edited by mumsoft