Bill Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 (edited) Hey High-enders, Welke kabel (power, interlink, speaker) upgrade had voor jou het grootst (positief) effect? Hoe heb je de vergelijking (tussen oud en nieuw) gemaakt? Hoe verklaar je deze verbetering? Edited 18 juli 2016 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 (edited) Niet zozeer de geleider, maar de mantel is volkomen doorslaggevend. Het materiaal daarvan laat muziek soms niet of heel moeilijk passeren. Electrisch gezien gaat alles er natuurlijk wel door, maar informatietechnisch gezien dus niet. Ook doorslaggevend is de tijd. Je moet een kabel enkele dagen de tijd gunnen om de invloed kwijt te raken van degeen die 'm aansloot. Sommige mensen hebben daarop een uitgesproken positieve invloed, anderen niet of negatief (intentie speelt soms een rol). Dan klinkt je kabel in bet begin veeeeel beter dan later, maar dan is de koop al gesloten... De simpelste kabel blijkt meestal het beste. Edited 18 juli 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 De beste vraag die ik ooit in een winkel kreeg, was: wat wil je er mee bereiken. M.a.w. met kabels kun je wat in het geluid veranderen, maar het is de vraag, wát. Wil je een ronder laag, wil je meer kracht, wil je een transparanter hoog, wil je meer diepte in het geluidsbeeld enz. Daarna hangt het van de kabel én de set af wat je kunt bereiken. Voor mij voldoen die kabels, die het geluid zo natuurlijk mogelijk door laten. En in mijn geval zijn dat na veel experimenteren de gevlochten kabels geworden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 Ik gebruik kabels van het merk Prefer die ook in professionele omgevingen gebruikt wordt. De kleine verschillen met een goedkope "dropveter" zijn hoorbaar en meetbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 Ik zou iig aanraden om een nieuwe kabel eerst in je eigen installatie te testen. Reviews van anderen betekenen voor mij niet zoveel want het gaat m.i. om de combinatie kabels en apparatuur. Kies een aantal stukken uit die je goed kent en beoordeel elke kabel op oa ruimtelijkheid, detailweergave, weergave van hoge en lage frequenties, stemmen, muzikaliteit, aspecten die je belangrijk vindt. Maak aantekeningen en vertrouw niet op je geheugen. Een goede high-end zaak zal er geen probleem mee hebben om kabels een weekendje uit te lenen. Destijds heb ik, op zoek naar nieuwe luidsprekerkabels, een rondje in mijn omgeving gemaakt en bij 3 winkels verschillende kabels mogen lenen. Die heb ik thuis uitgebreid beluisterd en was verbaasd over de grote verschillen. Uiteindelijk bleek Nordost Flatline bij mij het mooiste resultaat te geven, dus die heb ik bij de winkel besteld. Ik zou me steeds tot 1 soort kabel beperken, anders krijg je veel te veel variabelen. Dus of luidsprekerkabels, of interconnects, of powercables. Bij mij maakten luidsprekerkabels het grootste verschil, daarna interconnects, daarna powercables. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 18 juli 2016 Author Report Share Posted 18 juli 2016 Even over de vraag:Hoe heb je de vergelijking (tussen oud en nieuw) gemaakt? “Je moet een kabel enkele dagen de tijd gunnen…”Hoe weet ik dat gewenning dan geen factor voor mijn keuze is? “De kleine verschillen met een goedkope "dropveter" zijn hoorbaar..”Hoe heb je die verschillen vergeleken? “Maak aantekeningen en vertrouw niet op je geheugen”Papier luistert zo slecht Hoe kan ik een goede blinde luister vergelijk tussen kabels maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 Hoe kan ik een goede blinde luister vergelijk tussen kabels maken? Bill even de zoekfunctie van dit forum gebruiken. Er staan vele kabel topics. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 Hey High-enders, Welke kabel (power, interlink, speaker) upgrade had voor jou het grootst (positief) effect? Hoe heb je de vergelijking (tussen oud en nieuw) gemaakt? Hoe verklaar je deze verbetering? Welke kabel de grootste invloed heeft is de kabel waar hel kleinste signaal doorgaat. In mijn geval dus de kabel van de platenspeler naar de phono versterker. Voor de overige kabels zijn de effecten marginaal en hang ik er tussen wat ik beschikbaar heb. Maar dan de verklaring. Dat heeft te maken met de hoge versterking die nodig is tussen de platenspeler en het signaal dat naar de speakers gaat. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat naast het signaal dat veel versterkt wordt de verschillen in de kabels ook mee uitvergroot wordt. Naarmate dat het signaal groter wordt vind ik de verschillen niet echt er meer toe doen. Op één laats na dan dat is tussen de voorversterker en de eindversterker. Ook dit is eigenlijk weer het zelfde verhaal als bij de platenspeler en de phono trap. De volumeregelaar verzwakt het signaal en maakt het dus weer kleiner. De eindversterker vergroot dan ook weer de verschillen uit tussen de kabels. Echter is daar wel een verschil. Bij een voorversterker en een eindversterker zijn de in en uitgang impedanties beter op elkaar af te stemmen. Hierdoor wordt ook de invloed van kabels kleiner en pak ik ook hier wat er voor handen is en betaalbaar is. Wel is het zo dat ik er voor kies om een kabel te gebruiken met een goede geleider (zilver) en zo veel mogelijk lucht om de geleider. Meestal maak ik die gewoon zelf met 0.8mm zilver van Automatic Electric Europe en PTFE tube van 2mm Voor de connectoren is gewoon een goede connector voldoende. Ik gebruik dan het liefste de Neutrik Vlechten van de kabel niet aan beginnen, signaal wil namelijk graag gewoon rechtdoor en laten we het nu niet te moeilijk maken voor het signaal. Afscherming liever niet maar heb je last van instraling valt er niet aan te ontkomen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 18 juli 2016 Author Report Share Posted 18 juli 2016 @Tubejack, kabel topics zat. Maar hoe deze blind worden getest kan ik nergens vinden.(Of ik heb er overheen gelezen, help) @kappa7, De phono tijdperk heb ik achter mij gelaten (respect voor wie er van blijft genieten ). De invloeden van signaal sterkte, impedantie in relatie tot kabels snap ik.Of die hoorbaar zijn zou ik dus door middel van een blinde test willen horen, en niet door middel van bias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 Je weet toch wel hoe blind testen werkt? Kabel A eraan, luisteren, kabel B er aan en weer luisteren. Daarna kabel A of B er aan en weer luisteren. Wanneer je verschillen hoort tussen de kabels moet het na de laatste test duidelijk zijn welke kabel het is. Uiteraard iemand anders de kabels laten wisselen en wel zodanig dat je niet weet welke kabel er speelt. Maar zo test ik niet. Mijn methode zit bij die van Plaatjesdraaien. Eigenschappen van de kabels noteren. En na een tweede test zouden de eigenschappen gelijk moeten zijn. Helaas testen we met muziek. Dat is dus elke seconde anders. Hiermee wordt het niet makkelijker. Enkele weken laten zitten en regelmatig luisteren en notities maken werkt voor mij dus beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 18 juli 2016 Author Report Share Posted 18 juli 2016 (edited) Ok, dan heb ik dat goed, dank je Hans. Is er iemand hier die wel zijn kabels via ABX getest heeft en zo ja wat waren je bevindingen? Edited 18 juli 2016 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 Ja wel eens getest met een schakelaar er tussen waarbij snel van kabel gewisseld kan worden. Hier was aan het einde van de avond wel de conclusie dat de schakelaar de beperkende factor was en de verschillen van de kabels niet echt liet horen. Het wisselen van de kabels is een betere methode. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 Ik heb inmiddels al diverse ABX testen meegemaakt De eerste X na A en B heb ik meestal wel goed als er tenminste wat verschil is. De tweede X lukt ook nog wel. Daarna wordt het gokken. Mijn hersenen kunnen dat niet meer verwerken. Voor mij is een ABX test dus niet zinvol. Of er bestaan natuurlijk gewoon geen verschillen. Maar ik test net als Plaatjesdraaier en kom dan wel op verschillen. Welke kabel het meeste doet? Ik zou het niet weten. Maar het meeste verbaasden mij de verschillen die voedingskabels kunnen veroorzaken. En dan niet alleen de kabels, maar ook de stekers. Ik had van Audiomaat een hele reeks voedingskabels te leen met verschillende stekers en heb daar dagen over gedaan om de voor mij beste er uit te destilleren. Eerst allemaal met één muziekstuk en daarna opnieuw met een ander muziekstuk en daarna weer. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 Ik heb exact dezelfde ervaring als Leo. Na veel schakelen hoor je geen verschillen meer. Overigens had Roger laatst wat kabels mee die hij gemaakt had van gitaarkabel. Bij mijn LS was dat net extra aan warmte. Bij de onlangs gereviewde JMR toch weer de Kimber aangesloten. Het verschil was best stevig zoals een vriend en kabelheiden nog eens constateerde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 Toen ik lang geleden bij je was, bleek het vervangen van - naar ik meen - een interlink door eentje van Hans een grote verbetering. Geweldig veel betere stage. Als Hans nu eens zijn hansleiding zou publiceren, zou hij daar de audiogemeenschap een grote dienst mee bereiden. Kom op Hans! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WillieWortel Posted 18 juli 2016 Report Share Posted 18 juli 2016 Leuk onderwerp. Voor mij is de kabel die de grootste smile op mijn gezicht geeft de beste. Er is zoveel meettechnisch geschreven over dit onderwerp, maar niemand kan aantonen waarom de ene kabel beter klinkt dan de andere. Goed luisteren en jezelf trainen op verschillen is dan ook een vereiste eigenschap van ons audiofielen. Mijn ervaringen zijn: zoveel mogelijk dezelfde soort kabel qua materiaalkeuzes te gebruiken in je hele set (timing/klankmatig) geen kabel met pvc mantels (traag/saai) pluggen, connectoren zijn ook essentieel Om het simpel te houden laat ik het hier even bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 19 juli 2016 Author Report Share Posted 19 juli 2016 Kabels is geouwehoer, marketing gelul, je moet eens zien wat er een troep kabels in je versterker zit en dan zou een wonder kabel het doen. Duidelijk statement. Er kunnen grote geluid verschillen in kabels zijn .. Of toch niet? Leuk onderwerp. .. maar niemand kan aantonen waarom de ene kabel beter klinkt dan de andere.. Sterker nog, bij blinde test kan men het verschil ook niet horen.. Doet je denken waar de gemeende verschil dan weg komt toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 juli 2016 Report Share Posted 19 juli 2016 Zonder een discussie over blinde test te willen opzwengelen maar die zijn nu ook niet echt helemaal waterdicht te noemen. Wat Leo eerder ook al aangaf. Ik heb inmiddels al diverse ABX testen meegemaaktDe eerste X na A en B heb ik meestal wel goed als er tenminste wat verschil is. De tweede X lukt ook nog wel. Daarna wordt het gokken. Mijn hersenen kunnen dat niet meer verwerken. Voor mij is een ABX test dus niet zinvol. Of er bestaan natuurlijk gewoon geen verschillen. Het brein kan deze kleine verschillen onderscheiden maar gaat al snel in de overload. Conclusie kan dan zijn om slechts 2 sets kabels te gaan testen en daar een winnaar uit te kiezen. Op het moment dat het brein weer tot rust gekomen is dan pas de volgende set er bij te pakken. Kost wel erg veel tijd maar lijkt mij de enige juiste manier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juli 2016 Report Share Posted 19 juli 2016 Dat blind vergelijken