René N. Posted 10 juli 2016 Report Share Posted 10 juli 2016 (edited) In het verleden waren we elkaar al een aantal keren tegen het lijf gelopen en daarbij ook al gesproken over audio, maar tot een luisterafspraak was het nooit gekomen. Tot nu dan, waarbij een mogelijke uitwisseling van LP’s tot een kort bezoekje van Hendrie had geleid. En toen er een aantal gemeenschappelijke audio bekenden ter sprake kwam, leidde met name dat van Jerry tot nieuwsgierigheid over de set en de luisterruimte van Hendrie. Het zicht vanuit de luisterstoel Tot grote verwondering leidde de entree in de luisterruimte niet, maar wel tot een glimlach vanwege de hoge mate van aanpassing van de ruimte: mooi om te zien dat er ook mensen zijn die veel verder kunnen en vooral durven gaan dan wat “normaal” is. Daar waar ik zelf ook al redelijk ver ga met in het oog springende dempingsplaten of een rigide steun die de Open Baffle met de muur verbindt, gaat het bij Hendrie gewoon “los”. Alle muren zijn gedempt met eierdozen, dempingsplaten en mooie zware donkerrode gordijnen, waardoor een lekker droog klinkende ruimte is ontstaan. Het meest opvallende is echter de luisterstoel, geïnspireerd op het ontwerp van Jerry uit het zuiden des lands, bij mij bekend onder de nickname S.O.T.A. Jerry van het audio forum. Waar hij overigens helaas nooit meer aanwezig is. Uit de beschrijvingen die ik jaren eerder al op het forum had gelezen, stond hier een luisterstoel aan die beschrijvingen voldeed: het heeft een soort opbouw die doet denken aan een rieten strandstoel: je zit er helemaal in en neemt daardoor de reflecties van opzij, achteren en boven weg. Een bijzondere gewaarwording, met name als de verschillen duidelijk worden als je tijdens het luisteren even iets naar voren gaat leunen en daardoor de reflecties weer meer hoorbaar worden. Je wordt, als je in de stoel zit, gewoonweg in de muziek gezogen. Een niet alledaagse oplossing voor een luisterstoel In het begin is er een aantal CD’s gedraaid die ik had meegenomen, als referentie zeg maar. En ja, die gingen in een Philips CD104, een toppertje uit de beginjaren van de CD, toen het geld nog niet op kon bij Philips. Of dat in ieder geval het format van de CD neergezet moest worden. Deze speler is heel behoorlijk gewild als modificatieobject (ook ik ben er nog naar op zoek geweest) en speelt, als die modificatie goed wordt uitgevoerd, de sterren van de hemel. Deze is overigens gemodificeerd door Jan Hut en ik mocht hem aan het eind van de avond meenemen om hem eens op mijn eigen set te proberen. Ik ben heel benieuwd wat hij ten opzichte van mijn toch ook niet verkeerde Teac VRDS 25X gaat doen……. Maar goed, eerst mijn CD’s dus. Nine Horses, een project van David Sylvian, klonk prachtig met de krakende stem van David, en dat kraakte dus écht, zo ook het rietje van de saxofoon. En wat een dynamiek in die slagen van de drum. De achtergrondzang plakte wel wat meer aan elkaar maar het geheel klonk lekker muzikaal. De mooi cleane gitaar op het nummer Are You Down van het album Essence van Lucinda Williams was ook al zo dynamisch. En dan natuurlijk weer No Deal van Melanie de Biasio. Hier kwam het gemis aan microdetail echter wel duidelijk naar voren. Hoewel er toch heel veel kleine geluidjes hoorbaar waren, viel de ruimtelijkheid van de zaal waarin met name het laatste nummer opgenomen was voor een heel groot gedeelte weg. Maar nogmaals, het klonk wel heel erg muzikaal allemaal. Ook de Tannoy's ontkwamen niet aan een tweak Al met al een erg enerverende avond, met voor mij nieuwe mooie muziek via een set waar heel veel aandacht en liefde aan besteed is. Kan het beter? Ja. Het kan altijd beter, en het is bij ons blijkbaar een eeuwig durende zoektocht. Geeft ook helemaal niet, dat is ook leuk als je dan, ieder voor zich en uit het eigen perspectief, steeds weer verder komt. Hendrie vind het bij mij te iel klinken, ik mis bij hem juist die microdetail, misschien willen we allebei wel ergens in het midden uitkomen….. Uiteraard weer uitgebreider op mijn audiosite http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." Edited 10 juli 2016 by Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 10 juli 2016 Report Share Posted 10 juli 2016 Cool! :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 10 juli 2016 Author Report Share Posted 10 juli 2016 (edited) Cool! :-) . Altijd weer leuk om te zien en te horen hoe het bij een ander is, met name als het dan zó anders is dan het "gangbare".... Edited 10 juli 2016 by Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 juli 2016 Report Share Posted 11 juli 2016 Bijzondere set zo. Leuk om te zien dat alles zo optimaal mogelijk is aangepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 11 juli 2016 Report Share Posted 11 juli 2016 Heel herkenbaar ik heb dijkwijls bij Jerry in de niet alledaagse luisterstoel gezeten. Leuk dat getweak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 juli 2016 Report Share Posted 11 juli 2016 (edited) Met een leuke "oor fauteuil" (Bommel stoel) en een schapebontje van Ikea kom je ook al een eind denk ik Edited 11 juli 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 12 juli 2016 Author Report Share Posted 12 juli 2016 Voor een gewone huiskamer kom je dan wel zoveel mogelijk in de buurt Duck. Maar het verschil van in die stoel zitten of ervóór maakt het (hele grote) verschil. Ik ben ook even op het puntje van de stoel gaan zitten, zodat het effect in de buurt komt met een stoel die jij bedoeld. Toch niet te vergelijken. Ineens gaat de ruimte weer heel erg meedoen en in de stoel van Hendrie, geheel achterin, wordt je afgesloten van de directe reflecties. Heel bijzonder. Ik kan en wil thuis (in de woonkamer) best wel ver gaan, maar dit gaat het toch niet worden. Het moet daar wel leefbaar blijven. Als ik echter een dedicated ruimte zou hebben, zou ik ook zoiets maken. En ik zou ook iedereen met zo'n ruimte aanraden hetzelfde te doen. (Hans? ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 juli 2016 Report Share Posted 12 juli 2016 Voor een gewone huiskamer kom je dan wel zoveel mogelijk in de buurt Duck. Maar het verschil van in die stoel zitten of ervóór maakt het (hele grote) verschil. Ik ben ook even op het puntje van de stoel gaan zitten, zodat het effect in de buurt komt met een stoel die jij bedoeld. Toch niet te vergelijken. Ineens gaat de ruimte weer heel erg meedoen en in de stoel van Hendrie, geheel achterin, wordt je afgesloten van de directe reflecties. Heel bijzonder. Ik kan en wil thuis (in de woonkamer) best wel ver gaan, maar dit gaat het toch niet worden. Het moet daar wel leefbaar blijven. Als ik echter een dedicated ruimte zou hebben, zou ik ook zoiets maken. En ik zou ook iedereen met zo'n ruimte aanraden hetzelfde te doen. (Hans? ). Om die reden, heb ik een stoel waar mijn hoofd boven uitsteekt. Achter de stoel hangt een gordijn met daarachter weer een dikke strook absorptiemateriaal. De zijkanten zijn gedempt door de houtwolplaten tegen het dak. Het lijkt er dus al wat op, maar ik zit niet zo opgesloten. In het verleden heb ik de Jerry methode wel eens geprobeerd, Maar vond het toch redelijk benauwend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 12 juli 2016 Author Report Share Posted 12 juli 2016 Om die reden, heb ik een stoel waar mijn hoofd boven uitsteekt. Achter de stoel hangt een gordijn met daarachter weer een dikke strook absorptiemateriaal. De zijkanten zijn gedempt door de houtwolplaten tegen het dak. Het lijkt er dus al wat op, maar ik zit niet zo opgesloten. In het verleden heb ik de Jerry methode wel eens geprobeerd, Maar vond het toch redelijk benauwend. Gewoon de ogen dicht doen tijdens het luisteren..... Tja, ik weet niet hoe ik er na een week of zo over zou denken, maar zoals ik het hier gehoord heb vond ik het wel heel fijn klinken. Maar wellicht zou een iets ruimer opgezette "kap" dan wel iets kunnen zijn..