Jump to content

Dynaudio; grote klasse?

Robbert
 Share

Recommended Posts

Spendor S6 en S8??

Ja hoor,een in het middengebied laidback klinkende luidperker,waardoor het hoog wzt uit balans en het laag (met sommige nummers) erg aangedikt klinkt (troebel,weinig laagjes gewijze opbouw van het laag).

Maar het is ook sterk afahnkelijk van de toegepaste bronnen en kabels.

met een zilveren luidsprekerkabel ZOU het laag weliswaar wat slanker kunnen gaan klinken,maar wel met meer defenitie.

IKKE

It

Hallo Robbert,

mensen zijn van nature lui en internet versterkt deze eigenschap, om luidsprekers te kunnen kiezen zul je echter in beweging moeten komen en gaan luisteren, het wordt nog veel erger, je moet ook met speakers gaan slepen en thuis controleren of het allemaal wel klopt en past.

Vragen om ervaringen op deze wijze is niet geheel zinvol, te bedenken valt dat een ieder op zijn eigen manier, vanuit een eigen referentiekader, zal reageren.

Daarnaast is taal wel de basis van ons communiceren, echter er zijn niet zo heel erg veel woorden en begrippen die een vaste betekenis hebben.

Zoals Haudio ook reeds opmerkte, dien je bij het kiezen van speakers zeker ook rekening te houden met het karakter van de gehele lijn apparatuur - inclusief verbindingen - die er voor gehangen wordt.

Soms is het niet de speaker die voor, bijv. scherpte zorgt, maar de CD speler of een ander component in de lijn en inderdaad is een Klipsch dan bij uitstek een speaker die dit soort zaken ook werkelijk laat horen.

Nadat mijn Heresy's hun intrede hebben gedaan is er heel wat electronica beluisterd voordat het geheel speelde zoals ik het graag wilde.

Heb dit beslist niet van een site of forum kunnen halen, heb hiervoor met veel spul moeten sjouwen.................

Groet Jitze

Geplaatst door KeesW:

Ik vraag me toch af hoe een hoop mensen iets beluisteren. Het blijft persoonlijk, oke, maar Dynaudio scherp en kil ??. Dynaudio is nog 1 van de wenige fabrikanten die textiel dome's gebruiken voor hun tweeters ondanks het feit dat ze moeilijk te produceren (en dus duur) zijn. De afregeling van Dynaudio is in mijn optiek eerder warm dan kil.

MvG Kees

Beste Kees,

Je bent echt niet de enige die Dynaudio alles behalve kil etc. vindt klinken.

Volgens mij zijn ze eerder laid back een tikkeltje en warm dan klinisch.

Maar tja smaken verschillen.

Toch maak ik regelmatig mee dat mensen bij elkaar langs luisteren.

Want als iemand tegen mij zegt (vraagt) wat is een warm klinkende luidspreker, dan zeg ik niet een Von Schweikert VR 1 , want volgens mij klinkt deze analitisch/neutraal.

Maar als ze de VR 1 vervolgens wel kiezen als warm klinkend, tja .............langs elkaar luisteren ?

MvG,

Haudio

:rolleyes::rolleyes:

Alle begrippen zijn relatief. Wanneer klinkt iets warm of scherp? kan het ook beide?

Zo had ik ook vernomen van andere mensen en tevens verwacht (door de textiel tweeter) dat de dynaudio minder scherp (agresief in het hoog) zou moeten klinken dan mijn b&w's waarvan de metal tweeters vaak als hard/scherp beschreven worden. Maar wat mij opviel is dat ze ongeveer hetzelfde klonken met als verschil dat ze iets minder zuiver in het hoog waren, vooral met rustige muziek, voor de rest minste ik een beetje laag maar dat is natuurlijk ook subjectief en smaak afhankelijk, voor de rest klinken ze erg natuurlijk dus niet echt warm of wat dan ook.

Iedereen zo zijn smaak, er zijn niks voor niks zoveel verschillende (klinkende) speakers op de markt. Nu alleen nog eentje vinden die 100% bij je past (en natuurlijk bij de rest van de apperatuur).

Ik kan me trouwens wel vinden in de term warm/afgerond/volle klank (en dan niet meteen op vrouwen doelende). Ik zelf heb jaren gespeeld met AR-17 speakers en moet zeggen hoe relaxed (en dan bedoel ik hoe makelijk ze muziek voortbrengen en emotie weergeven) deze speakers klonken heb ik nog niet gehoord bij moderne speakers. Die klinken toch altijd een beetje gefoceerd, alsof de muziek niet echt vloeit. Kortom ik moet nog meer luister werk doen voordat ik mijn perfecte speaker gevonden heb, tot nu toe blijft het behelpen (iets wat ook niet perse ontprettig hoeft te zijn).

Misschien trouwens ook een tip om te luisteren zijn Jean marie reynaud luidsprekers, schrijnen vrij warm te klinken.

Genoeg gebrabbel over vage termen luisteren zou ik zeggen want eigen oren bedriegen niet.

Ik ben het er mee eens dat alles relatief is, maar er is een klein verschil tussen relatief en verschillende betekenissen toekennen aan een begrip.

Als iemand een speaker aanbeveelt omdat hij warm klinkt, maar deze persoon bedoelt iets anders met warm dan degene die dat advies aanneemt, dan gaat er iets fout. Dat bedoelde ik ook met mijn eerdere opmerking over warm.

Iedereen stapt er makkelijk overheen, maar in feite praat je langs mekaar heen met dit soort vage begrippen.

Geplaatst door Maurice:

IK vind de oude contour serie geweldig, zeker de 1.3 MKII! Geweldig geluid, mooi ruimtelijk, detailrijk, de juiste warmte, dynamisch.....

MAARRRRRRRRRRR: Er moet wel een goede versterker en cd-speler op staan. Zeker op de versterker mag niet te veel bezuinigd worden, want dan gaan ze klinisch, kil, vlak etc klinken.

Dus als je

Hmm ik begin me af te vragen ofdat er wel een ideale speaker(/set) bestaat? En dan vraag ik me af ofdat je die dan wel wilt hebben.

Ik ben namelijk onder andere een liefhebber van populaire (zeg maar pop) muziek, helaas wordt deze muziek zelden goed op cd gezet waardoor het op een neutraal klinkende set eigenlijk niet echt goed klinkt.

Toch al te gek voor woorden dat je pas van je set kan genieten met een goed opgenomen cd?? (hmm misschien is er hier iets mis met mijn beredenering confused.gif ).

Ok proberen we het even anders, toch eigenlijk te gek voor woorden dat het eigenlijk geen zin heeft om een goede set te kopen als je van pop muziek houd. Scheelt hoop geld dat wel, maar helaas is mijn muziek smaak iets breder waarvoor ik dus een redelijke set heb aangesc haft, en dat klinkt erg goed maar helaas klinkt de pop weer niet.

Oplossing(?) een simpel midi setje kopen en daarop pop draaien??? :rolleyes:

Guest Huub Derkx

Ik heb de Dynaudio Audience 42 luidsprekers en gebruik die bij mijn REGA Brio 2000 en Planet 2000. Ik vind dat prima klinken. Ik heb die Dynaudio speakers van mij op een Accuphase set waarbij gruwelijk in de buidel was getast gehoord. En ook daarop klonken ze als een klok. De speakers klinken niet schel, vind ik weer, maar helder. Dat kwam vooral op die gruwelijke (qua geld) Accuphase set tot uiting. Meerdere mensen vonden dat ze niet schel of fel, maar helder klonken.

Hubertinus

Ikzelf vond de audience 42 iets te ingetogen klinken, maar dat kan ook gelegen hebben aan de aansturing of aan het feit dat ze misschien niet goed ingespeeld waren. Voor het geld een goede speaker vooral kwa instrumenten plaatsing, helaas wat te weinig bas naar mijn smaak. Iets wat me bij de contour s3.4 ook al opviel en wat ik eigenlijk niet verwacht had van dynaudio.

Geplaatst door Matthias:

Ikzelf vond de audience 42 iets te ingetogen klinken, maar dat kan ook gelegen hebben aan de aansturing of aan het feit dat ze misschien niet goed ingespeeld waren. Voor het geld een goede speaker vooral kwa instrumenten plaatsing, helaas wat te weinig bas naar mijn smaak. Iets wat me bij de contour s3.4 ook al opviel en wat ik eigenlijk niet verwacht had van dynaudio.

Vaak ervaar je een ongecontroleerd ( nogal vet) laag als meer en dit ben je mischien gewend..

Als laag goed gedefinieerd is word dit vaak ervaren als minder hoewel dit niet het geval is.

Vaak ervaar je een ongecontroleerd ( nogal vet) laag als meer en dit ben je mischien gewend..

Als laag goed gedefinieerd is word dit vaak ervaren als minder hoewel dit niet het geval is.  

Dat is zeker waar, kijk naar een speaker als de b&w nautilus 800/801/802 dan verwacht je echt weggeblazen te worden door de bas (gezien het voormaat van hun basunites) maar dat valt reuze mee. En nu is het voormaat van de luister ruimte ook nog van belang, hoe groter des te minder bas respons van de kamer.

Maar het is maar wat je bekoort, en live (akoustisch) optreden heeft opzich ook niet veel bas in zich, echter ga je naar een 'normaal' concert dan is de bas vaker wel wat voelbaarder, wat op zich wel prettig kan zijn.

Guest Huub Derkx

Ik begrijp niet waarom mensen een live concert vergelijken met het thuis draaien van een cd/lp. Bij een live concert is het geluid vaak niet je van het, dus dat hoef ik thuis niet te hebben. Misschien worden live bepaalde instrumenten wel benadrukt door diegene die aan het mengpaneel zit. Ook een cd/lp opname kan dat in zich hebben, dus een vergelijk tussen "live" en het thuis draaien van een cd/lp gaat mijns inziens helemaal niet op!

Hubertinus

Geplaatst door Hubertinus:

Ik begrijp niet waarom mensen een live concert vergelijken met het thuis draaien van een cd/lp. Bij een live concert is het geluid vaak niet je van het, dus dat hoef ik thuis niet te hebben. Misschien worden live bepaalde instrumenten wel benadrukt door diegene die aan het mengpaneel zit. Ook een cd/lp opname kan dat in zich hebben, dus een vergelijk tussen "live" en het thuis draaien van een cd/lp gaat mijns inziens helemaal niet op!

Hubertinus

Inderdaad, echter het bestaat dat het in een zaal wel goed gaat, hangt helemaal van een combinatie van fysieke omstandigheden en de geluidstechneut af.

Vanavond speelt in Spijkenisse een groep tsjechen - Jablkon - die eea op een geweldige manier onder controle hebben.

Op dezelfde wijze zijn ze ook omgegaan met de CD opname, blijft als belangrijk verschil dat een studio opname het moet doen zonder alle fratsen en reacties op het publiek, waardoor het geheel veel cleaner is.

Daarnaast zou je een bigband of een popgroep echt niet in de huiskamer willen plaatsen, laten we het niet over kerkorgels hebben.

De vergelijking van live met reproductie gaat in het algemeen volledig mank.

Groet Jitze

En ik maar denken dat de essentie van muziek reproduktie is het te laten klinken zoals het in het 'echt' klinkt. Geef mij maar een akoustisch live optreden in een goede zaal, daar kan geen opname tegen op, zou ook niet mogen want je kan een opname nooit beter later klinken dan hoe een instrument in het echt klinkt. Maar natuurlijk zijn dit optimale omstandigheden die in het echt niet veel voorkomen. Sta me zo nu en dan wel eens te ergeren aan de slechte geluids versterking bij somige concerten.

Precies en aangezien iedereen zo zijn eigen smaak heeft maakt het niet uit ofdat je je systeem muziekkaal 100% verantwoord is. Zolang jij er maar tevreden mee bent. (helaas ben ik niet snel tevreden :D )

Geplaatst door Matthias:

En ik maar denken dat de essentie van muziek reproduktie is het te laten klinken zoals het in het 'echt' klinkt. Geef mij maar een akoustisch live optreden in een goede zaal, daar kan geen opname tegen op, zou ook niet mogen want je kan een opname nooit beter later klinken dan hoe een instrument in het echt klinkt. Maar natuurlijk zijn dit optimale omstandigheden die in het echt niet veel voorkomen. Sta me zo nu en dan wel eens te ergeren aan de slechte geluids versterking bij somige concerten.

heb ik nooit last van

;)

Ik heb dan een stel zelfbouw Dynaudio's. En mag ik er even vanuit gaan dat de productie speaker en de zelfbouw het zelfde karakter hebben. Dan vind ik niet dat de Dynaudio speaker schel klinkt.

Hij klinkt juist goed/niet overdreven helder, detailrijk en super goede plaatsing. Misschien komt het ook door mijn set die ik er aan heb hangen. nl. de REGA Mira en de Planet.

Maar denken jullie ook eens aan de akoustiek waarin de set staat opgestelt. En de opname van de CD's. Daar valt ook een hoop op aan te merken.

Mijn Dyn's zijn inderdaar bij laag volume nog niet 100% van klank. dan bedoel ik wel erg laag van volume. Maar zet ik ze open, echt wat harder, dan lijkt het wel alsof er een zeer grote speaker staat te spelen. En zeer zuiver, mooi van klank, detailrijk, noem maar op.