Jump to content

Upgrade kabels

Bill
 Share

Recommended Posts

Zeg Ivan, zit jij nou de boel op te stoken? Durf jij die vergulde dan wel verzilverde pennen in een stopcontact te steken? Eén keer hooguit, wedden! En dan lekker vergelijken zeker.

Ik heb hier in het geheel geen rare stekkers of kabels, maar iemand die jij goed kent, zei dat mijn set af was.

En raad eens waarom?

Zeg Ivan, zit jij nou de boel op te stoken? Durf jij die vergulde dan wel verzilverde pennen in een stopcontact te steken? Eén keer hooguit, wedden! En dan lekker vergelijken zeker.

Ik heb hier in het geheel geen rare stekkers of kabels, maar iemand die jij goed kent, zei dat mijn set af was.

En raad eens waarom?

Omdat het heel goed klonk.

Ik ben gewoon benieuwd of er verschil te horen zijn. De upmarket stekkers zien er altijd wel heel mooi uit. 

En ik hou van stoken, dat weet je. Weer eens een ouderwets Hear knokgevecht! Asterix en Obelix stijl knokken met zijn allen voor de viswinkel.

- Jouw stekkers stinken!

~ "niet waar! Het is kwaliteit helemaal uit Japan!"

Heeft iemand de verschillen kunnen waarnemen van het verschil in stroomkabelstekkers? Met de pennen van:

- rhodium

- verzilverd

- goud verguld

Hier zitten er vergulde en vernikkelde aan. Ik hoor geen verschil.

Ik ben gewoon benieuwd of er verschil te horen zijn. De upmarket stekkers zien er altijd wel heel mooi uit. 

Stekker van Dynavox zijn nauwelijks te onderscheiden van Furutech. Voor het uiterlijk heb je de "upmarket" dus niet nodig.

Dynavox:

136_1.jpg

Furutech:

full28853958.jpg?t=1449063488

Edited by Hans van Liempd

Vraag maar aan Cock van Sonore of alle andere kabelguru's.

Wij van WC-Eend...  ;)

Maar het is dus duidelijk.

We doen liever geen ABX test.

Edited by Bill

We doen liever geen ABX test.

Ik probeer uit te leggen waar het niet werkt. Liever niet doen is iets anders.

In het verleden is dit al voldoende geprobeerd, maar door de aangegeven omstandigheden werkt dit dus niet.

Zo'n Dynavox is toch ook zeker een upmarket model. Wat mooi. En nog betaalbaar ook, als je het geld er voor over hebt 25-30 euro. Maar dan heb je wel iets moois om naar te kijken. Dat vind ik ook meetellen, samen met de kwaliteit.

Je kunt van iedere wc-eend toch wat leren? Uiteindelijk geven je oren en portemonnee het uitsluitsel. Op het forum zijn we allemaal een wc-eend. :)

Edited by Ivan10

Zo'n Dynavox is toch ook zeker een upmarket model. Wat mooi. En nog betaalbaar ook, als je het geld er voor over hebt 25-30 euro. Maar dan heb je wel iets moois om naar te kijken. Dat vind ik ook meetellen, samen met de kwaliteit.

Je kunt van iedere wc-eend toch wat leren? Uiteindelijk geven je oren en portemonnee het uitsluitsel. Op het forum zijn we allemaal een wc-eend. :)

Ik vind upmarket toch meer Furutech en Oyade.

€ 25,- voor een goede stekker is niet echt veel. In vergelijk met de bouwmarktstekkers dan weer wél, maar kijk eens hoe het gemaakt is en hoe stevig dit te monteren is.

Ben toch iets sceptischer als die iemand die mij advies geeft diens inkomen afhankelijk is van mijn keuze.

En om er zeker van te zijn dat het die oren (alleen) zijn die uitsluitsel geven is een goede (ABX) vergelijk belangrijk.

Als het tijd kost (waarbij gewenning, gemoed toestand e.d. een rol spelen) om een vergelijk te maken is de kans even groot dat weer later mijn voorkeur ook zal veranderd.

Hoor ik direct geen verschil, dan is er geen verschil (voor mij).

En om er zeker van te zijn dat het die oren (alleen) zijn die uitsluitsel geven is een goede (ABX) vergelijk belangrijk.

Dan is het toch duidelijk. Jij doet een ABX test en trekt daaruit jouw conclusies.

Onze argumenten dringen kennelijk niet door. Of je wil ze niet horen natuurlijk. Ik lees n.l. weinig anders dan ABX in jouw inzendingen.

Dan is het toch duidelijk. Jij doet een ABX test en trekt daaruit jouw conclusies.

Onze argumenten dringen kennelijk niet door. Of je wil ze niet horen natuurlijk. Ik lees n.l. weinig anders dan ABX in jouw inzendingen.

Dat laatste over abx-en herken ik toch niet zo bij Bill. Zijn bijdragen kunnen vaak wel verfrissend binnenkomen, en dat kan confronterend zijn.

De invloed van een kabel is sterk gekoppeld aan degeen die 'm aansloot, maar dat ebt weer snel weg. Doorgaans is de koop dan al gesloten, op grond van precies dat gegeven.

In laatste instantie (op lange termijn) is het materiaal rondom de geleider belangrijker voor de juistheid en compleetheid van het signaal, dan de geleider zelf.

De publieke opinie is echter nog niet klaar om die twee allesbepalende factoren van eigen invloed en mantelmateriaal te accepteren als de echte kabeleigenschappen en blijft zich fixeren op de geleiders...

Edited by thingman

Jammer als het zo is overgekomen Hans.

Ik hoor jullie argumenten wel (en denk ze ook te begrijpen) maar zet er vraagtekens bij of je daarmee wel een goede afweging kunt maken.

Tot op heden lijkt mij de ABX test namelijk de enigste welke objectief is.

Er is niks mis mee als je helemaal tevreden bent met jou manier van kiezen.
Er is niks mis mee als je in voodoo gelooft en dus ook werkelijk verschillen hoort.

Was alleen benieuwd hoe je de keuzes maakt en of je je zelf ooit hebt afgevraagd of die manier van kiezen misschien subjectief is.

Misschien wil je helemaal niks objectief beoordelen? Geen oordeel, gewoon interesse. ;)

Edited by Bill

De invloed van een kabel is sterk gekoppeld aan degeen die 'm aansloot, maar dat ebt weer snel weg. 

De publieke opinie is echter nog niet klaar om die twee allesbepalende factoren van eigen invloed en mantelmateriaal te accepteren als de echte kabeleigenschappen en blijft zich fixeren op de geleiders...

??? Maarre, even aangenomen dat de persoon die de kabel aansluit werkelijk van invloed is, als dat steeds dezelfde persoon is, dan is de invloed op elke kabel toch hetzelfde en speelt dan toch geen rol van betekenis bij de keuze van een kabel?

Ten tweede, als die invloed snel weg ebt, dan is het toch nauwelijks een factor van betekenis?

Tenslotte, als die invloed snel weg ebt en ook nog eens persoonsafhankelijk is, dat kun je dat onmogelijk als een kabeleigenschap beschouwen. 

Misschien wil je helemaal niks objectief beoordelen? Geen oordeel, gewoon interesse. ;)

Natuurlijk wel, maar er zijn meer wegen dan een blinde ABX. Althans voor mij.

Jammer als het zo is overgekomen Hans.

Ik hoor jullie argumenten wel (en denk ze ook te begrijpen) maar zet er vraagtekens bij of je daarmee wel een goede afweging kunt maken.

Tot op heden lijkt mij de ABX test namelijk de enigste welke objectief is.

Er is niks mis mee als je helemaal tevreden bent met jou manier van kiezen.

Er is niks mis mee als je in voodoo gelooft en dus ook werkelijk verschillen hoort.

Was alleen benieuwd hoe je de keuzes maakt en of je je zelf ooit hebt afgevraagd of die manier van kiezen misschien subjectief is.

Objectief is wat meetbaar is, al het andere is subjectief. 

Dus objectief oordelen kan alleen met behulp van metingen en nooit door middel van luistertesten. Als je installatie voor je eigen luisterplezier is, dan kies je gewoon wat in jouw oren het lekkerst klinkt, heel simpel. En als je geen verschil tussen kabels hoort, vervang ze dan vooral niet!

??? Maarre, even aangenomen dat de persoon die de kabel aansluit werkelijk van invloed is, als dat steeds dezelfde persoon is, dan is de invloed op elke kabel toch hetzelfde en speelt dan toch geen rol van betekenis bij de keuze van een kabel?

Ten tweede, als die invloed snel weg ebt, dan is het toch nauwelijks een factor van betekenis?

Tenslotte, als die invloed snel weg ebt en ook nog eens persoonsafhankelijk is, dat kun je dat onmogelijk als een kabeleigenschap beschouwen.

Dat 'snel' is niet gespecificeerd, toch? Kan wel een dagje aanhouden. En de invloed is wisselend, afhankelijk van het materiaal in de kabel. Daarom moet het allemaal een paar dagen betijen voor je een oordeel kunt vellen.

Je kent vast de enthousiaste kreetjes als iemand zijn kabels en connectoren 'schoon' gemaakt heeft. Is hetzelfde effect.

Ik heb het zelf een keer meegemaakt. Met vreselijk veel moeite die 'vieze' krimpkous bij een connector verwijderd. Mijn hemel! Nooit klonk mijn set beter dan toen. Helaas, het was niet duurzaam...

Objectief is wat meetbaar is, al het andere is subjectief. 

Dus objectief oordelen kan alleen met behulp van metingen en nooit door middel van luistertesten. Als je installatie voor je eigen luisterplezier is, dan kies je gewoon wat in jouw oren het lekkerst klinkt, heel simpel. En als je geen verschil tussen kabels hoort, vervang ze dan vooral niet!

Kijk hier kan ik mu nu wel in vinden.