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 12 juli 2016 Report Share Posted 12 juli 2016 Neem gewoon een hoofdtelefoon dan. Maar lees en zie ik dat goed? Kortonnen kokers in de reflexpipes (van concentric luidsprekers) en eierdozen aan de muur? Wel een + voor de vindingrijkheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 juli 2016 Report Share Posted 12 juli 2016 (edited) We raken wel een beetke oftopic misschien, maar ik heb wel eens gedacht " wat als je zorgt dat het off axis geluid al dicht bij de speaker geabsorbeerd wordt?" Bv je neemt 3 van die noppenschuim platen (per speaker) en zet er 1 aan weerszijde van je speakers (links en rechts dus, minimaal bij de midden en hoog units) en een halve er boven en een halve er onder. Mogelijk moet je een constructie verzinnen die zorgt dat het netjes blijft staan) Het rechtsreekse geluid komt dus door een tunneltje van noppenschuim en wat off axis is wordt grotendeels geabsorbeerd (hoeveel zal wel afhangen van het soort schuim). Geen idee of dat werkt/soortgelijk effect heeft (en niet te dood laat klinken) Ik neem een goede hoge (stoffen) leuning het geluid van achteren wel grotendeels dempt. Edited 12 juli 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 12 juli 2016 Author Report Share Posted 12 juli 2016 Neem gewoon een hoofdtelefoon dan. Maar lees en zie ik dat goed? Kortonnen kokers in de reflexpipes (van concentric luidsprekers) en eierdozen aan de muur? Wel een + voor de vindingrijkheid Eeuhhmmmm hoofdtelefoon als vervanging van speakers? Nee toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 12 juli 2016 Author Report Share Posted 12 juli 2016 Neem gewoon een hoofdtelefoon dan. Maar lees en zie ik dat goed? Kortonnen kokers in de reflexpipes (van concentric luidsprekers) en eierdozen aan de muur? Wel een + voor de vindingrijkheid Ja mooi hè, (soms) gewoon met weinig middelen de goede kant op proberen te komen..... Kan later altijd nog mooi uitgevoerd worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 12 juli 2016 Report Share Posted 12 juli 2016 (edited) @Ducky, ik zou dan voor flush mounted gaan kiezen.Noppenschuim doet weinig met lage frequenties. @Rene, Voordeel van speakers is toch juist dat je ook de ruimte akoestiek laat mee spelen.Als je dit niet wil (met zo'n stoel) kun je toch beter een hoofdtelefoon opzetten? En eh, eierdozen als akoestisch behandeling? Daar doe je toch ander dingen mee? Edited 12 juli 2016 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 juli 2016 Report Share Posted 12 juli 2016 (edited) Uitgaande van Floyd Tools bekende lezing over luidsprekers en akoestiek. Meest interesssante onderwerp onderwerp constant directivity en het voorspellen van de performance van een LS in een ruimte. Ik begrijp uit zijn lezing dat onder de schroeder frequentie de sound power is de belangrijkste factor. In het hoog (boven de 10 khz) is het directe geluid de belangrijkste factor. Daar tussen in is het eigenlijk het iindirecte geluid dat dominant is in combinatie met de ruimte zelf (waardoor een speaker zonder constant directivity maar matig zal klinken, ook al meet het perfekt recht on axis.) Maar als je het indirectie geluid (zeg tussen 120hz - 10Khz) sterk afzwakt, wordt dan het on axis geluid in dat gebied weer niet meer dominant? Ook interessant http://www.aes.org/technical/documentDownloads.cfm?docID=389D Edited 12 juli 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now