op de bekende manier niet werkt is duidelijk. Maar een tijd luisteren zonder dat je weet wat er aan je set hangt is eigenlijk ook blind luisteren. Maak je kabel hetzelfde door er b.v. tape of verwarmingsisolatie omheen te wikkelen. Daarna laat je iemand anders de kabels aansluiten. Dat je verschil hoort is zeker. Maar misschien hoor je ook wel goede eigenschappen bij je bestaande kabel. Van belang is dat je de eigenschappen van de kabel opschrijft. Zoals eerder gezegd, is muziek wisselend en je stemming ook. Langere tijd ervaren wat het doet is m.i. dus de enige methode. Als voorbeeld. Iemand van de audioclub wou mijn vechtsel eens vergelijk met zijn merkkabels. In dit geval gaat het om een SPdif kabel en een USB-kabel. Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om de kabels die ik over had te verkopen. Er veranderd af en toe wel wat in de set en langere of juist kortere kabels zijn dan wel handig om wat te proberen. Maar toch. Hij komt ze ophalen en een paar dagen later was ik daar om naar zijn set te luisteren. Dan zou ik ze weer mee terug nemen. Ondanks dat het helemaal niet kán, bleken er toch redelijk grote klankverschillen. Maar om nou te zeggen dat de ene veel beter was dan de andere is best lastig. De vraag dus of hij ze nog een tijdje mocht lenen. Gisteren kreeg ik het volgende mailtje: Hoi Hans,Heb nog wat geluisterd naar jouw kabeltjes en vind ze toch wat toevoegen in mijn set.Is het mogelijk om de kabels van je over te nemen? Nou is de kreet toevoegen best wel lastig, Dat kan n.l. ook vervorming zijn. Maar het feit dat hij ze wil houden is denk ik wel dat hij de toevoeging positief vind. Voor de optische uitstraling van de kabel hoeft hij het in ieder geval niet te doen. Dat stelt echt weinig voor. Maar wél leuk... een kabeltopic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 19 juli 2016 Author Report Share Posted 19 juli 2016 Zoals eerder gezegd, is muziek wisselend en je stemming ook. Langere tijd ervaren wat het doet is m.i. dus de enige methode. Maar wél leuk... een kabeltopic Hoor je dan niet alleen het verschil door stemming (en ander oorzaken) wisselingen (ik hoor elke dag verschil, zonder aan mijn kabels te zitten)? En na 2 dagen weet ik echt niet meer hoe het ooit klonk (ik denk dat ik het nog weet maar weet dat ik het niet weet ). Heb zelden een goede trimbel omschrijving gelezen (zonder container begrippen welke op elk ander moment een ander betekenis kunnen hebben). @Wol, vervorming kan ook mooi klinken.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juli 2016 Report Share Posted 19 juli 2016 Simpel toch. Voor jezelf een lijst maken en die eigenschappen met punten waarderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WillieWortel Posted 19 juli 2016 Report Share Posted 19 juli 2016 Duidelijk statement. Of toch niet? Sterker nog, bij blinde test kan men het verschil ook niet horen.. Doet je denken waar de gemeende verschil dan weg komt toch? Ik heb niet beweerd dat je de verschillen niet kan horen. Als dat zo zo zijn dan ben je gauw klaar. Maar zo makkelijk is het niet. Vraag maar aan Cock van Sonore of alle andere kabelguru's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 juli 2016 Report Share Posted 19 juli 2016 gut een draadje-issue. Van den Hul Ultimate 1st koolstof dingessen van bron naar voorversterker. jippie. En een zilver-coax interlink (Eringa-advies uit 1988) van ev naar vv. jippie, maar niet meer te krijgen. 220-draad: gewoon veel uitproberen. mijn cd-speler hangt aan een draad van een straalkachel. klinkt het best (een Siltech was vreselijk bijv., maar wel fijn duur). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 19 juli 2016 Report Share Posted 19 juli 2016 gut een draadje-issue. Eindlijk gaat het weer eens over iets wat ik ook kan snappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts