Jump to content

Kabel advies voor mijn setje

AleSyS
 Share

Recommended Posts

Mijn setje is als volgend:

Loewe Xelos 5381ZW (Breedbeeld TV)

Harmon Kardon DVD-25 (DVD-speler)

JVC HR-S6953 (S-VHS videorecorder)

Yamaha RX-V620 (Dolby Digital / DTS receiver)

Denon DCD-655 (CD-speler)

Tannoy Revolution R3 (front speakers)

Tannoy Revolution R2 (rear speaker)

Tannoy Revolution RC (center speaker)

Magnat Vector Needle Sub 25 (subwoofer)

DVD speler zit aangeloten om mijn TV mbv Profigold PGV7000 (Oxy Pure Series) Scart kabel.

S-VHS videorecorder zit aangeloten om mijn TV mbv Profigold PGV7000 (Oxy Pure Series) Scart kabel.

CD-speler zit aangeloten op mijn receiver mbv Oehlbach optische kabel (type weet ik niet meer).

DVD-speler zit aangeloten op mijn receiver mbv Oehlbach optische kabel (type weet ik niet meer).

Subwoofer zit via een simpele mono-interconnect aangesloten op mijn receicer.

Front speakers zitten BI-wired (via A&B speakerset) middels koper/ziver kabel ((onbekend goedkoop merk) aangeloten op mijn receiver.

Rear speaker zitten via koper kabel (onbekend goedkoop merk) aangeloten op mijn receiver.

Center speaker zit via koper kabel (onbekend goedkoop merk) aangeloten op mijn receiver.

Welke kabels kan ik het beste vervangen om nog ultiemer te kunnen genieten van mijn HT-setje. En wat kabels worden er dan geadviseerd...

Hoi,

Zoals je overal op deze site leest is de keuze van de kabel erg afhankelijk van je smaak en budget. Als je DD speelt zijn met name de voorkanalen van essentieel belang. Ideaal is gelijke kabelsoort bij de center- en frontspeakers.

Ik gebruik zelf Audioquest Bedrock. Voordeel: Details worden zeer nauwkeurig geplaatst, geen zilver dus wat warmer geluidskarakter, strakke basweergave.. Nadeel: meterprijs vanaf 45 euro ex. montage, dikke stugge kabel.

Zelf heb ik ook mijn achterspeakers met koperkabel, zij het in een goedkopere prijs.

voor hifi (CD speler -> versterker) zou ik analoge overdracht prefereren, aangezien het geluid en beeld iets "vriendelijker" wordt. Mij bevallen de Straightwire kabels zeer goed: Hoog is minder fel, zeer veel mid drive, stem vergroot.

Ik hoop dat je iets verder komt, succes Martijn

Koper of zilver het is wat je wil, al maakt prijs meer uit, ken zilver kabels die warmer (en minder scherp) klinken dan de koper kabels die ik heb, maar helaas ook minstens 2x zo duur zijn. Betreft welke kabels? uitproberen, ga na een goede hifi winkel (die kabels uitleend) en probeer wat uit, kan je zelf de winst bepalen. Kwa aansluiting van cd speler (analoog/digitaal) is voornaamlijk afhankelijk van de DAC kwaliteit in cd speler of receiver, laat de beste DAC zijn werk doen. Wel zou ik zelf een coaxiale aansluiting verkiezen boven een optische, mits de lengte van de kabel niet te lang wordt (optisch heeft dan minder verlies). Voor de sub zou ik een 'gewone' interlink houden/nemen en niet een speciale subwoofer interlink, want deze kunnen een beetje te goed zijn in het doorgeven EN oppikken van lage frequenties (ik kreeg er dus gratis een 50 Hz brom van het stroomnet bij, dus heb ik de kabel maar retour winkel gedaan).

Met vriendelijke groet,

Matthias.

Koper of zilver het is wat je wil, al maakt prijs meer uit, ken zilver kabels die warmer (en minder scherp) klinken dan de koper kabels die ik heb, maar helaas ook minstens 2x zo duur zijn. Betreft welke kabels? uitproberen, ga na een goede hifi winkel (die kabels uitleend) en probeer wat uit, kan je zelf de winst bepalen. Kwa aansluiting van cd speler (analoog/digitaal) is voornaamlijk afhankelijk van de DAC kwaliteit in cd speler of receiver, laat de beste DAC zijn werk doen. Wel zou ik zelf een coaxiale aansluiting verkiezen boven een optische, mits de lengte van de kabel niet te lang wordt (optisch heeft dan minder verlies). Voor de sub zou ik een 'gewone' interlink houden/nemen en niet een speciale subwoofer interlink, want deze kunnen een beetje te goed zijn in het doorgeven EN oppikken van lage frequenties (ik kreeg er dus gratis een 50 Hz brom van het stroomnet bij, dus heb ik de kabel maar retour winkel gedaan).

Met vriendelijke groet,

Matthias.