René N. Posted 6 mei 2016 Report Share Posted 6 mei 2016 Lourens had de Harmonizers gekocht. We hadden ze al een keertje bij Cock van Sonore Audio gehoord, waar ze op gemodificeerde Kef LS50’s speelden. Lourens heeft de niet-gemodificeerde versie, maar daarnaast ook de Doumois Geal, waar Marco de Wilde (van Music2) van verwachtte dat deze het beter met de Harmonizers zouden doen dan de Kef’s. Of dat inderdaad zo is, gaan we later deze maand een keertje beluisteren. Maar eerst dit luisterbezoek. Aan de set was sinds de laatste keer dat ik er naar geluisterd heb eigenlijk niets veranderd, op wat aanpassingen van kabels na. En dus ook geen Kef’s, waar nu de Doumois Gael’s voor in de plaats staan te spelen. Met daar bovenop de Harmonizers. De Harmonizer We hebben eerst wat CD’s van Lourens beluisterd, waaronder van het jazztrio Kapok, beetje experimentele jazz wel. Na de gewenningstijd, die ik altijd wel nodig heb bij een andere set, werden er ook wat platen opgezet. Echter, die klonken wat ingezakt, maar wel met veel laag. Omdat het niet goed klonk heeft Lourens toen wat buizen gewisseld en eerst leek dat goed te werken, maar uiteindelijk was het tóch niet zoals het moest zijn. Met zo’n analoge kant zou het op zijn minst gelijkwaardig moeten zijn aan het digitale…. En dat is het ook wel geweest, alleen de oorzaak van het inzakken was volstrekt onduidelijk. Lourens is trouwens van plan om met een phono pre met variabele afsluitimpedanties te gaan kijken wat de meest ideale waarde is. Na een buizenwissel van de 2 gelijkrichters en de twee achterste buizen hebben we het verschil van de digitale en analoge kant nogmaals zitten analyseren, met muziek van Dead can Dance en de LP Spiritchaser. Daar staan mooie stukken op die ik door en door ken. Het leek wel beter te gaan, maar het was nog lang niet op het gewenste nivo. Later mailde Lourens dat hij de voorste buizen ook had omgewisseld voor reserve exemplaren, en dat het weer op nivo was. Enige opluchting klonk door in zijn email…. Achterin zit geen luidsprekerunit maar een passieve radiator Maar om uiteindelijk de verschillen mét en zónder Harmonizers te gaan ondervinden hebben we de CD van Lucinda Williams opgezet, met het nummer Are you Down. Eerst speelden we mét, en toen zonder: we waren beiden eigenlijk niet onder de indruk van het verschil, het was veel minder groot dan verwacht. Ja, het was wat minder dynamisch, platter, maar een groot verschil leek het niet zijn. Maar toen er weer teruggewisseld was waren de verschillen zó duidelijk, dat we ons afvroegen waarom het met de eerste wissel niet opgevallen was: dynamiektoename, diepte in de muziek, “afgeronde” instrumenten, gedefinieerder laag. Het verschil was nu ook zó overtuigend, dat teruggaan naar de set zónder Harmonizers zeker geen optie meer is…… Op de grond onder het rack liggen 2 Suzi Wong Tegels Lourens is wel nieuwsgierig naar het verschil van de Doumois Geal's ten opzichte van de door Cock gemodificeerde Kef's, beiden natuurlijk mét Harmonizers. Maar dat gaan we binnenkort horen.... Uiteraard staat ook dít bezoek op mijn website: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 mei 2016 Author Report Share Posted 6 mei 2016 Bijzonder trouwens, kan nu zo de hele pagina van mijn website in één keer hier naar toe kopiëren, zonder de URL's van de plaatjes apart aan te geven..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 mei 2016 Report Share Posted 6 mei 2016 Grappig, vanmiddag heb ik mijn Harmonizers even beluisterd in een heel aardige set, en ook geen wereld van verschil ervaren. Maar nog een keer testen was er niet zo bij. Op mijn eigen set staan ze ook permanent, maar nu ga ik toch wat serieuzere testjes doen, n.a.v. jouw stukje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 mei 2016 Author Report Share Posted 6 mei 2016 Grappig, vanmiddag heb ik mijn Harmonizers even beluisterd in een heel aardige set, en ook geen wereld van verschil ervaren. Maar nog een keer testen was er niet zo bij. Op mijn eigen set staan ze ook permanent, maar nu ga ik toch wat serieuzere testjes doen, n.a.v. jouw stukje. Was dat bij Rob? En eerst zonder en toen mét? Of andersom? Zou toch wel verschil kunnen uitmaken, tenminste, bij ons dan zoals je hebt gelezen.... Eigenlijk zou dat dan blind moeten, zo'n test. Alleen misschien lastiger te realiseren, als je zelf moet omwisselen . Hebben wij ook niet gedaan trouwens.