Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Hendrie in Apeldoorn

René N.
 Share

Recommended Posts

In het verleden waren we elkaar al een aantal keren tegen het lijf gelopen en daarbij ook al gesproken over audio, maar tot een luisterafspraak was het nooit gekomen. Tot nu dan, waarbij een mogelijke uitwisseling van LP’s tot een kort bezoekje van Hendrie had geleid. En toen er een aantal gemeenschappelijke audio bekenden ter sprake kwam, leidde met name dat van Jerry tot nieuwsgierigheid over de set en de luisterruimte van Hendrie.

Hendrie-1.jpg

Het zicht vanuit de luisterstoel

Tot grote verwondering leidde de entree in de luisterruimte niet, maar wel tot een glimlach vanwege de hoge mate van aanpassing van de ruimte: mooi om te zien dat er ook mensen zijn die veel verder kunnen en vooral durven gaan dan wat “normaal” is. Daar waar ik zelf ook al redelijk ver ga met in het oog springende dempingsplaten of een rigide steun die de Open Baffle met de muur verbindt, gaat het bij Hendrie gewoon “los”. Alle muren zijn gedempt met eierdozen, dempingsplaten en mooie zware donkerrode gordijnen, waardoor een lekker droog klinkende ruimte is ontstaan. Het meest opvallende is echter de luisterstoel, geïnspireerd op het ontwerp van Jerry uit het zuiden des lands, bij mij bekend onder de nickname S.O.T.A. Jerry van het audio forum. Waar hij overigens helaas nooit meer aanwezig is. Uit de beschrijvingen die ik jaren eerder al op het forum had gelezen, stond hier een luisterstoel aan die beschrijvingen voldeed: het heeft een soort opbouw die doet denken aan een rieten strandstoel: je zit er helemaal in en neemt daardoor de reflecties van opzij, achteren en boven weg. Een bijzondere gewaarwording, met name als de verschillen duidelijk worden als je tijdens het luisteren even iets naar voren gaat leunen en daardoor de reflecties weer meer hoorbaar worden. Je wordt, als je in de stoel zit, gewoonweg in de muziek gezogen.

Hendrie-2.jpg

Een niet alledaagse oplossing voor een luisterstoel

In het begin is er een aantal CD’s gedraaid die ik had meegenomen, als referentie zeg maar. En ja, die gingen in een Philips CD104, een toppertje uit de beginjaren van de CD, toen het geld nog niet op kon bij Philips. Of dat in ieder geval het format van de CD neergezet moest worden. Deze speler is heel behoorlijk gewild als modificatieobject (ook ik ben er nog naar op zoek geweest) en speelt, als die modificatie goed wordt uitgevoerd, de sterren van de hemel. Deze is overigens gemodificeerd door Jan Hut en ik mocht hem aan het eind van de avond meenemen om hem eens op mijn eigen set te proberen. Ik ben heel benieuwd wat hij ten opzichte van mijn toch ook niet verkeerde Teac VRDS 25X gaat doen…….

Maar goed, eerst mijn  CD’s dus. Nine Horses, een project van David Sylvian, klonk prachtig met de krakende stem van David, en dat kraakte dus écht, zo ook het rietje van de saxofoon. En wat een dynamiek in die slagen van de drum. De achtergrondzang plakte wel wat meer aan elkaar maar het geheel klonk lekker muzikaal. De mooi cleane gitaar op het nummer Are You Down van het album Essence van Lucinda Williams was ook al zo dynamisch. En dan natuurlijk weer No Deal van Melanie de Biasio. Hier kwam het gemis aan microdetail echter wel duidelijk naar voren. Hoewel er toch heel veel kleine geluidjes hoorbaar waren, viel de ruimtelijkheid van de zaal waarin met name het laatste nummer opgenomen was voor een heel groot gedeelte weg. Maar nogmaals, het klonk wel heel erg muzikaal allemaal.

Hendrie-4.jpg

Ook de Tannoy's ontkwamen niet aan een tweak

Al met al een erg enerverende avond, met voor mij nieuwe mooie muziek via een set waar heel veel aandacht en liefde aan besteed is. Kan het beter? Ja. Het kan altijd beter, en het is bij ons blijkbaar een eeuwig durende zoektocht. Geeft ook helemaal niet, dat is ook leuk als je dan, ieder voor zich en uit het eigen perspectief, steeds weer verder komt. Hendrie vind het bij mij te iel klinken, ik mis bij hem juist die microdetail, misschien willen we allebei wel ergens in het midden uitkomen…..

Uiteraard weer uitgebreider op mijn audiosite http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..."

Edited by Ren

Cool! :-)

:). Altijd weer leuk om te zien en te horen hoe het bij een ander is, met name als het dan zó anders is dan het "gangbare"....

Edited by Ren

Voor een gewone huiskamer kom je dan wel zoveel mogelijk in de buurt Duck. Maar het verschil van in die stoel zitten of ervóór maakt het (hele grote) verschil. Ik ben ook even op het puntje van de stoel gaan zitten, zodat het effect in de buurt komt met een stoel die jij bedoeld. Toch niet te vergelijken. Ineens gaat de ruimte weer heel erg meedoen en in de stoel van Hendrie, geheel achterin, wordt je afgesloten van de directe reflecties. Heel bijzonder. Ik kan en wil thuis (in de woonkamer) best wel ver gaan, maar dit gaat het toch niet worden. Het moet daar wel leefbaar blijven. Als ik echter een dedicated ruimte zou hebben, zou ik ook zoiets maken. En ik zou ook iedereen met zo'n ruimte aanraden hetzelfde te doen. (Hans?  :P).

Voor een gewone huiskamer kom je dan wel zoveel mogelijk in de buurt Duck. Maar het verschil van in die stoel zitten of ervóór maakt het (hele grote) verschil. Ik ben ook even op het puntje van de stoel gaan zitten, zodat het effect in de buurt komt met een stoel die jij bedoeld. Toch niet te vergelijken. Ineens gaat de ruimte weer heel erg meedoen en in de stoel van Hendrie, geheel achterin, wordt je afgesloten van de directe reflecties. Heel bijzonder. Ik kan en wil thuis (in de woonkamer) best wel ver gaan, maar dit gaat het toch niet worden. Het moet daar wel leefbaar blijven. Als ik echter een dedicated ruimte zou hebben, zou ik ook zoiets maken. En ik zou ook iedereen met zo'n ruimte aanraden hetzelfde te doen. (Hans?  :P).

Om die reden, heb ik een stoel waar mijn hoofd boven uitsteekt. Achter de stoel hangt een gordijn met daarachter weer een dikke strook absorptiemateriaal. De zijkanten zijn gedempt door de houtwolplaten tegen het dak. Het lijkt er dus al wat op, maar ik zit niet zo opgesloten.  In het verleden heb ik de Jerry methode wel eens geprobeerd, Maar vond het toch redelijk benauwend.

Om die reden, heb ik een stoel waar mijn hoofd boven uitsteekt. Achter de stoel hangt een gordijn met daarachter weer een dikke strook absorptiemateriaal. De zijkanten zijn gedempt door de houtwolplaten tegen het dak. Het lijkt er dus al wat op, maar ik zit niet zo opgesloten.  In het verleden heb ik de Jerry methode wel eens geprobeerd, Maar vond het toch redelijk benauwend.

Gewoon de ogen dicht doen tijdens het luisteren.....  -_-  Tja, ik weet niet hoe ik er na een week of zo over zou denken, maar zoals ik het hier gehoord heb vond ik het wel heel fijn klinken. Maar wellicht zou een iets ruimer opgezette "kap" dan wel iets kunnen zijn.....

:blink: Neem gewoon een hoofdtelefoon dan.

Maar lees en zie ik dat goed?

Kortonnen kokers in de reflexpipes (van concentric luidsprekers) en eierdozen aan de muur?

Wel een + voor de vindingrijkheid :P

We raken wel een beetke oftopic misschien, maar ik heb wel eens gedacht " wat als je zorgt dat het off axis geluid al dicht bij de speaker geabsorbeerd wordt?"

Bv je neemt 3 van die noppenschuim platen (per speaker) en zet er 1 aan weerszijde van je speakers (links en rechts dus, minimaal bij de  midden en hoog units) en een halve er boven en een halve er onder. Mogelijk moet je een constructie verzinnen die zorgt dat het netjes blijft staan)

noppenschaum-30.jpg

Het rechtsreekse geluid komt dus door een tunneltje van noppenschuim en wat off axis is wordt grotendeels geabsorbeerd (hoeveel zal wel afhangen van het soort schuim).

Geen idee of dat werkt/soortgelijk effect heeft (en niet te dood laat klinken)

Ik neem een goede hoge (stoffen) leuning het geluid van achteren wel grotendeels dempt.

Edited by Duck-Twacy

Kortonnen kokers in de reflexpipes (van concentric luidsprekers) en eierdozen aan de muur?

Eeuhhmmmm hoofdtelefoon als vervanging van speakers? Nee toch?

Ja mooi hè, (soms) gewoon met weinig middelen de goede kant op proberen te komen..... Kan later altijd nog mooi uitgevoerd worden.

@Ducky, ik zou dan voor flush mounted gaan kiezen.
Noppenschuim doet weinig met lage frequenties.

@Rene, Voordeel van speakers is toch juist dat je ook de ruimte akoestiek laat mee spelen.
Als je dit niet wil (met zo'n stoel) kun je toch beter een hoofdtelefoon opzetten?

En eh, eierdozen als akoestisch behandeling? Daar doe je toch ander dingen mee? ^_^

knutselen-kinderen-pasen-eierdoos-idee-l

Edited by Bill

Uitgaande van Floyd Tools bekende lezing over luidsprekers en akoestiek. Meest interesssante onderwerp onderwerp constant directivity en het voorspellen van de performance van een LS in een ruimte.

Ik begrijp uit zijn lezing dat onder de schroeder frequentie de sound power is de belangrijkste factor. In het hoog (boven de 10 khz)  is het directe geluid de belangrijkste factor. Daar tussen in is het eigenlijk het iindirecte geluid dat dominant is in combinatie met de ruimte zelf (waardoor een speaker zonder constant directivity maar matig zal klinken, ook al meet het perfekt recht on axis.)

Maar als je het indirectie geluid (zeg tussen 120hz - 10Khz) sterk afzwakt, wordt dan het on axis geluid in dat gebied weer niet meer dominant?

Ook interessant

http://www.aes.org/technical/documentDownloads.cfm?docID=389D

Edited by Duck-Twacy