Jump to content

problemen voeding - dumortier sforzando

Zeeuw1978
 Share

Recommended Posts

Wie o wie heeft voor mij de gouden tip?

Na bijna 600 euro lichter te zijn, is mijn versterker vrijwel gereviseerd. Elco's, weerstanden, lampen, voedingcondensatoren e.d. zijn vervangen.

Nu kwam ik 2 weken terug van de reparateur en bij het aanzetten van de versterker, knetterend geluid en rook. Direct de versterker afgezet en retour naar

de reparateur. Ik kreeg te horen dat er problemen waren met 1 voedingcondensator, deze is vervangen maar bij het aansluiten vanavond kwamen er wederom

kleine "klakjes" vanuit deze condensatoren (4 op een rij). Dat deze geluiden hiervandaan komen is mijn aanname.

Het geknetter was van zeer korte duur want de versterker speelt gewoon en geeft waanzinnig mooi geluid. Iedere keer wanneer ik hem uitzet en hem daarna weer

aanzet, helaas toch weer ietwat geknetter maar van zeer korte duur. De versterker is aangesloten op een stekkerdoos waar de overige componenten gewoon goed op spelen dus deze is m.i. niet defect. Let wel, de versterker is uit 1965.

Vraag: hoe krijg ik dit nu weg? Dienen de voedingscondensatoren van een zwaarder vermogen te zijn of is de massa niet geheel wat het moet wezen?

Graag jullie input.

Bvd. gr. Danny

post-82783-0-37635100-1466968060_thumb.jpg

Edited by Zeeuw1978

Verdacht zijn:

1. Koppelcondensatoren tussen de voor en eindversterker
  2. Ontstoringscondensator over de aan/uit schakelaar
  3. De schakelaar zelf 

E.e.a. kun je testen.  Sluit je versterker aan via een losse 220volt verdeel doos met aan/uit schakelaar en zet daar de versterker eens aan en uit mee.

Probleem weg?

Overgens €600 voor een revisie van een dergelijke versterker vind ik niet absurd hoog als het goed is gedaan.

Groet,

Jack

Verdacht zijn:

1. Koppelcondensatoren tussen de voor en eindversterker
  2. Ontstoringscondensator over de aan/uit schakelaar
  3. De schakelaar zelf 

E.e.a. kun je testen.  Sluit je versterker aan via een losse 220volt verdeel doos met aan/uit schakelaar en zet daar de versterker eens aan en uit mee.

Probleem weg?

Overgens €600 voor een revisie van een dergelijke versterker vind ik niet absurd hoog als het goed is gedaan.

Groet,

Jack

Beste Jack, had vanavond wat zitten googlen en toen sprak men over de soldeerverbindingen van hetgeen wat aan het knetteren was. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en hem opengedraaid. De verbindingen van de voedingcondensatoren eerst ontvet daarna de soldeerverbindingen opnieuw laten smelten en extra soldeer erop. Je raadt het nooit: probleem opgelost!!!!! De versterker heb ik 2 maal aan en uitgezet en geen geknetter meer. De voedingscondensatoren waren eerder door iemand vervangen en geheel nieuw; waarschijnlijk niet geheel goed gesoldeerd want ik heb geen geknetter meer. Laten we hopen dat dit een structurele oplossing mag zijn. Jammer dat die reparateur dat niet zelf heeft gedaan want ik ben niet technisch onderlegd maar wist waar het probleem zat omdat hij dit eerder deze dag dacht te hebben verholpen. Dank voor de tips!

Ik heb er geen verstand van, maar ff gegoogled

http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/148679-why-does-my-tube-amp-make-scratchy-popping-sound.html

http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/clicking-sound-until-amp-is-warm.689891/

http://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?52569-Amp-makes-ticking-sounds-while-warming-up

http://www.300guitars.com/articles/tube-amplifier-crackling-noises-what-to-look-for/

De laatset 2 gaat wel over guitaar versterkers

Als je niet zo veel verstand hebt van buizen electronica, dan zou ik het aan een expert overlaten.De spanningswaarden in meeste buizen amps zijn erg dodelijk.

Te laat. Nou ja, je leeft nog, dus genieten maar ;)

Ja ik leef nog hoor. Leuk dat ik allemaal mooie en bruikbare tips krijg! Heb gewoon eens geluk gehad met het zelf aan te pakken. Hij speelt namelijk nog steeds ^_^

Een mens mag wel eens geluk hebben..............die versterker heeft me bloed, zweet en tranen gekost om hem te laten maken. Deze versterker doe ik nooit meer weg.

Edited by Zeeuw1978

Beste Jack, had vanavond wat zitten googlen en toen sprak men over de soldeerverbindingen van hetgeen wat aan het knetteren was. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en hem opengedraaid. De verbindingen van de voedingcondensatoren eerst ontvet daarna de soldeerverbindingen opnieuw laten smelten en extra soldeer erop. Je raadt het nooit: probleem opgelost!!!!! De versterker heb ik 2 maal aan en uitgezet en geen geknetter meer. De voedingscondensatoren waren eerder door iemand vervangen en geheel nieuw; waarschijnlijk niet geheel goed gesoldeerd want ik heb geen geknetter meer. Laten we hopen dat dit een structurele oplossing mag zijn. Jammer dat die reparateur dat niet zelf heeft gedaan want ik ben niet technisch onderlegd maar wist waar het probleem zat omdat hij dit eerder deze dag dacht te hebben verholpen. Dank voor de tips!

Fijn dat hij het weer doet.  Mocht dat geknetter terugkomen vervang ze door Vishay MKP1839 850volt 

Fijn dat hij het weer doet.  Mocht dat geknetter terugkomen vervang ze door Vishay MKP1839 850volt 

Even een vraag Jack, dus deze passen in mijn versterker en deze zouden het geknetter `volledig` wegnemen. Vanochtend toch 1 klakje bij aanzetten maar zette hem wat (te snel) aan. Knopje wat je van boven naar beneden kunt bewegen.

Daarnaast nog deze vraag: het geluid is erg mooi maar links heeft plm 5% minder vermogen dan rechts als ik de boxen afzonderlijk hoor. Is dit te verhelpen of is dit stereo uit een jaren 60 apparaat?

Dat klikje kan gewoon uit een schakelaar komen. Je weet, hoe je dat kunt testen.  Zolang het geen harde knal is .... Bij transistorversterkers  zit dat meestal in de voeding, maar bij jouw zijn die voedingselco's al vervangen als ik het goed heb gelezen, verder is niet elk ontwerp uit de jaren 60 volledig klik en tik vrij . Meestal door het eenvoudige recht toe recht aan design. Leak versterkers geven ook een plof bij het aanzetten..... :D

Maar mochten de originele koppelcondensatoren er nog inzitten dan zou ik ze zeker laten vervangen door jouw techneut.  5% minder geluid kan vele oorzaken hebben, verschil in toleranties in onderdelen of volumeregelaar tot zo iets simpels dat het volume knopje voorop het chassis niet helemaal op de juiste stand is vastgeschroefd. :rolleyes:

Gewoon even voorleggen aan je techneut, die zal je vast helpen. (hoewel sommige allergisch zijn voor audiofiel geneuzel)  iets om rekening mee te houden  ;)

Edited by Tubejack

Dat klikje kan gewoon uit een schakelaar komen. Je weet, hoe je dat kunt testen.  Zolang het geen harde knal is .... Bij transistorversterkers  zit dat meestal in de voeding, maar bij jouw zijn die voedingselco's al vervangen als ik het goed heb gelezen, verder is niet elk ontwerp uit de jaren 60 volledig klik en tik vrij . Meestal door het eenvoudige recht toe recht aan design. Leak versterkers geven ook een plof bij het aanzetten..... :D

Maar mochten de originele koppelcondensatoren er nog inzitten dan zou ik ze zeker laten vervangen door jouw techneut.  5% minder geluid kan vele oorzaken hebben, verschil in toleranties in onderdelen of volumeregelaar tot zo iets simpels dat het volume knopje voorop het chassis niet helemaal op de juiste stand is vastgeschroefd. :rolleyes:

Gewoon even voorleggen aan je techneut, die zal je vast helpen. (hoewel sommige allergisch zijn voor audiofiel geneuzel)  iets om rekening mee te houden  ;)

dankje!

Als ik mijn LFD versterkertje aanzet klinkt er ook altijd een klakje. Als ik wissel tussen phono, streamer of AV-mediaplayertje, soms ook een klakje.

Maar de boel draait al een jaar of 8 lekker.

Natuurlijk, als je net getrakteerd bent op akelig geratel, dan is elk naar geluidje daarna verdacht.

Als ik mijn LFD versterkertje aanzet klinkt er ook altijd een klakje. Als ik wissel tussen phono, streamer of AV-mediaplayertje, soms ook een klakje.

Natuurlijk, als je net getrakteerd bent op akelig geratel, dan is elk naar geluidje daarna verdacht.

dus een klakje enkel bij aanzetten is niet erg?

Dat zijn ws relais, is niet erg (tenzij ze stuk gaan)

Dat zijn ws relais, is niet erg (tenzij ze stuk gaan)

Ik ga denk ik de schakelaar vervangen. Gekke is wel dat bij opstarten versterker de voedingcondensatoren begonnen te `klakken`, zachtjes dat wel en na mijn soldeeraanpak (bestaande solderingen opnieuwe warm maken en voorzien van extra soldeer het weg is op een enkele keer na als ik de schakelaar te `snel` omzet Schakelaar? gr.

dus een klakje enkel bij aanzetten is niet erg?

Zoals Tubejack zegt, dat is niet duidelijk. Ik bedoelde alleen te zeggen dat niet ieder klikje duidt op slecht functioneren. Die "plok" die mijn versterker geeft bij aanzetten kan met wat electronica best onderdrukt worden, maar dat is weer slecht voor het geluid.

Ik ga denk ik de schakelaar vervangen. Gekke is wel dat bij opstarten versterker de voedingcondensatoren begonnen te `klakken`, zachtjes dat wel en na mijn soldeeraanpak (bestaande solderingen opnieuwe warm maken en voorzien van extra soldeer het weg is op een enkele keer na als ik de schakelaar te `snel` omzet Schakelaar? gr.

Waarschijnlijk gewoon even een ctje over de schakelaar zetten dan zal die plop wel weg zijn.

Een schakelaar moet je normaal gesproken snel aanzetten.

Laat je die langzaam om gaan dan trekt deze vonken wat weer tot corrosie kan leiden en het kapot gaan van de schakelaar.

De C moet iets van 0.02uF zijn en een X2 markering hebben wat weer aangeef dat hij geschikt is voor netspanning.

Dat wou ik al eerder zeggen ,dat is iets van een prutsbeer.

Tussen repareren en modificeren is een groot verschil .

Mvg wol

ps of ga een langs Jack, kan een klein euveltje zijn, wie weet, ik ben geen reparateur maar ik denk dat die ergens te veel stroom trekt ,of te grote elco,s

Sinds gisteren weer een nieuw probleem. Volumeverschil in de uitgangen. Waarschijnlijk de potmeter. afwisselend verschil in volume. Heb de potmeter ietwat ingespoten met wd40 en hij werkt nu perfect maar ik begrijp dat dit wellicht niet de juiste manier is. Hopelijk is het probleem wel opgelost zo of heeft iemand goede ideeën?

Ja potmeter vervangen.

Wd40 helpt vaak maar even.

Ga hem vanavond nalopen met andere contactspray die weinig tot geen residu achterlaat. Let wel: de versterker heeft misschien 5 jaar niet gespeeld. Hopelijk wat vuil en anders: idd potmeter vervangen.

"André" draait zich om in zijn graf van deze onverkwikkelijke (voorgaande) situatie .... Ik voel mee met Zeeuw zijn rot gevoel ...

Normaliter gebruikte A.D. reeds  (zeer) stevige "potdichte" dubbel-potentiometers, met zweet en tranen te "demonteren" en  een huzarenwerkje om mooi lopend te krijgen ....

Indien "dat" het probleem is (was) zou het mogelijk zijn om een voorlopige "zwevende-dubbel-pot-meter" te monteren/solderen .... en auditief het resultaat te evalueren ...

In variante (met behoud van de "originele" potmeter):

Indien ultrasoon reinigen niet mogelijk is (maar toch met een pot-demontage) , is het mogelijk om met (nat) schuurpapier 2000 (en hoger) de weerstandspiste "en" ook het loper-punt met veel "fingerspitsegevoel" te polieren (lees rodieren) ...... 

(mijn positieve 11-tal-ervaringen met very-old-vintage-potmeters ).

Veel chance ...

In fine:

Het beste is volgens Kappa .... plaatst (en soldeer) een "deftige" dubbelpotmeter (en in functie van de geschikte kleine ruimte-volume) ....

"André" draait zich om in zijn graf van deze onverkwikkelijke (voorgaande) situatie .... Ik voel mee met Zeeuw zijn rot gevoel ...

Normaliter gebruikte A.D. reeds  (zeer) stevige "potdichte" dubbel-potentiometers, met zweet en tranen te "demonteren" en  een huzarenwerkje om mooi lopend te krijgen ....

Indien "dat" het probleem is (was) zou het mogelijk zijn om een voorlopige "zwevende-dubbel-pot-meter" te monteren/solderen .... en auditief het resultaat te evalueren ...

In variante (met behoud van de "originele" potmeter):

Indien ultrasoon reinigen niet mogelijk is (maar toch met een pot-demontage) , is het mogelijk om met (nat) schuurpapier 2000 (en hoger) de weerstandspiste "en" ook het loper-punt met veel "fingerspitsegevoel" te polieren (lees rodieren) ...... 

(mijn positieve 11-tal-ervaringen met very-old-vintage-potmeters ).

Veel chance ...

In fine:

Het beste is volgens Kappa .... plaatst (en soldeer) een "deftige" dubbelpotmeter (en in functie van de geschikte kleine ruimte-volume) ....

Heren, bedankt voor de tips. Caroluske, bedankt voor uw medeleven. Ik heb vanavond Griffon contactspray gebruikt om ze geheel te reinigen. Dit is speciaal voor potmeters. Alles werkt weer fantastisch! Ook zal ik nadenken om ze in de toekomst ultrasoon te reinigen. Goede tip! Ik zal dit eens nakijken maar ik denk dat iedereen het met mij eens is, als het nu werkt, er met je handen vanaf blijven. Alles werkt en werkelijk heren, fantastisch geluid. Ik draai oud vinyl zoals Paolo Conte met het nummer Gli IMpermeabili, het komt geheel tot zijn recht. Draai nu even met interaudio luidsprekers van Bose maar deze week de B&W prisma DM302, eens kijken of dat verschil zal maken. groeten uit Zeeland