Jump to content

Vliezen

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

In het verleden ging het er al vaak over. Volgens Spido kunnen electrostaten en andere vliesluidsprekers geen laag weergeven. Dat komt kennelijk door de akoestische kortsluiting.

Nu hebben we afgelopen donderdag op de audioclubavond een demo van de Quad ESL 2912 electrostaten mee mogen maken. Zelfs in die grote ruimte mét de luidsprekers zo'n 3 m van de achterwand en zo'n 40 leden binnen kwam het laag toch erg goed uit de verf. Zelfs de laagste orgelregisters kwamen erg realistisch over. Beter ook,  dan met de conusluidspreker die ook gedemonstreerd werden.

De electrostaten gaan volgens de spec's zelfs tot 32 Hz op - 6 dB. Ze hebben dan ook een flink formaat, zodat akoestische terugkoppeling door de hoogte en door de vloer wordt vermindert.

Ik heb ook nog niet meegemaakt dat een set verschillen in opnamekwaliteit zo genadeloos laat horen. De opname van Erik Vloeimans b.v. klonk zeer schoon en dynamisch. Terwijl andere opnamen soms toch wel wat scherpte lieten  horen. Ook hoor je dat stemmen soms zeer onnatuurlijk zijn opgenomen.

Was het dan alleen halleluja? Nee. Het stereobeeld ontstond alleen in een redelijk vorm wanneer je precies in het midden zat. Daarnaast luisterde ik al snel naar één luidspreker. Waarschijnlijk is dit beter wanneer de luidsprekers exact op je gericht worden. De ringvormige tijdvertraagde aansturing werkt volgens mij alleen wanneer je de luidsprekers alleen precies haaks hoort.

Nu heeft e.e.a. ook te maken met de haast in opstelling. De mensen van New Transtec hadden n.l. 1,5 uur in de file gestaan en kwamen pas om 18:45 uur binnen. Dat het spul dan om 19:30 uur speelt is op zich al bijzonder. Maar een half uur opwarmen is kennelijk te weinig. Later op de avond klonk het een stuk organischer dan in het begin. Maar ook aan het opstellen van de luidsprekers kon vanwege het tijdgebrek te weinig aandacht worden geschonken.

Maar vooral het laag van deze set heeft op mij erg veel indruk gemaakt. De ESL 63 die in dezelfde ruimte enkele maanden geleden speelde klonk prachtig, maar het diepe laag van de ESL 2912 werd niet gehaald. Er is kennelijk nog steeds ontwikkeling in electrostaten, al zal de grootte van de panelen zeker hebben meegespeeld.

Wat me ook opviel, was een dikke schoor van de bovenkant van de luidspreker naar de voetplaat. De ESL63 had deze niet. Dat zal zeker ook meespelen (of eigenlijk juist niet).

De jongens van New Transtec lieten ook horen wat het effect is wanneer de tijdvertraging er niet is. Middels een paneel wat door Paul Mastenbroek in de hand werd gehouden liet hij horen wat de verschillen waren wanneer de hoek van afstraling veranderd. Dit effect was werkelijk enorm. Het clublid naast me merkte op "het lijkt wel de bundeling een hoornluidspreker". Niks mis mee, maar het wordt zonder de puntbronbenadering wel meer een "eenpersoons" luidspreker. Voor harde ruimten lijkt mij een bundelende luidspreker overigens wel een voordeel.

Kortom... de vliezen doen het goed dit jaar.

De vliezen die ik gehoord heb waar goed en strak laag uit kwam waren de Acoustat die Jerry heeft gehad.

Die waren bevestigd aan een stalen frame dat afgedekt was met doek met daarin een paar openingen.

Het stalen frame diende uiteraard om zoveel mogelijk resonanties te elimineren.

Persoonlijk zou ik tevreden zijn met het laag van de esl 63.

De grote Magepans doen het wat laag betreft ook niet slecht.

De cacoustat van Jerry ken ik ook vrij goed. Daar vond ik het laag te vet en te veel op één frequentie gericht. De Quad deden dit beter. Van de andere kant klonk het midden en hoog in de supergedempte ruimte van Jerry vrijwel ongeëvenaard.

De ESL63 doet het in een kleinere ruimte ook erg goed. Verschillende keren gehoord bij Kermit.

Magnepans doen in het algemeen het laag inderdaad wat makkelijker dan electrostaten. Volgens mij heb ik alles wat er aan Magnepans is wel eens gehoord. En dan vaak in optimale omstandigheden. Erg goed.

Edited by Hans van Liempd