De invloed op kabels is niet altijd exact hetzelfde. De materialen waaruit die kabel is opgebouwd nemen die invloed makkelijker of moeilijker over. Daar komt het veelbesproken belang van gebruikte materialen om de hoek kijken. Sommige materialen zijn totaal niet te beïnvloeden, maar andere, zoals koolstof, zijn bijna letterlijk te programmeren met eigenschappen.

Tevens is de invloed die er van jou of mij als mens uitgaat niet dagelijks hetzelfde. In de meeste gevallen, wanneer men een nieuwe kabel aansluit, is er een zekere blijde verwachting.

Sommige mensen doen daarnaast hun dingen ook met meer liefde en aandacht dan anderen, en dat is ook merkbaar in het eindresultaat van zoiets persoonlijks als een audioset.

De invloed zal enkele dagen blijven doorwerken. Mij is het nooit gelukt om langer dan vier dagen dingen te laten beklijven, vandaar dat het zo handig was dat bepaalde mensen de verrichtingen van van der Heide hebben opgepakt. Die had namelijk een manier gevonden om een van tevoren welbepaalde invloed in te programmeren in materialen die gevoelig zijn voor dergelijke indrukken.

Maar in die eerste paar dagen waarin je eigen invloed nog volop "meeklinkt", wordt er meestal ook besloten om al of niet te gaan kopen.

Je hebt dus volkomen gelijk dat het in essentie zeker geen kabeleigenschap is die je hoort.

Echter, die zelf-ingebrachte eigenschappen hebben wel degelijk een tijdelijke (positieve of negatieve) invloed op de prestaties van de kabel, en dat is eigenlijk hetzelfde.

Zeker als het aanleiding geeft tot aankoop, terwijl de koper zelf niet beseft of kan accepteren dat hij het grotendeels zelf is die daarvoor bepalend is geweest... :)

Edited by thingman

Volgens die theorie zou de prestatie van koolstofkabels dus uiterst onvoorspelbaar zijn, want sterk afhankelijk van degene die met zn vingers aan de kabel zit en variabel over de tijd...

Eerlijk gezegd geloof ik niet in die theorie, maar omdat luisteren zo'n puur subjectieve ervaring is, geloof ik dat wat 'tussen de oren gebeurt' wel van heel groot belang is. Verwachtingen, gewenning, manier van luisteren, aandacht, stemmingen, stress, medicatie, hormonen, enzovoort zijn allemaal van invloed op je perceptie. 

En vaak zal het ook een self-fulfilling prophesy zijn: als je er van overtuigd bent dat die dure kabel veel beter klinkt, dan zal die in jouw oren ook beter klinken. Als je gelooft dat een behandelde kabel beter klinkt, dan zal die in jouw oren ook beter klinken.

Denk aan het positieve effect van prijs: http://www.neurosciencemarketing.com/blog/articles/why-expensive-wine-tastes-better.htm

Het doet ook denken aan het bekende Hawthorne-effect. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hawthorne-effect  

Objectief??

Volgens die theorie zou de prestatie van koolstofkabels dus uiterst onvoorspelbaar zijn, want sterk afhankelijk van degene die met zn vingers aan de kabel zit en variabel over de tijd...

Eerlijk gezegd geloof ik niet in die theorie, maar omdat luisteren zo'n puur subjectieve ervaring is, geloof ik dat wat 'tussen de oren gebeurt' wel van heel groot belang is. Verwachtingen, gewenning, manier van luisteren, aandacht, stemmingen, stress, medicatie, hormonen, enzovoort zijn allemaal van invloed op je perceptie. 

En vaak zal het ook een self-fulfilling prophesy zijn: als je er van overtuigd bent dat die dure kabel veel beter klinkt, dan zal die in jouw oren ook beter klinken. Als je gelooft dat een behandelde kabel beter klinkt, dan zal die in jouw oren ook beter klinken.

Denk aan het positieve effect van prijs: http://www.neurosciencemarketing.com/blog/articles/why-expensive-wine-tastes-better.htm

Het doet ook denken aan het bekende Hawthorne-effect. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hawthorne-effect  

Objectief??

Dat van die koolstofkabels klopt. Die presteren nogal onvoorspelbaar omdat ze zo gevoelig zijn voor externe invloeden. De koolstof moet voor een stabiele kabel ook over een zodanig sterke programmering beschikken, dat je eigen invloed daar niet meer doorheen kan komen. Die sterke programmering doe je niet met je mind, omdat dit dus niet beklijft, maar "men" kwam erachter dat het met een mechanisch hulpmiddel wel lukt om koolstof ongevoelig te maken. Het blijkt de ordeningsinformatie dan erg compleet door te kunnen geven.

Commerciële koolstofkabels zijn daarom niet echt goed. Dat blijkt ook uit het geringe succes. Maar indien permanent behandeld kunnen het wel heel overtuigende kabels zijn!

Maar goed, jij gelooft dus niet dat jouw persoon en aanwezigheid invloed kan hebben op de onmiddellijk rondom jou zijnde materie?

Dat is te begrijpen, en dat is ook wel logisch. Ze hebben ons immers alweer 4 eeuwen lang proberen wijs te maken dat materie dode stof is...