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 mei 2016 Report Share Posted 6 mei 2016 Nee, niet bij Rob. En ook niet op die manier, met maar éen album. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 mei 2016 Report Share Posted 7 mei 2016 ik lees met interesse over die opzet-kastjes. met het goede geluid dat ik links en rechts bij anderen hoor is het lastig voor te stellen dat dit dan weer zoveel toevoegt. zeker bovenop de knutsels en frutsels die ik al heb. ook hier is het weer: zelf beluisteren. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 mei 2016 Author Report Share Posted 7 mei 2016 (edited) Jullie (Marc en jij) hadden geloof ik toch al een afspraak gepland? Kan Marc toch dat setje van hem meenemen? Het zou me verwonderen als ze bij jou niets toevoegen . Edited 7 mei 2016 by Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 mei 2016 Report Share Posted 7 mei 2016 ik ging eerst even bij Marc luisteren meen ik, wegens de DAC-progressies. maar vroeg of laat zullen de doosjes wel op audientie komen, er wonen ook doosjes in Delft weet ik intussen ))) en ja als ik zo lees moet het hier ook hoorbaar zijn. ik hoop dat die witte onderdrukker van een Sinterklaas niet afgeschaft wordt haha. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 mei 2016 Report Share Posted 7 mei 2016 O ja, als jij het hier hoort, kom ik nog eens langs met die dingen. En dan testen zoals Rene deed. Ik moet zeggen, bij Cock in HvH was het effect er met scheppen, bij mij is het minder overtuigend. Maar ik ga de René-test nog eens doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 mei 2016 Report Share Posted 7 mei 2016 als je het gewoon gaat vinden, is nog de vraag of je het weer kan missen. ik heb wat dingetjes, als ik die moest missen zou ik mijn set verkopen. terug went niet namelijk. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 mei 2016 Report Share Posted 7 mei 2016 Marc, maar jij hebt lekker geen class d versterker :biggrin: ,dus het geluid van cocky moet je helaas missen als het goed volgt en lees had de heer van Liempd er over schreven.over een show vlakbij in Eindhoven. Mvg wol class d amateur Ik heb een class G versterker, matcht geweldig met mijn class G speakers en mijn idem O-live. De Brooklyn is nog class g(ewoontjes), maar vanaf vrijdag vermoedelijk ook class G Of de Harmonizers dat nodig hebben is nog de vraag. als je het gewoon gaat vinden, is nog de vraag of je het weer kan missen. ik heb wat dingetjes, als ik die moest missen zou ik mijn set verkopen. terug went niet namelijk. groet Krek, je bent me voor. Goed geluid went heel snel, gebrek niet. Dus eerst mét testen, dan zonder, en dan weer mét. Als dat een opluchting geeft, weet je het. En zo niet, verkoop je ze. Niet aan Wol natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 mei 2016 Author Report Share Posted 7 mei 2016 als je het gewoon gaat vinden, is nog de vraag of je het weer kan missen. ik heb wat dingetjes, als ik die moest missen zou ik mijn set verkopen. terug went niet namelijk. groet Yep, dat klopt hélemaal . Een aantal veranderingen bij mij geven zó'n verschil, bijvoorbeeld het aan laten staan van de voorversterker. Daar zitten EL3N buizen in, wellicht jammer daarvan, maar ik laat hem wél aanstaan. Er is gewoon geen weg terug..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 8 mei 2016 Report Share Posted 8 mei 2016 mooi verslag met de foto,s Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 mei 2016 Report Share Posted 9 mei 2016 Yep, dat klopt hélemaal . Een aantal veranderingen bij mij geven zó'n verschil, bijvoorbeeld het aan laten staan van de voorversterker. Daar zitten EL3N buizen in, wellicht jammer daarvan, maar ik laat hem wél aanstaan. Er is gewoon geen weg terug.....zou best mee kunnen vallen "always on" voor de levensduur van die buisjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 9 mei 2016 Report Share Posted 9 mei 2016 Ja, zeker mooi verslag. Leuk om te lezen dat het experimenteren nu in de eigen set gebeurt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts