Jump to content

Thorens 320/TP 16 IV met Tenerol element


carl
 Share

Recommended Posts

Ik ben net thuis van Hoorn om daar een Thorens 320 met 16 IV arm op te pakken. Het is dus geen zwarte III arm wat ik eerst dacht. Bij de III heb je een losse arm, de IV is vast. Het element is een Tenerol MC Ten. Kennelijk een import van importeur Tenerol uit Japan (Spido we hebben je nodig !).Volgens de zoon van eigenaar speelde het nog goed (wat ik dan met een korreltje zout neem).

 

Zoals al gezegd hij was in een uitstekende staat, werkelijk geen krasje. Thuis gekomen maar beneden aangesloten op mijn classic huiskamer set. Na even stabiliseren speelt nu Ella Fitgerald. Ik vind hem op eerste gehoor beter dan de Thorens 160.1 met Denon 160. Het element is dus nog goed. Het geluid heeft wat meer "borst" en klinkt wat verfijnder.

 

Morgen gaat die naar de zolder en komt daar naast de Oracle te staan. Zal hij het met zijn strakke uiterlijk goed doen. Ik ga eens rustig kijken wat er aan te verbeteren valt. In ieder geval iets met de metalen bodemplaat (jammer hoor) en de armbekabeling. Suggesties zijn zeer welkom.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Jazeker Ivan, ik heb die QS olie. Inmiddels de TD 160 weer teruggezet met Ella erop. Klinkt toch eigenlijk wel beter al mis ik de "borst" wel. Maar goed aan de 320 is niets gedaan en de 160 heeft een motormodificatie van Jaap Pees achter de rug, een MDF bodemplaat en nieuwe armbekabeling. Los daarvan heeft prof. S.O. De Ju hem onlangs meer dan perfect afgesteld.

Link to comment
Share on other sites

Mooie aanwinst Carl.

Er zal wel meer uit te halen zijn met een beter element,her en der lees ik dat Tenerol elementen geen hoogvliegers zijn.

Link to comment
Share on other sites

Je merkt dat een kwartiertje opwarmen na zo'n rit geen kwaad kan Marc. Ik heb de zaal op zolder aangesloten, veel draden verlegd. Morgen luisteren

Link to comment
Share on other sites

Vanmorgen de 320 beluistert op de hoofdset op zolder. Daar moet ik bij zeggen dat ik een kleine modificatie had gedaan. De LS stonden op spikes op een multiplex plaat die rechtstreeks gekoppeld was met de oneffen planken vloer. Ravon adviseerde die plaat multiplex met waterglas dingentjes te ontkoppelen van de vloer. En dat blijkt zeker goed te werken zoals ik met een CD constateerde. Vervolgens een plaat van Van "the man" Morrison op de 320 afgespeeld. Dat viel zeker niet tegen, wel iets minder dan CD. Vervolgens dezelfde plaat op de Oracle combinatie gelegd. Het verschil was dus best schokkend want het klonk dus echt heel veel beter. Blij dat de investeringen in de Oracle renderen. Het zou je toch gebeuren dat de Thorens beter of even goed klinkt :D

 

Na veel lezen (op AAA ondermeer) en luisteren weet ik wat me te doen staat met de 320. Er komt in ieder geval een nieuwe phonokabel op (de standaard schijnt erg slecht te zijn) , de metalen bodemplaat wil ik ook vervangen door een houten als dat kan. Een oud medewerker van Thorens adviseert een kleine en goedkope modificatie van het lager aan te brengen. Dat bestaat uit een metalen plaatje op de "plastik"  bodem van het lager. Schijnt veel uit te maken, maar ik wil zeker eerst advies van Roger daarover. Vervanging van het element zal ongetwijfeld de grootste verbetering opleveren. Ik wil eigenlijk het liefst een MM die wat vergevingsgezind is met oudere platen. Op die manier is de platenspeler een aanvulling op de Oracle wat altijd mijn bedoeling is geweest.

 

Een ding bij de Thorens is beter dan bij de Oracle: de snaar. Bij de Oracle heb ik bij dit weer altijd wat startproblemen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dat lagerplaatje is natuurlijk wel essentieel. Sommige draaitafels hebben een keramisch schijfje andere zelfs robijn. Weer andere (zoals mijn Acoustic Signature) hebben een kunststof lager. Het is een kwastig van smaak. Een kunststof plateau op een kunststof plaatje is misschien wat te veel, maar een aluminium plateau op een robijnen plaatje misschien wat te veel van het goede. Maar ook hier dus. Het is een kwestie van smaak. 

 

Phonokabels doen wél echt veel. Hier ben ik het met Kappa eens, hoe kleiner het signaal hoe groter het effect bij een andere kabel. Mijn insteek is, dat een kleinere signaal een kleinere (lees dunnere) kabel nodig heeft. Een interlink is dunner dan een luidsprekerkabel en een luidsprekerkabel dunner dan een netkabel. En dan bedoel ik niet meteen de totaaldoorsnede, maar de dikte van de afzonderlijk draadjes. De phonokabel is hier van flinterdun met textiel geïsoleerd litze koper. Maar dat was een eenmalige actie, dat spul is niet fatsoenlijk te vlechten.

Link to comment
Share on other sites

Die Joel (of hij nog leeft weet ik niet) heeft bij Thorens gewerkt en is echt een voorstander van origineel houden en een zeer beperkte tuning. Dat hij met zo'n plaatje komt zegt me wel wat. Ze schijnen ook in Lenco's te passen Peter want daarvoor verkocht hij de meeste.

 

Net het lager schoongemaakt (inderdaad vuil).Voorlopig vervang ik de olie met QS olie. Kennelijk moet er in een messinglager 1 mililiter.

 

Aanvullend op de zinvolle aanpassingen hebben ze het over de voeding. Die schijnt erg middelmatig zijn en kan vervangen worden door een zwaardere voeding.

 

Resumerend:

 

- Vervanging of demping bodemplaat.

 

- Vervanging phonokabel.

 

- Lagermodificatie.

 

- Vervanging voeding in laatste instantie.

 

- Element denken we nog over.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Zo'n voeding zorgt toch alleen voor constante gelijkloop bij diverse belastingen? Als dat goed genoeg is, heeft vervangen niet zo'n zin. In ieder geval niet als bij een apparaat waar de electriciteit gebruikt wordt om het muzieksignaal op te moduleren. (Hoe zeg ik het!). Bv bij jouw Aurender.

Link to comment
Share on other sites

De voeding wordt echt in laatste instantie Hans. De andere modificaties zullen misschien 100 euro kosten. Roger heeft nog een Nagaoka. Ik hoop dat hij hem na de modificaties er een keer opzet. Dan weet ik of dat geluid het is of in welke richting ik moet zoeken. 400 euro voor een element is mijn absolute maximum en ik wil geen (high-output) MC want die heb ik al op de Oracle en Thorens 160. Daarbij wil ik een ander geluid dan de Benz Ruby, ook wat vergevensgezinder voor wat mindere platen. Jammer dat we Marco niet meer zien. Hij heeft gewoon verschrikkelijk veel gehoord en met slechter weer ga ik graag op mijn seniorendag een keer bij hem kijken. Hopelijk is de volgende forumdag bij hem.

Link to comment
Share on other sites

Nou, daar gaan we dan. Ik zou in eerste instantie het bestaande element eens goed afstellen. Een ander element kan altijd nog. Als je een ander element wil, dan vind ik de Nagaoka MP200 een prima ding. Alleen speelt ie bij een mederecensent van Puresound. Degene die me toen met het artikel geholpen heeft. Andere optie: Dynavector 10x5. Toch een MC, maar eentje met het volle geluid van een MM.

Houten bodem is een optie, maar dan wordt de speler wel hoger en dat moet je mooi vinden

Deze Thorens kan prima met een Pro-Ject Speedbox. Wat je ervoor terug krijgt? Veel rust en een preciezer beeld.

Het lager aanpassen moet goed gebeuren. Als dat niet nauwkeurig gedaan wordt, is het lager in no time kapot. Ik heb er inmiddels genoeg gezien met sleet op de lageras, veroorzaakt door een lagermodificatie.

Andere armkabel is geen probleem. Ik zou daar zelf mijn eigen favoriet voor kiezen. Daar heb je al interlinks van.

Ik zou bovendien de automatische afslag uitschakelen. Je kunt 'm wel opnieuw afstellen, maar ook dan werkt ie de helft van de tijd toch niet (uitloopgroef te kort of spoed te gering).

Link to comment
Share on other sites

Die afslag zou je verbazen Roger 10 op de 10 keer goed! De kabel lijkt me een erg goed idee.

 

Het metalige karakter van de bodemplaat krijg je al weg met vilten onderleggers (die ik had liggen). Als de bodemplaat er een keer af gaat denk ik aan sorbothane strips die zeer goedkoop te krijgen zijn op internet. Dan houd ik de draaiert ook origineel.

 

Dat Nagaoko element lijkt klankmatig bij deze speler goed te passen. Er is ook nog een mono naald bij te krijgen. Dat is echt iets voor mij.

 

Er is een lagerspiegel te krijgen voor de 320 bij tonnadel versand: 12,85. Ik vraag nog even na bij de AAA.

 

De speedbox is iets voor marktplaats of de uitverkoop. Toch snap ik het niet helemaal. Die elektronica in de 320 is toch eigenlijk bedoeld om de stroom optimaal te krijgen?

 

En dat allemaal bij het mooie weer.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Wanneer het 's winters te koud is om comfortabel buiten te zijn, blijf je binnen. Nu is het buiten door de warmte ook niet comfortabel, dus blijf ik ook binnen.

 

Je kunt de bodem er ook gewoon uitschroeven of eventueel voor de veiligheid vervangen door een stukje horrengaas. Weg resonanties.

Link to comment
Share on other sites

Op de AAA raden ze het metalen lagerplaatje af. Blijft een nieuw element, kabel en eventueel Sorbothane op de metalen bodemplaat.

 

Die Nagaoko vinden ze aan de dure kant op de AAA. Gezien mijn voorkeur adviseren ze een Ortofon Super 40 met een losse mono naald. Bij elkaar goedkoper dan de Nagaoko 200. Spido's way zal ik maar zeggen. En dat verhaal over dat doorzakken van Henk schijnt inmiddels achterhaald te zijn. Alternatief is een Goldring 1042. Ik zie Henk volgende week weer als ik ga zeilen. Zal hem ook eens vragen. Heeft gelukkig geen haast.

 

Hoe moet je eigenlijk die 320 met een goed element plaatsen t.o.v. een Project of Rega?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Carl, niet zo moeilijk doen pak gewoon een AT van 25 euro,s en ga daar eens mee werken.

 

Mvg wol

Er zit nu een Tenorel element op Wiel, moet een stuk beter kunnen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...