Zeeuw1978 Posted 30 juni 2016 Report Share Posted 30 juni 2016 Hallo allemaal, Ik heb 2 maanden terug mijn Dual 1228 in orde laten zetten. De oude audiokabel is toen vervangen door 2 tulpstekkers die in mijn versterker passen. Op die oude bekabeling zat een massadraad. Nu moet ik zeggen dat ik het geluid erg goed vind maar als je het volume voldoende opendraait hoor je toch een "zoem" en daar ben ik echt niet blij mee. Kan ik dit zelf oplossen of moet ik naar de reparateur? Die reparateur zei 2 maanden terug dat een massadraad niet nodig was want dat werd opgevangen door die nieuwe tulpkabel, niet dus....of dit hoort erbij maar ik vind dit niet super. gr. Danny Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 juni 2016 Report Share Posted 30 juni 2016 (edited) Die massadraad had ie gewoon moeten laten zitten. Bij mijn Dual 604 zit de draad binnenin aan het chassis. De tulpstekkertjes hebben elk twee aansluitingen, samen vier, die rechtstreeks naar het element gaan. Edited 1 juli 2016 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw1978 Posted 1 juli 2016 Author Report Share Posted 1 juli 2016 Die massadraad had ie gewoon moeten laten zitten. Bij mijn Dual 603 zit de draad binnenin aan het chassis. De tulpstekkertjes hebben elk twee aansluitingen, samen vier, die rechtstreeks naar het element gaan. Kan ik gewoon ook een draad aan het chassis vastzetten en aan massa van de versterker vastzetten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 juli 2016 Report Share Posted 1 juli 2016 Ik ben geen techneut. Je kunt hem open maken en dan zie je vast waar dat draadje heeft gezeten. Misschien zit-ie er nog wel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 juli 2016 Report Share Posted 1 juli 2016 Dat een oude buizenversterker wat bromt wanneer je die opendraait is toch normaal. Gewoon luisteren of je er op luisterniveau last van hebt. Anders lekker verder genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw1978 Posted 1 juli 2016 Author Report Share Posted 1 juli 2016 Dat een oude buizenversterker wat bromt wanneer je die opendraait is toch normaal. Gewoon luisteren of je er op luisterniveau last van hebt. Anders lekker verder genieten. Hallo Hans, ja ik kijk het even aan. Die bromt niet bij CD, het is een oud gereviseerd ding. Sóchtends bij aanzetten knettert die heel kort want ik doe de stroom er volledig af ivm veiligheid. Je weet nooit ook al zegt men dat dit niet nodig is. Zou een evt massadraad die ik gewoon bevestig aan de binnenkant ook werken bij die Dual of moet dit anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 juli 2016 Report Share Posted 1 juli 2016 Zie hier, het advies van KT88: https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=36415.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw1978 Posted 1 juli 2016 Author Report Share Posted 1 juli 2016 Zie hier, het advies van KT88: https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=36415.0 Dankje maar bij mij zit er geen din kabel meer op maar een kabel met 2 tulpstekkers, er is dus geen din aanwezig. De brom is voornamelijk op mijn rechterspeaker, ik zal dus een draadje van de mantel van de tulpstekker laten lopen naar de massa van mijn versterker. Maar dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 juli 2016 Report Share Posted 1 juli 2016 Dankje maar bij mij zit er geen din kabel meer op maar een kabel met 2 tulpstekkers, er is dus geen din aanwezig. De brom is voornamelijk op mijn rechterspeaker, ik zal dus een draadje van de mantel van de tulpstekker laten lopen naar de massa van mijn versterker. Maar dan? Dat heeft weinig zin denk ik. Beter is dan, om het massapunt van de draaitafel (chassis) te verbinden met de massa van de versterker. Kijk ook even of er in het element geen verbindingsplaatje zit. Dit zit er soms om de massa van de arm te verbinden met een pen van het element. Hiermee heb je dan ook een massa aansluiting. Maar deze veroorzaakt soms juist een aardlus. Het best is 't (volgens mij) om het element aan te sluiten met de vier draden en deze niet met de massa van de draaitafel te verbinden. Dus alleen op de massa van de versterker. En dan een aparte massadraad van de massaaansluiting van de draaitafel (liefst de aansluiting vanaf de arm) naar de versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 juli 2016 Report Share Posted 1 juli 2016 Dankje maar bij mij zit er geen din kabel meer op maar een kabel met 2 tulpstekkers, er is dus geen din aanwezig. De brom is voornamelijk op mijn rechterspeaker, ik zal dus een draadje van de mantel van de tulpstekker laten lopen naar de massa van mijn versterker. Maar dan? Maar er zàt dus eerst wel een DIN-kabeltje aan? Wat Hans meldt lijkt me wel zinnig. Ik heb (heul even) de aardedraad van mijn Dual losgekoppeld, en werd getrakteerd op een forse brom. Er heeft overigens nooit een DIN-aansluiting op gezeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 juli 2016 Report Share Posted 1 juli 2016 (edited) Als je een multimeter bij de hand hebt, meet dan eerst of je een degelijk 0Ω meet tussen armbuis en chassis. Is dat niet het geval, dan is de armbuis niet goed genoeg geaard en komt daar je brom vandaan. Als je rechts wel brom hebt en links niet, zou je toch ff de bekabeling kunnen nakijken. Waarschijnlijk is de massa van het rechter kanaal dan niet "hard". Dat kan aan de schuifconnectors aan het element liggen (als ze zwart zijn moet je ze ff schoon krassen met een fiberborsteltje, een schroevendraaiertje of iets anders was niet te veel krast), maar ook aan eventueel slechte slodering in de tulpplug. Of zelfs op de connector waar de armbedrading en de aansluitkabel op ekaar aangesloten worden. Er zijn dus nogal wat mogelijkheden waar het fout kan gaan. De arm-aarde, die normaal op de middenaansluiting van de DIN plug zit, zal de gene die 'm omgebouwd heeft wellicht aan de signaalmassa van een van de tulppluggen hebben aangelsoten (waarschijnlijk links, want daar bromt ie niet). Vandaar dat je geen losse aardedraad hebt. Edited 1 juli 2016 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 juli 2016 Report Share Posted 1 juli 2016 Kijk toch even of er zo'n plaatje in zit: Hier aan de massapen van het linkerkanaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw1978 Posted 2 juli 2016 Author Report Share Posted 2 juli 2016 Maar er zàt dus eerst wel een DIN-kabeltje aan? Wat Hans meldt lijkt me wel zinnig. Ik heb (heul even) de aardedraad van mijn Dual losgekoppeld, en werd getrakteerd op een forse brom. Er heeft overigens nooit een DIN-aansluiting op gezeten. Op alle jaren 70 spelers en daarvoor zat m.i. een din kabel aan. Had deze dus laten vervangen door een dubbele tulpkabel waar de massa al in zou zitten. Ga vanavond met een maat van me eens de brom checken. Bedankt voor de opmerking. gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw1978 Posted 2 juli 2016 Author Report Share Posted 2 juli 2016 Dat heeft weinig zin denk ik. Beter is dan, om het massapunt van de draaitafel (chassis) te verbinden met de massa van de versterker. Kijk ook even of er in het element geen verbindingsplaatje zit. Dit zit er soms om de massa van de arm te verbinden met een pen van het element. Hiermee heb je dan ook een massa aansluiting. Maar deze veroorzaakt soms juist een aardlus. Het best is 't (volgens mij) om het element aan te sluiten met de vier draden en deze niet met de massa van de draaitafel te verbinden. Dus alleen op de massa van de versterker. En dan een aparte massadraad van de massaaansluiting van de draaitafel (liefst de aansluiting vanaf de arm) naar de versterker. Ga ik proberen, als het zover is dan zal ik het laten weten. Dankje. ps: repareert u ook of weet u een goed adres in zeeland. Woon zelf in middelburg. gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw1978 Posted 2 juli 2016 Author Report Share Posted 2 juli 2016 Als je een multimeter bij de hand hebt, meet dan eerst of je een degelijk 0Ω meet tussen armbuis en chassis. Is dat niet het geval, dan is de armbuis niet goed genoeg geaard en komt daar je brom vandaan. Als je rechts wel brom hebt en links niet, zou je toch ff de bekabeling kunnen nakijken. Waarschijnlijk is de massa van het rechter kanaal dan niet "hard". Dat kan aan de schuifconnectors aan het element liggen (als ze zwart zijn moet je ze ff schoon krassen met een fiberborsteltje, een schroevendraaiertje of iets anders was niet te veel krast), maar ook aan eventueel slechte slodering in de tulpplug. Of zelfs op de connector waar de armbedrading en de aansluitkabel op ekaar aangesloten worden. Er zijn dus nogal wat mogelijkheden waar het fout kan gaan. De arm-aarde, die normaal op de middenaansluiting van de DIN plug zit, zal de gene die 'm omgebouwd heeft wellicht aan de signaalmassa van een van de tulppluggen hebben aangelsoten (waarschijnlijk links, want daar bromt ie niet). Vandaar dat je geen losse aardedraad hebt. zal dit proberen zodra ik tijd heb. Bedankt!! Ik word zo nog een keer echt technisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 juli 2016 Report Share Posted 2 juli 2016 Ga ik proberen, als het zover is dan zal ik het laten weten. Dankje. ps: repareert u ook of weet u een goed adres in zeeland. Woon zelf in middelburg. gr. Eh... nee repareren niet. In Zeeland ken ik ook geen reparatieadressen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw1978 Posted 2 juli 2016 Author Report Share Posted 2 juli 2016 Eh... nee repareren niet. In Zeeland ken ik ook geen reparatieadressen. ok geen probleem. dank voor de info. gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 juli 2016 Report Share Posted 2 juli 2016 Ronald in Utrecht heeft wél erg veel kennis betreffende Dual. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 juli 2016 Report Share Posted 2 juli 2016 Anders Ferry wel http://www.platenspelerszaak.nl/index.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw1978 Posted 2 juli 2016 Author Report Share Posted 2 juli 2016 Als je slim bent en dat ben jij, volgt eerst de raad van Sodejuu op, voor je naar een reparateur gaat. Mvg wol Ps als iemand een tekeningetje maakt van armbedrading van element naar tulp en hoe de aarde moet zou wel eens handig en leerrijk zijn voor flappen de flap. Ik zal het eerst uitproberen die raad maar bedankt, gr. appeflap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts